no-img
نوین اطلس

ازدواج با مرد بزرگتر از خود


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ازدواج با مرد بزرگتر از خود
zip
آبان ۱۹, ۱۳۹۷

ازدواج با مرد بزرگتر از خود


اگر خواستگاری دارید که با شما اختلاف سنی زیادی دارد، حسابی فکرهایتان را بکنید، ازدواج با مرد سن بالا مزایا و معایب خودش را دارد؛ شما باید حتما نکات مثبت و منفی این ازدواج را بدانید.

در مورد اختلاف سن مناسب در ازدواج نظرات زیادی وجود دارد اما می توان گفت برای هر کس این موضوع متفاوت است و به روحیات زوجی که می خواهند با هم ازدواج کنند بستگی دارد. در مورد سن مرد برای ازدواج نیز بحث های زیادی شده است. بیشتر دخترها می خواهند بدانند پسری که با او ازدواج می کنند باید بزرگتر باشد یا همسن خودشان.

خیلی جاها شنیده ایم که زن نباید از مرد بزرگتر باشد اما چرا؟ بزرگتر بودن زن از مرد چه عواقبی دارد که این باور بین مردم رایج شده است؟ نوین اطلس در این مطلب به همه ی این سوالات پاسخ خواهد داد.

مزایا و معایب ازدواج با مرد سن بالا

این روزها که سن ازدواج بالا رفته شاید خواستگاری به سراغ شما بیاید که اختلاف سنتی شما با او بسیار زیاد باشد. اگر از این خواستگار خوشتان اومده و شرایط او مطابق میل تان می باشد قبل از ازدواج بهتر است به چند نکته دقت کرده و شرایط را بهتر بسنجید تا انتخاب درستی داشته باشید.

مزایای ازدواج با مرد سن بالا

روبه رو شدن با مردی که از نظر مالی به موفقیت و ثبات رسیده، برای بیشتر زن ها خوشایند است چراکه مردی که پا به میانسالی گذاشته، احتمالا شرایط مالی بهتری دارد. همچنین مرد با تجربه بسیاری از مشکلات را مدیریت می کند و نمی گذارد به این راحتی ها بحرانی در زندگی ایجاد شود و در نتیجه زندگی عادی تر و بدون تشنجی خواهید داشت.

می توان گفت مردهایی که اختلاف سنی زیادی با همسرشان دارند، دوست دارند به هر طریقی شریک زندگی شان را از خود راضی نگه دارند تا مبادا همسرشان به دلیل اختلاف سنی دچار مشکل شود.

معایب ازدواج با مرد سن بالا

وجود فاصله سنی زیاد باعث می شود که زن و شوهر نتوانند به خوبی یکدیگر را درک کنند و دنیایشان فاصله زیادی با هم دارد. وقتی که فاصله سنی بین زن و شوهر زیاد باشد، هریک در دوره ای از زندگانی به سر می برند که به لحاظ قوت و توان بدنی متفاوت با دیگری است مثلا زنی که ۳۵ سال دارد، در دوران جوانی و سرزندگی به سر می برد و همسر او که در ۶۰ سالگی است به مرز پیری رسیده است.

گاه وجود فاصله های سنی زیاد باعث می شود که برخی از مردان، شک و تردید هایی نسبت به همسر خود پیدا کنند و ممکن است حتی نتوانند دلایلی برای اینگونه افکار خود داشته باشند. گاهی جاافتاده بودن سن مرد می تواند او را به همسری کنترل گر تبدیل کند که مدام برای همسرش تعیین تکلیف می کند.

اختلاف سن مناسب در ازدواج

بیشتر منابع و تحقیقات موجود در روانشناسی اختلاف سن برای ازدواج ۴ تا ۵ سال را مناسب دانسته اند و در برخی منابع ۵ تا ۷ سال نیز مناسب شمرده شده است. علاوه بر این، عامل مهم دیگری که در کنار سن و تفاوت سنی زوجین مطرح می شود بلوغ فکری و پختگی اجتماعی هر کدام از زوجین است.  به طور کلی می توان گفت یک ازدواج مناسب عموماً ازدواجی است که در دهه سوم زندگی شخص صورت بگیرد و آقا از لحاظ سنی بزرگتر از خانم باشد و اختلاف سنی آنها بیش از ۷ سال نباشد، همچنین هر دو نفر به بلوغ جسمی و فکری رسیده باشند و از سلامت لازم برخوردار باشند.

چرا نباید زن از مرد بزرگتر باشد

از نظر روان شناسی زن ها زودتر از مردها نسبت به مسائل زندگی عاقل تر می شوند و درکشان از مسائل درون خانواده و زندگی عمیق تر است،بنابراین مسئولیت پذیرند و یا بیشتر در این زمینه ها فکر می کنند. حال اگر زنی چند سالی بزرگتر باشد، به طور ناخودآگاه انتظار دارد که مرد هم همانند او فکر کند و مسائل را بسنجد، برای همین زمانی که انتظارش برآورده نمی شود، این تصور تداعی می شود که مرد نسبت به خانه و خانواده بی مسئولیت است و در نهایت تنش فضای خانواده را پر می کند. از سوی دیگر، مردی که با زن بزرگتر از خودش ازدواج می کند، ممکن است پس از چند سال زندگی، با فرسوده شدن جسم زن، احساس ضرر کند.

عواقب بزرگتر بودن زن از مرد

توجه داشته باشید در صورت بزرگ‌تر بودن زن، آسیب ها و عواقب بیشماری ممکن است به همراه داشته باشد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

۱- جابجایی یا تغییر نقش از همسری به «والد- فرزند» یا «معلم- شاگرد». یعنی زن با سن بالاتر از مرد چون خود را پخته‌تر، باتجربه‌تر و عاقل‌تر از مرد کم‌سن و سال می‌‌‌داند (که می‌‌تواند نگاه درستی هم باشد) در طول زمان با تغییر نگاه همسری به نگاه مادری، شروع به نصیحت، اندرز، سرزنش و آموزش شوهر خود می‌کند.

۲- اگر ازدواج بر مبنای توان اقتصادی زن انجام شده باشد، چند حالت ممکن است پیش بیایید؛ زن احساس عشق واقعی از مرد نگیرد، زن به خاطر مسئولیت امور مالی، دچار فرسودگی جسمی‌‌ و روانی شود و رابطه به تعارض کشیده شود، زن عامل اقتصادی را وسیله‌ای برای حفظ تسلط یا زن‌ سالاری قرار دهد که اگر با شخصیت مرد سازگار نباشد، شرایط بحرانی ایجاد خواهد شد.

۳- اگر ازدواج با تصور تغییر کردن و خود را وفق دادن انجام شده باشد؛ این اشتباه رایج وجود دارد که افراد، مخصوصا خانم‌ها فکر می‌‌کنند با تزریق عشق و محبت و علاقه می‌‌‌توانند طرف مقابل را تغییر دهند که به‌هیچ‌وجه درست نیست.

اﺯﺩﻭاﺝ ﺑﺎ ﭘﺴﺮ ﻫﻤﺴﻦ

ممکن است کسی در کنار همسری کم سن تر از خود آرامش یابد – کسی در کنار همسری هم سن خود آرامش یابد و کسی در کنار همسری بزرگتر از خود نیز آرامش یابد.

بله، بهتر این است که سن دختر کمتر از پسر باشد؛ و این نیز دلایلی منطبق با جسم، روح و روان هر دو طرف دارد. مرد مایل است که چتر حمایتی باشد، زن مایل است که تحت حمایت باشد و بتواند تکیه کند، پسران سال‌ها پس از دختران به سن بلوغ می‌رسند و این بلوغ اختصاصی به بلوغ جسمی و جنسی ندارد، بلکه سن  بلوغ فکری دختران نیز بسیار زودتر از پسران است. پس ازدواج با پسر همسن می تواند مشکل ساز شود اما بازهم به زوجین بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

سایت مشاوره قبل از ازدواج

اصول ازدواج صحیح

تست تفاهم برای ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.