no-img
نوین اطلس

چگونه روانکاو شویم


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چگونه روانکاو شویم
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
فروردین ۱۰, ۱۳۹۵

چگونه روانکاو شویم


در این مقاله از نوین اطلس به مبحث چگونه روانکاو شویم می پردازیم که طرفداران بسیاری دارد تا بتوانند به مرحله ی خود روانکاوی برسند. برای اینکه بدانیم چگونه روانکاو شویم، نیاز است ابتدا اطلاعاتی در زمینه نظریه ناخودآگاه داشته باشیم.

نظریه ی ناخودآگاه

از دیدگاه فروید، ضمیر ناخوداگاه انسان بخشی از ذهن است که تمایلات، آرزوها و علایق ما در آن ذخیره می شود در حالی که خود از آن خبر نداریم. ضمیر ناخودآگاه بدون اراده و اختیار ما تاثیرش را بر رفتار و تصورات ما می گذارد. در حقیقت هر آرزو و تمایلی که انسان به دلایلی دوست ندارد به آن بیندیشد در قسمت ناخودآگاه ذهن محبوس می شود.

سرکوب افکار ناخوشایند

افکار ناخوشیند تمایلاتی هستند که معمولا به دلیل اینکه در زندگی آگاهانه پذیرفته شده نیستند یا با تربیت، فرهنگ، عقاید، مذهب و آداب و رسوم شخص سازگاری ندارند و برای اینکه احترام و وجه ی شخص در اجتماع از دست نرود به ناخودآگاه واپس زده می شود (نگاه کنید به آزاد کردن احساسات سرکوب شده).

نکته ی مهم اینجاست که ضمیر ناخودآگاه هرگز دست بر دار نیست و برای بروز دادن و ارضای تمایلات خود، علی رغم میل شخص، سعی می کند به شکلی خود را به ظهور رسانده تا شما به فکر برطرف کردن آن باشید. فروید عقیده داشت وقتی فشار این نیروی های ناخودآگاه زیاد شود و در تعارض با علایق شخص قرار بگیرد به خصوص اگر در سرکوب و واپس زنی آن ناتوان شود، باعث ایجاد احساسات منفی و گاهی حتی اختلالات روانی می شود.

در مبحث چگونه روانکاو شویم باید به این نکته توجه شود که ضمیر ناخودآگاه دو هدف اصلی را دنبال می کند. اول اینکه بتواند تمایلات خود را بیان کند و دوم اینکه این تمایلات را برطرف کرده و ارضا کند.

پس به یاد داشته باشید ضمیر ناخودآگاه شما فقط به فکر ارضای شدن نیاز هایش نیست و گاهی فقط می خواهد این نیاز ها را بیان کرده و به ظهور برساند. در حقیقت می خواهد وی را بشناسید و به او توجه کنید.

نقش روانکاو

اگر می خواهیم بدانیم چگونه روانکاو شویم، باید به نقش روانکاو آگاه باشیم. نقش روانکاو در درمان چنین بیماری های روانی متمرکز می شود به خودآگاه کردن افکار پنهان ذهن که همراه با بصیرت و نگرشی نوین از سوی شخص بیمار می باشد.

این بدان معنا است که فرد بیمار اکنون به خودشناسی رسیده و دلیل مشکل روانی خود را بهتر می داند و آگاه می شود که چه افکار و تمایلاتی سرکوب شده اند که باعث ایجاد چنین مشکلی در وی شده است.

به عبارت دیگر نقش عمده ی روانکاو در فرایند درمان در جلسات روانکاوی متمرکز بر شناخت افکار سرکوب شده ی فرد بیمار و سپس ارائه ی این اطلاعات به بیمار است. در نتیجه بیمار می تواند با نشان دادن توجه ی بیشتر به ضمیر ناخودآگاهش با خود آشتی کرده و راهی عقلانی و صحیح برای ارضای این تمایلات پیدا کند. توجه کنید که فقط همین خودآگاهی در مورد نیاز های ضمیر ناخودآگاه می تواند بسیاری از مشکلات فرد بیمار را حل کند.

روان تحلیل گر چگونه افکار سرکوب شده ی شما را کشف می کند

یکی از روش هایی که روانکاوان برای شناخت مشکل بیمار خود استفاه می کنند ” تداعی معانی” است یعنی پیدا کردن نیاز برطرف نشده ی ضمیر ناخودآگاه از طریق سخن های نامربوط ِ بیمار.

روش دومی که در زمینه چگونه روانکاو شویم، برای شناخت محتویات ضمیر ناخودآگاه مورد استفاده قرا می گیرد، هیپنوتیزم است که با غیر فعال کردن بخش خودآگاه ذهن این امکان را برای روانکاو فراهم می کند تا به درون ضمیر ناخودآگاه دست پیدا کند.

روش سوم شناخت ضمیر ناخودآگاه از طریق رویاها است. ضمیر ناخودآگاه سعی می کند نیاز هایی که در وی ذخیره شده است را در خواب بیان کند. البته باید این نکته را اضافه کرد که احساسات سرکوب شده در ضمیر ناخودآگاه در رویاها سانسور شده و به شکل نمادین یا استعاری خود را بیان می کنند.

امروزه روانکاوی پیشرفت های بسیاری کرده است و باید گفت که ضمیر ناخودآگاه مفاهیمی بسیار گسترده تر از چیزی که اولین بار فروید به آن اشاره کرده است دارد. همچنین نظریه های بیشتری در مورد شناخت شخصیت و نیازهای برطرف نشده ی ضمیر ناخودآگاه انسان ها ارائه شده است که محدود به نکات گفته شده نمی شود. سایت نوین اطلس سعی کرده است بسیاری از این اطلاعات را در اختیار مخاطبان خود بگذارد و کمک کند شناخت بهتری از شخصیت خود یا دیگران بدست آورید.( نگاه کنید به چگونه خود یا دیگران را بشناسیم)

عمده ی این نیاز های بر طرف نشده شامل نیاز به تشکیل خانواده و پرورش فرزند (نیاز جنسی و عاطفی)، نیاز به با ارزش محسوب شدن، نیاز به توجه و نیاز به مورد تایید قرار گرفتن می باشد.

سخن پایانی:

اگر سوال شما این است که چگونه روانکاو شویم پس توجه کنید که افکار و تمایلات ضمیر ناخودآگاه در دوران کودکی شکل می گیرند پس به نوعی ضمیر ناخودآگاه را می توان کودک درون خود نامید. کودکی لجباز که با ارسال افکار ناخوشایند فقط به فکر ارضای نیازهای خود می باشد( نگاه کنید به چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد). اگر شما با این کودک خشن برخورد کنید و سعی بر ساکت کردن آن داشته باشید؛ یعنی نیاز هایش را سرکوب کنید، این کودک نیز به شکل بسیار بدتری سعی می کند از شما انتقام بگیرد که در نتیجه باعث ایجاد مشکلات بیشتر روحی و روانی می شود.

همانطور که قبلا گفتم با شناخت نیاز های ارضا نشده ی ضمیر ناخودآگاه هم باعث شدید این نیاز ها از زندانی که در آن حبس شده اند نجات پیدا کنند و هم می توانید اطلاعات بیشتری نسبت به خواسته های این کودک درونی پیدا کنید. وقتی این خواسته را کشف کردید باید با کودک درون خود  صحبت کنید. یعنی باید ضمیر ناخودآگاه خود را قانع کنید که در آینده نیازهایش را به شکلی صحیح برطرف می کنید.

برای خود اهداف و برنامه های طولانی مدت تعیین کنید، آنها را یادداشت کرده و هر روز به آنها فکر کنید تا ضمیر ناخودآگاهتان باور کند واقعا راست می گویید و می خواهید برای برطرف کردن نیازهای وی اقدام کنید. البته با روشی سالم و اخلاقی که مطابق با اصول و فرهنگ جامعه باشد.

نوشته ی شاهین زند – نویسنده و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: چگونه روانکاو شویم

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

مبانی یادگیری هیپنوتیزم با توضیح تکنیک ها

چگونه به ضمیر ناخودآگاه دیگران نفوذ کنیم

چگونه می توان ضمیر ناخودآگاه خود یا دیگران را برنامه ریزی کرد

نقش کمبود های روانی در فرایند عاشق شدن

توانایی های جالب و منحصر به فرد ذهن

معرفی دور های مشاوره ی آنلاین در تلگرام با رویکرد روانکاوی

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.