no-img
نوین اطلس

ازدواج مردان بعد از طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ازدواج مردان بعد از طلاق
zip
اسفند ۶, ۱۳۹۶

ازدواج مردان بعد از طلاق


این مطلب در مورد موضوعات مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق، ازدواج مجدد با همسر سابق، قانون ازدواج دوم، ازدواج با مردان مطلقه، ازدواج دوم مردان، احساس پشیمانی بعد از طلاق، مشکلات ازدواج دوم چیست، شرایط زنان بعد از طلاق نوشته شده است.

مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق

مدت عده طلاق زنان باردار در ازدواج دائم
عده زنان حامله تا وضع حمل است؛ هرچند که چند لحظه بعد از طلاق وضع حمل کنند؛ خواه طفل به صورت کامل و طبیعی متولد شود یا به صورت ناقص سقط گردد. در قرآن کریم آمده: «و اُولات الأحمال أجلهنّ أن یضعن حملهنّ» عده زنان باردار تا زمانی است که وضع حمل کنند.

البته باید توجه داشت که از منظر فقه اسلامی ‌عده زنان مطلقه حامل، در صورتی با وضع حمل پایان می‌یابد که حمل مشروع بوده یا ملحق به مردی باشد که عده زن از اوست. پس اگر عده زن از مردی باشد که زن را طلاق داده ولی فرزند از زنا باشد، وضع حمل در تمام شدن عده دخالت ندارد؛ لذا زنی که قبل یا بعد از طلاق از زنا حامله شده باشد، با وضع حمل از عده خارج نمی‌شود، بلکه در این مورد نیز همانند زنان غیرحامله حسب مورد، عده در پایان سه طهر یا با گذشتن سه ماه است.

مدت عده طلاق زنان غیرباردار در ازدواج دائم
در قرآن کریم آمده است: «و المطلّقات یتربصن بأنفسهنّ ثلاثه قروء؛ زنان مطلقه، باید به مدت سه مرتبه عادت ماهانه دیدن(و پاک شدن) انتظار بکشند.

کلمه «تربص» به معنای انتظار کشیدن و نگهداشتن خویشتن است و کلمه «أنفسهنّ» نشان‌گر آن است که زنان باید پس از طلاق خود را از تمکین مردان حفظ کنند. واژه «قروء» جمع «قرء» در لغت به معنای زمان است؛ از این‌رو وقت طهر یا حیض را «قرء» گویند. بدین جهت لفظ «قرء» در لغت از الفاظ مشترک است که دارای دو معنای متضاد؛ پاکی و ناپاکی است. مشهور فقهای امامیه معتقدند مقصود از «قرء» در آیه فوق، طهر است؛ لذا زنان باید پس از طلاق، سه دوران پاکی را به عنوان عده صبر کنند.

در ماده ۱۱۵۱ ق.م. آمده: «عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است، مگر این که زن با اقتضای سن، عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده وی سه ماه می‌شود.»

پس عده زنان مطلقه‌ای که به دلایلی چون بیماری، شیردادن و… با اقتضای سن، عادت ماهانه نمی‌شوند سه ماه است؛ در قرآن کریم آمده است: «و اللائی یئسن من المحیض من نسائکم إن ارتبتم فعدتهنّ ثلاثه أشهر و اللائی لم یحضن»جمله «واللائی لم یحضن» عطف بر جمله «واللائی یئسن من المحیض» است؛ یعنی زنانی که در سن حیـض دیـدن هستند، ولـی حیـض نمی‌بینند، عده طلاق آنها نیز سه ماه است.

همچنین امام صادق(ع) نیز می‌فرماید: «عن أبی عبدالله(ع) قال: عدّه المراه التی لاتحیض و المستحاضه التی لاتطهر ثلاثه أشهر»؛ و (از زنانتان) آنان که از عادت ماهانه مأیوسند و زنانی که از استحاضه پاک نمی‌شوند، عده آنان سه ماه است. دیدگاه فقهای امامیه نیز مطابق با همین آیه است.

مدت عده زنان در وفات زوج
در این قسم از عده نیز باید دو حالت بارداری زوجه و عدم آن را در نظر گرفت:

الف) مدت عده زنان غیرباردار در وفات زوج
در قرآن کریم آمده: «والذین یتوفّون منکم و یذرون أزواجا بأنفسهّن أربعه أشهر و عشراً» (بقره، ۲۳۴). (کسانی از شما که فوت می‌کنند و همسرانی از آنها باقی می‌مانند باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارند). واژه «یتربصّن» از «تربّص» اطلاق واژه یتربصن شامل تمام زنان می‌شود؛ لذا کلیه زنان باید چهار ماه و ده روز عده نگاه دارند.

در این خصوص روایات فراوانی نیز وارد شده است؛ نظیر این روایت که :«از امام کاظم (ع) سؤال شد: عده زنی که همـسرش از دنیا رفته است، چند روز است؟ حضرت فرمودند: چهار ماه و ده روز است.»(۱۹)

در ماده ۱۱۵۴ق.م. نیز به پیروی از نظریه مشهور فقها آمده: «عده وفات چه در دائم و چه در منقطع در هر حال چهار ماه و ده روز است …..» زمان شروع عده وفات از تاریخ اطلاع زن بر مرگ شوهر است.(۲۰) به نظر می‌رسد علت این حکم، حفظ احترام به همسری است که از دنیا رفته است.

ازدواج مجدد با همسر سابق

چطور می توانید ازدواج دومتان را به موفقیت برسانید

* دوباره برگشتن به سمت همسر سابق به خاطر فرزندانتان اصلاً ایده خوبی نیست. باید به خاطر اینکه همدیگر را دوست دارید و واقعاً می خواهید که باز با هم باشید، به سمت هم برگردید.

* اگر بچه دارید، به هیچ وجه تا مدتی اجازه ندهید که آنها متوجه شوند که شما دو نفر با هم رابطه برقرار کردید. چون امیدوار می شوند که با هم آشتی کنید و این فشار بیشتری روی شما دو نفر برای آشتی کردن وارد می کند.

* نزد یک مشاور خانواده بروید. از اشتباهات زندگی قبل درس بگیرید واگرنه با تکرار آنها دوباره رابطه تان خراب خواهد شد.

* دلیل طلاق سابقتان را پیدا کنید. اگر طلاقتان به خاطر مسائل مالی بوده اینبار حتماً درمورد مسائل مالی با هم به نتیجه برسید. اگر درمورد تربیت فرزندان بوده، این مشکل را هم با هم حل کنید. اگر به خاطر عدم وفاداری و خیانت بوده، هر دو شما باید امتحان خود را پس بدهد.

* اشتباه خود را در طلاق اول به گردن بگیرید.

* با هم در دوره های آموزش خانواده شرکت کنید.

قانون ازدواج دوم

شرایط ازدواج دوم در قوانین فعلی
اگرچه در فقه اسلامی محدودیتی بجز شرط عدالت برای ازدواج مجدد تا چهار همسر، برای مردان دیده نشده است اما در سال ۵۳ و با تصویب ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده، این موضوع به کلی دگرگون شد به طوریکه قانون، اصل را بر ممنوعیت ازدواج مجدد مردان قرار داده و مقرر کرده است که «مرد نمی‌تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند مگر در موارد زیر: ۱ – رضایت همسر اول. ۲ – عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی. ۳ – عدم تمکین زن از شوهر. ۴ – ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج. ۵ – محکومیت زن به حبس بیش از شش ماه. ۶ – ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر. ۷ – ترک زندگی خانوادگی از طرف زن. ۸ – عقیم بودن زن. ۹ – غایب مفقودالاثر شدن زن»
در بندهای دوم تا نهم این ماده قانونی، موضوعاتی مطرح شده که ازدواج مجدد مرد به واسطه آن طبیعی به نظر می‌رسد اما اگر زوجه مشکلی نداشته باشد، بیمار نباشد، محبوس و مجنون هم نباشد، بچه‌دار هم شده باشد، در این صورت، تنها راه مرد برای ازدواج مجدد اخذ رضایت همسر اول و کسب اجازه از دادگاه است. البته احراز تحقق بندهای دوم تا نهم هم با دادگاه است و اگر دادگاه آن را احراز نکند، اجازه ازدواج مجدد را به مرد نخواهد داد.

ازدواج با مردان مطلقه

اول پذیرش، بعد ازدواج

وقتی همسر یک مرد مطلقه می شوید باید چند نکته را از قبل پذیرفته باشید:

۱. فرزند او… اگر او از ازدواج قبلی بچه داردچه با شما زندگی کند و چه نکند باید فرزند را به عنوان یکی از اعضای خانواده تان بپذیرید. اگر هم فرزند با مادرش زندگی می کند باز هم باید بپذیرید که همسرتان هرازگاهی به خاطر فرزندلازم است با همسر سابقش تلفنی صحبت کند و یا او را ببیند.

۲. خانواده او… شما باید بپذیرید که خانواده و آشنایان او تا مدتی شما را با همسر قبلی او مقایسه خواهند کرد.

۳. تعهدات او… شما باید بپذیرید که او ملزم است هر ماه بخشی از درآمدش را به عنوان مهریه به همسر قبلی بدهد. اگر هم که بچه دارد باید مخارج او را هم بپردازد.

۴. محافظه کاری او… ممکن است او تا مدتی به صورت محافظه کارانه با شما برخورد کند. این به معنای بیمار بودن او نیست بلکه دفاعی است که او از خودش در برابر تکرار آسیب های قبلی می کند.

ازدواج دوم مردان

۱ – رضایت همسر اول.
۲ – عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی.
۳ – عدم تمکین زن از شوهر.
۴ – ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب العلاج موضوع بندهای ۵ و ۶ ماده ۸.
۵ – محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸.
۶ – ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند ۹ ماده ۸.
۷ – ترک زندگی خانوادگی از طرف زن.
۸ – عقیم بودن زن.
۹ – غایب و مفقودالاثر شدن زن برابر بند ۱۴ ماده ۸.

احساس پشیمانی بعد از طلاق

هنگامی که زوج ها از یکدیگر طلاق می گیرند اختلافاتی که در زندگی داشته اند، کمرنگ می شود و نقاط مثبت و خاطرات خوش زنده می شود چرا که هنگامی که مشکلات به وجود می آید افراد در زندگی کمتر به نقاط مثبت فکر می کنند.

مشکلات ازدواج دوم چیست

۱- اجازه ندهید حساسیت درمورد دارایی های مادی برایتان مشکل ساز شود.

اگر بخواهید با بی اطمینانی های خود درمورد اینکه شوهرتان شما را بیشتر دوست دارد یا همسر سابقش را، بجنگید آنوقت عکس ها و دارایی های شخصی ازدواج قبلی همسرتان در خانه به مشکل بزرگی برایتان تبدیل خواهد شد. خیلی وقت ها هنگامیکه هر دو طرف در گذشته همسران خود را از دست داده اند و بعد وسائل و لوازم خانه خود را برای خانه جدید با هم یکی می کنند این مشکل بزرگتر می شود.

۲- بپذیرید که ازدواجتان یکی از سه دل است.

تقسیم کردن قلب شوهرتان با زنی دیگر اصلاً کار ساده ای نیست اما با ازدواج کردن با مردی که همسر سابقش فوت کرده، باید یاد بگیرید با آن زندگی کنید. وجود همزمان سوگ و اندوه با عشق ممکن است! بدتر این است که بفهمید عشق شوهرتان برای زنی که از دست داده خیلی بیشتر از عشق او به شماست.

۳-گذشته را در آغوش بکشید – پنهانش نکنید یا سعی نکنید از آن فرار کنید.

نادیده انگاشتن غم و سوگ همسرتان جلوی هیچ چیز را نمی گیرد. فقط باعث می شود او تا آخر عمر در سوگ باقی بماند/ زندگی کردن با انکار وجود آن سوگ فقط مدت زمان بهبودی از آن سوگ را برای شوهرتان طولانی تر می کند. پس بهتر است به شوهرتان فرصت کافی برای حرف زدن درمورد مرحله سوگ و اندوه خود بدهید. خود شما هم باید بتوانید آزادانه و صادقانه درمورد مشکلات مربوط به این سوگ و گذشته شوهرتان با او حرف بزنید.

رمز کار برای غلبه بر این مشکل گفتگو و مصالحه است. خودتان باید بین خودتان تصمیم بگیرید که نگه داشتن کدامیک از دارایی ها برای هر دو شما راحت است و بعد بقیه را به خیریه بدهید. وقتی می خواهید درمورد این مسئله تصمیم بگیرید حواستان به احساسات طرف مقابلتان هم باشد.

۴- درمورد حس همدردی در برخورد با همه اعضای خانواده داغدیده مراقب باشید.

چه خانواده زن متوفی شما را بپذیرند یا نپذیرند باید به خاطر داشته باشید که آنها فقدان عظیمی را تجربه کرده اند و سوگوارند. ممکن است بترسند که خاطره دخترشان/خواهرشان/نوه شان یا … به خاطر ازدواج مجدد شوهر شما از بین برود و ناخودآگاه شما را برای آن مقصر می دانند. اگر به فقدان و داغی که تجربه کرده اند همیشه توجه داشته باشید، کنار آمدن با هرگونه رفتار منفی آنها برایتان ساده تر خواهد شد.

شرایط زنان بعد از طلاق

از انگ اجتماعی تا مرد ستیزی
این موضوع را از دو منظر می توان نگاه کرد؛ اولین دیدگاه سنتی است که می گوید زنی که طلاق گرفته است دیگر کسی سراغش نمی رود؛ در سنت فرهنگی ما، زنانی که طلاق گرفته اند بسیار کمتر فرصت ازدواج مجدد داشته اند و متاسفانه زنان مطلقه برچسب خورده و برای ازدواج مجدد انتخاب نمی شده اند. اگر هم در مواردی زنی مطلقه برای بار دوم ازدواج می کرد، این ازدواج مجدد در شرایطی بود که آن زن با شوهرش دو یا سه برابر ازدواج قبلی فاصله سنی داشت؛ اگر در ازدواج اول او از شوهرش پنج سال کوچک تر بود، در ازدواج (اگر ازدواجی در کار باشد) دوم ۱۰ تا ۱۵ سال با شوهر بعدی فاصله سنی داشت.

با وجود این، این نگاه سنتی در جامعه امروز ما تا حد زیادی تعدیل پیدا کرده است دقیقا به همان نسبت که طلاق دیگر در جامعه ما پدیده نادری نیست، زنان مطلقه هم کمتر با انگ های فرهنگی مواجه می شوند. ازدواج نکردن زنان بعد از طلاق را از یک منظر دیگر هم می توان دید؛ زنانی که یک بار جدا می شوند تجربه بسیار تلخی از زندگی مشترک پیشین خود داشته و دیگر حاضر به تکرار تجربه قبل با یک ازدواج دیگر نمی شوند و درواقع نمی توانند به مرد دیگری بعد از ازدواج اعتماد و تکیه کنند. به بیان دیگر با تغییرات جامعه و در شرایط فعلی، بسیاری از زنان پس از طلاق، ولو این که فرصت ازدواج را از دست بدهند حاضر به ازدواج با مردانی با فاصله سنی بالا نیستند. در پرونده پیش رو تلاش کرده ایم علت های تمایل نداشتن زنان مطلقه به ازدواج مجدد و برعکس علاقه مردان مطلقه به ازدواج دوباره بررسی شود.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

ازدواج مجدد بعد از طلاق

ازدواج با همسر سابق بعد از طلاق

شرایط ازدواج مجدد با همسر

آشتی بعد از طلاق

ازدواج با مرد مطلقه

برگشت بعد از جدایی

زنان بعد از طلاق

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق.  ازدواج مجدد با همسر سابق، قانون ازدواج دوم. ازدواج با مردان مطلقه، ازدواج دوم مردان. احساس پشیمانی بعد از طلاق. مشکلات ازدواج دوم چیست. شرایط زنان بعد از طلاق



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.