no-img
نوین اطلس

مشاوره قبل طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مشاوره قبل طلاق
zip
آبان ۹, ۱۳۹۷

مشاوره قبل طلاق


احتمالا شما نیز در اینترنت، عباراتی نظیر “بهترین مشاور خانواده” ، “بهترین روانشناس” یا عبارت های مشابه را جستجو کرده اید و به سایت هایی رسیده اید که در آن در این موارد بحث و تبادل نظر زیادی شده است. اما تا چه اندازه می توان به این نظرات اعتماد کرد! از کجا معلوم، نظرات مثبتی که درباره یک یا چند مشاور خاص ارائه شده است توسط خود این مشاورین یا کارمندانشان نوشته نشده باشد؟

به همین منظور در این مطلب نوین اطلس ویژگی هایی که یک مشاور خانواده ی خوب باید داشته باشد معرفی می کند. شما باید بدانید در مشاوره های ازدواج مناسب چه می گویند تا بتوانید مشاوره خوب را از مشاوره بد تشخیص دهید. در این مطلب در مورد زمان، اهمیت و تاثیر مشاوره قبل از ازدواج نیز صحیت خواهیم کرد و به شما نشان می دهیم مشاوره پیش از ازدواج چه مراحلی دارد.

معرفی مشاور خانواده

بسیاری از مواقع پیش می آید که افراد و یا زوج های جوان به دنبال استفاده از خدمات مشاوره خانواده و یا مشاوره ازدواج هستند اما به دلیل نشناختن یک مشاور ازدواج یا مشاور خانواده خوب، دقیقا نمی دانند که چه کار باید انجام دهند و برای معرفی یک مشاور خانواده خوب به چه کسی روی بیاورند.

در بین مشاورانی که به شما معرفی می شود دقت داشته باشید که مشاوران خانواده خوب و حرفه‌ای باید مهارت های ارتباطی قوی داشته باشند. آن ها باید بتوانند به دیدگاه‌های مختلف در مورد مسائل مختلف بدون قضاوت کردن گوش دهند. همچنین یک مشاور خانواده خوب باید بتواند سوالاتی مناسب و در شرایطی مناسب، برای بهبود و پیشرفت روند مشاوره مطرح کند. اگر مشاوری که به شما معرفی می شود این خصوصیات را دارد می توان گفت از مشاوران خیلی خوب محسوب می شود.

در مشاوره ازدواج چه می گویند

در طی فرایند مشاوره ازدواج افراد در بسیاری از موارد مانند رابطه جنسی، مذهب، مسائل مالی، مسائل عاطفی، انتظارات افراد از یک رابطه، اهداف شغلی، کودکان، مشارکت خانواده و زندگی اجتماعی، نحوه برقراری ارتباط و نحوه حل تعارضات و تکانش ها مورد بررسی قرار می گیرند و مشاور برای پی بردن به دیدگاه افراد در این قبیل از موارد ممکن است از تست های مشاوره ازدواج و پرسشنامه های مختلفی استفاده نمایند.

زمان مشاوره قبل از ازدواج

معمولا مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است، مناسب نیست، همان طور که مراجعه افراد بعد از مدت ها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه، تاثیر چندانی ندارد، بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به مشاور قبل از ازدواج زمانی است که فرد آمادگی دارد و حداقل ۸ تا ۱۰ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفت وگو کرده است.

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

اهمیت این مشاوره زمانی مشخص می شود که به این نکته توجه داشته باشیم انسان ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیاز داریم. محققان معتقدند که مشاوره قبل از ازدواج آن قدر اهمیت دارد که انسان برای آن وقت زیادی بگذارد.

مشاوره قبل از ازدواج اگر بر اساس معیارها و شرایط مناسب انجام شود و فرد مشاوره دهنده از آگاهی و اطلاعات کافی برخوردار باشد، به دو طرف کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می کنند، باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان بگذارند و به عبارتی تسلیم مشاور باشند و به این نکته توجه داشته باشند که مشاوران هیچ گاه توصیه به ازدواج نمی کنند، همان طور که توصیه به طلاق نمی کنند.

تاثیر مشاوره قبل از ازدواج

اکثر زوج ها متوجه نیستند که مشاوره های پیش از ازدواج می توانند تا حد بسیار زیادی از احتمال طلاق بکاهند. تحقیقات گویای این مطلب هستند که شرکت در این دوره های آموزشی و مشاوره می توانند تا ۳۰% احتمال بروز نفاق و جدایی را کاهش داده و زوجین را به سمت زندگی شادتری هدایت نمایند. شرکت در این قبیل کلاس های مشاوره همچنین می تواند از استرس های شایع زمان قبل از ازدواج نیز بکاهد و این تاثیر خیلی خوبی محسوب می شود.

تنها کمی تلاش می تواند احتمال موفقیت شما را در دراز مدت افزایش بخشد. شما باید هر کاری که از دستتان بر می آید را انجام دهید تا بتوانید رویاهایتان درباره یک ازدواج موفق را به حقیقت مبدل کنید، زندگی فوق العاده ای برای خود ایجاد نمایید و برای بقای آن از هیچ تلاشی مضایقه نکنید.

مراحل مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج هم در زمان آشنایی دو نفر با هم و هم بعد از مرحله خواستگاری اتفاق می‌افتد. به این صورت که ممکن است دو نفر قبل از انجام مراحل رسمی‌ خواستگاری و به واسطه آشنایی که با یکدیگر دارند، احساس کنند به هم علاقه‌مند شده‌اند و مایل هستند، نزد یک مشاور بروند و میزان تناسب همدیگر برای امر ازدواج را بسنجند، یا اینکه بعد از مراسم خواستگاری و تصمیم قطعی برای ازدواج این مشاوره انجام شود. فرایند مشاوره در هر دو شکل هیچ تفاوتی ندارد و یک فرایند معمول در همه این جلسات اتفاق می‌افتد.

اتفاق معمولی که در این جلسات رخ می‌دهد و یک فرایند پنج تا ده جلسه‌ای را شامل می‌شود حضور هر دو نفر در یک جلسه مشترک مشاوره پیش از ازدواج است. در این جلسه ابتدایی میزان و مدت آشنایی دو نفر با یکدیگر و دلایلی که برای ازدواج مطرح می‌کنند شنیده می‌شود، سپس در جلسات جداگانه هر فرد به تنهایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ارزیابی، مشاوره و مصاحبه‌های فردی را شامل می‌شود تا میزان نگرش و شخصیت افراد مشخص شود و مشاور ذهنیتی از هر دو نفر پیدا کند و میزان همخوانی آنها را بسنجد.

در کنار این ارزیابی‌ها، از آزمون‌هایی نیز برای تکمیل شناخت دو طرف استفاده می‌شود. در نهایت در یک جلسه مشترک همه یافته‌های مشاور از دو نفر و نظر او نسبت به ازدواج آنها، به بحث گذاشته می‌شود. خیلی از مواقع خود همین جلسه پایانی مشترک و واکنش افراد نسبت به مواردی که گفته می‌شود ملاک بسیار خوبی برای سنجش یک زوج است. به عنوان مثال فردی که یافته مشاور مبنی بر اینکه او فرد شکاکی است را می‌پذیرد و سعی در اصلاح خود می‌کند، با فرد دیگری که این مشکل را قبول نمی‌کند و با پرخاشگری واکنش نشان می‌دهد، در تصمیم‌گیری درباره اینکه او می‌تواند فرد قابل اتکایی در زندگی باشد یا نه بسیار تاثیرگذار است.

مطالب مرتبط:

مشاوره با روانشناس به صورت رایگان در تلگرام

کانال مشاوره خانواده

مشاوره قبل طلاق

ارتباط آنلاین و رایگان در تمام ساعات شبانه روز

مشاوره خانواده رایگان



موضوعات :
مشاوره

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.