no-img
نوین اطلس

دینامیک های مرد و زن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

دینامیک های مرد و زن
zip
بهمن ۳, ۱۳۹۶

دینامیک های مرد و زن


این مطلب در مورد موضوعات دینامیک های مردوزن و روابط عاشقانه، روانشناسی مردان در عشق، روان‌شناسی و نیازها و امیال پایه‌ای انسان، راه های برگرداندن یک رابطه، ترمیم رابطه، روانشناسی زن و مرد، برگرداندن زن به رابطه نوشته شده است.

دینامیک های مردوزن و روابط عاشقانه

رفتار صحیح مرد:
۱) وقتی از محل کار خارج شدید، سطل زباله‌ای پیدا کنید، در کنار آن مکثی کنید و همه افکار و مشکلات مربوط به کارتان را درون آن بیندازید! حالا وقت آن است که ذهن پاکسازی شده‌تان را به سمت خانه سوق دهید. برای خانه خرید کنید، سعی کنید مناسبت‌های امشب را به خاطر بیاورید (تولد، سالگرد ازدواج، یا قرار میهمانی) می‌توانید موقع انتظار پشت چراغ قرمز قوه تخیلتان را به کار بیندازید و سری به خانه بزنید، به تک‌تک اتاق‌ها سرک بکشید و افراد خانواده را در حالی‌که هر یک به کاری مشغول هستند، تجسم کنید. خلاصه هر کاری را که فکر می‌کنید ذهنتان را به سمت خانه می‌کشاند انجام دهید، نگران نباشید: فردا صبح به اندازه کافی وقت برای پرداختن به مسائل کاری خواهید داشت!

۲) انتظار نداشته باشید هنگام ورود به خانه، همسرتان با یک دسته گل منتظرتان ایستاده باشد. او نمی‌تواند همه کارهایش را کنار بگذارد و مدت‌ها چشم‌ به در بدوزد تا شما وارد شوید.

۳) هرگز، هرگز و هرگز کارهای عقب افتاده را به خانه نبرید. شاید این را بارها شنیده باشید، اما مطمئن شوید که به آن عمل می‌کنید. فرصت کوتاه حضورتان در خانه را از افراد خانواده و به‌خصوص همسرتان دریغ نکنید.

رفتار صحیح زن:

۱) همسرتان ساعت‌های طولانی را در محیط کار سپری کرده است. او برای انطباق با محیط جدید، یعنی خانه نیاز به فرصت دارد. انتظار نداشته باشید به محض ورود، بنشیند و درباره مسائل خانه با شما به بحث و گفت‌وگو بپردازد. معمولاً یک فرصت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای کفایت می‌کند.

۲) به حضور همسرتان در خانه اهمیت بدهید. هنگام بازگشت او را تحویل بگیرید. از شما انتظار نمی‌رود هر شب با یک دسته‌ گل منتظر ورود همسرتان باشید، گاهی یک سلام و احوال‌پرسی گرم مؤثرتر است. به هر شیوه‌ای که می‌توانید یا بهتر است بگویم به بهترین شیوه به او نشان بدهید که متوجه حضورش در خانه شده‌اید. به سریال مورد علاقه‌تان خیره نمانید. برای چند دقیقه از آشپزخانه یا اتاق بیرون بیائید.

۳) برای بازگشت همسرتان از قبل برنامه‌ریزی کنید. کارهای مهم و نیازمند توجه و دقت زیاد را پیش از این به اتمام برسانید. به خود فرصتی بدهید تا با همسرتان بنشینید و یک فنجان چای بنوشید. زمان شام را طوری تنظیم کنید که همه افراد خانواده دور هم باشید.

روانشناسی مردان در عشق

چرا مردان عمدتا وقت آزاد خود را صرف کار کردن با کامپیوتر و یا خواندن مجلات ورزشی می‌کنند در حالی که زنان بیشتر ترجیح می‌دهند به اخبار رسیده از این و آن بپردازند و یا سعی کنند روابطشان با دیگران برازنده و معقول به‌نظر برسد؟ چرا مردان و زنان از روابطشان با یکدیگر چیزهای متفاوتی را طلب می‌کنند؟ شاید علت، تفاوت‌های بنیادین در مغز مردان و زنان باشد.
در بررسی نمونه‌ای از تفاوت‌های رفتاری، محققان دانشگاه باث‌ متوجه شدند احساس درد در زنان و مردان متفاوت است. مردان در مواجهه با درد بیشتر به این فکر می‌کنند که چگونه از شر آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن خلاص شوند اما در مقابل، زنان بیشتر درگیر پاسخ احساسی‌شان نسبت به آسیب هستند که این خود ممکن است باعث شود تا آنها درد را شدیدتر احساس کنند.
برای مقابله با ناراحتی ناشی از طلاق نیز تفاوت دو جنس به خوبی مشهود است. زنان توانایی بیشتری برای تطابق با موضوع دارند. تحقیقی که در یورکشایر انجام شد نشان داد زنان در مقابله با تمامی مراحل مختلف قطع رابطه از مردان قوی‌تر هستند. ۶۱ درصد از زنان اظهار داشتند که در طی ۲ سال اول بعد از طلاق، آنها بسیار خوشحال‌تر از موقعی بودند که هنوز در حال زندگی مشترک بودند در حالی که فقط ۵۱ درصد از مردان نظر مشابهی را داشتند.

دکتر فرانک تالیس روان‌شناس بالینی معتقد است یافته‌های فوق را می‌توان به وسیله تفاوت‌های مشخصی که در مغز دو جنس وجود دارد، توجیه کرد. در سیر تکاملی، زنان بیشتر اهل معاشرت و رفتارهای اجتماعی هستند، چرا که به هر حال این زنان هستند که بچه‌ها را بزرگ کرده و آنان را برای رویارویی با اجتماع آماده می‌کنند. آنها دارای مهارت‌های برقراری ارتباط‌اجتماعی هستند که مردان فاقد آن هستند و این‌ مهارت‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا از طریق احساساتشان صحبت کرده و با دوستان و خانواده‌شان راحت‌تر ارتباط برقرار کنند در حالی که مردان کمتر قادر به برقراری رابطه اجتماعی مناسب حتی با دوستانشان هستند و در هنگام ناراحتی‌های احساسی، به‌جای مواجهه با مورد ناراحت‌کننده، بیشتر سعی می‌کنند آن را از هر طریق ممکن و لو اینکه در درون خود بریزند، به حداقل برسانند. شاید یک دلیل علمی برای این موضوع این باشد که مغز مردان طوری تنظیم شده که به‌صورت سیستماتیک و تحلیلی عمل کند، در حالی که مغز زنان بیشتر در مورد احساسات تنظیم شده است.

در تحقیق یورکشایر این‌طور به‌نظر رسید که مزیت‌های ذاتی فوق، نقش مهمی در زندگی جنس موِنث داشته باشند؛ در طی چند سال اول پس از طلاق، زنان روابط بیشتری با دوستانشان برقرار و وقت بیشتری صرف خانواده‌‌شان کردند و به‌دنبال مشاوره‌ها و درمان ناراحتی‌هایشان بودند در حالی که مردان غالبا به‌دنبال لذت‌های موقتی بودند. عمدتا پس از به هم خوردن یک رابطه زناشویی، مردان برای حفظ اعتماد به نفسشان به‌دنبال رابطه جدید هستند به‌جای آنکه فکر کنند چرا ازدواجشان با شکست مواجه شده است.

روان‌شناسی و نیازها و امیال پایه‌ای انسان

۱- میل به زاد و ولد

براساس نظریه تکاملی فروید، از ابتدای خلقت، هدف آمیزش در انسان، زاد و ولد و بقای نسل بوده است. وجود تمایلات جنسی قوی در مرها و همچنین زنها عاملی است حیاتی برای ایجاد حس آمیزش و زاد و ولد که لازمه ی بقای انسان است. از نظر زیست شناسی ایجاد رابطه ی جنسی و آمیزش برای تولید مثل همواره در رأس نظریه های فروید قرار دارد، همانطور که قبلا” اشاره شد، وی معتقد به هدف مند بودن شهوت و میل جنسی است بطوریکه نتیجه ی این آمیزش در جهت مثبتی مثل تولید مثل و داشتن فرزند پیش می رود. در اصل فروید و تمامی روانشناسان بر این باورند که میزان تمایلات جنسی و شهوت در هر انسان، بنیاد اصلی تکامل انسانی می باشد. نیاز عاطفی، عشق و صمیمیت درهر رابطه جنسی، پایه های آن را تشکیل می دهد. از نظر روانشناسی تأمین میل جنسی در هر فرد، می تواند حکم کلیدی را جهت شروع و گشایش میل به خلاقیت و کارآیی در هر زمینه کارآفرینی در اجتماع ( مثل حرفه هایی چون، نقاشان، نویسندگی و…)، دارا باشد.

۲-میل قدرت طلبی

قدرت طلبی به معنای کسب قدرت و تسلط است که یکی از بازتاب های آن همان تمایل برای آمیزش و میل جنسی است تا متعاقبا” هر فرد بتواند این میل را با تسلط و کنترل بر فرزند خود بتواند ارضاء کند. به غیر از آن، قدرت طلبی انگیزه ای است تهاجمی ولی مثبت جهت پیشرفت و امیال محرک در هر فرد، در واقع تمامی سیاستمداران، رهبران، مدیران، پزشکان و تمامی افراد خواستار قدرت، با بروز این آن می توانند افراد زیر نظر خود را راهبری و کنترل کنند. همچنین مواردی دیگر مثل میل به کسب ثروت، شهرت و تسهیلات بیشتر دیگر در زندگی نیز زیرمجموعه ی همین دسته می باشند.

در تمامی رهبران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دنیا، همواره این تمایلات موجود و رو به افزایش است! همچنین هنرمندان و سوپراستارها نیز به دلیل شهرت طلبی و تحسین طلبی، همواره از این میل تبعیت دارند.

۲- تمایل به هدف مند بودن

میل به داشتن هدف در زندگی، خود مثل موتور محرکی است برای ایجاد تمایلات و آرزوها در هر فرد. برخی انقلابیون و مبارزان اجتماعی از همین تمایلات پیروی می کنند چرا که همواره برای به نتیجه رساندن و اثبات یک هدف در مبارزه بوده اند. این حس تقریبا” معادل حس خودشناسی و تکامل روحی در هر شخص است که چه کم و چه زیاد، همیشه انسان را بسوی هدفی هدایت می کند. رهبران مذهبی و فرقه های مختلف، با سخنرانی ها و مکتوب کردن نظرات خود، به دنبال ایجاد و یا تحول فرقه ای جدید می باشند. حتی می بینیم که در برخی از این مبارزه طلبان و رهبران، آنقدر این تمایل به هدف مندی را گسترش می دهند که با زیاده روی به اهداف تروریستی، کشتارهای جمعی، منتهی می شود و در اینجاست که طبق مطالب اشاره شده در اول مقاله، می توانید بروز نادرست تمایلات که منجر به عواقب مخرب می شود را کاملا” درک کنید.

تمامی تمایلات انسان از هر نوع که باشد، خواه تمایلات جنسی، قدرت طلبی، تحسین طلبی، میل به ثروت، شهرت، حالات و انگیزه های رهبران مذهبی، معنوی و روحانی، رهبران سیاسی و حتی تروریستی، در این سه دسته، طبقه بندی می شوند.

راه های برگرداندن یک رابطه

فانتزی های خود را فراموش کنید!

مطمئن باشید که هر رابطه ای هر قدر هم عاشقانه، در دراز مدت فروکش می کند و جزر و مدی گریزناپذیر دارد. شما نمی توانید برای همیشه در نقطه اوج بمانید و این احتمالا ناامیدکننده است. با این حال، باید بدانید که این روندی طبیعی بوده و به هیچ وجه به این معنا نیست که شریک زندگی تان شما را پس زده یا رابطه تان به بن بست رسیده است. به علاوه، آنچه مردم به عنوان یک رابطه عاطفی و عاشقانه می شناسند، توافقی ضروری نیست.

قرار نیست که زندگی مشترک شبیه فانتزی های ما باشد؛ چیزی که در فیلم ها دیده ایم یا در کتاب ها خوانده ایم. قرار نیست که پس از گذشت مدت ها، رابطه ما همان هیجان و کشش روز اول را داشته باشد. هیچ رابطه عاشقانه ای بدون فراز و نشیب نیست و همه روابط به مرور زمان تغییر می کنند. این بالا و پایین ها، سطح پذیرش، درک متقابل، وابستگی و تعهد افراد به هم را تغییر می دهد. هر اندازه هم که شما، تجربه خود از زندگی مشترک را شخصی و منحصر به فرد بدانید، این روابط گذرگاه های مشترکی دارند. دانستن این امر به شما کمک می کند تا درکی واقع بینانه از زندگی داشته باشید و انتظارات خود را به گونه ای تعدیل کنید که در مواجهه با این تغییرات دچار یأس و سرخوردگی نشوید.

کافی است این زیر و بم ها را بشناسید و به آنها واکنشی منطقی نشان دهید. این ممکن است یکی از دشوارترین تجربه های زندگیتان باشد اما در ضمن می تواند شیرین ترین و ارزشمندترین آنها باشد، وقتی در نهایت از پس آن برمی آیید.

همپای رابطه تان بزرگ شوید!

حتما روزهای اول آشنایی تان را به یاد می آورید؛ برق خاصی که در نگاهتان بود و شوقی که وجودتان را گرم می کرد. انگار همه دنیا زیر پاهایتان است و هیچ چیز غیرممکنی برای شما وجود ندارد. تا بخواهید راز و نیاز عاشقانه است و وعده های شیرینی که به فردا حواله کرده اید. همه چیز همسرتان از نظر شما ایده آل و بی نقص است. حرف هایتان تمامی ندارد و یک لحظه هم طاقت دوری هم را ندارید.

معلوم نیست چقدر زمان باید بگذرد اما کم کم احساس می کنید که اوضاع تغییر کرده است. چیزهایی که در مورد او دوست داشتید دیگر چنگی به دل نمی زند، خنده هایش آن قدرها که فکر می کردید جذاب و دلنشین نیست. گردنش انگار زیادی دراز است، با سر و صدا غذا می خورد، پایش بو می دهد، زیادی در حمام می ماند و… . معلوم نیست که این فهرست تا کجا ادامه یابد. احتمالا از این همه تغییر متعجب شده اید اما جای نگرانی نیست. اتفاقی که رخ داده این است؛ شیفتگی و تب و تاب شما فرونشسته و جای خود را به واقعیات داده است. حالا یک آدم دیگر رو به روی شماست، آدمی با نقاط ضعف و قوت خاص خود که می توانید انتخاب کنید دوستش داشته باشید یا نه. به هر حال، وارد مرحله جدیدی از زندگی شده اید.

کنار آمدن با همه این تضادها آسان نخواهد بود، اما مطمئنا شما را رشد می دهد. اگر بخواهید همواره در آن سرمستی آغاز آشنایی بمانید هیچ گاه چیز باشکوه تری را تجربه نمی کنید. ممکن است لحظاتی که دست هم را در دست می گیرید و به چشمان هم نگاه می کنید کمتر و کمتر شوند، اما با گذشت زمان رابطه شما عمیق تر می شود. به جای آنکه انتظار داشته باشید رابطه تان تازگی و طراوت روز اول را داشته باشد، قدر چیزهایی را که با گذر زمان به دست می آورید بدانید؛ امنیت، صمیمیت و اعتماد متقابلی که حاصل رابطه ای مستمر و طولانی است.

ترمیم رابطه

مذاکره،بررسی دوجانبه و اطمینان
بعد از طی زمانی که دوطرف به همدیگر می دهند تا آرام تر شوند اگر به نتیجه رسیدند که می توانند رابطه را ادامه دهند، باید زمانی را هم اختصاص دهند تا مشکل را با کمک یکدیگر بررسی کنند. در این هنگام باید برای صبر و فرصتی که برای ترمیم رابطه به همدیگر می دهند سپاسگزار باشند و همدیگر را برای اتفاقات خوبی که بعد از وقوع مشکل افتاده است، ستایش کنند؛همچنین در این هنگام افراد به همدلی یکدیگر نیز بسیار احتیاج دارند؛مثلا باید به همدیگر حق بدهیم و درک کنیم که مشکل موجود تا چه حد توانسته باعث آزار ما شود.

افزایش اعتمادبه نفس نیز برای حل مشکل بسیار مهم است. وقتی شخص اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی داشته باشد،هنگام بروز مشکل کمتر آسیب می بیند و بهتر می تواند با مسائل کنار بیاید. برای افزایش اعتمادبه نفس در رابطه، شخص بایدببیند چه چیزهایی باعث می شود نتواند به خودش اعتماد کند و درعوض هراس و بیم بر او چیرهمی شود. گاهی پیدا کردن این مشکلات به تنهایی ممکن نیست و لازم است شخص حتمااز متخصص، مشاور یا شخصی آگاه کمک بگیرد.

روانشناسی زن و مرد

توانایی های شناختی

زن و مرد در هوش کلی مانند توانایی یادگیری، حافظه، مفهوم سازی، استدلال، حل مسأله و خلاقیت بیشتر به یکدیگر شباهت دارند تا اینکه تفاوت داشته باشند. با این همه بعضی از استدلالهای خاص در یکی از دو جنس قوی تر و رشدیافته تر از دیگری است که به مهمترین آنها اشاره می شود:

۱) توانایی کلامی: برتری دختران در توانایی کلامی نسبت به پسران یکی از زمینه های بارز تفاوت بین دو جنس است. این تفاوت از دوران طفولیت شکل می گیرد. دختر بچه ها زودتر از پسر بچه ها فرا میگیرند و دارای خزانه لغات بیشتری هستند و صداهای مربوط به زبان را نیز سریعتر یاد می گیرند. در حدود نوجوانی از نظر دیکته نویسی، دقیقتر نوشتن، درک مفاهیم دشوارتر و حرف زدن، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند. همچنین در مهارتهای خواندن که آشکارا با مهارتهای کلامی در ارتباط است، مشکلات پسران به مراتب از دختران بیشتر است.

۲) توانایی های فضایی :توانایی های فضایی شامل مهارت در مشاهده کردن و دست کاری کردن اشکال و ارقام، تصور شی پس از جابه جا کردن ذهنی آن، تشخیص اشکال مختلف، خواندن نقشه و نظایر آن می باشد. از آغاز دوره نوجوانی تا بزرگسالی، پسران در تست های مختلف توانایی فضایی، عملکرد بهتری در مقایسه با دختران دارند.

۳) توانایی های ریاضی:به طور نسبی مردان از نظر توانایی ریاضی قویترند. این برتری در آزمونهایی است که استدلال ریاضی جای محاسبات ساده را می گیرد و از حدود ۱۱ سالگی نمایان می شود. بر اساس بیشتر تحقیقات، پسران و دختران از نظر ریاضیات تا پایان کودکی شبیه یکدیگرند اما در نوجوانی پسران بر دختران پیشی می گیرند.

۴) عوامل زیباشناسی: در این دسته می توان موردی چون تشخیص رنگها، مشخص کردن سنین ، عوامل ظاهری و نظایر آن قرار داد که زنان نسبت به مردان دارای برتری هستند.

برگرداندن زن به رابطه

به او نشان دهید که تغییر کرده اید
گفتن ” من عوض می شوم” دردی را دوا نمی کند. اعمال شما قدرت تاثیر گذاری بیشتری نسبت به گفته هایتان دارند و به عنوان اولین منبع تصمیم گیری او به شمار می روند. تشخیص دهید که او چه کارهایی را می پسندد و چه کارهایی را دوست ندارد سپس ذهن خود را بر روی انجام دادن و یا ندادن آنها متمرکز کنید.

برای مثال آیا او از شما گله دارد که هیچ وقت به حرف هایش گوش نمی دهید؟ پس کاری را انجام دهید که او می خواهد و از آن لذت می برد.

مرد ایده آل او باشید
شما می دانید که او از چه چیز شما خوشش می آید پس سعی کنید که آنها را افزایش دهید و در عوض کارهایی را که دوست ندارد متوقف کنید (حداقل در حضور خودش) مردی باشید که او در ابتدای کار عاشقش شده بود. به خاطر او جان فشانی و از خود گذشتگی کنید و برای بازگرداندنش تلاش کنید و زمان بگذارید تا او درک کند که تا چه حد برایش اهمیت قائل هستید.

امکان عدم موفقیت را بپذیرید

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

می خواهم بیشتر بدانم:

تکالیف برای برگرداندن عشقمان

چگونه عشقم را برگردانم

ترمیم رابطه

برگرداندن زن به رابطه

بازگشت به رابطه دوستی

راه های برگرداندن معشوق

راه های برگرداندن یک رابطه

درمان مرد بد دهن



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.