no-img
نوین اطلس

ارتباط صحیح با همسر


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ارتباط صحیح با همسر
امتیاز 4.00 ( 1 رای )
zip
مهر ۲۸, ۱۳۹۷

ارتباط صحیح با همسر


ارتباط صحیح با همسر چگونه ممکن می شود؟ آیا داشتن ارتباط صحیح با همسر با وجود مشکلات زندگی امکان پذیر است؟ شاید شما هم دوست داشته باشید بدانید چگونه روابطتان را با همسرتان بهبود ببخشید و زندگی بهتری کنار او داشته باشید. به همین دلیل یادگیری مهارت ارتباط با همسر از جمله ارتباط کلامی و عوامل و موانع آن می تواند خیلی به زندگی مشترک شما کمک کند. نوین اطلس در این مطلب در مورد بهتر شدن روابط زن و شوهر گرم شدن رابطه ی آن ها صحبت می کند. همچنین دعاهای دینی به همین منظور نیز ارائه می دهیم که در کنار راهکارهای روانشناختی می توانید از آن کمک بگیرید.

موانع ارتباط صحیح با همسر

برای داشتن سعادت و آرامش مطلوب در زندگی زناشویی، ارتباط سالم و صحیح میان همسران نیاز اصلی است و حرف اول را می‌زند. اما در بعضی موارد از ارتباطات زناشویی موانعی بر سر راه قرار می گیرد که البته رفع آن ها تنها به خود همسران بستگی دارد و دو طرفه است. برخی از موانع ارتباط صحیح با همسر به شرح زیر است:

سخت گیری

سخت گیری در خانواده اشکال مختلفی دارد. از جمله آن ها می توان به بهانه گیری در امور خانه اشاره کرد. تجربه ثابت کرده است که این عمل جز ناراحتی خود و دلسردی همسر نتیجه ای در بر نخواهد داشت.(همچنین نگاه کنید به رفتار صحیح با دوست پسر)

تعصب و بی اعتمادی

گاهی در اثر عوامل مختلفی از قبیل علاقه افراطی و یا بدبینی ممکن است زن یا مرد نسبت به هم حساسیت بی مورد پیدا کنند. به طوری که در حفظ و پاکدامنی هم دچار وسواس و سخت گیری بی جا شوند. این گونه رفتارها و کنترل های افراطی زمینه روانی را برای سقوط انسان به سمت فساد و بی قیدی فراهم می کند.

ناسزا گویی

این عمل اگر برای روابط بیگانه شایسته نباشد، در مورد زن و شوهر به مراتب ناشایست تر است. زیرا آن ها می خواهند عمری با صمیمیت در کنار هم زندگی کنند. در روابط زناشویی اگر گاهی کدورتی پیش آمد کرد، نباید با کلمات تند و ناشایست بر آتش قهر آن دامن زد.

خودخواهی

گاهی خودخواهی و خود برتر بینی، اختلافات بزرگ و موانع سختی را در ارتباط با همسر ایجاد می کند. گاه مرد می خواهد بزرگی و تسلط خود را بر زن ثابت کند. همسرش را افسرده و غمگین می کند و خودش را ناراحت و خشمگین. در صورتی که دین می گوید همه این ها بهانه است و ریشه آن همان وسوسه شیطانی است که چیزی جز غرور و خودخواهی نیست.

مهارت ارتباط با همسر

مهارت ارتباط صمیمانه با همسر چطور و چگونه؟!

پنج شیوه ارتباطی می تواند زندگی مشترک شما را متحول کند. با احاطه به این شیوه ها می توانید احساسات خود را آزادتر، روشن تر و مؤثرتر بیان کنید و از مجموعه آن ها یک جا برای برقراری ارتباط بهتر استفاده کنید.

۱ – در گفته های طرف مقابل حقایقی بیابید. هیچ کسی صددرصد بی اشتباه نیست. معمولا وقتی کسی را تأیید می کنید خود مورد تأیید قرار می گیرید.

۲ – اگر خشمگین هستید و احساس می کنید مورد تهاجم واقع شده اید احساستان را به کمک عبارتی با مفهوم “من احساس می کنم” بیان کنید. از بحث و مشاجره بپرهیزید و حالت تدافعی نگیرید.

۳ – طوری جواب دهید که حتی در صورت پذیرش انتقاد احترام و شان و عزت نفستان حفظ شود.

۴ – میل به سرزنش کردن طرف مقابل را در خود سرکوب کنید. سعی کنید احترام متقابل میان شما از بین نرود.

۵- از وارد شدن به بحث “حق با کیست؟” خودداری کنید. با این کار به جایی نمی رسید.(همچنین نگاه کنید به عشقم قهر کرده چیکار کنم)

ارتباط کلامی با همسر

برای کاستن از مشاجرات متخصصین آموزش‌های مهارت‌های ارتباطی، تدابیری برای برقراری ارتباط کلامی مناسب تدوین کرده‌اند که به خلاصه‌ای از آن ها اشاره می‌کنیم:

قانون ارتباط کلامی ۱:

به جای «تو و شما» جملات خود را با من شروع کنید.

قانون ارتباط کلامی ۲:

تا جایی که امکان دارد از کلمات «همیشه و هرگز» استفاده نکنید. مثل اینکه می‌گویید: «هیچ‌وقت دست به سیاه و سفید نمی‌زنی» واژه‌های «هرگز و همیشه» بیش از اندازه قدرتمند هستند و بی‌آنکه لازم باشد طرف مقابل را خشمگین می‌سازند، از این گذشته بسیار ضعیف هستند، زیرا به راحتی می‌توان در مقام تکذیب آن حرف زد، البته مردم وقتی از این کلمات استفاده می‌کنند، می‌خواهند بگویند از این موضوع به شدت ناراحت هستند و بیشتر قصد تاکید دارند و می‌خواهند مطمئن شوند که طرف مقابلشان متوجه موضوع شده است. ولی نمی‌دانند کسی که فقط دو سه بار اشتباهی را مرتکب شده است چقدر از این موضوع ناراحت می‌شود.

قانون ارتباط کلامی ۳:

رشته‌ کلام همسرتان را پاره نکنید. در هنگام صحبت کردن بگذارید همسرتان حرفش را کاملا بزند. زمانی‌که صحبتش را قطع می‌کنید وی را عصبانی می‌کنید و به او این احساس را می‌دهید که کسی به حرف شما گوش نمی‌کند و برای آن ارزشی قائل نیست. از آنجائیکه اجازه نداده‌اید جمله‌اش تمام شود، ممکن است نتیجه‌گیری شتاب زده و غیر واقعی بکنید.

ممکن است هر چقدر تلاش کنید نتوانید این رفتار خود را کنترل نمائید در این شرایط بهتر است بگویید «نوبت صحبت به من هم بده زیرا به نظر می‌رسد حرف‌های غیر منصفانه می‌زنی ولی خواب ادامه بده» و یا اینکه بگویید :«می‌دانم نباید صحبت را قطع کنم ولی می‌خواهم بدانی غیر منصفانه قضاوت می‌کنی» در این شرایط گوینده به اندازه ی کافی اعتراض خود را بیان می‌کند و احساس خود را نیز مطرح می‌سازد و در موقعیتی قرار می‌گیرد که بتواند پایان سخن همسرش را بشنود. در عین حال اعتراض به اندازه ی کافی کوتاه است و طرف مقابل را عصبانی نمی‌کند و می‌تواند به حرف زدن ادامه دهد.

بهتر شدن روابط زن و شوهر

اگر می خواهید که در رابطه تان بهتر ارتباط برقرار کنید، یاد بگیرید احساساتی که سعی در مخفی کردنشان دارید را بروز دهید ، شما باید به شریک زندگی خود اعتماد کنید. مردم اغلب برقراری ارتباط خوب را با ارتباط برقرار کردن اشتباه میگیرند قطعا برقراری ارتباط با شریکتان بسیار مهم است:

۱.واقعی باشید و اسرار را حفظ نکنید:

همیشه در رابطه ،راز هایی وجود دارد,این لطف شماست که آنها را مانند یک سوپرایز برای شریکتان فاش کنید و یا یک مسئله حساس که هنوز برای بیان و فاش کردن آن آماده نیستید.این قابل درک است. سوپرایز چاشنی رابطه شماست ، هرچند که اگر شما برقراری ارتباط بهتر در رابطه اتان را میخواهید,اسراری که مربوط به گذشته تان است را نگه ندارید.اگر شما در گذشته دچار آسیب و یا شرایطی شده اید که دشوار است در مورد آن صحبت کنید,بگذارید زمان بگذرد اما به خاطر داشته باشید که باید برخی موارد آن را با شریکتان به اشتراک بزارید.

مهم ترین چیز این است که شریک شما بداند که صحبت کردن در مورد آن موضوع برایتان در آن لحظه مهم است این طبیعی است که شریکتان سوال هایی بپرسد، پس خودتان را برای آنها آماده کنید.ممکن است او تنها در مورد چیزی که به شما گذشته و چه تاثیری بر روی زندگی الان شما داشته است ،نگران باشد.

۲.مراقب لحن صدای خود باشید:

بسیاری از بحث و دعوا ها به دلیل این نیست که چه چیزی گفته میشود,بلکه به این دلیل است که چگونه گفته میشود:لحن و تن صدای مورد استفاده ؛ اگر میخواهید ارتباط بهتری داشته باشید,نیاز دارید که به چگونگی بیان مسائل توجه کنید ، بالا بردن تن صدایتان در خیلی از موارد غیر ضروری است.

شما ممکن است این کار را فقط برای شنیده شدن انجام دهید، اما در نظر داشته باشید که شریک شما ممکن است چگونه برداشت کند بعد از همه اینها زمانی که شما صدایتان را بالا میبرید,اساسا به این معنی است که چیزی که شریک زندگیتان میگوید برایتان اهمیتی ندارد.

۳.مراقب باشید که در پیام های متنی،چگونه منظورتان را بیان میکنید:

یکی از حوضه هایی که باید به آن توجه کنید ،اگر میخواهید ارتباط خوبی با شریکتان داشته باشید,پیام.کوتاه است. شما وشریک زندگیتان احتمالا از طریق پیامک و دیگر پیام رسان ها در طول روز بایکدیگر ارتباط برقرار میکنید، تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و هرزمانی که وقت دارید بایکدیگر چت میکنید ، با این حال مراقب باشید که چگونه این کار را انجام میدهید.

این کار مانند توجه به تن صداست ، پیام متنی میتواند با مبارزه به پایان برسد،اگر درست منتقل نشود. راه حل این است که قبل از اینکه دکمه ارسال را لمس کنید،به آن فکر کنید و اجازه ندهید که تصور غلطی ایجاد کند.

۴.درباره مسائل صحبت کنید و سعی کنید که ببخشید:

زمانی که شریک شما اشتباهی مرتکب میشود،سعی کنید در مورد آن صحبت کنید ،تا اورا درک کنید و ببخشید ، کار ساده ای به نظر میرسد اما این طور نیست زیرا مایل بودن به بخشیدن شریکتان، به معنی تمایل به بهبود رابطه است دراینجا باید دقیقا مشخص کنید که هر شخص اشتباه میکند.

هنگامی که شما قبول دارید که مرتکب اشتباهی شده اید،برای پیدا کردن راه حلی برای جلوگیری از پیش آمدن دوباره آن،با بکدیگر گفت و گو کنید.

دعا برای گرم شدن رابطه

اگر بین شما و همسرتان اختلاف به وجود آمده است و می خواهید رابطه ی تان گرمی سابق را به خود بگیرد به نیت مهر و محبت و رفع کدورت یک بار صلوات فرستاده و سوره نساء را بخوانید و پس از آن ۱۱ بار صلوات بفرستید تا محبت بین شما افزایش یابد. محبت را باید از خدا خواست و ۹۵ بار خواندن آیه ۲۶ سوره آل عمران برای برآورده شدن این حاجت بسیار موثر است.

«قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ»

«بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی به هر کس بخواهی حکومت می بخشی و از هر کس بخواهی حکومت را می گیری، هر کس را بخواهی عزت می دهی و هر که را بخواهی خوار می کنی. تمام خوبیها به دست توست تو بر هر چیزی قادری.»

مطالب مرتبط:

اصول ازدواج صحیح

ارتباط با همسر بعد از طلاق

راه های افزایش عشق بین زن و شوهر

تعریف زندگی مشترک

راه کنترل خشم در زندگی زناشویی

ارتباط کلامی با همسر

چگونه عشق را زنده نگه داریم

آیا گذشته همسر مهم است



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.