no-img
نوین اطلس

چگونه باور های اشتباه را در مورد خود از بین ببریم


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چگونه باور های اشتباه را در مورد خود از بین ببریم
zip
بهمن ۱۸, ۱۳۹۴

چگونه باور های اشتباه را در مورد خود از بین ببریم


چگونه تصورات غلطمان در مورد خود (بد پنداری درونی) را از بین ببریم

این مقاله در مورد شناخت بد پنداری درونی و از بین بردن تصوراتی است که به اشتباه در مورد خود داریم. به طور کلی می خواهیم بدانیم چگونه باورهای اشتباه را در مورد خود از بین ببریم؟

افرادی که تصورات منفی (بد پنداری درونی / poor self image) نسبت به خود دارند با این باور غلط زندگی می کنند که جذابیت کمی دارند در صورتی که در واقع اینگونه نیستند.

وقتی شخصی که تصور ضعیفی نسبت به خود دارد به آینه نگاه کند، نمی تواند بازتاب صحیح خود را مشاهده کند و در عوض بازتاب انتقاد ها و کنایه هایی را می بیند که تا کنون متحمل شده است و در واقع با لیستی از باورهای غلط در مورد خودش روبرو می شود. یعنی رفتار بدی که در دوران کودکی با آن مواجه شده است و همچنین رفتار زورگویانه ی (قلدری) دیگران در سال های اولیه ی زندگی.

در نتیجه ی چنین اتفاقاتی، این شخص به این باور غلط می رسد که غیر جذاب، زشت و بی ارزش است و حتی ممکن است احساس حقارت کند و لیستی از باورهای غلط برای خودش تنظیم کند.

دراین مقاله به شما می گویم چگونه مشکل بد پنداری درونی را برای خود حل کنیم و چگونه با تغییر باورهای محدود کننده که داریم زندگی بهتری داشته باشیم تا بدانیم چگونه باورهای اشتباه را در مورد خود از بین ببریم.

مشکلات مربوط به بد پنداری درونی و گذشته ی شما

مشکلات مربوط به بد پنداری درونی یا تصور غلط در مورد خود معمولا به دلیل تجربیات بد در دوران کودکی ایجاد می شود. اولین قدم برای حل این مشکل آگاه شدن از عواملی است که مسئول ایجاد چنین احساسی در شما هستند که باعث شده اند لیستی از باورهای غلط در مورد خود داشته باشید.

چند مرتبه شخصی باعث شده است فکر کنید ارزش کمتری نسبت به دیگران دارید؟

چند مرتبه به خاطر ظاهرتان مورد سرزنش و انتقاد دیگران قرار گرفته اید؟

چند مرتبه دیگران برای شما قلدری کردند؟

وقتی به این پرسش ها پاسخ دهید به لیستی از باورهای غلط خواهید رسید که باعث شده تصور کنید دیگران به چهره و ظاهر شما علاقه ای نداشته باشند و وقت آن رسیده است که با تغییر باورهای محدود کننده به زندگی ادامه دهید. هدف این مقاله این است که چگونه باورهای اشتباه را در مورد خود از بین ببریم.

در ادامه باید سوال های مهم زیر را از خود بپرسید:

ممکن است مشکل من ذهنی یا روانی باشد و واقعا ربطی به ظاهر من نداشته باشد؟

اگر زشت بودن من تصور خودم باشد چه؟

امکان دارد که با نگاه کردن به آینه تجربیات گذشته ی من ظاهر شود و این تصور را ایجاد کند که من زشت هستم؟

چگونه جلوی تقویت بد پنداری درونی خود را بگیریم

به محض اینکه این سوالات را از خود پرسیدید، ممکن است به پاسخ هایی برسید که مستقیم از ذهن ناخودآگاه ناشی می شود مثل پاسخ هایی از قبیل من همیشه طرد شده ام و یا خیلی افراد واقعا من را دوست ندارند، من مطمئن هستم.

پس لازم است سوالات بیشتری از خود بپرسیم تا متوجه شویم چگونه باورهای اشتباه را در مورد خود از بین ببریم :

چه کسی به شما گفته است که آن افراد واقعا شما را دوست ندارند؟

و حتی اگر شما را طرد کرده اند چه کسی به شما گفته است که دلیل آن ظاهر شما است؟

آیا بی مهری دیگران ممکن است به خاطر طرز برخوردتان باشد؟

به یاد داشته باشید گاهی باور غلط به جذاب نبودن باعث می شود مثل شخصی که جذاب نیست عمل کنید که در نتیجه باعث می شود طرد شوید!!

پس وقت آن رسیده که درصدد تغییر باورهای محدود کننده خود باشید.(نگاه کنید به چگونه مثبت فکر کنیم)

در دوره ام برای اعتماد به نفس توضیح داده ام که چگونه انسان ها پیش بینی های خود ساخته ای مثل این دارند که باعث می شود باور اولیه و غلط آنان تقویت شود.

شخصی ممکن است در آغاز باور کند که جذاب نیست (به دلیل تجربیات گذشته اش)

سپس شروع به عقب نشینی، انزوا و گوشه گیری کرده و سعی کند به خود ثابت کند که تفکرش درست است یا حتی ممکن است رفتار نادرستی از خود نشان دهد تا از اعتقاداتش حمایت کند؛ که در نهایت باعث می شود اعتقاد به جذاب نبودنش قوی تر شود.

یکی از مهمترین دلایلی که انسان ها از مشکل بد پنداری درونی رنج می برند این است که این باور را با یک الگوی ذهنی غلط تقویت می کنند و لیستی از باورهای غلط برای خود می سازند.

روزی که تصمیم گرفتید این الگوهای ذهنی خود ساخته را نابود کنید و در سمت تغییر باورهای محدود کننده ی خود برآیید، روزی است که با یافتن پاسخ پرسش چگونه باورهای اشتباه را در مورد خود از بین ببریم، مشکل بد پنداری درونی تان حل می شود و در نتیجه حتی جذابیت شما افزایش می یابد.

همه ی این مشکلات با فکر کردن بر روی این سوال حل می شود:

اگر همه ی زندگی شما یک خیال باطل باشد چه؟

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین اطلس یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین اطلس منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین اطلس در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین اطلس

 

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه دیگران تحت تاثیر ما قرار می گیرند

آشنایی با ضمیر ناخودآگاه

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

دلایل وابستگی ( چرا وابسته می شویم)

دعا برای اعتماد به نفس

معرفی کتاب

1555 - Copy

 



درباره نویسنده

شاهین زند 7 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


    دیدگاه ها


    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.