no-img
نوین اطلس

پشیمانی مردان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

پشیمانی مردان
zip
اسفند ۵, ۱۳۹۶

پشیمانی مردان


این مطلب در مورد موضوعات احساس مردان بعد از جدایی، عواقب طلاق برای مردان، پشیمانی بعد از جدایی، ازدواج مردان بعد از طلاق، برگشت بعد از جدایی، درمان افسردگی مردان بعد از طلاق، زنان بیشتر از طلاق پشیمان میشوند یا مردان نوشته شده است.

احساس مردان بعد از جدایی

افسردگی بعد از طلاق

نتایج مطالعات نشان می‌دهد، فشارهای فرهنگی شامل زیرسوال رفتن قدرت مردانگی و ننگ بیماری‌های روانی باعث می‌شود برخی مردان، اضطراب یا افسردگی خود را انکار یا پنهان کنند. در نتیجه در بسیاری موارد، افسردگی مردان درمان نشده باقی می‌ماند.

دکتر حسین ابراهیمی مقدم می‌گوید: به طور کلی افسردگی میان زنان بیش از مردان دیده می‌شود، اما بعد از طلاق، افسردگی رایج‌ترین بحران در بین آقایان است؛ چون مردان از ابراز احساسات خودداری و کمتر به مشاور و روان‌شناس مراجعه می‌کنند، در نتیجه در برابر آسیب‌های بیشتری قرار می‌گیرند. خیلی اوقات هم وابستگی‌هایشان جنبه شیء‌گرایانه پیدا می‌کند، مثلا دیدن وسایل قبلی منزل می‌تواند احساسات متعارضی در آنها ایجاد کند.

درون‌ریزی مردانه و آسیب‌های روانی

نکته دیگر که باعث می‌شود مردان در برابر آسیب‌های ناشی از طلاق قرار گیرند، تفاوت نوع شبکه ارتباط اجتماعی و دوستی مردان با زنان است. این استاد دانشگاه می‌گوید: معمولا مردان با دوستانشان درددل نمی‌کنند و به نوعی می‌توان گفت مسائل فکری در درونشان جمع و به مشکلاتی منجر می‌شود، ولی خانم‌ها با بهره گرفتن از مشاوره، بهتر می‌توانند با جدایی کنار بیایند. همچنین نگاه جامعه به زن و مرد مطلقه مثبت نیست و به دلیل فشارهای ناشی از اطرافیان، فرد پس از جدایی از لحاظ روانی نیز دچار مسائلی می‌شود.

مردان نمی‌توانند تنها زندگی کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردان طلاق تمایلی به ازدواج ندارند، می‌گوید: واقعیت‌ها نشان می‌دهد، مردها اگر همسرشان فوت کند یا طلاق بگیرند، نمی‌توانند تنها زندگی کنند. تنها زندگی کردن برای مردان تاثیرات روانی منفی دارد و باعث بروز اختلالات روانی می‌شود، بخصوص این امر در مورد مردانی که سابقه و تجربه زندگی متاهلی داشته‌اند، سخت‌تر است.

اشتباهات مردانه پس از طلاق

طلاق در جوامع امروز به مشکلی اساسی تبدیل شده است. برای حل این مشکل سه دسته پیشگیری پیشنهاد می‌شود. پیشگیری‌های اولیه به قبل از ازدواج مربوط است و شامل مشاوره و مراجعه به روان‌شناس می‌شود. پیشگیری‌های ثانویه در حین مشکل به کمک می‌آیند؛ یعنی به زوجینی که دچار اختلافات شدید زناشویی شده‌اند و در آستانه طلاق‌اند، مشاوره داده می‌شود تا بتوانند مشکل خود را حل کنند. پیشگیری در سومین سطح خود به جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند بعد از وقوع حادثه می‌پردازد.

محمدحسین اطهاری، کارشناس ارشد روان‌شناسی با اشاره به این موارد می‌گوید: بسیاری از مردان، کناره‌گیری از اجتماع را به عنوان یکی از راه‌های پس از طلاق انتخاب می‌کنند. بسیار راحت خواهد بود بعد از طلاق افراد، گوشه‌گیری را برگزینند و سر در جیب خویش فرو برند، اما این کار یکی از اشتباهات بزرگ بعد از طلاق است، چراکه فرد دچار افسردگی و یاس می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در بیشتر موارد این گونه افراد به دام اعتیاد می‌افتند. بهتر است بعد از طلاق، فرد ارتباط با اقوام را گسترش دهد، به دوستان قدیمی تلفن کند یا به یک تیم ورزشی ملحق شود.

عواقب طلاق برای مردان

۵ اشتباهی که مردان پس از طلاق انجام می‎دهند

۱. زود رفتن به خواستگاری:

نقش پدری با طلاق تغییری نمی کند زیرا کودکان هنوز به پدر نیاز دارند. کمک کردن به کودکان در انجام تکالیفشان، صحبت کردن با آن ها درباره ی افکارشان و ایجاد جو صمیمی می تواند کمک بزرگی برای رشد اجتماعی، عاطفی و تحصیلی شان باشد

خیلی از مردان قبل از این که اثرات رابطه ی قبلی از بین برود در یک رابطه ی عاشقانه ی جدیدی می افتند که به ازدواج منجر می شود. روان شناسان می گویند این رابطه ی جدید بیشتر به علل زیر است: احساس تنهایی، آسیب پذیری، غمگینی و اینکه دنبال کسی هستند که احساس بهتری در آنان ایجاد کنند. اما اینگونه رابطه ها دیری نمی پاید. روان شناسان معمولا پیشنهاد می دهند برای خواستگاری جدید، حد اقل دو سال از ازدواج قبلی گذشته باشد.

۲. کناره گیری از اجتماع:

بسیار راحت خواهد بود که بعد از طلاق افراد گوشه گیری را برگزینند و “سر در جیب خویش” فرو برند. این کار یکی دیگر از اشتباهات بزرگ بعد از طلاق است، چرا که فرد دچار افسردگی و یاس می شود. طبق تحقیقات، احتمال بیشتری دارد که اینگونه افراد به دام اعتیاد بیفتند. برای علاج این مشکل روان شناسان راهکار های زیر را پیشنهاد می دهند: گسترده کردن ارتباط با اقوام، تلفن زدن به دوستان قدیمی، ملحق شدن به تیم ورزشی و یا انجمن های حرفه ای.

۳. معرفی زود هنگام همسر جدید به کودکان

بعد از اولین جلسه ی مثبت خواستگاری ممکن است بسیاری از آقایان هیجان زده و خوشحال شوند. اما باید دقت داشت: کودکان از این موضوع که ببینند جای مادرشان را شخص دیگری بگیرد ناراحت می شوند. برای این کار بهتر است خانم تازه وارد خود ابتداً جلسه ای با فرزندان داشته باشد.
۴. گیر کردن در نفرت

ادامه ی خصومت با همسر سابق به هیچ عنوان کار درستی نیست، خصوصا اگر قرار باشد کودکان درگیر این خصومت شوند. برای اینکه این خصومت تمام شود بهتر است آقایان در کلاس مدیریت خشم شرکت کنند. تحقیقات نشان می دهد این کلاس ها معمولاً می توانند هم به والدین هم به کودکان کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشند.
۵. عقب نشینی از پدر بودن

نقش پدری با طلاق تغییری نمی کند زیرا کودکان هنوز به پدر نیاز دارند. کمک کردن به کودکان در انجام تکالیفشان، صحبت کردن با آن ها درباره ی افکارشان و ایجاد جو صمیمی می تواند کمک بزرگی برای رشد اجتماعی، عاطفی و تحصیلی شان باشد. اگرچه طلاق آسیب های زیادی دارد اما شاید این موقعیت را برای مرد فراهم کند که برای اولین بار تمام مدت خود را به عنوان هر دو والد با فرزندانش سپری می کند.

پشیمانی بعد از جدایی

عذاب وجدان معمولا بخاطر کار بدی است که انسان انجام داده شده؛ مثل اینکه به کسی ظلمی کرده یا کار زشتی در حق او مرتکب شده یا حقی را از او پایمال کرده یا زندگیش را خراب کرده.

اینم که بعد مدتی عذاب وجدان سراغ ادم می‌آید احتمالا بخاطر این است که همان موقع گرم است و متوجه نیست؛ یا اینکه احساساتش شدید است و کار بدش را نمی‌بیند؛ یا اینکه یک نوع احساس، جلوی بروز احساس دیگر را می‌گیرد و وقتی آن احساس شدید اولی سرد می‌شود، بدی کارش جلوه می‌کند؛ یا اینکه احساس دومی که پوشیده بوده ظاهر می‌شود.

پس قدم اول این است که علت را پیدا کنید و در قدم بعدی ببینید که می‌شود رفعش کرد یا نه و اگر خودش قابل رفع نیست آیا از راه دیگر قابل جبران هست یا نه؟

البته این را هم بگویم که اگر اشتباه، نه قابل رفع و نه قابل جبران باشد شاید این عذاب وجدان تا مدتها همراهتان باشد.

ازدواج مردان بعد از طلاق

کی دوباره ازدواج کنیم؟

زمانی که طلاق رخ می‌دهد بعد از اتمام عده، یک مرد به لحاظ شرعی می‌تواند ازدواج کند اما از لحاظ روانشناسی شرط این است که قبل از طلاق رسمی ‌و قانونی، مدت‌ها زن و مرد در جدایی عاطفی به سر برده باشند. اما زمانی که طلاق ناگهانی پیش می‌آید و فرد به لحاظ روانی همچنان درگیر این مسئله باشد از لحاظ روانشناسی بین ۶ ماه تا یک سال نیاز دارد که وارد فاز جدیدی آشنایی نشود. این موضوع را نمی‌توان به همه بسط داد بلکه مورد به مورد و فرد به فرد فرق دارد و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه پیچید.

برگشت بعد از جدایی

دعوا نمک زندگی است

طاقت بحثرا ندارید و از آن فرار می کنید؟ مراقب باشید. این اتفاق می تواند باعثاز هم پاشیدن زندگی مشترک تان شود.

تصور نکنید زوج های خندانی که در مهمانی ها می بینید هیچ وقت با هم دعوا نمی کنند و از هم دلخور نمی شوند. برای شما و همسرتان که از دو فرهنگ مختلف و با دو شخصیت متفاوت هستید، اختلاف نظر و دلخوری ناشی از آن طبیعی است و حتی ممکن است تفاوت های شما، گاهی کار را به جای باریک تر برساند و اسباب بحثشود.

لازم است که در چنین شرایطی، از گفتگو فرار نکنید و به جای داد زدن و قهر، با آرامش پای میز مذاکره بنشینید. قهر و دعوایی که با بی حرمتی همراه باشد، برای عشق شما سم است.

راه سختی در پیش دارید

قبل از آنکه هر تصمیمی بگیرید، بدانید که برگشتن به زندگی قبلی کار ساده ای نیست چرا که فضای ارتباط میان شما دو نفر و حتی هر کدام از شما با اطرافیانی که در زندگی تان دخیل هستند، بکر نیست. ذهن شما پر است از اتفاقات، خاطرات و نقاط منفی و شروع مجدد به انگیزه و برنامه دقیقی احتیاج دارد. باید بیشتر از قبل از خود گذشتگی کنید و برای عبور از خاطرات تلخ تمام تلاش تان را خرج کنید. شاید پیش از آنکه دوباره زیر یک سقف زندگی کنید، لازم باشد به خودتان و او برای بررسی گذشته و پشت سر گذاشتن خاطرات آزاردهنده فرصت دهید.

از تکنیک ساندویچ کمک بگیرید

حالا که قرار و مدارهایتان را گذاشته اید، باید بیشتر از پیش مراقب آسیب دیدن ارتباط تان باشید. بد نیست هر هفته ملاقاتی را ترتیب دهید و از احساسات، نگرانی ها و دلخوری هایتان حرف بزنید. این اتفاق می تواند تا سال های بعد از ازدواج هم ادامه پیدا کند و حتی در دنیای زناشویی، یکی از روزهای وسط هفته را مشخص کنید و در گوشه مشخصی از خانه یا شهر با هم قرار بگذارید و بد و خوب زندگی تان را بگویید. در این ملاقات ها مشکلات یا چیزهایی که آزارتان می دهد را هم می توانید بیان کنید اما براساس تکنیک ساندویچ، بهتر است اول از نکات مثبت و خوشایند شروع کنید و بعد اشاره ای به آنچه آزارتان می دهد، بکنید. یادتان نرود لحن و واژه های شما بیشترین تاثیر را بر درست منتقل شدن پیام تان می گذارد.

درمان افسردگی مردان بعد از طلاق

غلبه بر افسردگی اصلاً کار آسانی نیست. وقتی طلاق پیش می‌آید، چیزی از دست می‌رود. همیشه داشتن کسی که در این شرایط بدون قضاوت کردن شما کنارتان باشد بسیار عالی است. یک متخصص روانشناس می‌تواند کمک شایانی به شما برای تحمل این درد بکند. اگر تصور می‌کنید که دیگر نمی‌توانید عملکرد سابق خود را در زندگی‌تان داشته باشید، یا ممکن است به خودتان آسیب برسانید، دیگر هیچ شور و اشتیاقی به زندگی در خود نمی‌بینید و وضعیتتان حتی با گذشت زمان بهتر نمی‌شود، حتماً باید با یک متخصص مشورت کنید.

کارهای بسیار زیادی به جز مشاوره وجود دارد. اول اینکه سعی کنید به خاطر بیاورید که زندگی‌تان تغییر کرده است. این یعنی خیلی مهم است که سعی کنید مسائل مربوط به گذشته را فراموش کنید. این ممکن است به این معنی باشد که کارهایی انجام دهید که نشاندهنده این تغییر باشند: مثلاً کمدها را مرتب کنید، برنامه‌های جدید برای خودتان بریزید، دوستی‌های قدیمی را زنده کنید یا دوستی‌های تازه برقرار کنید، سرگرمی‌های جدید برای خود پیدا کنید، و از این قبیل. در برخورد با درد احساسی، باید بتوانید فضای لازم برای خودتان فراهم آورید که هر چه که لازم است را احساس کنید. یادتان باشد که همه این حس‌ها کاملاً طبیعی هستند و می‌گذرند.

خواندن کتاب‌های روانشناسی هم به شما کمک می‌کند بتوانید افکارتان را جمع کرده و دوره التیام بهتری را سپری کنید. پیشنهاد من این است که به جای خواندن کتاب‌های مختلف، یک کتاب خوب را بارها بخوانید. مدتی طول می‌کشد که بتوانید آنچه می‌خوانید را با واقعیتی که برایتان اتفاق افتاده تطبیق دهید.

حد وسط را بگیرید. بااینکه دردناک است اما قابل تغییر است و همه چیز بهتر خواهد شد. سعی در انکار اینکه زندگی‌تان خراب شده است باعث می‌شود مراحل اندوه و فقدان خود را نتوانید طی کنید.

طلاق مسئله‌ای بسیار دردناک است اما این فقط یک بخش از داستان کلی زندگی شماست. همه چیز می‌تواند بهتر شود. هرچه بیشتر برای کمک و حمایت گرفتن از دیگران تلاش کنید، طی برخورد با همه انواع و اقسام احساساتی که در این مدت تجربه خواهید کرد، همه چیز بهتر خواهد شد. بیشتر اوقات این سوال که چرا طلاقتان اتفاق افتاده است، هیچ پاسخ مشخصی ندارد. اما خیلی وقت‌ها ممکن است همسرتان را برای این مسئله مقصر قلمداد کنید و گاهی هم احساس ناراحتی و سردرگمی خواهید کرد. اینها احساساتی طبیعی در این مرحله از زندگی هستند. اینکه از میان بدترین اتفاق‌ها بگذرید و به بهترین ها برسید به این معی نیست که دردتان از بین خواهد رفت. بلکه به این معنی است که به اندازه کافی شجاع بوده‌اید که با این تغییرات روبه‌رو شوید.

زنان بیشتر از طلاق پشیمان میشوند یا مردان

یک نظریه کارشناسی در حوزه مشاوره وجود دارد که خانم‌ها به دلیل عاطفی بودن، در طلاق زودتر آسیب می‌بینند و هر اتفاقی در زندگی آنها ممکن است به طلاق منجر شود. علی‌رغم این‌که تعداد بسیاری از خانم‌ها پس از یک سال علاقه‌مند به بازگشت هستند ولی مجموعه‌ای برای مداخله و داوری در این حوزه وجود ندارد، بنابراین، اجرای این طرح در دستور کار دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

در فضای مجازی بعد از جدایی چه کنیم؟

مردان بعد از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق

برگشت بعد از جدایی

آشتی بعد از طلاق

درمان افسردگی بعد از طلاق

عذرخواهی کردن از عشق

ازدواج مجدد پس از طلاق

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

احساس مردان بعد از جدایی. عواقب طلاق برای مردان. پشیمانی بعد از جدایی. ازدواج مردان بعد از طلاق. برگشت بعد از جدایی. درمان افسردگی مردان بعد از طلاق. زنان بیشتر از طلاق پشیمان میشوند یا مردان



درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.