no-img
نوین اطلس

اگر ازدواج نکنیم چه میشود


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

اگر ازدواج نکنیم چه میشود
zip
مهر ۱۹, ۱۳۹۷

اگر ازدواج نکنیم چه میشود


ازدواج یکی از سنت های اساسی در دین اسلام است که امروزه بسیار سخت شده است به طوری که برخی از مردم برای همیشه قید ازدواج را زده اند. اما به راستی اگر ازدواج نکنیم چه میشود؟ آیا ازدواج امری واجب است؟ اسلام در مورد ازدواج نکردن چه می گوید؟

نوین اطلس در این مطلب علاوه بر بررسی و پاسخ به سوالات بالا به شما نشان می دهد چرا بعضی پسرها قصد ازدواج ندارند و هم چنین علت ازدواج نکردن دختر چیست و دلایل آن ها را با هم مقایسه می کند. هم چنین برای شما توضیح می دهیم در چه شرایطی ازدواج نکنیم بهتر است.

در چه شرایطی ازدواج نکنیم

ازدواج رخداد مهمی در زندگی انسان است. هر کسی برای ازدواج کردن یا ازدواج نکردن دلایلی دارد. اگر پای سخن هواداران و مخالفان ازدواج بنشینید دلایل بسیاری را خواهید شنید که برخی از آن‌ها منطقی است. در این بخش تلاش کردیم برخی از دلایل مهمی که نباید ازدواج کرد و باید مجرد ماند را بنویسیم. این موارد ازدواج را رد نمی کند بلکه دلایلی نوشته شده است که اگر به آن‌ها توجه نکنیم می‌توانند زمینه‌ساز طلاق و جدایی در آینده شوند.

در چه شرایطی ازدواج نکنیم؟ اگر این ویژگی‌ها را دارید ازدواج نکنید و مجرد بمانید:

اگر در زندگی هدف ندارید ازدواج نکنید و مجرد بمانید

آیا برای زندگیتان هدف دارید؟ آیا برای آینده‌تان برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ داشتن هدف در زندگی بسیار مهم است. کسی که در زندگیش هدف نداشته باشد تلاشی برای بهبود زندگی نخواهد کرد و همه چیز را گذرا می‌داند. چنین کسانی تلاش می‌کنند خود را با شرایطی که در آن هستند سازگار کنند و برای بهبود زندگیشان تلاش نمی‌کنند. برای یک ازدواج خوب باید زندگی هدفمند داشت. پس اگر در زندگی هدف ندارید ازدواج نکنید و مجرد بمانید.

برای فرار از تنهایی یا پر کردن جای خالی کسی، ازدواج نکنید

هدف برخی از مردم برای ازدواج این است که کسی را جایگزین عشق پیشین خود کنند. کسانی که دچار شکست عشقی یا ناکامی در روابط عاشقانه می‌شوند احساس تنهایی می‌کنند و ازدواج را راهی برای فرار از احساسات و افکار غمگین می‌دانند. اگر می‌خواهید برای فرار از تنهایی و جایگزینی، با کسی ازدواج کنید بهتر است از این کار خودداری کنید و مجرد بمانید.

اگر فردی وفادار، متعهد و راستگو نیستید ازدواج نکنید

تعهد و وفاداری یکی از پایه‌های مهم برای ازدواج است. خیانت یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق و جدایی در سراسر جهان است. اگر در روابط عشقی خود خیانت کرده‌اید و خود را فردی متعهد نمی‌دانید از ازدواج کردن چشم‌پوشی کنید آیا می‌توانید در برابر همسرتان راستگو باشید؟ آیا می‌توانید پس از ازدواج، دنبال معشوقه‌های پنهانی نباشید؟ اگر چنین است می‌توانید به ازدواج کردن بیاندیشید. با دروغگویی، فریبکاری و خیانت شالوده‌های زندگی به آسانی از هم می‌پاشد پس برای ازدواج باید فردی متعهد، وفادار و راستگو بود.

ازدواج نکردن در اسلام

در شرایط کنونی جامعه و با توجه به توسعه ی ارتباطات و تهاجم فرهنگی رسانه ها می توان امر ازدواج را از اهم واجبات به شمار آورد و ازدواج نکردن در اسلام امری حرام است. زیرا متاسفانه لغزشگاه های فراوانی بر سر راه جوانان کشورمان ایجاد گردیده است. به طوری که در این شرایط واقعا “در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبری است.”

فواید ازدواج از نظر اسلام:

۱- حفظ دین و پاک زیستن. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: “هر کس ازدواج کند نصف دینش را حفظ می کند.”

۲- نیکو شدن اخلاق. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: “مردان بدون همسر را زن بدهید؛ زیرا خداوند با ازدواج اخلاق آنان را نیکو می گرداند.” همچنین می فرمایند: “به زنان بی همسر شوهر بدهید، زیرا خداوند با ازدواج، اخلاق آنان را نیکو می گرداند.”

۳- دستیابی به آرامش خاطر. حضرت علی بن حسین علیه السلام می فرماید: و اما حق همسرت آن است که بدانی خداوند عز و جل او را برای تو وسیله ی آرامش و انس قرار داده است.

چرا پسرها قصد ازدواج ندارند

«دوستت دارم اما فعلا آمادگی و قصد ازدواج ندارم» شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. نمی گوییم که مرد مقابل شما این ادعا را به دروغ مطرح کرده اما این جمله به شما می گوید که این مرد جز دوستی یا حتی یک رابطه رمانتیک به دنبال چیز دیگری نیست. اما چرا پسرها قصد ازدواج ندارند؟

علت های بسیاری وجود دارد که پسرها تمایل به ازدواج ندارند از جمله این دلایل ترس از ازدواج، به کمال نرسیدن خود، درگیری های مالی و اقتصادی، نداشتن اعتماد به نفس، وابستگی شدید به خانواده به خصوص مادر، گذشته ناموفق، نداشتن پشتیبان و … است.

برخی آقایان برای خود و ازدواج ویژگی هایی دارند اما به علت تنوع طلب بودن و خصلت خوش گذارانی دختران را با سخنانی مانند من شما را برای آینده در نظر دارم و یا شما تنها شخص زندگی من و مناسب ترین شخص برای ازدواج هستید گمراه می کنند با اینکه دختر شاید تمام شرایط ازدواج را داشته مانند تحصیلات بالا، زیبایی و شایط مالی خوب خانواده اما پسر فقط می خواهد خود از لحاظ روحی و عاطفی تامین شود و به نوعی وقت خود را بگذارند.

علت ازدواج نکردن دختر

دخترانی که علاقه ای به ازدواج ندارند به نظر سردرگم می‌رسند. افکار زیادی درباره بعد از ازدواج دارند، سبک زندگی که خواهند داشت، تربیت فرزندان و زندگی خانه داری و … آیا این چیزی خواهد بود که در نظر آنهاست؟ اگر با این افراد نتوانید ازدواج کنید اصلا نباید به خودتان شکی راه دهید که احتمالا اشتباه از شما است. زیرا آن‌ها خود تصمیمی برای ازدواج ندارند و این شما نیستید که مقصر بوده اید.

اگر می‌خواهید بدانید که چرا بعضی دختران علاقه ای به ازدواج ندارند دلایل زیر به شما در این زمینه کمک خواهد کرد:

۱. آن‌ها به فضای بیشتری برای زندگی احتیاج دارند

شاید افرادی را ببینید که رابطه کاملا عاشقانه ای با فرد دیگری دارند و زمان زیادی را با او می‌گذرانند و عاشق طرف مقابل خود هستند اما همچنان این افراد زمان خود را برای استراحت و بدست آوردن آرامش خود نیاز دارند و زندگی تنهایی را می‌پسندند زمانی که در خانه خود راحت بنشینند و سریال مورد علاقه شان را دنبال کنند.

۲. علاقه‌ای به بچه دار شدن ندارند

به طور متعارف ازدواج مترادف تشکیل خانواده و بچه دار شدن است. داشتن فرزند از ثمرات ازدواج خواهد بود. علت ازدواج نکردن بعضی از دختران و پسران این هست که علاقه ای به بچه دار شدن ندارند و اگر این چنین تصمیم بگیرند احتمال کمتری برای ازدواج کردن دارند.

۳. درباره ازدواج و عروسی رویاپردازی نمی‌کنند

شاید باید این طرز فکر که «همه دختران می‌خواهند خود را در لباس عروس رویایی ببینند» را از ذهن خود خارج کنیم. زیرا همه دختران به این موضوع فکر نمی‌کنند. اگر دختر یا پسری در ذهن خود به ازدواج فکر نکند در نتیجه درباره عروسی خود رویا پردازی نیز ندارد. شاید این افراد ترجیح می‌دهند که هزینه عروسی خود را در یک تور تفریحی هیجان انگیز به بالی خرج کنند.

آیا ازدواج امری واجب است

هر چند خداوند، مجازات افراد متأهلی را که مرتکب گناه می شوند، شدیدتر در نظر گرفته است، ولی باید بدانیم که مجرد بودن و عدم امکان ازدواج، مجوزی برای انجام گناه نبوده، بلکه باید با اراده قوی به مبارزه با آن شتافت، چون افرادی که در زمان تجرد، اراده ای از خود ندارند، ممکن است بعد از ازدواج نیز مرتکب گناه

شوند!
البته، اسلام تأکید فراوانی بر ازدواج داشته و تا حد زیادی، آن را عاملی بازدارنده از گناه در نظر گرفته است. ولی باید تأکید نمود که به هر حال، ازدواج باید با چشمی روشن و نگاهی دقیق انجام شود، تا طرفین بعدها دچار مشکل نشده و خدای ناکرده، بنیان خانواده شان از هم فرو نپاشد. در ضمن، راه های مختلفی برای مبارزه با گناه وجود دارد که افراد با ایمان می توانند با کمک گرفتن از آنها، اراده خود را در این زمینه تقویت نمایند. پس ازدواج امری واجب است اما ازدواج نکردن در صورتی که شما را به کار حرام وادار نکند ( که تقریبا غیر ممکن است ) گناه محسوب نمی شود.

مطالب مرتبط:

فواید روحی ازدواج

چگونه یک مرد را متمایل به ازدواج کنیم

چگونه با قانون جذب ازدواج کنیم

زود ازدواج کنیم یا دیر

چرا ازدواج سخت شده

تعبیر خواب آماده شدن برای عروسی



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.