no-img
نوین اطلس

عشق واقعی یا عشق حقیقی چیست؟


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

عشق واقعی یا عشق حقیقی چیست؟
امتیاز 4.71 ( 7 رای )
zip
بهمن ۲۷, ۱۳۹۹

عشق واقعی یا عشق حقیقی چیست؟


در این مطلب از نوین اطلس می خواهیم درباره عشق واقعی صحبت کنیم و بدانیم عشق واقعی یعنی چی؟ تعریف عشق واقعی چیست؟ نشانه های عشق واقعی چه می باشد؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ چنین سوالاتی هستید می توانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ریشه ی عشق کجاست

در تعریف عشق واقعی و ریشه ی آن باید بدانید: غیر از احساسی که از هورمون فنیل اتیل آمین (phenylethylamine) یا هورمون عشق کسب می کنید، عشق احساسی است که از ذهن ناخودآگاه شما نشات می گیرد تا شما را به شخصی که تصور می کند برایتان مهم است نزدیک نگاه دارد.

یک مثال کوچک برایتان می زنم تا بهتر متوجه شوید عشق چگونه روی می دهد. تصور کنید در حال تجربه ی شرایط بدی در زندگی خود هستید و در این حال شخصی مدام به شما کمک می کند تا مشکلات را پشت سر بگذارید.

در این شرایط ضمیر ناخودآگاه شما متوجه می شود که ماندن در کنار چنین شخصی باعث بهتر شدن حالتان می شود پس شما را عاشق وی می کند تا مطمئن شود که همیشه کنارش باقی خواهید ماند.

عشق واقعی در بسیاری از شرایط احساسی است که توسط ذهن ناخودآگاه ایجاد می شود تا به شما کمک کند به کسانی نزدیک شوید که خلق شما را بهبود می دهند.

آیا این عشق واقعی است؟

ممکن است در تشخیص عشق واقعی دچار سردرگمی شوید و پیش خود فکر کنید چرا من باید عاشق چنین شخصی شوم به جای اینکه فقط به او به عنوان یک دوست خوب نگاه کنم؟

پاسخ سوالتان بسیار ساده است. اگر آن شخص مطابق با معیارهای شما باشد، که شامل یک لیست از چیزهایی است که هر شخصی برای عاشق کردن شما باید با آن ها یکی شود، شما عاشقش می شوید و اگر مطابق با این لیست نباشد تنها به عنوان یک دوست خوب باقی خواهد ماند. (نگاه کنید به روانشناسی عشق)

قاروق رضوان در ” چگونه بدون شکست عاطفی عشق خود را فراموش کنیم” توضیح می دهد که عشق در نتیجه ی آشنایی با شخصی روی می دهد که مطابق با معیارهای ذهن ناخودآگاهتان باشد. به همین دلیل است که پس از جدایی نباید نگران باشید زیرا دیر یا زود شخصی را پیدا خواهید کرد که شاید حتی بیشتر از شخص قبلی با معیارهای شما یکسان باشد.

عشق واقعی و جبران نیازها

یکی از مهمترین دلایلی که انسان ها عاشق می شوند ارضای نیازهای برطرف نشده ی آنان است. وقتی دختری با کمبود اعتماد به نفس مواجه است شانس اینکه عاشق شخصی با اعتماد به نفس شود بسیار زیاد است.

این موضوع پاسخ این سوال است که آیا انسان ها به کسانی جذب می شوند که به آن ها شباهت دارند یا به کسانی جذب می شوند که با آن ها متفاوت هستند.

بر اساس تعریف عشق واقعی، انسان ها به کسانی جذب می شوند که به آن ها شبیه هستند اگر آن ویژگی را در مورد خود دوست داشته باشند و همچنین به کسانی جذب می شوند که با آن ها متفاوت هستند به شرط آنکه آن ویژگی ها را در خود دوست نداشته باشند. (نگاه کنید به آیا شباهت ها هم دیگر را جذب می کنند)

بعضی اعتقاد دارند عشق واقعی عشق بی قید و شرط است؛ عشقی که به دلیل خود آن شخص است و نه به دلیل جبران نیازهای برطرف نشده.

در دنیای واقعی، عشق بی قید و شرط خالص تقریبا وجود ندارد و ارتباطات بر اساس ترکیبی است از عشق با قید و شرط و عشق بی قید و شرط.

به هر حال هر چه بیشتر از جبران کردن به سمت عشق بی قید و شرط بروید، بیشتر رابطه سالمی خواهید داشت و بیشتر با عشق واقعی مواجه خواهید شد.

من به شخصه معتقدم رابطه ای وجود ندارد که هر دو عامل (کمبودهای روانشناختی و جبران کردن) در آن وجود نداشته باشد اما هر چه بیشتر از این عامل ها فاصله بگیرید بیشتر به عشق واقعی نزدیک خواهید شد.

نشانه های عشق واقعی

تا به اینجا درباره تعریف عشق واقعی صحبت کردیم و اینکه احساس عشق به یک شخص بر اساس نیازهای ناخودآگاه ما شکل می گیرد. حال در این بخش از مطلب می خواهیم به نشانه های عشق واقعی بپردازیم. این نشانه ها عبارتند از:

احترام به یکدیگر

مسلما در هر رابطه ای تفاوت و اختلاف نظر وجود دارد. اما از نشانه های عشق واقعی آنست که افراد به خواسته های فرد مقابل احترام می گذارند و سعی می کنند به مرور زمان تفاوت ها را کمتر کنند. البته فراموش نکنید که این امری دوجانبه است و هر دو طرف باید به همدیگر احترام بگذارند.

حفظ رابطه ای شاد

از دیگر نشانه های عشق واقعی می توان به این مورد اشاره کرد که هر دو نفر با وجود تمام مشکلات و سختی هایی که ممکن است در مسیر عشقشان وجود داشته باشد، باز هم برای شاد نگه داشتن فضای بینشان تلاش می کنند. رابطه ای که همیشه در آن دعوا و دلخوری و قهر باشد دلالت بر پایان عشق خواهد بود.

مهربان بودن با یکدیگر

زمانیکه دو نفر واقعا عاشق هم باشند، با یکدیگر با مهربانی رفتار می کنند. در برابر خطاهای فرد مقابل صبوری پیشه می کنند و نگران ناراحتی عشقشان هستند. در نتیجه در عشق واقعی افراد با هم با مهربانی برخورد می کنند.

عدم تمرکز بر ضعف های فرد مقابل

همه ی افراد نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. از نشانه های عشق واقعی این است که دو فرد عاشق بر نقاط ضعف فرد مقابل تمرکز نمی کنند. بلکه با دیدگاهی مثبت، ویژگی های خوب وی را هم می بینند و به او کمک می کنند تا بر نقاط ضعفش غلبه کند.

رابطه در اولویت است

در تشخیص عشق واقعی می توان به اولویت ها توجه کرد. عاشقان واقعی رابطه و حفظ آرامش آن را در اولویت قرار می دهند و این موضوع را در تمام برنامه ریزی های زندگی خود از جمله کار، تفریح، خانواده و … در نظر می گیرند. به عنوان مثال در عشق واقعی، فرد رابطه عاشقانه اش را به دوستان و کار ترجیح می دهد. البته در این راستا آزادی ها و علایق شخصی هر دو فرد نیز باید حفظ شود و اینگونه نباشد که به معشوق بگوییم اگر من را دوست داری نباید اصلا با دوستانت وقت بگذرانی! فراموش نکنید هر کسی می تواند در کنار حفظ رابطه عاشقانه اش تفریحات و سرگرمی های خود را نیز داشته باشد. مهم این است اولویت ها را رعایت کند.

همانطور که ملاحظه کردید در این مقاله به تعریف عشق واقعی و منشا آن پرداختیم و برخی از نشانه های آن را نیز بازگو کردیم. اگر تمایل داشته باشد می توانید در این راستا مقاله نشانه های عشق یک طرفه را نیز مطالعه کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط:

فراموش کردن عشق یک طرفه

۱۰ نکته جذب کراش

بله می خواهم دیگران را تحت تاثیر قرار دهم

می خواهم تکنیک های بیشتری در مورد عاشق کردن بدانم

عشقم رو دوسش دارم ولی اون دوستم نداره

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

آیا واقعا عشق بی قید و شرط وجود دارد

دلایل وابستگی چیست ( چرا وابسته می شویم)

می خواهم در مورد شناخت شخصیت دیگران بدانم

 

 



موضوعات :
روانشناسی عشق
برچسب‌ها :
,

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.