no-img
نوین اطلس

اختلاف سنی در ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

اختلاف سنی در ازدواج
zip
دی ۲۳, ۱۳۹۶

اختلاف سنی در ازدواج


این مقاله در مورد اختلاف سنی ۱۰ سال در ازدواج، اختلاف سنی در ازدواج از نظر اسلام، اختلاف سنی در ازدواج زن بزرگتر، اختلاف سنی ۹ سال برای ازدواج، اختلاف سنی ۸ سال در ازدواج، دختر بزرگتر از پسر در ازدواج، هم سن بودن در ازدواج می باشد.

اختلاف سنی ۱۰ سال در ازدواج

نمی توان قانون قاطعی صادر کرد و اینکه باید با توجه به سایر معیارها و افراد در این خصوص صحبت کرد.
اما چون این تاپیک صرفا یک حد و حدود مناسب برای شرایط سنی هست به چند نکته به طور کلی اشاره می کنم که بهتر است به ترتیب ذیل باشد.
یکم: بهتر این است که سن آقا بیشتر از خانم باشد.
دوم: فاصله سنی ۳ تا ۷ سال برای دهه ۲۰ تا ۳۰
سوم: فاصله سنی ۳ تا ۱۰ سال برای دهه ۳۰ تا ۴۰
چهارم: فاصله سن ۳ تا ۱۵ سال برای ۴۰ سال به بالا
پنچم: سن طلایی ازدواج برای دختران(با توجه به بلوغ روانی و عاطفی، اتمام تحصیلات، جوانی و شادابی و …)= ۲۲ تا ۲۵ و البته تا ۲۸ سال هم جا دارد.
ششم: سن طلایی ازدواج برای آقایون ۲۵ تا ۲۸ سال

نکته مهم:
این ها که گفتم قانون خدا نیست، خدایی نکرده به صورت وسواسی روی این سنین تمرکز نکنید. اینها صرفا معیارهایی نسبی و تقریبی برای رسم هنجار سنین ازدواج است.
لذا بسیاری پارامترهای دیگر می تواند روی اینها به طور نسبی تاثیر بگذار.

اختلاف سنی در ازدواج از نظر اسلام

فاصله سنی مناسب میان زن و شوهر را می توان ۴- ۳ سال در نظر گرفت. البته این بدان معنا نیست که اگر یکی دو سال به این سنین افزوده و یا از آن کاسته شود، حتماً نباید ازدواجی انجام گیرد. شاید بتوان گفت که اگر تمام زمینه ها بررسی شده باشد و مشکل خاصی دیده نشود، می توان فاصله سنی را به دیده اغماض نگریست، ولی در عین حال بهترین و مناسب ترین فاصله سنی ۴- ۳ سال است. طبیعی است که اگر سایر شرایط ، مناسب نباشد، باز هم ازدواج نمی تواند موفق باشد.

بارها با خانواده هایی مواجه می شویم که فاصله سنی زوجین حتی به ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۳ سال و سال های بین این ارقام بالغ می شود و با یکدیگر مشکلات عدیده ای دارند

اختلاف سنی در ازدواج زن بزرگتر

قرن‌هاست مردهاگاهی اوقات با زن‌هایی ازدواج می‌کنند که ۲۰، بلکه ۳۰ سال از خودشان کوچک‌تر هستند و ما هیچ وقت نمی‌پرسیم چرا!آن قدر این مساله عادی به نظر می‌رسد که هیچ کس در پی تحلیل آن نیست.
اما ازدواج مردها با زن های مسن تر اتفاقی است که خیلی وقت ها زندگی دو خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد. اتفاقی که اگرچه رو به ازدیاد است و از سال گذشته تا به حال دو برابر شده است و از ۵ درصد به ۱۰.۷ درصد رسیده است اما نگاه منفی جامعه و مخالفت های خانواده ها با آن، سدی در برابر این ازدواج های غیرمتعارف می شود.

اختلاف سنی ۹ سال برای ازدواج

اختلاف سنی ۹ سال برای ازدواج بین انسان ۲۵ و ۱۶-۱۷ ساله اصلا مناسب نیست، ولی مثلا بین دو شخص ۳۵ و ۲۶-۲۷ ساله کمتر نگران کننده است.

اختلاف سنی ۸ سال در ازدواج

اختلاف سنی نسبتا مناسبی است.البته به شخصیت دو طرف و درک متقابل دو طرف نسبت به زندگی هم بستگی دارد.

دختر بزرگتر از پسر در ازدواج

حمید رضا رحمانی مشاور خانواده‌ گفت: توصیه می‌شود زن بین یک تا ۱۰ سال کوچک‌تر از مرد باشد دخترها زودتر از پسرها بالغ می‌شوند از طرف دیگر آنها وظایف سخت بارداری، شیردهی و . . . را بر دوش دارند و زودتر از مردها شکسته می‌شوند پس برای ایجاد برابر میان زن و مرد، در این مورد بهتر است زن کوچک‌تر از مرد باشد از طرف دیگر تفاوت سنی بیشتر از ۱۰ سال هم میان زن و مرد مناسب نیست، چون هر دهه از زندگی انسان دوره‌ی خاصی است و ویژگی‌ها، شرایط و نیازهای ویژه‌ای را دارد که منحصر به آن دوره است. دو نفر با تفاوت زیاد در دو مرحله متفاوت از زندگی هستند و نیازها و ویژگی‌های آها متفاوت است.

هم سن بودن در ازدواج

۱. سنّ ازدواج امری است نسبی و متغیّر که در افراد مختلف، فرق می کند. ممکن است فردی در ۱۷ سالگی آماده ازدواج باشد ولی شخصی در ۲۵ سالگی هم توانایی اداره خانواده را نداشته باشد.
۲. سن ازدواج آن سنّی است که جوان احساس نیاز به ازدواج می کند و تقدیر الهی در وجودش این احساس نیاز را به جوشش می آورد.
۳. قانون تشریعی اسلام در این باره این است که: ازدواج «مستحبّ‌ مؤکّد» است و بر انسان واجب نمی باشد امّا هرگاه نیاز به همسر در انسان سر برآورد و خواست که طغیان کند و انسان را به حرام بیندازد، ازدواج، «واجب» می شود و عقب انداختن آن «حرام» است.
۴. برای رسیدن یک دختر و پسر به سن ازدواج شرایطی لازم است: که در زیر به طور اختصار به آنها اشاره می شود: (این شرائط باید در کنار هم دیگر لحاظ شود و یک بعدی به آن نگاه نکرد)
الف) رشد جسمی: اولین شرط برای آمادگی دختر و پسر برای ازدواج رشد جسمی می باشد منظور از رشد جسمی آمادگی دختر و پسراز لحاظ جنسی برای زناشویی می باشد.
ب) رشد عقلی: رشد عقلی بعد از رشد جسمی مطرح می شود و بعد از بلوغ جسمی رشد فکری رو به تکامل می رود و شخص استعدادها و توانائیها و امکانات محیطی خود را بهتر می شناسد، و نسبت به شخصیت خود بیشتر آگاهی می یابد. اگر رشد فکری حاصل نشود شخص نمی تواند زندگی زناشویی را اداره کند چه دختر و چه پسر.
ج) رشد عاطفی: رشد عاطفی هم به میزان رشد فکری برای ازدواج لازم و ضروری می نماید. شخصی که رشد عاطفی لازم را داشته باشد مهار احساسات منفی و مثبت خود را در دست دارد و…
د) رشد اجتماعی: دختر و پسر باید از لحاظ مسائل اجتماعی پختگی لازم را داشته باشند و افراد مختلف را بشناسند و بدانند که با چه کسی رفت و آمد داشته باشند یا نداشته باشند و چه کارهای اجتماعی انجام دهند یا نه.
اگر برای دختر و پسری چنین شرایطی حاصل شد بهترین زمان می باشد تا تشکیل خانواده دهد. البته اگر شرایط الف و ب در شخص به طور متعارف موجود باشد و احساس نیاز به جنس مخالف بکند می تواند ازدواج کند و مشکلاتی که احتمال دارد پیش آید کمتر از مشکلاتی است که مجرّد بماند و به فساد و انواع مشکلات روانی و جنسی دچار شود.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

ازدواج با مرد بزرگتر از خود



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.