no-img
نوین اطلس

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج
zip
دی ۲۳, ۱۳۹۶

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج


این مقاله در مورد تست مشاوره قبل ازدواج، مشاوره قبل از ازدواج چیست؟، سوالات مشاوره قبل از ازدواج، پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج، ضرورت مشاوره قبل از ازدواج می باشد.

تست مشاوره قبل ازدواج

تستی که مفید واقع می شود آزمون -MMPI- مینسوتا یا است که شامل بیش از ۳۰۰ سئوال است که به صورت بله یا خیر براساس موافق یا مخالف بودن با متن مورد نظر باید پاسخ داده شود.
آزمونی بسیار علمی برای شناخت و آگاهی از خود و وجود اختلالات شخصیت و مشکلات روانی می باشد بنظر من انجام این تست برای هر فردی بسیار بسیار لازم است.
برای تجسم بهتر باید بگویم همانند آزمایش خون که اطلاعات کلی در مورد بدن شما ارائه می دهد این آزمون اطلاعات در مورد روان می دهد .
لذا به شما و کلیه خوانندگان این متن توصیه می کنم این تست را انجام دهند .

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاور ازدواج هیچ وقت به شما نمی گوید که این کار را بکنید یا نکنید. وظیفه مشاور آگاه کردن است. او می گوید که نتیجه چنین ازدواجی چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید.

این روزها کارشناسان بسیاری توصیه می کنند که زوج های جوان قبل از آغاز زندگی مشترک حتماً با مشاور معتمد مشورت کنند. این توصیه از آنجا جدی شده که رسانه ها در سال های گذشته آمار نگران کننده ای را در خصوص طلاق زوجین به خصوص در ۵ سال اول زندگی مشترک منتشر کرده اند. به همین دلیل است که بحث نیاز جدی به مشاوره قبل از ازدواج برای زوج های جوان مطرح می شود.

متاسفانه در کشور ما زوج ها خیلی وقت ها اطلاع کافی از مشاوره هایی که مشاوران در اختیار آنها می گذارند ندارند، یا گاهی احساس می کنند چون به حد مطلوبی از استقلال مالی و خانوادگی رسیده اند، می توانند بدون مشورت با افراد دیگر بهترین انتخاب را داشته باشند.

عده ای هم در انتخاب مشاور اشتباه می کنند و با مشورت دوستانشان برخی ملاک های کلیشه ای را برای همسرشان در نظر می گیرند و زمانی که دختر یا پسری با این شرایط را پیدا می کنند احساس می کنند به آن زوج رویایی رسیده اند و به صورت هیجانی دست به انتخاب می زنند.

این ملاک ها اگرچه ملاک های عرفی جامعه ما هستند ولی در عرف این ملاک ها نه به صورت جزئی بلکه به صورت کلی مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که روانشناس یا مشاور ازدواج، همه این موارد را با فاکتورهای جزئی مورد ارزیابی قرار می دهد تا بتواند بررسی درست شخصیتی از زوجین ارائه دهد. یعنی در واقع مشاور تلاش می کند دیدگاه ها و اهداف زوجین را در زندگی مورد بررسی قرار بدهد و طرف مقابل را با این دیدگاه ها و اهداف آشنا کند.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

رابطه کارآمد و مناسب یکی از بهترین عوامل ازدواج موفق است. اگر زوج ها بتوانند به گونه ای صادقانه احساسات خود را بیان کنند شانس شان برای یک ازدواج شاد و موفق افزایش می یابد.

سۆالاتی که زوجین در این زمینه می توانند پاسخ دهند شامل موارد زیراست:

– آیا هر دو نفر شما درباره اهمیت برقراری ارتباط خوب و مناسب توافق دارید؟

– آیا شما دو نفر از چگونگی برقراری ارتباط با یکد یگر راضی هستید؟

– آیا شما وقت و زمان کافی برای برقراری ارتباط داشته اید؟ (حداقل ۶ ماه نامزدی)

– هر یک از شما شخصیت دیگری را چگونه توصیف می کنید؟

– آیا وقتی درباره چیزی که در ذهنتان می گذرد با شریک زندگیتان صحبت می کنید مطلب را می فهمد؟

– آیا شما درباره ی اینکه از او بپرسید خواسته هایش چیست احساس راحتی می کنید؟

– آیا شما دو نفر از سطح هوشی یکسان برخوردار هستید؟

– آیا علایق مشترک دارید؟

– آیا نظام ارزشی و اعتقادی شما مشترک است؟

– اگر شما ناامید یا افسرده باشید آیا شریک زندگی آینده شما حمایت و دلگرمی برای شما ایجاد می کند؟

– آیا از شیوه تصمیم گیری و ارتباطتان راضی هستید؟

– آیا با یکدیگر به تفریح و بازی می پردازید؟

– سرگرمیهای شما دو نفر چیست؟

– آیا به یکدیگر افتخار می کنید؟

– به نظر شما وظایف و مسئولیت های یک زن و یک شوهر چیست؟

– آیا شما روحیه ی مبارزه طلبی دارید یا اهل گذشت هستید؟

پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج

پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج دارای ۸ زیرمقیاس و ۷۷ سوال است . این ابزار براساس تجارب و نتایج تحقیقات که زمینه های زیر را برای یک رابطه ی ازدواج موفقیت آمیز مهم و ضروری می دانند ، طراحی شده است. برای داشتن یک ازدواج موفق ،هرچه شناخت بیشتر باشد می توان انتظار ازدواج پایدارتری داشت.

روایی و پایایی:

قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد.معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (۰) به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (۱+) به معنای پایائی کامل قرار می گیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می شود.مقصود از روایی یک آزمون یا پرسشنامه، آن خصیصه یا ویژگی ابزار گرد اوری اطلاعات است که مقولاتی را که برای آنها در نظر گرفته شده است تعیین کند.

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج

زندگی مشترک افقی روشن و جلوه گاهی زیبا برای تولدی دوباره است مشروط بر آن که وجوه ضروری این اشتراک، یعنی توانایی ها و مهارت های خاص و سازنده، در تفکر، بینش و عملکرد انسان رویت و ملاحظه شود. اگر شناسنامه تان را ورق بزنید. چهار واقعه در طول زندگی در آن آمده است: تولد، ازدواج، طلاق و فوت که فقط در ازدواج و طلاق مختارید، بنابراین ازدواج را نباید سرسری گرفت بلکه باید با مطالعه و براساس معیار های حقیقی همسر را انتخاب کرد. قبل از ازدواج قطعاً مشاوره با یک متخصص یا یک مشاور خبره در امور خانواده و برخوردار از اطلاعات امروزی ضروری به نظر می رسد.
اگر زوجین قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند این امر به زندگی بهتر و دوام آن کمک شایانی خواهد کرد. مشاوره قبل از ازدواج به عنوان مهم ترین نکته ای است که به افراد کمک می کند واقع بینانه به ازدواج نگاه کنند و از هرگونه احساسات غیرعقلانی بپرهیزند چراکه پایه و اساس ازدواج بر مبنای معیار های عقلانی استوار است. بسیاری از جوانان در زمان عقد یا نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج یک زندگی ایده آل و بدون هرگونه اختلاف و درگیری را تصور می کنند و با چنین دیدگاهی بر این باورند که بین شان ۱۰۰ درصد تفاهم وجود دارد، غافل از این که در نخستین مشکلی که برایشان هنگام زندگی مشترک به وجود می آید، آرمان ها و رویاهایشان به یکباره فرو می ریزد و سریع از زیر بار مسئولیت زندگی مشترک شانه خالی می کنند و تصمیم به جدایی می گیرند. بنابراین مراجعه به مشاور آن هم قبل از ازدواج برای تداوم یک زندگی و تصمیم گیری درست تاثیر مطلوبی خواهد داشت. مشاوران به مراجعه کنندگان خود توصیه هایی می کنند. طبیعتاً افراد به لحاظ شرایط خانوادگی و تربیت دارای فرهنگ و مسائل اخلاقی خاص هستند. بنابراین توجه به مسائل زیر هنگام ازدواج الزامی است:
۱- در انتخاب همسر عجله و شتاب نکنید. این امر را با بررسی و تحقیق انجام دهید.
۲- چنانچه پدر و مادر و خانواده های وابسته، سختگیری کنند برای متقاعد کردن آنها از مشاور خانواده کمک بگیرید.
۳- در انتخاب همسر پس از بررسی معیار های طرف مقابل، وضع خود را با وی مقایسه کنید و در صورت هماهنگی تصمیم گیری کنید. یعنی باید دختر یا پسر هنگام ازدواج سراغ موردی بروند که حداقل اختلافات فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و… را با خود و خانواده اش داشته باشند تا زندگی شان پایدار باقی بماند. همچنین مشاوران اختلافاتی را که ممکن است بین خانواده های داوطلبان ازدواج به وجود بیاید به آنها گوشزد می کنند و در واقع اختلافات را برای آنها ترسیم می کنند تا با چشم باز برای زندگی مشترک تصمیم بگیرند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

مشاوره ازدواج

سایت مشاوره قبل از ازدواج

تست تفاهم برای ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.