no-img
نوین اطلس

درمان فوبیا


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

درمان فوبیا
zip
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۵

درمان فوبیا


ترس و بقا

در روزگاران قدیم وقتی اجداد مان زنده بودند، بشر از غریضه اش برای جمع آوری غذا استفاده می کرد تا زنده بماند. اگر انسان نخستین احساسی به نام ترس نداشت تا به وی کمک کند از خطرات دوری کند ، احتمالا شما اکنون اینجا نبودید.

وقتی انسان ها با نوعی خطر مواجه می شدند، بدنشان وضعیتی ایجاد می کرد که به آن وضعیت نبرد یا واکنش گریز می گویند. در این زمان آدرنالین خون افزایش پیدا می کرد و در نتیجه باعث می شد آنها یا آماده ی مبارزه شوند یا به سرعت فرار کنند.

این نبرد و واکنش گریز، تغییرات بسیاری در بدن ایجاد می کرد مثل کشیدن خون از قسمت های حساس که باعث افزایش تپش قلب و پمپ کردن خون به عضلات می شد؛ در نتیجه عضلات قوی تر می شدند.

کل بدن تبدیل به وسیله ای می شد که به انسان کمک می کرد برای مواجه با خطر آماده باشد. اما مشکل وقتی است که این وضعیت نبرد یا گریز که باعث ایجاد نگرانی و ترس می شود بی دلیل ایجاد شود؛ یعنی وقتی هیچ نیازی به آن نیست و این دقیقا همان مشکلی کسانی است که از اختلال فوبیا رنج می برند.

ترس به عنوان یک اختلال

ترس وقتی اختلال است که یک درک شناختی غلط باعث شود شخصی فکر کند در خطر است و در نتیجه دچار واکنش اضطراب و نگرانی شود.

انسان به گونه ای خلق شده است که احساساتی همچون ترس را برای محافظت از خطرات احتمالی داشته باشد اما گاهی این زنگ خطر به اشتباه به صدا درمی آید و باعث می شود فرد با وجود اینکه کاملا در امان است احساس ترس پیدا کند

انواع و اشکال گوناگونی از ترس در زندگی ما وجود دارد که شامل این موارد می شود: ترس از رد شدن، ترس از خطر، فوبیا با همه ی انواع آن ( مثل ترس از عنکبوت، ارتفاع، سگ، حیوانات، تاریکی یا مکان های بسته)، ترس از شکست و حتی ترس از موفقیت.

یکی از دلایل داشتن ترس های غیر عقلانی می تواند فرهنگ شما باشد. به عنوان مثال، برخی فرهنگ ها، اعتقادات خرافی در مورد تاریکی و روح دارند که در نتیجه باعث می شود همه ی کسانی که طبق آن فرهنگ بزرگ شده اند، ترس ها و فوبی های مشابهی داشته باشند.

ترس و درمان فوبیا

یکی از روش هایی که می توانید جهت از بین بردن ترس هایتان از آن استفاده کنید غرقه سازی است؛ یعنی خود را مدام در معرض شرایطی قرار دهید که نسبت به آن احساس ترس دارید. آنقدر این کار را انجام دهید تا متوجه شوید هیچ چیز خطرناکی در مورد آن وجود ندارد. این روش می تواند وقتی استفاده شود که به خاطر یک تفکر غیر عقلانی مثل وحشت از تاریکی و روح، احساس ترس کنید.

یکی دیگر از روش های بسیار موثر، حساسیت زدایی منظم است. حساسیت زدایی منظم یک روش درمانی است که در معالجه ی اختلال اضطراب و فوبیا بسیار مفید می باشد. در این روش نیازی نیست به صورت مستقیم و ناگهانی در معرض موضوع ترس قرار بگیرید.

در حساسیت زدایی منظم، شرایط ترسناک به دو مرحله تقسیم می شود و سپس به فرد اجازه داده می شود تا یک به یک وارد هر مرحله شود تا وقتی که موفق شود به احساس آرامش برسد و شرایط را در دست بگیرد.

رفتار درمانی شناختی نیز می تواند برای درمان ترس و فوبیا استفاده شود. رفتار درمانی شناختی کمک می کند تا شخص بتواند افکار و اعتقادات ناخواسته ی خود را که باعث ایجاد احساسات منفی می شود کنترل کند.

ترس و ناشناخته ها

یکی از اصلی ترین ستون هایی که ترس بر آن تکیه می زند عدم دانش در مورد شیء ترسناک است و به همین دلیل می باشد که بعضی افراد ترس از مکان های تاریک دارند زیرا نمی دانند چه نوع خطری در انتظار آنها است.

اگر ترس از ناشناخته ها، مشکل شما است پس همه ی سعی خود را بکنید تا با شیء ترسناک خود مواجه شید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

اگر از تاریکی می ترسید، پس همه ی شجاعت خود را جمع کنید، سپس به یک مکان تاریک بروید و سعی کنید مدتی را آنجا بمانید. در پایان متوجه می شوید که ترس تان بسیار کم تر شده است زیرا به این آگاهی می رسید که ترس هایتان بر اساس افکاری غیرمعقول بوده است ( نگاه کنید به ترس از ناشناخته ها)

ترس و شهامت

یکی از باورهای غلطی که مردم در مورد شجاعت و شهامت دارند این است که تصور می کنند این ویژگی پرافتخار در نتیجه عدم ترس ایجاد می شود که کاملا باور غلطی است. شهامت توانایی ادامه دادن با وجود داشتن احساس ترس است.

برای اینکه شجاع شوید و بر ترس های خود غلبه کنید باید با آنها رو به رو شوید تا متوجه شوید از چیز هایی می ترسیدید که یا وجود نداشته اند یا اصلا آسیبی به شما نمی رسانند.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: ترس و درمان فوبیا

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

می خواهید بیشتر بدانید؟

آیا می توانیم با تمرکز کردن به هر چیزی که می خواهیم برسیم

می خواهم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم

روش های رسیدن به خودباوری چیست؟

قدرت تصویر سازی ذهنی چیست

چگونه باور های اشتباهی را که در مورد خود دارم از بین ببرم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



موضوعات :
ترس و فوبیا

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


    دیدگاه ها


    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.