no-img
نوین اطلس

راهکار زندگی با مردی که دست بزن دارد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راهکار زندگی با مردی که دست بزن دارد
zip
مهر ۲۷, ۱۳۹۷

راهکار زندگی با مردی که دست بزن دارد


به گزارش سازمان جهانی بهداشت هر ۱۸ ثانیه یک زن قربانی خشونت مردی می شود که دست بزن دارد و در ایران هم براساس مطالعاتی که سال ۱۳۸۳ به پایان رسید، ۶۶ درصد زنان ایرانی از اول زندگی مشترکشان تاکنون، یک بار مورد خشونت قرار گرفته اند. اما سوال اینجاست که چرا یک مرد باید علیه همسر خود اقدام به چنین رفتارهای خشونت آمیزی کرده و روی او دست بلند کند؟

دست بزن داشتن مردان علت های زیادی دارد که بیشتر آن ها از لحاظ روانشناسی توجیه پذیر است. به طور کلی کتک زدن را می توان از لحاظ روانشناسی بررسی کرد و برای آن دلایلی ارائه داد.

نوین اطلس در این مطلب برای برخورد با مردی که دست بزن دارد راهکارهایی ارائه خواهد داد. یکی از این راهکارها به عنوان راهکار آخر طلاق است. البته مردی که دست بزن دارد بدون مجازات نمی ماند و هم اسلام هم قانون برای او حکم تعیین کرده است.

کتک زدن زن از نظر روانشناسی

از نظر روانشناسی در بیشتر موارد کتک زدن نشانه ای از اعتماد به نفس پایین است. افرادی که دست روی همسرشان بلند می کنند اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند. این افراد قدرت بیان خواسته های شان را ندارند و سعی می کنند خشم و احساسات خود را با کتک زدن نشان دهند..

این افراد یعنی مردانی که همسرشان را کتک می زنند دارای افکاری ناسالم هستند و البته از نظر خودشان رفتارهای شان کاملا طبیعی و سالم است. آن ها ناگهان خشمگین می شوند، از کوره در می روند، در کنترل رفتارهای شان ناتوان هستند و گاهی دچار سوء مصرف مواد مخدر هم می شوند که باعث تشدید رفتارهای نادرست شان می شود.

علت دست بزن داشتن مردان

علت دست بزدن داشتن بیشتر مردان این است که آن ها دچار اختلالات روانی هستند و این ویژگی شخصیتی از دوران کودکی شان سرچشمه می گیرند. گرچه برخی از افرادی که دست به خشونت خانگی می زنند دچار اختلال شخصیت هستند، اما همیشه بیماران روانی نیستند که مرتکب این رفتارها می شوند.

البته باید بدانید تنها مبتلایان اختلال شخصیت نیستند که دست بزدن دارند و مرتکب خشونت نسبت به همسر خود می شوند. گاهی فرد دچار این اختلال نشده اما رگه هایی از آن را در رفتارها و شخصیتش می توان دید. فردی که همه علائم این اختلال را ندارد اما رگه هایش را در رفتارهای خود نشان می دهد، اصطلاحاتکانه ای است. یعنی نمی تواند هیجان هایش را کنترل کند و به این هیجانات اجازه می دهد که ناگهان به عمل تبدیل شوند.

علت دیگر دست بزن داشتن مردان این است که گاهی خشم آن ها می تواند به آزار جسمی هم تبدیل شود و نشان دادن رفتار انفجاری هم می تواند یکی دیگر از ویژگی های این افراد باشد. این افراد گرچه به طور کامل علائم اختلال شخصیت را ندارند، اما می توانند به شدت آسیب زننده باشند و خشمشان به سادگی به رفتار خشونت آمیز تبدیل شود. البته اگر آن ها را در شرایط و محیطی دیگر ببینید، ممکن است متوجه این موضوع نشوید، چراکه این افراد در مواقع دیگر می توانند بسیار آرام و راحت به نظر برسند.

برخورد با مردی که دست بزن دارد

این تفکر «سوختن و ساختن» یا اینکه می شنویم بعضی خانم ها می گویند «چاره ای جز تحمل ندارم!» همگی باورهای غلطی هستند که شکل گرفته اند. بسیاری خانم ها با این تصور که «اگر طلاق بگیرم، آینده فرزندانم خراب می شود»، «خواستگاری خواهرم به هم می خورد» یا «خانواده من طلاق را به هیچ دلیلی نمی پذیرند» خود را به خاطر دیگران قربانی می کنند. اما این تفکر بسیار غلط است.

واکنش و برخورد صحیح مقابل مردی که دست بزن دارد
بچه ها به آرامش، بیش از هرچیز دیگری نیاز دارند و اگر قرار باشد فرزند در محیطی پر از خشم، فریاد و خشونت باشد و هر روز شاهد دعوای والدین و کتک خوردن مادرش و گاهی خودش هم خورد خشونت (کلامی یا فیزیکی) قرار بگیرد، آسیب می بیند. چه بسا مادری که مدام مورد خشونت قرار می گیرد، خود دچار جابجایی خشونت شود و خشمش را سر فرزندانش خالی کند؛ پس بچه ها از هر دو طرف مورد خشونت قرار می گیرند و مسلما آسیب بیشتری می بینند، بنابراین باید سعی شود به هر نحوی که هست (با کمک مشاور و با حضور هر دو والد یا به صورت تک والد) محیط خانه آرام شود تا فرزند در معرض خشونت های کلامی و فیزیکی نباشد.

حکم مردی که دست بزن داره

شوهر حق دارد تا در مقابل بدرفتاری زن، او را نصیحت کند، اما در اینکه شوهر، حق داشته باشد همسرش را تنبیه کند یا موجب صدمه جسمی به وی شود، چنین مجوزی در قانون به وی داده نشده است.

قانونگذار تنها در خصوص اطفال و مجانین به والدین یا سرپرست آنها اجازه تادیب در حدود متعارف را داده ولی چنین اجازه‌ای در روابط بین زن و شوهر وجود دارد و جسم و جان هر دو طرف، از احترام برخوردار است. حکم مردی که دست بزن دارد پرداخت خسارت های مالی و جانی بوده و حق طلاق نیز به زن داده می شود.

طلاق از مردی که دست بزن دارد

در هر حال اگر زنان ادعا کنید مرد زندگی شان دست بزن دارند و بتوانند این ادعا را به اثبات برسانند می توانند برای طلاق با توجه به شروط ضمن عقد اقدام کنند. اگر هم اثبات نشود حق طلاق نخواهند داشت. البته این در مورد گرفتن حق طلاق است.

مطالب مرتبط:

از بی توجهی شوهرم خسته شدم

چگونه همسرم را خوشحال کنم

طلاق عاطفی زوجین

وقتی مردان ناراحتند چه باید کرد

علت دعوای زیاد زن و شوهر



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.