no-img
نوین اطلس

مردان بعد از بچه دار شدن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مردان بعد از بچه دار شدن
zip
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶

مردان بعد از بچه دار شدن


این مطلب در مورد موضوعات تاثیر بچه در زندگی، تأثیر تولد فرزند بر روابط زن و شوهر، رابطه زن و شوهر بعد از بچه دار شدن، بی توجهی شوهر بعد از زایمان، روابط زناشویی بعد از تولد نوزاد، سرد مزاجی مردان بعد از زایمان، تبریک تولد مادر به فرزند، تبریک تولد اولین فرزند نوشته شده است.

تاثیر بچه در زندگی

ترس از دست دادن موقعیت نزد افراد خانواده :هر تغییر روانی – خانوادگی و اجتماعی می تواند مسبب حالاتی همچون ترس باشد . تولد فرزند نیز به عنوان یکی از مهم ترین وقایع موجود در زندگی هر فرد ، در مدت زمان معینی می تواند تأثیرات کلی و جزئی فراوانی در روابط زناشویی به جای بگذارد . ( مهم آن است که این تغییرات منفیکهسبب دور شدن عاطفی زن و مرد از همدیگرمیشود ، به سرعت کنترل شده و ارتباط زوجین را متزلزل نکند.) به دنیا آمدن طفل به علت تغییرات فراوانی که در زندگی خانوادگی- اجتماعی ایجاد می کند بیش از هر چیز می تواند منشاء حالت ترس در پدر باشد . این ترس به علت استرس های روزمره ای است که تازه وارد کوچک به جمع خانواده و به خصوص پدر،وارد می کند .

احساس تنهایی و طرد شدگی :
پس از ازدواج ، مرد و زنی که اکنون همسر تلقی می شوند تکیه گاه عاطفی و روانی یکدیگر قرارمی گیرند و برای تسلی یافتندر برابر مشکلاتی که در طول روز آزارشان داده،به یکدیگر پناه بردهو ماننددوستانی قدیمی درد دل می کنند. به راستی یکی از کارکردهای اساسی نهاد خانواده ، آرامش یافتن در کنار یکدیگر و با هم بودن است .اما پس از تولد نوزاد موقعیت جدیدی پیش می آید . فرد تازه ای به اعضای خانواده اضافه می شود که مسئولیت ها و مشکلات جدیدی را به وظایف والدین می افزاید . این موجود جدید به علت ناتوانی،مسئولیت ها و مراقبت های ویژه ای را می طلبد . واضح است که نگهداری از چنین موجود پاک ، ضعیف ، ظریف و زیبا ، قسمت عمده ای از وقت مادر را به خود اختصاص می دهد . بخصوص این که این مادر جوان و تا حدی بی تجربه ، وظایف دیگری نیز غیر از بچه داری به عهده دارد. پس طبیعی است که با این وظایف تمام ناشدنی ، فرصت چندانی برای رسیدگی به شوهر باقی نمی ماند . زن اکثر اوقات خود را با بچه سپری می کند و مرد در جـّو خانواده (‌ که از پدر ، مادر و فرزند تشکیل می شود ) تنها باقی می ماند و این احساس،وجود او را فرا می گیرد که با تولد فرزند از جمع خانواده طرد شده و تمام محبت و توجه اطرافیان ، بخصوص همسر که تاکنون نقطه اتکا و پشتوانه او در کار و زندگی بوده است به طرف موجودی کوچک و ضعیف معطوف شده و دیگر عشق و علاقه پیشین را در او نمی یابد . پس نتیجه می گیرد که دیگر مورد علاقه همسرش نیست و فرزند ، جای او را گرفته است . شاید این گلایه را از برخی پدران جوان شنیده باشید که می گویند : از وقتی بچه به دنیا آمده انگار که من اصلاً وجود ندارم و… و این،به معنی احساس خطر است . خطر از دست دادن موقعیت گذشته و تاراج محبت همسر توسط فرزند . تداوم این احساسِ تنهایی خطرناک بوده و ریشه بروز احساسات دیگری در پدران جوان است . چیزی مانند احساس ناامنی .احساس ناامنی: احساس امنیت ، از عواطف زیربنایی و حیاتی برای تأمین بهداشت روانی بشراست . در صورتی که این اصلی ترین نیاز روانی انسان مرتفع نگردد ، احساس عدم امنیت به اشکال گوناگون خود را نشان خواهد داد . در حالت احساس عدم امنیت،شخص به طور دائم در تلاطم روانی و به هم ریختگی استو در صورت تداوم ، به انواع بیماری های جسمی و روانیمبتلا خواهد شد .
شخصی که دائم احساس عدم امنیت ، ترس و خطر میکند ، نمی تواند انسان سالمی باقی بماند . ممکن است با پرخاشگری و یا اضطراب واکنش نشان داده و در دنیای ذهنی خود ، مدام در حال دفع خطرات احتمالی باشد . به همین دلیل است که برا ی سلامت جسمی و روانی تا حد زیادی نیازمند احساس امنیت هستیم .

همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، پدر در اثر تولد فرزند تنها مانده وبه دلیلاحساس تنهایی،احساسات دیگری همچون بی تکیه گاهی،عدم امنیت و حتی خشم،وجود او را فرا می گیرد . چرا که امنیت عاطفی و روانی او با ورود فرزند مورد تهدید قرار گرفته است . به گفته فیلسوف بزرگ ، پاسکال:‌” انسان بیش از یک عشق نمی تواند داشته باشد . اگر چند عشق داشت ، کم کم به سوی آن که شدیدتر ، هیجان بخش تر و شکوهمندتر است کشیده خواهد شد و دیگر عشقها را فدا خواهد کرد .” شاید به همین علت است که زنان بیشتر ترجیح می دهند محبت اولیه خود را نثار فرزندشان کنند که از بطن وجودشان پرورده شده و از شیره جانشان تغذیه می کند .

تأثیر تولد فرزند بر روابط زن و شوهر

پرخاشگری: در اثر تداوم تنهایی و احساس محرومیت پدر از عشق و محبت همسر ، گاه واکنش های پرخاشگرانه در برخی مردان شکل می گیرد .آنهابرای جلب توجه همسر و در نتیجه محرومیت از توجه و محبت ، به عنوان واکنشی بعضاً انتقامی ، پرخاشگری و بداخلاقی پیشه می کنند و طبیعی است پرخاشگری که در نتیجه این احساس به وجود آمده متوجه فرد یا افرادی شود که آن را به وجود آورده اند . ( البته گاهی هم واکنش های پرخاشگرانه به سمت خود فرد سوق داده می شود ) مسبب این تنهایی کیست ؟ مادر و فرزند . پس با ورود به خانه و مشاهده این افرادِ مسبب،احساسات ناخوشایند ، بدرفتاری و پرخاشگری شروع می شود . تا آنجا که ممکن است هر دیدار ، به وقوع مشاجره یی بینجامد .
حسادت پدر نسبت به فرزند ( که گاه آشکارا و گاه به صورت پنهانی ابراز می شود ) : شاید در اولین نگاه تصور این که پدری به فرزند خود حسادت کند ، مضحک و غیرمنطقی به نظر برسد . اما واقعیت این است که برخی مردان در مقابل فرزند خود حسادت پیشه می کنند تا آنجا که از همسران خود می پرسند کدامیک را بیشتر دوست داری من یا فرزندمان را ؟

کار زیاد و یا پر کردن اوقات در جمع دوستان : واکنش رفتاری عده ای دیگر ، کناره گیری از خانواده و توجه بیشتر به محیط بیرون از منزلاست . از آنجا که در محیط منزل پذیرفته نمی شوند ( و یا حداقل اینطور احساس می کنند ) پس ترجیح می دهند وقت خود را بیرون از منزل سپری کنند . برخی تا نیمه شب کار می کنند آنقدر که تقریباً نیمه جان به منزل می رسند . با این توجیه که فرزند تمام وقت همسر را پر کرده ، پس آنها هم با کار، اوقات خود را سپری می کنند .

برخی دیگر به طرف دوستان دوران تجرد و یا دوستان تازه کشیده می شوند و مدت زمانبسیاری را به گذران وقت با آنها اختصاص می دهند . به همین دلیل یکی از گلایه های مادران جوان نیز ، عدم حضور شوهران در منزل و رسیدگی به آنهاست . این به اصطلاح”رفیق بازی” تنها بازگشتی به دوران تجرد و همدم شدن با دوستان نیست ، به نوعی فرار از واقعیت و مسئولیت هایی است که در زندگی بر دوش مردان نهاده شده و روی شانه های آنها سنگینی می کند . معاشرت با رفقایی که گاه برخورد با آنها نتیجه ای جز دردسر ، مزاحمت و اختلال در محیط منزل در بر ندارد .

رابطه زن و شوهر بعد از بچه دار شدن

شب‌های بیخوابی و روند بی‌پایان عوض کردن پوشک بچه و افزایش بار کارهای خانه و خرید برای عضو جدید و …

پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهند – و بسیاری از زوج‌ها هم قبول دارند- که به دنیا آمدن اولین بچه ممکن است ازدواج را با مشکلاتی مواجه کند.

شب‌های بیخوابی و روند بی‌پایان عوض کردن پوشک بچه و افزایش بار کارهای خانه زمان چندانی برای صمیمیت عاطفی میان همسران به جای نمی‌گذارد.

در واقع این فشار وظایف مربوط به بچه‌دار شدن به حدی سنگین است که اکنون شمار فزاینده‌ای از متخصصان بهداشت روانی توصیه می‌کنند زوج‌های منتظر به دنیا آمدن فرزند، به طور پیشگیرانه به مشاور مراجعه کنند تا برای به عهده گرفتن مسئولیت‌های جدید مربوط به بچه، مسائل مالی ناشی از آن، تغییراتی که در زندگی زناشویی و اجتماعی‌شان به وجود می‌آید، آمادگی پیدا کنند.

به نوشته وال استریت جورنال تحقیقی که اخیرا بر روی ۲۸۷۰ زوج در “طرح ملی ازدواج” در دانشگاه ویرجینیا در آمریکا انجام شد، نشان داد که در حدود دو سوم زوج‌ها کیفیت روابط زن و شوهر در سه سال اول پس از به دنیا آمدن بچه افت می‌کند. میزان اختلافات بالا می‌رود، زمان اندکی برای ایجاد رابطه صمیمی میان زن و شوهر باقی می‌ماند، و ممکن است بین آنها فاصله عاطفی ایجاد شود.

در این گروه زوج‌ها، مردان و زنان به نحو متفاوتی تحت تاثیر قرار گرفته بودند: رضایت مادران از ازدواج‌شان به فوریت افت می‌کند، اما در مورد مردان این افت به تدریج و در طول چند ماه رخ می‌دهد. تغییرات هورمونی، فشارهای جسمی ناشی از زایمان و شیردهی، و جابه‌جایی ناگهانی از محیط کار به خانه به همراه نوزاد ممکن است توضیح‌دهنده این کاهش رضایت از ازدواج باشد. یک عامل مهم در اختلاف میان این والدین جدید چگونگی تقسیم کردن کارهای خانه و کارهای مربوط به نوزاد بود.

البته بیش از یک سوم از این زوج‌ها در این بررسی توانسته‌ بودند با موفقیت از پس فشارهای عاطفی، جسمی و مالی ناشی از به دنیا آمدن بچه برآیند. اما این زوج‌های چه خصوصیاتی داشتند؟

این تحقیق نشان داد که ارضای جنسی و حس تعهد به همسر در صدر فهرست صفاتی قرار دارد که باعث می‌شود این زن و شوهرهای تازه بچه‌دارشده ازدواج‌شان را “بسیار سعادتمند” بخوانند.

خصوصیت سوم این زوج‌ها “خیرخواهی” بود که در این بررسی این طور تعریف شده بود: “فضیلت دادن چیزهای خوب به فراوانی و به رایگان به همسر” و شامل مواردی از انجام خدمات کوچکی مانند درست کردن چای برای همسر در صبح تا ابراز عشق و نشان دادن احترام و تمایل برای “بخشایش همسر به خاطر اشتباهات و ناکامی‌ها” بود.

در رده‌ بعدی این فهرست “سهیم شدن در انجام کارهای خانه” قرار می‌گیرد. هم مردها و هم زن‌ها پس از به دنیا آمدن بچه، هنگامی که کارهای خانه به طور یکسان بین آنها تقسیم شده بود، ازدواج‌شان را “بسیار شادمان” توصیف می‌کردند. بنابراین احتمالا تقاضا کردن از شوهرتان برای شستن لباس‌ها یا برعکس خواستن از زن‌تان برای عوض کردن لامپ برق ممکن است برای ازدواج شما خوب باشد. گرچه با توجه به خصوصیت “خیرخواهی” شاید بهتر باشد هر کس- زن یا شوهر- داوطلبانه مسئولیت انجام یک کار را به عهده بگیرد.

بی توجهی شوهر بعد از زایمان

در هفته های نخست پس از تولد فرزندتان کم خوابی های مداوم شبانه، شما را حساستر و آسیبپذیرتر میکند و گاه گریه های بیامان نوزادتان شما را بیشتر آزرده میسازد، اما بهترین کار این است که با همسرتان حرف بزنید و شرایط خود را بیشتر برایش توضیح دهید و بگویید در چنین حالتی، کنترل کردن خودتان برایتان دشوارتر شده است. خانمها معمولا پس از تولد نوزادشان مسئولیتهایشان بسیار زیاد میشود و آن را سخت تحمل میکنند و احساس میکنند که مجبورند به تنهایی این همه کار و مسئولیت داشته باشند، اما همسرشان اصلا بار مسئولیت بیشتری را احساس نمیکند و این تغییر و تحولات جدید زندگی هیچ گونه مزاحمتی برای او ندارد.

این وضعیت باعث میشود احساس تنفرشان بیشتر شود و گاه برای چند لحظه هم نتوانند همسرشان را تحمل کنند. از طرفی مادرها یک طرز فکر دیگر هم دارند. آنها فکر میکنند از نشانههای عشق بیدریغ به فرزندشان این است که فرصت تفریح و استراحت را از خودشان بگیرند و خود را بیوقفه نثار او کنند.

فکر اینکه شما باید خودتان تمام اینکارها را به تنهایی انجام دهید، خشمتان را افزایش میدهد. اگر مدت طولانی از تولد فرزندتان گذشته است و شما همچنان از همسرتان احساس تنفر میکنید، باید در ریشههای این احساس جستوجو و دقت بیشتری کنید تا علت واقعی آنرا دریابید. در واقع مشکل اصلی شما در خودتان است. گاه همه چیز مثل همیشه خوب و منظم است، ولی باز هم خانم از همسرش احساس نفرت دارد. در این گونه مواقع باید وضعیت روانی و هورمونی او بررسی شود.

روابط زناشویی بعد از تولد نوزاد

نیازها و احساسات خود را بیان کنید
اگر احساس تغییر حالت و بی‌میلی می‌کنید، با شوهرتان حرف بزنید و تغییرات هورمونی‌تان را برای او توضیح دهید تا خود را در این زمینه مقصر نداند و احساس گناه نکند. اجازه دهید تا از مسئولیت سنگین و خسته کننده شما آگاه شود. بگویید که به محبت و نوازش او نیاز دارید و او را مطمئن کنید که نوزاد نمی‌تواند جای او را بگیرد، بلکه با تولد نوزاد عشق بیشتری نسبت به او پیدا کرده‌اید.

از ابراز محبت نسبت به شوهر خود دریغ نکنید
بزرگ‌ترین شکایت مردان در این دوره، بی‌اعتنایی همسرانشان است. خستگی و بی‌خوابی زن، نباید او را نسبت به شوهر بی‌اعتنا کند و موجب دلسردی و دلتنگی او شود. از سوی دیگر رفتار مادر نسبت به فرزند هم نباید به گونه‌ای باشد که حسادت شوهر را تحریک کند. گاهی زن از نظر فیزیکی کنار شوهرش می‌نشیند، ولی حواس و فکرش متوجه نوزاد است؛ به‌طوری که پدر می‌تواند این سردی روابط را احساس نماید. مادر باید خیال خود را از بابت فرزند آسوده کند و هنگامی که کنار همسرش هست، از مصاحبت او لذت ببرد. باید دانست که در پرورش فرزند، همه افراد خانواده سهیم هستند. گرمی روابط زن و شوهر به پیوند میان مادر – فرزند و پدر – فرزند نیز کمک می‌کند. در کانون گرم خانوادگی، این روابط نه تنها مشکل و مزاحمتی برای یکدیگر به‌وجود نمی‌آورند و باهم تضادی ندارند، بلکه هر کدام مکمل و تقویت کننده دیگری هستند.

سرد مزاجی مردان بعد از زایمان

وقتی پدر می‌شوید در حقیقت وارد دنیای جدیدی شده‌اید که ممکن است برایتان در ابتدا کمی گنگ و استرس‌آور باشد اما اگر زیاد عجله نکنید و به‌خودتان و مهمان تازه‌وارد فرصت دهید، همین مسئولیت دلهره‌آور تبدیل به بهترین فرصت زندگی‌تان می‌شود. شما از روزی که همسرتان باردار شد، در حقیقت وارد نقش پدری شده‌اید اما شاید چون در آن روزها درگیر رشد، تغییرات، مشکلات و زیبایی‌های تبدیل شدن یک جنین کوچک به یک نوزاد زیبا نبوده‌اید، چندان نقش جدیدتان را حس نکرده باشید. اما این روزها با به دنیا آمدنش باورتان شده که دیگر علاوه بر مرد خانواده، پدر هم هستید. به پدر خودتان فکر کنید؛ به حس خوبی که حضور مهربان و مقتدر او در شما ایجاد می‌کند؛ به‌دست‌هایش که بی‌سر و صدا و بی‌منت، خیلی از کارهای زندگی‌تان را سر و سامان داده است، حال دستان شما هم‌چنین وظیفه‌ای دارد.

شما دیگر تنها متعلق به‌خودتان نیستید و این به معنی حذف زندگی شخص به‌طور کامل نیست. باید قوی‌تر باشید و در مورد آینده جدی‌تر فکر کنید اما همه اینها به معنی انجام دادن یک کار سخت نیست. پدری آنقدر لذت‌های شیرینی دارد که سختی‌هایش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. می‌توانید در این مورد با مردان دیگر صحبت کنید و از تجربه‌های آنها هم استفاده کنید.

 

در ادامه به چندین نمونه تبریک تولد اشاره می کنم:

 

تبریک تولد مادر به فرزند

امشب چه ناز دانه گلی در چمن رسید

گویی بساط عیش مداوم به من رسید

نور ستاره ای در شب تولدت

انگار که فرشته ای از ازل رسید

فرزند عزیزم تولدت مبارک

تبریک تولد اولین فرزند

غنچه کرد و غنچه شکفت و خداوند بهترین و زیباترین هدیه اش را به شما داد با آرزوی فرداهایی روشن تبریک صمیمانه مرا پذیرا باشید

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

سرد شدن روابط زناشویی بعد از زایمان

دلیل فاصله گرفتن مردان

وقتی مرد فاصله میگیرد

سرد شدن مرد

علت سرد شدن پسرها

عقب نشینی مردان در رابطه

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

تاثیر بچه در زندگی و  تأثیر تولد فرزند بر روابط زن و شوهر چیست و رابطه زن و شوهر بعد از بچه دار شدن چگونه می شود؟ دلیل بی توجهی شوهر بعد از زایمان و سرد شدن روابط زناشویی بعد از تولد نوزاد و سرد مزاجی مردان بعد از زایمان چیست ؟ نمونه هایی از  تبریک تولد مادر به فرزند و تبریک تولد اولین فرزند.



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.