no-img
نوین اطلس

افسردگی به دلیل ازدواج نکردن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

افسردگی به دلیل ازدواج نکردن
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
آبان ۶, ۱۳۹۷

افسردگی به دلیل ازدواج نکردن


بعضی رویداد ها در زندگی انسان ها باید اتفاق بیفتد تا بیشترین کمک را به پیشرفت انسان بکنند. یکی از این اتفاقات ازدواج است. ازدواج نکردن و مجرد ماندن عواقبی دارد که یکی از مهم ترین آن ها افسردگی است. حتی ازدواج دیر هنگام نیز عوارضی روحی و جسمی در بر خواهد داشت. در نتیجه در این مطلب نوین اطلس دات کام فواید و اهمیت ازدواج از دیدگاه و نظر روانشناسان را بررسی می کند تا با آگاهی بیشتر مانع عوارض و عواقب جسمی و روحی ازدواج نکردن شوید.

عوارض جسمی ازدواج نکردن

مجرد بودن و ازدواج نکردن مطمئنا برای افرادی که به سن ازدواج رسیده اند خوب نخواهد بود و عوارض جسمی و روحی زیادی در کمین آن ها است. آمار های مختلف نشان می دهد که تعداد مجردان رو به افزایش است و جوانان ما دیگر تمایلی به تشکیل زندگی مشترک ندارند و هریک از جوانان به دلایلی از تشکیل زندگی مشترک فراری هستند.

تحقیقات نشان داده است که افراد متاهلی که از زندگی مشترک خود راضی هستند و نیاز های خود و شریک زندگیشان را میشناسند نسبت به افراد مجرد از وضعیت جسمی و روحی بهتری برخوردار هستند. اگر از آن دسته جوانانی هستید که می خواهید به زندگی مجردی خود ادامه دهید و حالا حالا ها تن ب ازدواج ندهید باید مواظب رژیم غذایی خود باشید. برخی از عوارض جسمی ازدواج نکردن به شرح زیر است:

  • سرطان معده

مجرد ها به تغذیه خود توجه کافی را ندارند و در هفته چندین بار از غذاهای فست فودی و کنسرو ها استفاده میکنند و نمی دانند که با مصرف غذا های فست فودی در معرض سرطان معده هستند. در واقع سرطان معده دومین سرطان شایع جهانی است و بعد از سرطان ریه بالاترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.بعضی از دلایل سرطان معده به رژیم غذایی فرد بر می گردد و بیشتر در سنین بالا رخ می دهد.

  • پوکی استخوان

پژوهشگران بعد از تحقیق بر روی ۶۳۲ فرد متوجه شده اند که شاخص سنجش تراکم استخوان از میان افرادی که ازدواج کرده اند نسبت به مجرد ها یا مطلقه ها در سطح بالاتری قرار دارد زیرا در طی تحقیقات به این پی برده اند که بعد از ازدواج عوامل استرس زا کم شده اند و این موضوع در سلامت استخوان ها بسیار موثر است.

  • چاقی مفرط

مجردی گاهی اوقات با چاقی هم همراه می‌شود و اضافه وزن هم خطر دیگری است که مجردها را تهدید می‌کند. وقتی در دایره دوستان مجرد شما چند فرد چاق هم باشند به احتمال زیاد بعد از معاشرت با آنها شما هم اضافه وزن را تجربه می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مجرد هم بر اثر رفت‌وآمد با دوستان چاق در معرض چاقی قرار دارند، چون گروهی از مجرد‌ها برای رفت‌وآمد با دوستان تمایل و وقت بیشتری دارند و به همین دلیل از دوستان‌شان تاثیر می‌گیرند.

عوارض ازدواج دیر هنگام

در عمل نزدیک شدن سن ازدواج به مرز دهه سوم زندگی، پیامدهای رفتاری و روانی تلخی برای جامعه امروزی به دنبال دارد. پژوهش‌ها در این باره از رابطه افزایش سن ازدواج و رواج مجرد ماندن را با مفاسد و آسیب‌های اجتماعی توضیح می دهند و جامعه‌شناسان و صاحب‌ نظران مکرر در این باره هشدار می‌دهند. چرا که از منظر روان‌شناسی، مجرد بودن طولانی مدت و ازدواج دیر هنگام ریشه بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

اهمیت ازدواج از دیدگاه روانشناسی

دکتر غلامعلی افروز در مورد اهمیت ازدواج می گوید:

«ازدواج هسته ی اولیه ی ایجاد خانواده و به نوبه ی خود واحدی در سنگ بنای جامعه ی انسانی است . ازدواج زمینه ساز مطلوب ترین فرصت برای زیباترین تلاقی چشمها ، گیراترین تبادل کلامها، استوارترین گامها، تجلی متعالی ترین ارزش ها و محبوب ترین کانون نزد خالق متعال می باشد.»

ازدواج دارای فواید جسمی و روحی زیادی هم برای خانم ها و هم برای آقایان است, افراد متاهل از نظر جسمی و روحی شرایط بهتری نسبت به افراد مجرد دارند. ازدواج علاوه بر فواید جسمی، دارای فواید روحی ـ روانی نیز هست. چرا که ازدواج فقط به خاطر روابط جنسی نیست بلکه می توان گفت بیشتر به علت روابط روحی و روانی است.

از دیدگاه روانشناسی اهمیت ازدواج آنجاست که فراد متاهل از سلامت جسمی و ذهنی بهتری نسبت به مجردها برخوردارند. اگرچه برخی مردم تنهایی را برمی گزینند و تن به ازدواج نمی دهند اما به اعتقاد روانشناسان ازدواج فواید بسیاری دارد که اهمیت آن را بالا می برد. برخی از این فواید در بخش بعدی شرح داده می شود.

فواید ازدواج از نظر روانشناسان

تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که خانم هایی که در یک ازدواج سالم هستند نسبت به دختران مجرد از مزایا و فواید زیر بهره مند می شوند:

– از ارتباط خود راضی هستند
– از نظر احساسی سالم تر هستند
– از نظر مالی غنی تر هستند
– کمتر قربانی خشونت سو استفاده های جنسی و یا سایر جرم ها می شوند
– تلاش کمتری برای خودکشی انجام می دهند.
– از الکل و مواد مخدر استفاده نمی کنند
– زیر خط فقر به سر نمی برند
– با فرزندان خود ارتباط بهتری برقرار می کنند
– از نظر جسمانی سالم تر هستند

فواید ازدواج سالم برای مردها از نظر روانشناسی:

تحقیقات مزایای بسیار زیادی را در مورد مردانی که در یک ازدواج سالم هستند نسبت به سایر آقایان پیدا کرده است به نمونه زیر توجه کنید
– عمر طولانی سلامت جسمانی تامین مالی اشتغال بلند مدت
– دستمزد بالا ریسک کمتر در روی آوردن به مواد مخدر مشروبات الکلی داشتن ارتباط بهتر با فرزندان احتمال کمتر به ارتکاب به جرم و جنایت. احتمال کمتر در خودکشی

عواقب مجرد ماندن

بر اساس تازه ترین تحقیقات انجام شده، افرادی که تنها هستند و مجرد می مانند در مقایسه با کسانی که در کنار خانواده زندگی می کنند، ۸۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار میگیرند.

تنها زندگی کردن و لذت بردن از تنهایی کار اشتباهی نیست، اما این شیوه زندگی می تواند آسیب هایی را به سلامت فرد وارد کند. به گفته کارشناسان دلایل مختلفی وجود دارد که حاکی از خطرناک بودن تنهایی برای سلامت است و برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

تاثیرات بد تنها زندگی کردن بر مغز:

افزایش سطح کورتیزول:

تنهایی موجب استرس می شود و بدن آن را همچون یک عامل خطر تعبیر می کند. در واکنش به این وضعیت هورمون کورتیزول ترشح می شود که اگر افزایش سطح این هورمون در بدن مزمن و مداوم شود به عملکرد سیستم های ایمنی و قلبی – عروقی آسیب می زند و در نهایت به بروز بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و مشکلات دیگر منجر می شود.

التهاب مزمن:

اغلب ما تصور می کنیم که التهاب فقط مربوط به قرمزی پوست در اطراف زخم یا محل گزیدگی است. البته این بخشی از فرآیند التهاب است و در واقع التهاب ترشح سیستمیک پروتئین های خون است که سیستم ایمنی را برای مقابله با خطر و جراحت آماده می کند. مانند کورتیزول، استرس ناشی از تنهایی نیز می تواند موجب مزمن شدن التهاب شود.

رژیم غذایی نامناسب:

افرادی که تنها زندگی می کنند کمتر برای تهیه غذا و فکر کردن در مورد آنچه باید بخورند زمان صرف می کنند؛ بنابراین انتخاب و تهیه با دقت موادغذایی در زمان های تنهایی کمتر اتفاق می افتد.

عدم تمایل به ورزش کردن:

تماشای تلویزیون در مواقعی که گزینه سرگرم کننده دیگری وجود ندارد ترغیب کننده است، اما زمانی که تنهایی همیشگی شود، این سرگرمی واقعا آثار نامطلوبی خواهد داشت.
کارشناسان می گویند ورزش کردن یکی از موثرترین راه ها برای مقابله با احساس ناراحتی ناشی از تنها بودن است حتی پیاده روی هم می تواند تفاوت چشمگیری به دنبال داشته باشد.

مطالب مرتبط:

راه های مقابله با افسردگی

راه مقابله با تنهایی

چگونه زودتر ازدواج کنیم

چرا ازدواج سخت شده



موضوعات :
ازدواج
برچسب‌ها :

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.