no-img
نوین اطلس

راه کنترل خشم در زندگی زناشویی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راه کنترل خشم در زندگی زناشویی
zip
آبان ۹, ۱۳۹۷

راه کنترل خشم در زندگی زناشویی


“جر و بحث کردن بر زنده بودن تاکید می کند آدم ها اغلب در زندگی زناشویی منظم زودتر می میرند”. (بر گرفته از کتاب خاطرات اثر دوید فوئنکینوس)

در بین دعواهای زناشویی چیزی که مهم و دارای اهمیت است کنترل خشم خود در لابه لای این جر و بحث های زناشویی می باشد. در نتیجه راه های کنترل خشم در زندگی زناشویی یکی از مهارت هایی است که باید یاد بگیرید.

اثرات خشم در زندگی می تواند گاهی بسیار بد و جبران ناپذیر باشند. به همین منظور باید بتوانید خشم خود را در زندگی زناشویی و در برابر کودکتان مدیریت کرده و آن را کنترل کنید. اسلام نیز مانند هر موضوع دیگری در این زمینه نظراتی دارد و راه هایی ارائه کرده است که نوین اطلس در این مطلب به شرح آن ها می پردازد.

مهارت کنترل خشم چیست

مهارت مدیریت خشم به حدی اهمیت دارد که بسیاری از کارشناسان معتقدند این مهارت می تواند از بسیاری از ناهنجاری‌ ها در اجتماع بکاهد. وقتی از مدیریت خشم صحبت می‌کنیم در واقع منظورمان کنترل خشم فرد در مرحله پیش از خشم است.

مهارت کنترل خشم نه روی محرک ها بلکه روی واکنش به آن‌ ها متمرکز است تا فردی که دائما به علت محرک های درونی و بیرونی تحریک می‌شود بتواند عصبانیت خود را مهار و آن را کنترل کند. مدیریت خشم در واقع به فرد کمک می‌کند تا یاد بگیرد چه طور خون سرد باشد و احساس منفی قبل از شروع خشم را مهار کند و تحت کنترل بگیرد.

مدیریت خشم در زندگی زناشویی

قبل از این که جر و بحثی را باهمسرتان شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع واقعا ارزشش را دارد که شما را عصبانی کند؟ یا می توانید خشم خود را کنترل کنید و به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید. برای مدیریت خشم در زندگی زناشویی راهکارهای زیر به شما کمک زیادی خواهد کرد.

به نشانه های بروز خشم دقت کنید

در هنگام خشم ابتدا نشانه های آغازین و هشدار دهنده خشم بروز می کند. با شناخت این نشانه ها و کنترل آن ها می توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد. تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست ها و به هم فشردن دندان ها از نشانه های فیزیولو‍ژیک خشم است.

احساس منفی خود را بیان کنید

گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و بروز مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می گذارند مثلا اخم می کنند، حرف نمی زنند، داد و فریاد می کنند و… نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید همسرتان متوجه نمی شود که شما چه احساسی دارید. به جای خشم و پرخاشگری، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. مثلا بیان کنید “زمانی که به قولت عمل نمی کنی، ناراحت می شوم”. با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم می کنید.

راه های کنترل خشم از نظر اسلام

در آیات الهی و روایات اسلامی پیرامون روش های غلبه بر خشم موارد متعددی بیان شده است که به صورت اختصار به برخی از آنها اشاره می شود :

سعی کنیم اشتباهات دیگران را نادیده بگیریم
قرآن مجید پیرامون این مسئله می فرماید :(وَ الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُون:و کسانی که از گناهان بزرگ و زشتکاریها خود را به دور می‏دارند و چون به خشم درمی‏آیند درمییگذرند.( الشوری :۳۷)

گفتن ذکر شریف « اعوذ بالله من الشیطان الرجیم »

شکی نیست که آتش خشم را شیطان در قلب آدمی، روشن می سازد و اوست که بر افزایش آن پافشاری دارد و لذا برای ریشه کن شدن عصبانیت باید شیطان را از خود دور نماییم که این ذکر شریف در این موضوع بهترین نقش را می تواند ایفاء نماید.

گفتن ذکر شریف << لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم >>
در حدیثی وارد شده که ابلیس به حضرت موسی گفت:از خشم بپرهیز و زمانی که خشمگین شدی بگو (لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم) که در اثر آن خشم تو فرو می نشیند.

فرستان صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و آل پاک و مطهرش
یکی دیگر از راه های درمان عصبانیت فرستادن ذکر شریف صلوات است که امید است مۆمنین با این ذکر زیبا و دلنشین بتوانند آتش خشم را فرو نشانده و آسمان دل خود را با آن بهاری نمایند.

کنترل خشم در برابر کودک

اینکه والدین به خاطر فرزندانشان عصبانی شوند یک اتفاق عادی می باشد، رفتار با کودکان در مقابل مدیریت آنها کار مشکلی می باشد و در هر کودک متفاوت است که در برخی موارد می تواند شما را عصبی و خشمگین کند اما هدف این است که خشم خودتان را کنترل کنید و با نهایت آرامش با آنها رفتار کنید در این مقاله ما قصد داریم تا چند گام را برای کنترل خشم والدین در برابر کودک معرفی خواهیم کرد.

۱ – قبل از اینکه واکنشی نشان دهید توصیه می شود یک نفس عمیق بکشید، شاید رفتار کودک شما برای تان ناراحت کننده باشد ولی بهتر است که شما سعی کنید تا خشم خود را کنترل کنید و با نهایت آرامش برخورد کنید مطمئن باشید این بهترین کار است و کمترین عوارض را در تربیت فرزند خواهد داشت.

۲ – بیرون از اتاق کودک تان بمانید که این کار در کنترل خشم شما بسیار موثر می باشد، پس از اینکه احساس کردید عصبی نیستید وارد اتاق شوید و با فرزندتان در نهایت آرامش حرف بزنید و آن را کنترل کنید اگر احساس کردید که برخورد شما باعث ناراحت شدن او شده است از او معذرت خواهی کنید.

اثرات خشم در زندگی

انسان‌ها هرروزه با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که شادی، لذت، ناراحتی و در اکثر مواقع خشم آن‌ها را در پی دارد. اینکه بر سر بسیاری از موارد خشمگین شویم، کاملا طبیعی است. حتی فردی که قلب رئوفی نیز داشته باشد، گاهی اوقات از کوره در می‌رود. بااین‌حال نحوه بروز یا کنترل خشم می‌تواند اثری ماندگار در زندگی ما داشته باشد. برخی از این آثار بسیار مخرب هستند.

۱. خشم روابط شما را نابود می‌کند
افراد عصبانیت خود را به شیوه‌های مختلف بروز می‌دهند. عده‌ای از درون آتش می‌گیرند، اما عده‌ای دیگر با به‌ کارگیری کلمات ناپسند، دیگران را هدف قرار می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا دیگران از شما فاصله بگیرند. نحوه مواجهه با خشم می‌تواند سبب حس نفرت در میان دیگران شود. انجام این کار به روابط آسیب جدی وارد می‌آورد.

۲. خشم سبب اختلالات روانی می‌شود
بسیاری از ما عصبانیت را به‌عنوان یک احساس بد تلقی می‌کنیم. درنتیجه تلاش می‌کنیم تا به‌جای بروز عصبانیت، آن را کنترل کنیم؛ اما فرو بردن خشم از درون نیز می‌تواند به شما آسیب برساند. هر بار که شما خشم خود را بروز نمی‌دهید، این حس درون شما انباشته شده و نسبت به احساسات شادی و مثبت وجود شما افزایش می‌یابد. امری که درنهایت منجر به افسردگی و پریشانی می‌شود.

۳. خشم سبب آزار افراد بی‌گناه می‌شود
آوردن مسائل حل‌نشده محیط کار به خانه اغلب سبب عصبانیت شما می‌شود. اگر قادر به خالی کردن این خشم بر سر افراد مستحق آن نباشید، احتمالا عصبانیت خود را بر سر کودکان بی‌گناه خود در خانه خالی خواهید کرد. شما ممکن است ناخواسته باعث آزار کودک خود شوید. رفتاری که می‌تواند در درازمدت بر روحیه فرزند شما تأثیر بگذارد.

مطالب مرتبط:

درمان اختلافات زناشویی

راه های حفظ یک رابطه عاشقانه

ازدواج با مرد بداخلاق

ارتباط صحیح با همسر



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.