no-img
نوین اطلس

قهر با شوهر در دوران عقد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

قهر با شوهر در دوران عقد
zip
دی ۱۰, ۱۳۹۶

قهر با شوهر در دوران عقد


این مقاله در مورد دعواهای دوران عقد، دعوا در نامزدی، قهر طولانی در دوران عقد، قهر دوران عقد، اختلافات زن و شوهر در دوران عقد، نشانه های سرد شدن عشق، مشکلات دوران عقد، علت دعواهای دوران نامزدی می باشد.

دعواهای دوران عقد

دعواهای دوران نامزدی و عقد را تا چه حد جدی بگیریم؟

دختر و پسر مجبورند برای رسیدن به تفاهم برسر یک موضوع کمی اختلاف نظر داشته باشند. در واقع در این بحث ها در دوران نامزدی، مواضع افراد مشخص می شود.

در ابتدا باید دوران نامزدی و عقد را از یکدیگر تفکیک کرد. در دوران نامزدی در بعضی موارد تفاهم وجود ندارد و دختر و پسر مجبورند برای رسیدن به تفاهم برسر یک موضوع کمی اختلاف نظر داشته باشند. در واقع در این بحث ها در دوران نامزدی، مواضع افراد مشخص می شود. وجود تعارض و اختلاف نظر نشانه پویایی است و نشاندهنده این مطلب است که هر دو نفر برای آن زندگی اهمیت قائل اند. در واقع اگر دو نفر هیچ اختلافی نداشته باشند، نسبت به زندگی بی تفاوت هستند؛ اما داشتن مهارت برای کنار آمدن با این اختلاف نظر می تواند میزان مسوولیت پذیری افراد و حل کردن مشکلات توسط فرد را نشان دهد.
در دوران عقد با توجه به اینکه روابط کمی نزدیک تر و عاطفی تر می شود ممکن است برخی از آن مشکلات همچنان ادامه یابد و یا حتی ممکن است تشدید شود و یا اینکه با توجه به آموزش های لازم و مشاوره ها کمتر شود. این عقیده که اگر عقد کنید، مشکلات حل می شود و یا ازدواج کنید و در نهایت با بچه دار شدن مشکل حل می شود کاملا اشتباه است. زیرا اگر این مشکلات بدون حل شدن از دوران نامزدی به عقد و در نهایت به ازدواج منتقل شود، سربسته می ماند و باعث بروز مشکلات بیشتر می شود. وجود فرزند در خانواده دنیای جدیدی را ایجاد می کند و مسایل و شرایط جدید از جمله مشکلات مالی و عاطفی ایجاد می شود و اگر زن و شوهر نتوانسته باشند در مدت عدم حضور فرزند با هم صمیمی شوند، حضور فرزند باعث تشدید اختلافات می شود.
اما در موارد محدودی زندگی مسالمت آمیز بخاطر حضور فرزند شکل می گیرد. یعنی ما به خاطر فرزندمان باید با هم کنار بیاییم که معمولا این عقیده در قدیم جواب می داد اما در جامعه امروز کمتر با چنین مواردی رو به رو می شویم.
دوران نامزدی دورانی است که قراردادی بین خانواده ها بسته می شود تا دختر و پسر همدیگر را بهتر بشناسند اما در دوران عقد این قرارداد کاملا قانونی و شرعی می شود، در نتیجه بحث و اختلاف نظر در دوران نامزدی طبیعی است.

دعوا در نامزدی

دعوا و مشاجره در دوران نامزدی

شاید باورش برایتان سخت باشد که در دوران نامزدی دعوا و مشاجره هم وجود دارد. به گزارش ایران ناز برخلاف تصور بیشتر افراد، دوران نامزدی و حتی سه تا چهار سال اول ازدواج نه تنها شیرین ترین دوران نیست، بلکه پرتنش ترین و مشکل دارترین دوران بعد از ازدواج است. چرا؟

سال های اول زندگی مشترک از این جهت سخت است که شما باید فوت کوزه گری همسرداری را بیاموزید. باید همسرتان را یاد بگیرید. اولین دعواها، اختلافات با خانواده ها، بی حوصلگی ها و خلاصه واقعیاتی که با آن روبه رو خواهید شد می تواند ناامیدکننده باشد، نباید توقع داشته باشید، زندگی مشترک مثل قصه ها باشد.

کیفیت زندگی مشترک هر کسی، نتیجه باورها، اندیشه ها، رفتار و کردار خودش است. مهارت های ضروری برای داشتن زندگی زناشویی موفق، یاد گرفتنی ا ست؛ به طوری که زوج ها با کسب آگاهی و مهارت های لازم می توانند زندگی مشترک مثبت و دلنشینی به وجود آورند.

قهر طولانی در دوران عقد

چرا بعضی‌ها بیشتر قهر می‌کنند؟

اگر بخواهیم بدانیم که چه نوع شخصیت‌هایی بیشتر قهر می‌کنند و علت این کار آنها چیست، باید بدانیم که قهر هم مثل بسیاری از شیوه‌های برخورد با مشکلات، در همه افراد یکسان نیست؛ درست همانگونه که بعضی مواقع، اضطراب و استرس را تجربه می‌کنیم ولی بعضی افراد را بیشتر به‌عنوان افراد مضطرب می‌شناسیم، در مورد قهر کردن هم همین‌طور است؛ یعنی بعضی افراد هم بیشتر قهر می‌کنند و زودتر از دیگران می‌رنجند و آزرده خاطر می‌شوند و این کم‌کم به‌صورت ویژگی شخصیتی آنها شناخته می‌شود.
شاید بتوان گفت افرادی که بیشتر قهر می‌کنند توانایی کلامی کمتری نسبت به دیگران دارند. شاید فکر می‌کنند دلیلی برای حرف زدن وجود ندارد یا اصلا فکر می‌کنند حرف زدن فایده‌ای ندارد.
دلیل دیگر این است که معمولا این افراد چون وقتی در کودکی قهر می‌کرده‌اند و به چیزی که می‌خواسته‌اند، می‌رسیده‌اند؛ همین موضوع کم‌کم باعث شده که قهر کردن به‌عنوان بخشی از شیوه‌های رفتاری آنها تبدیل شود. اینها افرادی هستند که تصور می‌کنند بهترین کار برای تسلط روی افراد، این است که آنها را تحت کنترل درآورند. البته این شیوه برخورد، خودخواهانه به‌نظر می‌رسد چون بدین‌ترتیب فرصت حرف زدن را از طرف مقابل هم سلب می‌کنند.

قهر دوران عقد

اگر نامزدتان قهر کرد

شما مدتی بعد از آشنایی و نامزدی، تقریبا متوجه روحیات همسرتان می شوید. می دانید چه چیزهایی او را می رنجاند یا عصبانی می کند و چطور باید مراقب باشید تا اختلافی بینتان به وجود نیاید. اگر با شخصیتی که مدام قهر می کند رو به رو هستید، کار سختی دارید. باید با صبوری با او مدارا کنید و با گفتگوهای طولانی و پی در پی درباره یک مساله، سعی کنید به بیان او نزدیک شوید و با زبان مشترک درباره مسائل صحبت کنید. باید سعی کنید مربع حل مساله را در رابطه خود ترسیم کرده و طبق آن پیش بروید. کم کم می توانید اضلاع این مربع را برای نامزدتان جا بیندازید و یک الگوی بحث و حل مساله در رابطه تان تعریف کنید.(همچنین نگاه کنید به چگونه قهر را تمام کنیم)

اختلافات زن و شوهر در دوران عقد

من و شوهرم همه‌اش از هم ایراد می‌گیریم و سر هر چیز کوچکی دعوا و قشقرق به‌پا می‌کنید. چه‌کار کنیم؟

این به یک اشکال بنیادی برمی‌گردد. این زوج جوان که این‌قدر ایرادهای همدیگر را می‌گیرند، گمان می‌کنم به این قضیه برمی‌گردد که شاید یک فکر آرمان گرانه در قضیه ازدواج داشته‌اند و یک احساس شاعرانه داشته‌اند که من با یک نفر ازدواج خواهم کرد که مطلق خوب است. اگر چنین چیزی باشد، ایرادگیری زیاد می‌شود. ولی اگر فکرمان این باشد که من با مطلق خوب ازدواج‌نکرده‌ام، من با خوب نسبی ازدواج‌کرده‌ام، من باکسی ازدواج‌کرده‌ام که هفتاد درصد خوب است و سی درصد صفات منفی دارد. ما همه گل هستیم ولی بی‌خار نیستیم. جالب است گل سرخ که مظهر عشق است پر از خار است. اگر این برای ما جا بیفتد که ما معایبی داریم و نقطه مثبتی، دیگر این‌طور به هم ایراد نمی‌گیریم و سراغ نقاط مثبت می‌رویم. من به خانم و آقا میگویم اگر یک نقطه منفی در عضو خانواده دیدید، فکر کنید یک نکته مثبت هم دارد. می‌بینیم خیلی نکته مثبت دارد و این نکته منفی حذف می‌شود و اگر ما روی نقاط مثبت تأکید کنیم، دیگر نقطه منفی شما را آزار نمی‌دهد. اگر مبنایمان را عوض کنیم زندگی خوبی خواهیم داشت.

نشانه های سرد شدن عشق

نشانه ۱. برنامه ها و اهدافتان با هم سازگار نیستند.

می گویند تفاوت ها هستند که ما را به سمت طرف مقابلمان جذب می کنند، ولی تصور کنید شما بچه دوست دارید و طرفتان حتی از شنیدن نام بچه نفرت دارد، یا اینکه شما دوست دارید در کشورتان بمانید و او به رفتن فکر می کند… چنین اختلافاتی مسلماً ایجاد مشکل خواهند کرد و اگرچه می توان به یک توافق نسبی رسید و این اختلافات را پشت سر گذاشت، ولی اکثر اوقات این کار بدون خراب کردن رویاهای یکی از دو طرف ممکن نیست. شاید بدترین اشتباهی که بعضی افراد در این موقعیت مرتکب می شوند این است که سعی می کنند طرفشان را متقاعد کنند و یا رویاهایشان را قربانیِ با هم بودن کنند. این کار اکثر اوقات به احساس ناراحتی، کمبود و محرومیت منجر خواهد شد.

نشانه ۳. رابطه تان رو به سردی رفته است.

معمولاً روزها و ماه های آغازین یک رابطه فریبنده و زیبا است. همه چیز خوب و رومانتیک به نظر می رسد و هر دو طرف تمام سعیشان را برای جلب رضایت همدیگر انجام می دهند. ولی بسیاری از زوج ها با گذشت چند ماه احساسات رومانتیک خود را از دست می دهند یا حداقل فراموش می کنند که لازم است آن را ابراز کنند. اگر نشانه های رومانتیک در رابطه شما کم هستند، معنی آن این نیست که رابطه تان رو به اتمام است، بلکه شاید مشکل تنها کم کاری شما دو نفر بوده است و با گفتگو و اختصاص زمان بیشتر به همدیگر حل شود. اما اگر بعد از گفتگو احساس کردید که دیگر احساسات گذشته را نسبت به او ندارید، شاید بتوان گفت که رابطه تان در خطر جدی قرار گرفته است.

نشانه ۴. نمی توانید گذشته را رها کنید.

رابطه ای که در آن گذشته ها مرتب مرور می شوند پس از مدتی ناراحت کننده و آزاردهنده خواهد شد. اگر در حال بحث و مشاجره هستید، بر زمان حال تمرکز کنید نه بر چیزی که شش هفته پیش اتفاق افتاده است. البته مسائلی که در موردشان صحبت نمی شود و به حال خود رها می شوند خود موجب بروز بعضی مشکلاتی خواهند شد. ولی اگر به اندازه کافی راجع به مسئله ای صحبت شده است، لزومی ندارد که دوباره آن را یادآوری کنید و آن را به عنوان برگ برنده یا سلاحی علیه طرف مقابلتان به کار ببرید. اگر شما یا او نمی توانید گذشته را فراموش کنید و همدیگر را ببخشید، شاید لازم باشد در مورد درستی یا نادرستی رابطه تان بیشتر فکر کنید.

مشکلات دوران عقد

چرا دوران عقد طولانی شده؟
از لحاظ کارشناسی حداکثر زمان برای دوران عقد، یک سال است. وقتی این دوران از این حداکثری تجاوز می کند می گوییم که عقد بیشتر از چیزی که باید طول کشیده است. حالا چرا اصلاً این اتفاق می افتد؟
۱. مسائل مالی. یکی از مهمترین مسائلی که باعث طول کشیدن دوران عقد می شود نداشتن کار مناسب و نداشتن توانایی مالی برای تهیه خانه، جهیزیه، برگزاری مراسم عروسی و شروع زندگی مستقل است.
۲. یک باور غلط. خیلی ها فکر می کنند که دوران عقد، دوران شناخت است و به همین دلیل اصرار دارند که مدتی طول بکشد. این در حالی است که شناخت مربوط به دوران نامزدی است یعنی قبل از اینکه عقد صورت بگیرد.
۳. تحصیلات و سربازی. گاهی اوقات پسر تازه سرباز است و یا دختر به تازگی در یک مقطع تازه ای در یک شهر دیگر شروع به تحصیل کرده است. بنابراین عروسی را تا تمام شدن این دوران عقب می اندازند.
۴. چشم و همچشمی. متأسفانه تفکر ما در طی دهه های اخیر به سمت تجمل گرایی حرکت کرده است و این مانعی شده برای سر گرفتن زندگی فرزندانمان.

علت دعواهای دوران نامزدی

دعواهای دوران نامزدی معمولاً ماجرایی است که برای بیشتر جوان ها در دوران نامزدی و حتی بعد از آن در زندگی مشترک اتفاق می افتد. این که دو طرف برداشت متفاوتی از یک موضوع دارند و به دلیل همین برداشت، با هم اختلاف نظر پیدا می کنند و کارشان به جر و بحث می کشد. اما همه چیز با یک جر و بحث ساده تمام نمی شود و هر دو آنقدر ماجرا را دنبال می کنند که دیگر چگونه خاتمه دادن آن را نمی دانند! این طور می شود که شیرین ترین دوران زندگی تلخ می شود!

مهارت در مشاجره، چیزی است که شما پیش از وارد شدن به زندگی مشترک باید بیاموزید. چون عدم آگاهی از این مهارت باعث ایجاد مشاجره های متعدد و حتی دعوا و قهرهای بزرگی میان دختر و پسر در دوران نامزدی می شود.

مطالب مرتبط:

ابطال سحر تفریق

دعای منت کشی شوهر

عشقم قهر کرده چیکار کنم



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.