no-img
نوین اطلس

شناخت رفتار انسان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

شناخت رفتار انسان
zip
خرداد ۱, ۱۳۹۵

شناخت رفتار انسان


شناخت رفتار انسان

دلیل اینکه بسیار افراد نمی توانند رفتار دیگران را به درستی متوجه شوند این است که به رفتار به صورت مجزا نگاه می کنند و دیگر متغیرهای ممکن را در نظر نمی گیرند.

اگر هدف شما این باشد که با عملکرد چرخ یک ماشین آشنا شوید، آیا شناخت عملکرد چرخ به تنهایی بدون شناخت دیگر اجزای ماشین ممکن است؟

اگر بدون در نظر گرفتن دیگر اجزای ماشین سعی کنید به این شناخت برسید، موفق نخواهید شد و به درستی آن نظام ساختاری را درک نمی کنید. به عنوان مثال ممکن است هرگز متوجه نشوید چرا در وسط چرخ سوراخ های خاصی وجود دارد و حتی ممکن است آن ها را نوعی نقص تصور کنید اما اگر متوجه شوید که چرخ ها قرار است سوار بر یک شفت دوار شوند، سوراخ های مرکزی کاملا برایتان معنی دار خواهد شد.

در مورد انسان ها نیز داستان به همین گونه است. نمی توانید سر از کارِ رفتارِ انسان در بیاورید مگر اینکه اعتقادات، ارزش ها، نوع زندگی، شیوه ی تفکر  و همه ی متغیر های ممکن را بشناسید و در نظر بگیرید؛ همه ی این موارد به صورت مستقیم و غیر مستقیم موثر هستند.

یک مثال واقعی برای شناخت رفتار انسان

بهزاد فردی است که خود به تنهایی توانسته است میلیونر شود. وی فردی با اعتماد به نفس و جذاب است. بهزاد به خودش بسیار افتخار می کند و هویت روانشناختی که خود را با آن می شناسد این است که یک میلیونر خود ساخته است.

یک روز بهزاد متوجه می شود یک اختلال وسواس جبری پیدا کرده است که او را وادار می کند هر بار پس از بستن ماشین برگردد و چک کند که آیا در ماشین بسته است یا خیر.

در نگاه اول برای فردی که با روانشناسی آشنا نیست این رفتار ممکن است به نظر یک مشکل جسمانی مربوط به تغییر و تحولات شیمیایی در مغز باشد که بله تا حدودی درست است اما دلیل اصلی این رفتار را وقتی متوجه می شویم که شخصیت فرزاد را به صورد دقیق با جزئیات بررسی کنیم. ( نگاه کنید به چگونه شخصیت فردی را تحلیل کنیم)

در چند هفته ی گذشته بهزاد، به صورت مداوم خواب می بیند کلید خود را گم کرده است. مجدد برای شخصی که در مورد طبیعت انسان چیز کمی می داند، اینگونه به نظر می رسد که فرزاد می ترسد ماشینش را از دست بدهد و این ترس خود را اینگونه در رویا نشان می دهد اما این نتیجه گیری نیز غلط است. ( نگاه کنید به شناخت نیاز درونی از طریق رویاها)

در چند ماه گذشته بهزاد در کسب و کار خود با مشکلات جدی رو به رو بوده است که نوعی تهدید برای ادامه ی کار وی محسوب می شده است؛ به عبارت دیگر هویت روانشناختی اصلی وی مورد تهدید قرار گرفته است چرا که  اگر کسب و کار وی خراب شود، دیگر یک میلیون خودساخته محسوب نمی شود و ثروتش را نیز از دست می دهد.

شناخت رفتار انسان با پیوند دادن عناصر به یکدیگر

از آنجایی که رویاها همیشه به شکل نماد خود را نشان می دهند، از دست دادن کلید ماشین در رویای بهزاد، بازتاب ترس وی نسبت به از دست دادن وضعیتش است. به عبارت دیگر ماشین به معنی وضعیت خوب اجتماعی و پرستیژ است و از دست دادن کلید آن بدین معنا است که فرزاد ممکن است دیگر نتواند وضعیت و پرستیژ سابق را داشته باشد. ( نگاه کنید به فواید تحلیل رویا چیست)

به دلیل اینکه ضمیر ناخودآگاه از نماد استفاده می کند و به دلیل اینکه منطق تا حدی در عملکردهای ضمیر ناخودآگاه نادیده گرفته می شود، ذهن بهزاد آن اختلال وسواس جبری را ایجاد می کند زیرا نگران از دست دادن وضعیت اجتماعی خود است ( نگاه کنید به نقش وضعیت اجتماعی در عشق).

به عبارت دیگر، بهزاد این اختلال را به این دلیل پیدا کرده است که می ترسد موقعیت اجتماعی خود را از دست بدهد و چک کردن مداوم در های ماشین که آیا بسته است یا خیر بازتاب ترس وی از این موضوع است که اگر فقیر شود ماشینش را از دست می دهد.

رفتار انسان را اینگونه باید شناخت

وقتی سعی می کنید رفتار انسان را بشناسید سعی نکنید تنها یک مورد را بررسی کنید.

اگر خانمی از گربه ها می ترسد، به جای اینکه به سرعت نتیجه بگیرید وقتی بچه بوده است یک تجربه ی تلخ باعث این موضوع شده است، باید به دیگر جنبه های زندگی وی نیز نگاه کنید.

آیا ممکن است ترس از گربه ها بازتاب ترس وی از دیگر زنان باشد؟

آیا عزت نفس پایین وی باعث شده است نسبت به زنان دیگر آسیب پذیر باشد و ضمیر ناخودآگاهش گربه را نماد آن زنان کرده است.

البته از شما نمی خواهم که مثال های قبل را خیلی سخت بگیرید و بگویید هر مردی که چنین وسواسی داشته باشد می ترسد موقعیت اجتماعی خود را از دست بدهد یا هر خانمی که از گربه می ترسد عزت نفس پایینی دارد. هدف من این است که به شما بگویم نگاه عمیق تری داشته باشید تا بتوانید شناخت کامل تری از رفتار انسان ها کسب کنید.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: شناخت رفتار انسان

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

می خواهم افکار دیگران را از زبان بدنشان تشخیص دهم

چگونه شخصی که عاشقش هستید را تغییر دهید

چگونه شخصیت دیگران را تشخیص دهم

چگونه می توانم خودم را بهتر بشناسم

شخصیت شناسی با رنگ چشم

چگونه روابط اجتماعی بهتر داشته باشم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.