no-img
نوین اطلس

احکام رجوع به همسر سابق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

احکام رجوع به همسر سابق
zip
اسفند ۶, ۱۳۹۶

احکام رجوع به همسر سابق


این مطلب در مورد موضوعات شرایط رجوع بعد از طلاق توافقی، رجوع بعد از طلاق خلع، نحوه ثبت رجوع، شرایط طلاق رجعی، رجوع چیست، رجوع در طلاق بائن، پشیمانی بعد از طلاق، گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی نوشته شده است.

شرایط رجوع بعد از طلاق توافقی

مدت عده در طلاق ۳ ماه و ۱۰ روز است.

در طلاق توافقی چنانچه زوجه نسبت به مالی که بخشیده است در مدت عده رجوع کند زوج نیز می تواند به همسرش روجوع نماید ولی مادامی که زوجه به مهریه بذل شده رجوع نکرده برای زوج نیز حق رجوع به وجود نمی آید.

رجوع بعد از طلاق خلع

بطور کلى اگر در طلاق خلع زوجه به مهریه رجوع نکرده رجوع زوج اثرى ندارد و زوجه شرعاً زوجه او محسوب نمى شود.

نحوه ثبت رجوع

ثبت واقعه رجوع، شرط صحت رجوع نیست، بلکه مرد مکلف است، در صورت وقوع رجوع، ظرف یک ماه نسبت به ثبت رجوع، اقدام نماید. در صورت عدم ثبت رجوع و با شکایت زوجه، یا اعلام جرم از سوی دادستان، ضمن الزام مرد به ثبت واقعه ی رجوع، توسط دادگاه، به پرداخت جزای نقدی از هشتاد تا یکصد و هشتاد میلیون ریال یا نود و یک روز تا شش ماه حبس، محکوم می شود.

شرایط طلاق رجعی

طلاق رجعی نوعی از طلاق است که در مدت عده برای مرد حق رجوع وجود دارد. در ادامه با تعریف عده و رجوع آشنا خواهیم شد.

عده چیست؟
عده عبارت­ است از مدتی که تا پایان یافتن آن، زنی که عقد نکاح او منحل شده­ است، نمی‌تواند شوهر دیگری اختیار کند. به بیان ساده عده مدتی ­است که در آن زنی که از همسرش جدا شده برای اطمینان از نداشتن فرزندی از همسر خود (پاک بودن رحم خود) و احترام به رابطه‌ی زناشویی سابق، حق ازدواج مجدد را از دست می‌­دهد. این مدت با توجه به نوع پایان ازدواج (مرگ شوهر، فسخ نکاح یا طلاق)، نوع ازدواج (دائم یا موقت) و بارداری یا عدم بارداری زن متفاوت است

رجوع چیست

حق رجوع عبارت است از حق بازگشت و برهم زدن قرارداد در عقدهاى جایز، مانند هبه ، مضاربه و شرکت که در پى حکم شارع به جواز این نوع عقود، براى دو طرف عقد ثابت مى‏گردد. همچنین حق بازگشت شوهر به همسر خود در طلاق رجعی و حق بازگشت زوجه به بذل خود در طلاق خلع.

رجوع در طلاق بائن

طلاق بائن بدان معنی است که در زمان عده، زوج حق رجوع به زوجه را ندارد و چنان‌چه خواستار زندگی مجدد با زوجه مطلقه‌اش باشد، باید تا انقضای مدت عده صبر کرده و بعد از آن با عقد نکاج مجدد او را به همسری درآورد.

بائن به معنی جدائی است و طلاق بائن را از آن رو به این نام گفته‌اند که در آن حق رجوع برای شوهر شناخته نشده است و با وقوع طلاق رابطه نکاح به طور قطعی منحل می‌شود.

آثار طلاق بائن
قطع کامل رابطه زوجیت، اگر طلاق بائن باشد، رابطه نکاح از تاریخ وقوع آن منحل می‌شود. بر اثر طلاق، زن و شوهر از قید زناشویی آزاد می‌شوند؛ شوهر پس از این طلاق می‌تواند بدون اشکال ازدواج کند، اما زوجه، اگر از آن دسته از زنان نباشد که عده طلاق ندارد، باید عده نگه دارد و نمی‌تواند در ایام عده با دیگری ازدواج کند و این تنها اثری است که بعد از طلاق بائن در ایام عده از ازدواج سابق باقی می‌ماند. بنابراین با وقوع طلاق بائن، حقوق و تکالیفی که زن و شوهر نسبت به یکدیگر داشتند ساقط می‌گردد. اقامت‌گاه زن دیگر تابع شوهر نیست، بقای نام خانوادگی شوهر برای زن منوط به اجازه شوهر است. زنی که در عده طلاق بائن است، مستحق نفقه ایام عده نیست، مگر آن که آبستن باشد.

اقسام طلاق بائن

انواع طلاق بائن به شرح زیر است:

نوع اول طلاق بائن: طلاق زنى که نه سالش تمام نشده باشد.
نوع دوم طلاق بائن: طلاق زنى که یائسه باشد. یعنى اگر سیده است بیشتر از ۶۰ ‏سال و اگر سیده نیست بیشتر از ۵۰ سال داشته باشد.
نوع سوم طلاق بائن: طلاق زنى که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکى نکرده باشد.
نوع چهارم طلاق بائن: طلاق زنى که او را سه دفعه طلاق داده‏ اند.
نوع پنجم طلاق بائن: طلاق خلع و مبارات

پشیمانی بعد از طلاق

آمار ۹۰ درصدی پشیمانی زوجین و به ویژه زنان از طلاق، نه تنها سال‌ها است تکان نخورده، بلکه با افزایش این آسیب اجتماعی و شیوع گونه‌های حقوقی دیگری از آن مانند طلاق توافقی، قابلیت تطابق با جوامع آماری بزرگ‌تر را نیز یافته است. این آمار که مورد تأیید مراکز رسمی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی است در بستر مواجهه زنان با مشکلات فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و روانی پس از طلاق مورد ارزیابی قرار گرفته است.

گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

یکی از حقوق مالی زن که در هیچ صورتی ساقط نخواهد شد، مهریه است. مطالبه مهریه پس از طلاق هم امکان پذیر است. پرداخت مهریه هیچ ملازمه ای با طلاق نداشته و زوجه می تواند پس از اجرای صیغه طلاق هم نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید. مطالبه مهریه پس از طلاق ضمن توجه به انواع طلاق در حقوق ایران مورد بررسی قرار می گیرد. آیا سوال شما در خصوص مطالبه مهریه پس از طلاق است؟ آیا می دانید مطالبه مهریه پس از طلاق در رویه قضایی چگونه است؟ آیا مراحل حقوقی طرح دعوی مطالبه مهریه پس از طلاق، در دستگاه های قضایی را می دانید؟ آیا از رویه بررسی دادخواست مطالبه مهریه پس از طلاق مطلع هستید؟آیا شما به وکیل متخصص جهت طرح دعوی مطالبه مهریه نیاز دارید؟ در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر آن شده است که نحوه مطالبه مهریه پس از طلاق به صورت کامل با توجه به قانون ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و به سوالات احتمالی شما عزیزان در این خصوص پاسخ جامع داده شود.

همان طور که می دانید میزان مهریه، ضمن عقد نکاح تعیین می گردد اما می تواند با توافق زوجین تعیین میزان مهریه به زمان بعد از عقد نکاح نیز موکول گردد. همچنین ممکن است شرط عدم مهریه در عقد نکاح ذکر گردد و این موضوع خللی به عقد وارد نمی آورد. مطابق قانون مدنی مهری باید مالیت داشته و قابل تملیک باشد. همچنین مهریه می تواند عند المطالبه یا عند الاستطاعه تعیین گردد. هنگامی که مهریه عندالمطالبه است زن می تواند از حق حبس استفاده کند و تا زمانی که مهریه را به صورت کامل دریافت نکرده است، از تمکین مرد خودداری نماید. اما در صورتی که مهریه عند الاستطاعه باشد، توانایی مالی مرد جهت پرداخت مهریه در نظر گرفته می شود و نمی توان مرد را اجبار به پرداخت مهریه نمود.

مراتب حقوقی مطالبه مهریه پس از طلاق

برای بررسی چگونگی و نحوه مطالبه مهریه پس از طلاق لازم است که ابتدا به بررسی انواع طلاق در حقوق ایران بپردازیم:

طلاق رجعی: در طلاق رجعی مرد می تواند در مدت عده ی زن( سه ماه و ده روز)، به همسر خود رجوع نماید و مجددا زندگی زناشویی را بدون نیاز به ازدواج مجدد با زن، ادامه دهد. رجوع می تواند هر گفتار یا رفتاری باشد که دلالت بر تمایل مرد به ادامه ی رابطه زناشویی دارد.
طلاق بائن: در طلاق بائن مرد حق رجوع ندارد و اگر تمایل به ادامه ی رابطه زناشویی دارد باید مجددا با همسر خود ازدواج نماید و عقد نکاح جاری گردد. لازم به ذکر است که طلاق توافقی در زمره ی طلاق بائن قرار می گیرد که در حقوق ایران از آن با عنوان طلاق خلع یاد می شود. در طلاق خلع یا توافقی، زن به دلیل کراهت از شوهر خود و یا شرایط عسر و حرج، مالی را که می تواند همان مهریه باشد و یا به میزان کم تر یا بیشتر از آن مال، به مرد می بخشد و در عوض آن از مرد جدا می شود یعنی رضایت مرد را در طلاق دادن جلب می نماید. در این نوع طلاق مرد در ایام عده زن، حق رجوع به وی را ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که زن در زمان عده ی خود می تواند به مهریه ی بخشیده شده رجوع نماید و از بخشش مهریه صرف نظر کند اما در این صورت نوع طلاق از طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می گردد.
بحث دیگری که لازم است به آن بپردازیم وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زوجین در هنگام طلاق است. قاعده ای که در این بحث مطرح است این می باشد که عدم وقوع نزدیکی مانع از استحقاق کامل مهریه به زن می شود. یعنی مالکیت کامل مهریه به زن متزلزل است تا زمانی که نزدیکی صورت بگیرد. بنابراین در صورتی که بین زن و مرد نزدیکی صورت گرفته باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه است اما اگر پس از وقوع طلاق، بین زن و مرد نزدیکی صورت نگرفته باشد، زن مستحق دریافت نصف مهریه است. همچنین در صورتی که مهر تعیین نشده و عقد به علت عیب عنن (عدم توانایی جنسی مرد) فسخ شود، زن مستحق دریافت نصف مهر المثل است (ملاک تعیین مهرالمثل وضعیت زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و و ضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب او و همچنین معمول محل و… است).

مهریه زن در هر زمانی باید به نرخ روز پرداخت ‌شود و هم اکنون بر طبق قانون حمایت خانواده برای دریافت مهریه صرفا تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن، دادگاه در صورت نپرداختن اقساط حکم جلب صادر می کند و برای مازاد بر آن، زوجه می بایستی اموالی را از زوج به دادگاه معرفی نماید. همچنین ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی گردد.

اگر در طلاق توافقی چک یا سفته ای بابت دریافت مهریه اخذ شده باشد، زن می تواند در صورتی که چک یا سفته ها وصول نگردید، به استناد مدارک مذکور درخواست مطالبه مهریه را به دادگاه تقدیم کند و در صورت قطعیت حکم امکان جلب و توقیف اموال زوج وجود خواهد داشت.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

برگشت بعد از جدایی

آشتی بعد از طلاق

ازدواج مجدد پس از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق

رجوع بعد از طلاق

ازدواج با همسر سابق بعد از طلاق

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

شرایط رجوع بعد از طلاق توافقی. رجوع بعد از طلاق خلع. نحوه ثبت رجوع. شرایط طلاق رجعی. رجوع چیست. رجوع در طلاق بائن. پشیمانی بعد از طلاق. گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.