no-img
نوین اطلس

زود ازدواج کنیم یا دیر


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

زود ازدواج کنیم یا دیر
امتیاز 4.00 ( 1 رای )
zip
مهر ۲۷, ۱۳۹۷

زود ازدواج کنیم یا دیر


ازدواج تعهدی واقعا جدی است و با داشتن شرایط مناسب باید انجام شده تا مشکل ساز نشود. برخی ازدواج زود را پیشنهاد می کنند و برخی با ازدواج دیر موافق هستند اما نکته و سوال این است که شرایط و زمان ازدواج موفق چیست؟ بهترین سن برای ازدواج چه موقع است؟

ازدواج زود هنگام و در سن پایین هم فواید و هم عواقبی دارد که نوین اطلس در این مطلب آن ها را بررسی خواهد کرد. همچنین اگر دیر ازدواج کنیم نیز ممکن است با مشکلاتی رو به رو شویم و اگر کلا ازدواج نکنیم، ازدواج نکردن نیز مضراتی خواهد داشت.

بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج زمانی است که فرد از هر لحاظ رشد کرده باشد. فرد باید رشد جسمانی، عقلی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی را به طور کامل پشت سر بگذارد تا آمادگی ازدواج را داشته باشد:

۱. رشد جسمانی:

دختر و پس باید از لحاظ جسمی به بلوغ برسند. یعنی دختر و پسر توانایی جنسی داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد دختران در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی بلوغ جنسی پیدا می کنند و تمام دختران تا سن ۱۷ سالگی بالغ می شوند.و در پسران نیز از سن ۱۴ الی ۱۷ سالگی بلوغ جنسی کامل می شود.

۲. رشد عقلی:

رشد فکری پس از بلوغ جسمانی رو به تکامل می رود. پس از بحران های بلوغ، فرد استعدادها، توانایی ها و امکانات محیطی خود را بهتر می شناسد و نسبت به
شخصیت خود بیشتر آگاهی می یابد. در نتیجه تصمیماتش بیشتر از عقل نشأت می گیرد تا احساسات.

۳. رشد عاطفی:

فرد برخوردار از رشد عاطفی، مهار احساسات منفی و مثبت خود را در دست دارد. او در ابراز خشم و ترس، گریه و شادی، محبّت و غیره در محدوده مورد قبول جامعه عمل می کند، نه همانند یک کودک. رشد عاطفی نیز مانند رشد عقلی به سن تقویمی نیست، بلکه به میزان یادگیری، تجارب فرد و از همه مهم تر تعامل عاطفی کودک با والدین و دیگر بزرگسالان آموخته می شود.

۴. رشد اجتماعی:

فردی که از رشد اجتماعی برخوردار است روابط اجتماعی (از جمله رابطه بین زن و شوهر) را بهتر درک می کند، به دیگران احترام می گذارد، حقوق دیگران را محترم می شمارد، نقش، وظایف و مسئولیت های مربوط به خویش را به بهترین شکل انجام می دهد.

۵. رشد اخلاقی:

بسیاری از امور و مسائل زندگی زناشویی در چهارچوب اخلاق و فضایل اخلاقی قابل حل است و هر اندازه زن و شوهر متخلق به اخلاق و رفتار پسندیده مانند صداقت و گذشت، درستی و فداکاری و… باشند زندگی شان از سلامت و آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود.

عواقب ازدواج زود هنگام

یکی از مهم ترین و رایج ترین عواقب ازدواج زود هنگام در دوران بارداری به چشم می خورد. مثلا یک دختر ۱۳ ساله قابلیت بارداری ندارد. اصلا جدا از اینکه کودک توانایی بارداری را دارد یا خیر باید به این نکته توجه کرد که او باید آمادگی لازم را برای ازدواج داشته باشد.

عواقب ازدواج زودهنگام به خطر افتادن سلامتی کودک است، چراکه او در این سن سیستم دفاعی پایینی دارد، از نظر ایمنی در شرایط مناسبی نیست و دچار بیماری‌های عفونی شدید شده که در سن بالاتر منجر به بیماری‌هایی جدی می‌ شود که جان فرد را به خطر می‌اندازد.

فرد با ازدواج زود هنگام با مسائلی برخورد می‌کند که برای سن او مناسب نیست، روند طبیعی سن در این فرد طی نمی‌شود، او با مسائلی مواجه می‌شود که بلوغ زودرس را برای او به همراه خواهد داشت.

تجربیات جنسی این کودک تاثیرات منفی روحی و روانی را در سنین بالاتر برای او به همراه خواهد داشت. این کودک رابطه جنسی را در زمان مناسب تجربه نخواهد کرد و مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرد که بر رفتارهای اجتماعی او تاثیرات بدی می گذارد چون پذیرش از طرف او صورت نگرفته است.

فواید ازدواج در سن پایین

اگر شما فردی مناسبی را برای زندگی مشترک پیدا کرده اید و فکر می کنید که با این فرد می توانید خوشبخت شوید این نکته را به شما بگوییم که ازدواج در سنین پایین می تواند خوشبختی را به ارمغان بیاورد.در این مطلب ۶ فواید ازدواج در سنین پایین را برای شما جمع آوری کرده ایم:

۱- اگر با صمیمی ترین فرد زندگی تان در سنین جوانی ازدواج کنید ،می توانید با یکدیگر خود را برای زندگی آماده کنید.و این صمیمیت و احساس مشترک باعث محکم شدن پیوند شما می شود.زیرا از سنین پایین تمام شرایط را با این فرد تجربه کرده اید و او در تمام خطرات شما نقش دارد.

۲- با یکدیگر بزرگ می شوید.بنابراین نیمی از مشکلات شما در زندگی مشترک حل می شود !زیرا در این بین کسی ادعای تجربه های خاص ندارد زیرا شما در همه شرایط با یکدیگر بوده اید.

۳- می توانید در تمامی مراحل زندگی بهم کمک کنید. مواردی مانند دانشگاه ،کار و ……

۴- هنگامی که شما جوان هستید، وضعیت مالی شما ممکن است برای هر چیزی کافی نباشد، اما شما یاد می گیرید که با یکدیگر به قدرت مالی دست پیدا کنید.

۵- اگر می خواهید یک خانواده تشکیل دهید ،داشتن فرزند در سنین پایین هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی بسیار ایده آل است.

۶- زمانی که شما در سنین پایین ازدواج می کنید ،موارد زیادی برای جشن گرفتن با یکدیگر پیدا می کنید و همین شادی های کوچک رابطه شما را بسیار استحکام می بخشد.

اگر دیر ازدواج کنیم

تاخیر در ازدواج و بالارفتن سن ازدواج می تواند تاثیرات منفی در حوزه های سلامت روحی و روانی و جنسی و جسمی افراد به ویِژه قشر جوان داشته باشد. در همین زمینه و با توجه به حساسیت و اهمیت این موضوع و گرفتن پاسخی برای پرسش های مطرح درباره این موضوع به گفت‌و گو با کارشناسان نشستیم تا از عواقب تاخیر در ازدواج در حوزه های مختلف بگویند.

حجت الاسلام محمد حسین سعیدی، مدیر مرکز مشاوره بیان،مدرس حوزه و برگزار کننده جلسات آموزش خانواده و زوج‌ها: مساله تاخیر و بالارفتن سن ازدواج برای بیشتر افراد به عنوان عمل منفی تلقی می شود و قابل تجویز نیست،اما به صورت موردی و شخصی برای بعضی از افراد قابل تایید است و می شود آن را تجویز کرد.

در مورد عده ای به خاطر برخی موانع و مشکلات و روحیه شخصی شان صلاح نیست تشکیل خانواده بدهند. افرادی که دارای سازگاری نیستند، اخلاق و روحیه شان موجب اذیت و آزار و ظلم به همسرشان می شود و شاید حتی نسلی که این افراد از خود به جای می گذارند دچار مشکلات فراوانی باشند. بنابراین باید این گروه از افراد را از این مساله مستثنی کرد.

اما توصیه به ازدواج به موقع برای سایر افراد توصیه می شود و این توصیه واجب و ضروری است. از آن جهت که ازدواج تاثیر تکاملی بر افراد دارد. پختگی ها و ویژگی های مثبتی با انسان در اثر ازدواج به وجود می آید و ایجاد تعادل در روحیات ،افکار، اخلاق و شیوه زندگی فرد از دستاوردهای ازدواج است. اگر سن ازدواج بالا رود بعضی پتانسیل های فرد که باید صرف استحکام کانون خانواده و تربیت فرزندان شود از بین می رود.

کشش غریزی و جنسی که خداوند در وجود زن و مرد قرار داده است باید پشتوانه تربیت فرزندان و کانون خانواده قرار بگیرد و اگر فرد وقتی در اوج دارایی این کشش و قدرت است از آن استفاده نکند می شود گفت به نوعی به هدر رفته است. مساله افزایش فاصله سنی با فرد و فرزندان هم مطرح می شود و درک متقابل بین والدین و فرزندان شکل نمی گیرد.

نتایج منفی دیر ازدواج کردن:

۱. از دست دادن پتانسیل‌های جوانی

۲. فاصله سنی زیاد با فرزندان

۳. روی آوردن به روابط نامشروع

۴. تنوع طلبی جنسی

۵. اضطراب

۶. نرسیدن به مراحل بالای رشد انسانی

۷. انزوا طلبی

۸. افسردگی مفرط

۹. احساس بی ارزش بودن

مضرات ازدواج نکردن

ک وقت کسی عذر موجه دارد، مثلاً هنوز به سربازی نرفته یا منتظر است شغل مناسبی پیدا کند و بعد به سراغ ازدواج برود. خوب، این شخص حق دارد.اگر کسی بی جهت و در عین حال که شرایط برایش مهیاست ازدواج نکند، معلوم است که بسیار ضرر می کند. در این جا به برخی از مضرات ازدواج نکردن اشاره می کنیم.

۱) فاصله گرفتن از پیامبر اکرم(ص) و سنت آن حضرت

حتماً شنیده اید که پیامبر عزیزمان فرموده اند: « ازدواج سنت من است و هرکس از سنت من دوری کند از من نیست.» پس حتی اگر ما حکمت ها و فوائد ازدواج را هم ندانیم، وقتی به توصیه ی رسول خدا عمل کنیم، خیر و سعادت نصیبمان خواهد شد و اگر بی توجهی کنیم، ضرر کرده ایم؛ به ویژه که آن حضرت در جمله ی دیگری فرموده اند: «هرکه قدرت ازدواج داشته باشد و ازدواج نکند، از من نیست. »

۲) فراهم بودن زمینه ی دخالت شیطان و گرفتار شدن به گناه

نمی خواهم بگویم هر آدم مجردی گناه کار است؛ چه بسا جوان های مجردی که وقتی یوسف وار از زمینه های گناه فرار می کنند چنان پیش خدا عزیز می شوند که ده ها متأهل هم به گردشان نمی رسند. اما واقعیت این است که اگر کسی بتواند ازدواج کند و نکند، شیطان خیلی به او طمع می کند و برایش نقشه می کشد! پیامبر اکرم(ص) به شخصی فرمودند: « آیا همسر داری؟ گفت: نه یا رسول الله. فرمودند: « آیا ثروت و امکانات ازدواج داری؟ گفت: بله. فرمودند: ازدواج کن و گرنه از گناهکاران خواهی بود. »

۳) در معرض خطر بودن اعمال صالح

کارهای خوبی که انسان انجام می دهد مانند پس اندازی است که جوانی کوشا و پرتلاش دارد. حالا مجسم کن اگر جوانی زحمت بکشد و کار کند اما پول های خود را جایی پنهان کند که در دسترس دزدان و شیادان است، هر لحظه خطر سرقت هست. چقدر این جوان در معرض خطر قرار دارد؟ از همین روست که امام باقر(ع) فرموده اند: « دو رکعت نماز همسردار بهتر است از آنکه فرد بی همسر شب را تا صبح نماز بخواهند.» بله، اجر نمازهای او زیاد است اما شاید شیطان با یک فریب دستاورد او را غارت کند.

۴) محروم شدن از نسل پاک

می دانی که فرزند صالح بهترین دستاورد زندگی است. گاهی در میان اخلاف انسان، افرادی ممتاز متولد می شوند که اجداد ایشان هم از برکات اعمالشان بهره مند می شوند. ازدواج نکردن انسان را از این نعمت محروم می کند.

مطالب مرتبط:

اصول ازدواج صحیح

چگونه زودتر ازدواج کنیم

اگر ازدواج نکنیم چه میشود

سایت ازدواج

پیش نیازهای ازدواج

افسردگی بعد از ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.