no-img
نوین اطلس

چگونه جذاب صحبت کنیم


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چگونه جذاب صحبت کنیم
امتیاز 3.67 ( 3 رای )
zip
دی ۲۵, ۱۳۹۶

چگونه جذاب صحبت کنیم


این مطلب در مورد موضوعاتی همچون چگونه با دیگران صحبت کنیم، چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم، طریقه صحبت کردن با دیگران، چگونه بدون لهجه صحبت کنیم، چگونه صحبت کنیم تا جذاب شویم؟، چگونه فارسی را روان صحبت کنیم، اداب صحبت در جمع، صحبت کردن در جمع می باشد.

چگونه با دیگران صحبت کنیم

همه مردم در تمام طول روز صحبت می کنند. اما آیا آنها همگی می دانند چگونه صحبت می کنند و یا چطور باید صحبت کنند؟

آیا هیچ پیش آمده بر اثر نوع صحبت طرف مقابل، منظور و سخن او را به گونه ای دیگر برداشت کنید و پس از مدت ها، متوجه شوید که اشتباه کرده اید؟

آیا ربطی بین سخن گفتن و موفقیت و محبوبیت، می بینید؟

یک کارمند بخش تبلیغات:

صحبت کردن ارتباط مستقیمی با کار دارد. اینکه چه بگویم، چطور بگویم و یا به قول معروف از چه دری وارد شوم تا بتوانیم برای موقعیت کاری ام، به نتیجه ای دلخواه برسم.

نوع صحبت، در کاری که دارم بسیار مهم است. اینکه چگونه موارد لازم و ظریف را رعایت کنم یا لحن در هنگام گفتن یا خواندن مطلب، با توجه به نوع و تفاوت آنها چگونه باشد و خیلی نکات دیگری که متاسفانه خیلی افراد از آنها کاملاً بی خبر و بی اطلاعند و فکر می کنند که خوب، گویندگی خیلی آسان است. به همین علت هم است که گفتار خیلی ها در حال حاضر به دل دیگران نمی نشیند.

یک کارمند آژانس مسکن:

صحبت کردن انسان، نمونه بارز شخصت اوست. حال این شخصیت ممکن است بنا به مقتضای پیش آمده، متفاوت باشد. مثلاً خود من، از زمانی که در آژانس مسکن مشغول به کار شدم، فهمیدم باید نوع صحبت کردنم را کمی تغییر بدهم. چرا؟ برای آنکه بتوانم در دل مشتری رخنه کرده و با جذابیت کلمه و نفوذ کلام، به او نشان دهم که آژانس درستی را برای یافتن ملک مورد نظر، انتخاب کرده است!!

یک فروشنده:

به نظر من حرف اول را در فروشندگی، زبان شیرین و به قول بعضی ها، چرب و نرم می زند. آقا و خانم هم ندارد. شما باید طوری با مشتری صحبت کنید که او دست خالی از مغازه بیرون نرود. پس می بینید که صحبت کردن چقدر مهم است، حتی بارها در روزنامه ها خوانده ایم فلانی آن قدر زبان شیرین و چرب و نرمی داشت و آنقدر زیبا و در ظاهر منطقی صحبت می کرد که تمام اطرافیانش را شیفته خود می کرد و در نهایت آنها را فریب می داد تا به چیزهایی که می خواهد برسد! البته این گونه افراد که از هنر صحبت کردن در موارد منفی و ریاکارانه بهره می برند، افراد خوبی نیستند، چون به نظر من، هنر صحبت کردن هم از آن چیزهایی است که باید مقدس شمرده . ساعت های مدیدی را صرف صحبت کردن، داستان سرایی، جر و بحث، تدریس و گاهی هم با خود حرف زدن می کنیم! در عین حال ساخت و ادای جمله، لحن و صوت ما به هنگام سخن گفتن و نحوه بیان و چگونگی سخن گفتن را نیز می توان از موارد مستقیم و مربوط به صحبت کردن دانست. چرا که تمامی موارد یاد شده در جذب مخاطب یا مخاطبان ما نقش مهمی داشته و می تواند قدرت ما را به عنوان معیاری کاملاً واضح برای آنکه متوجه شویم ، مخاطب ما تمایل به ادامه صحبت دارد یا خیر را مشخص نماید.

باید گفت شناخت، ایجاد راه مناسب به اضافه انتخاب کلمات و جمله ها و همین طور نکاتی که در سطور قبل قید گردید، همگی منتسب به علمی می شود به نام علم زبان شناسی. علم زبان شناسی نظمی است که برای درک طرز کار زبان، مورد استفاده قرار می گیرد. ربط بین افراد از طریق صحبت دو طرفه ، ایجاد حفظ و یا از هم گسیخته می شود و بدین ترتیب موجب می گردد تا راه مطمئنی برای درک چگونگی ایجاد، ماندگاری و یا گسسته شدن این ربط، فراهم آید. البته شاخه هایی از علم زبان شناسی بیشتر با تاریخ یا دستور زبان و یا آرایه های نمادی زبان مربوط می شوند. اما شاخه هایی در علم زبان شناسی به جامعه شناسی زبان، تحلیل، سخنرانی و زبان شناسی انسان شناسانه اختصاص یافته که بیشتر به این توجه دارد که مردم چگونه از زبان، در زندگی روزانه استفاده می کنند و چگونه مردمی با فرهنگهای متفاوت از زبان، آن هم به شیوه های گوناگون، بهره می گیرند.

به هر حال باید اذعان داشت، علم زبان شناسی است که می تواند به بشر بیاموزد چگونه می توان زندگی را در اختیار گرفت و روابط با دیگران را چه در محل کار، یا میهمانی ها و مصاحبه ها و از همه مهمتر در بین خانواده، بهبود بخشید.

فکر کنید در یک میهمانی نشسته اید، ناگهان احساس تنهایی می کنید، از خود می پرسید، “مردم این همه حرف مهم را از کجا می آورند که این چنین ممتد با یکدیگر صحبت می کنند؟” پاسخ این است که حرف مهمی در کار نیست بلکه مردم سعی می کنند موضوع مهمی برای صحبت پیدا کنند و بعد، درباره آن به گفت و گو بپردازند. گفت و گویی که در واقع به واسطه آن نشان داده می شود، افراد با یکدیگر مرتبط اند. به عبارتی صحبت میان افراد، از رابطه آنان سخن می گوید.

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم

۱. شمرده صحبت کنید

با هر صدا و سرعتی که صحبت می کنید، «وضوح» کلید موفقیت‌تان است. شنونده باید قادر باشد تمام کلمات را بشنود، بنابراین هر عبارت مبهمی می تواند این وضوح را از بین ببرد. درست صحبت کردن را با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید. کِیتی شوارتز، مدیر شرکت دورام، در کارگاهی که با موضوع بهبود مهارت سخنرانی و تقویت فن بیان برای کسب‌وکار در کالیفرنیای شمالی برگزار شد، به نکته‌ی مهمی اشاره کرده است: «یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا وضوح کلام تان را بیشتر کنید، کم کردن سرعت است.» افراد وقتی نگران هستند یا درباره ی آنچه می‌گویند تردید دارند، تمایل دارند سریع صحبت کنند. همچنین او می گوید: «شمرده صحبت کردن نه‌تنها فهم شنونده را از صحبت‌های شما تقویت می‌کند، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به نظر برسید.» معیاری خوب وجود دارد تا کیفیتِ سرعت صحبت‌تان را ارزیابی کنید، فرض کنید که شماره  تلفنی را می‌خوانید، فردی که گوشش با شماست، باید بتواند آن را یادداشت کند. برای تمرین سرعتِ گفتار، رشته ی بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آنها را در هوا یادداشت کنید. این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است و اینگونه می‌توانید نفوذ کلام داشته باشید.

۲. با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید
«اِاِ…، سلام به همگی…، اسم من، اِاِ…، امینه.»

متأسفانه باید بگویم کسی به ادامه ی این سخنرانی گوش نمی کند. این مثال نشان می دهد که چگونه نداشتن اعتمادبه‌نفس به همه‌چیز لطمه می‌زند، مخصوصا به صدای‌تان.

احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه‌نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته‌بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می شود به جای بلوک ها دست‌های شما بشکنند.

۳. به چیزی که می‌گویید اعتقاد داشته باشید
نکته ی قبل در مورد اعتمادبه‌نفس موقع صحبت کردن بود و این نکته درمورد ارتباطی است که شما با موضوعی که درمورد آن صحبت می‌کنید برقرار کرده‌اید: باید خودتان چیزی که می‌گویید را باور داشته باشید.

وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، مردم تفاوت را حس می کنند. شاید این نکته‌، بسیار لطیف و کمی نامحسوس باشد اما در حقیقت وقتی در متن تان طنین انداز شود، صدای تان قابل باور تر و متقاعد کننده تر به نظر خواهد رسید و این یکی از راه‌های تقویت قدرت بیان است.

۴. خودپرستی را کنار بگذارید

برای تقویت این مورد می توانید خودتان را با افرادی احاطه کنید که بهتر از شما هستند. می توانید از هم جواری با آنها درس‌های زیادی یاد بگیرید که از روش های دیگر، آموختن این درس‌ها امکان پذیر نیست و مهارت تان را ارتقا دهید. در کلاس ها و کارگاه هایی شرکت کنید که از افرادی تشکیل شده است که در حرفه شان از شما بهتر هستند. به تجربیات شان گوش کنید، ممکن است سخت باشد اما قطعا به بهتر شدن تان کمک می کند.

طریقه صحبت کردن با دیگران

تنفس عمیق
اگر در هنگام صحبت به جای تنفس عمیق از ناحیه شکم، تنفس سطحی در قفسه سینه داشته باشید، صدای شما ضعیف تر و احتمالا وحشت زده و عصبی به نظر خواهد رسید. کار سختی است که هنگام حالت های عصبی و استرسی یادمان باشد که نفس های عمیق بکشیم، در این مواقع یک نفس عمیق آرامش بخش می تواند عمق صدای شما را بهبود بخشیده و کمک کند که اعتماد به نفس بیشتری از خود در لحن تان بروز دهید. این ها را «کیت دووره» موسس شرکت مربیگری بیان در شیکاگو می گوید.

مراقب ژست تان باشید
دووره می گوید: اینکه نشسته اید یا ایستاده، می تواند روی صحبت شما تاثیر بگذارد. ایستادن یا صاف نشستن نه تنها به شما اجازه می دهد که بهتر تنفس کنید، بلکه در این حالت ها صدای شما قدرت و وضوح عالی تری خواهد داشت.

حرکت دادن سر نیز می توانند تغییراتی ایجاد کند. با کمی بالاتر بردن چانه، می توانید از پژواک ها کم کرده بنابراین صدای شما واضح تر به گوش خواهد رسید. او می گوید اگر شانه هاتان افتاده و به هم نزدیک باشند، یا به اصطلاح قوز کنید، “مقدار زیادی از قدرت بالقوه صداتان بریده خواهد شد.”

آب
پر آب نگاه داشتن سلول های بدن نیز می تواند به کیفیت صدای شما کمک کند. دووره می گوید اگر که شما در طول روز به جای آب، چای و قهوه و نوشابه می نوشید، احتمالا تارهای صوتی تان رطوبت لازم برای ایجاد بهترین صدایی که می توانید داشته باشد را ندارد.

او می گوید: “به دلیل ارتعاشات سریعی که تارهای صوتی دارند، انعطاف پذیری در آن ها بسیار مهم است. تارهای صوتی در زنان ارتعاشی در سطح متوسط ۲۰۰ بار در ثانیه و برای مردان حدودا ۱۲۰ بار در ثانیه دارند.”

به تن صدا دقت کنید
شوارتز می گوید صداهای با فرکانس بالا و تودماغی ممکن است دلیل بر عصبی یا نامطمئن بودن سخنران باشد. استفاده از فرکانس درست صدا به شما کمک می کند ارتباطات موثرتری برقرار کنید. برای یافتن فرکانس مناسب خود ببینید هنگام گفتن “آها” به دوست تان هنگامی که می خواهید به سوال او “بله” بگویید، با چه فرکانسی صحبت می کنید. شوارتز می گوید فرکانس صدای شما باید با بخش اول کلمه “آها” یکی باشد.

چگونه بدون لهجه صحبت کنیم

یکی از راههای از بین بردن لهجه دیدن فیلم ها و گوش دادن به صحبت و سخنرانی افرادی است

که بدون لهجه و استاندارد صحبت می کنند.

برای مثال یک شخصیت در یک فیلم، یا یک گوینده خبر یا یک معلم و استاد شما….

با دقت به صحبت کردن آنها گوش کنید و سپس سعی کنید حرف زدن آنها را تقلید کنید.

مثلاً کلماتیرا که بیان می کنند را عیناً بیان کنید و تکرار کنید مخصوصاً کلماتی که ادای آنها با

نوع بیان و گویششما متفاوت است.

بنابراین چند فرد را که لهجه استاندارد دارند، در نظر بگیرید.

به عنوان مثال شخصی را می شناسم که همواره در اتومبیل خود رادیو را روشن می کرد و کلماتی

را که مجری بیان می کرد را همراه او با تلفظ شبیه او تکرار می کرد..

چگونه صحبت کنیم تا جذاب شویم؟

۱- کمتر حرف بزنیم : این بدان معنا نیست که حرف نزنیم و یا سرمان در لاک خودمان باشد. بلکه هرجا نیاز به صحبت کردن بود خود را نشان داده و نظر خود را ایراد کنیم. متاسفانه بعضی افراد اینطور برداشت می‏نمایند که کم گویی یعنی هیچ‏گویی و همین امر باعث منزوی شدن و دور شدن از اجتماع می‏گردد.

۲- قبل از شروع صحبت حداقل ۳۰ ثانیه فکر کنیم : فکر کردن قبل از شروع صحبت هر چند کم و کوتاه باعث گزیده‏گویی شده و از هرگونه گاف زدن و همچنین بیهوده گویی و با عجله صحبت کردن جلوگیری می‏کند. حتما دیده‏اید افرادی که پس از شنیدن حرفی یا سوالی مدت زمانی کوتاه آنرا حلاجی نموده و سپس بیان می‏نمایند و اکثر اوقات جواب آنها بسیار متین و درست است و هیچ جای ایراد نیست. اما امان از افرادی که آنچه به ذهنشان می‏آید را بیان می‏نمایند، بدون اینکه حتی لحظه‏ای در مورد آن فکر کنند. به اصطلاح با صدای بلند فکر ‏می‏کنند و اکثر اوقات حرفهایی می‏زنند که باعث پشیمانیشان می‏گردد. فکر کردن آسان است. تمرین کنیم.

۳- با صدای بلند نخندیم : خنده با صدای بلند شخصیت انسان را زیر سوال می‏برد. هیچ انسان گرانمایه‏ای را نخواهید دید که با صدای بلند خندیده و یا قهقهه بزند. از بازیگران معروف سینما (در زندگی شخصی) گرفته تا بزرگان و دانشمندان. با صدای بلند خندیدن باعث جلب توجه دیگران شده و با توجه به اینکه دیگران نمی‏دانند مطلب شما چقدر خنده‏دار است، باعث سوء برداشت آنها می‏شود.

۴- لبخند بزنیم : یک لبخند کوچک باعث جذب می‏شود. هر انسان دارای کودک درونی است که آن کودک درون به آنچه که خود بخواهد جذب می‏شود چه بخواهیم و چه نخواهیم. اخلاق کودک درون دقیقا مانند کودکان است و به چیزهای زیبا عکس العمل مثبت نشان می‏دهد. پس همانطور که یک کودک جذب یک لبخند می‏شود، ما نیز جذب چهره‏های بشاش و خنده‏رو می‏شویم. همچنین لبخند باعث زیباشدن چهره می‏شود.

۵- در امور دیگران دخالت نکنیم : برایتان چقدر پیش آمده که با تلفن همراه یا شخصی دیگر صحبت می‏کرده ‏اید که دقیقا پس از پایان صحبت، یک نفر دیگر آمده وگفته “چی شده؟”؟ حتما برایتان پیش آمده است که این قضیه کمی باعث تنفر شما شده است. امور دیگران به ما ربطی ندارد زیرا اگر ربط داشت، با ما نیز در میان گذاشته می‎‏شد. دخالت در امور دیگران باعث دفع آنها شده و نوعی دورشدن را ایجاد می‏نماید. زیرا با توجه به شناختی که افراد از شخص فضول دارند، از رفت و آمد و حتی صحبت مقابل وی خودداری می‏کنند.

چگونه فارسی را روان صحبت کنیم

۱. از واژگان شفاف و مختصر بهره ببرید
دایره‌ی وسیعی از لغات، لزوما همیشه با دایره‌ی لغات قوی برابر نیست. وقتی از روان بودن گفتار صحبت می‌کنیم، منظورمان کم گفتن و گزیده گفتن است. بیان یک مطلب با استفاده از لغات بسیار، لزوما سلیس‌تر از یک توضیح واضح و ساده نیست. گمان نکنید که با به ‌کار بردن کلمات اضافی، باهوش‌تر به‌نظر می‌رسید.

۲. واژه‌هایی را به‌کار ببرید که با آنها آشنایی دارید

در یادگیری کلمات جدید بکوشید ولی زمانی که صحبت می‌کنید، از کلماتی که آموخته‌اید؛ استفاده کنید. یکی از عواملی که موجب می‌شود روان صحبت نکنید استفاده‌ی نابه‌جا از کلمات زیاد یا ترکیب کردن لغات سنگین با هم است، به‌طوری که مخاطب را سردرگم کند.

۳. ارجاعات مفید داشته‌ باشید
هرزمان امکان‌پذیر بود، به یک منبع مفید که بتواند شما را در بیان ایده و فکر‌تان یاری کند یا موضوع مورد بحث را برای مخاطب شفاف‌تر کند، اشاره کنید. ارجاع دادن به فرهنگ عامه، ادبیات کلاسیک و هنر، وقایع و اشخاص تاریخی بسیار مفید هستند و باعث می‌شود باهوش‌تر به نظر برسید.

۴. از گزافه‌گویی بپرهیزید
هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی به‌کار بردن کلمات و آواهایی مانند «پس، مانند و بله و امثال اینها» دربین کلمات اصلی گفتار برای پر کردن سکوت و مکث‌ها، شما را غیرحرفه‌ای نشان نمی‌دهد. سعی کنید از این کلمات برای طولانی کردن صحبت و پُرکردن فضای سکوت میان آنها استفاده نکنید. می‌توانید از قبل به تمام حرف‌هایتان فکر کنید و دقیقا همان‌ها را بگویید تا نیازی به استفاده از کلمات اضافی نباشد.

۵. کلمات را به وضوح بیان کنید
اگر فصیح‌ترین سخنرانی دنیا را هم داشته‌ باشید ولی نتوانید کلمات آن‌ را واضح و به درستی بیان کنید، مخاطبان خود را گمراه خواهید کرد. زمانی را به فراگرفتن صحیح تلفظ هر کلمه و کم کردن لهجه تا آنجا که ممکن است، اختصاص دهید.

اداب صحبت در جمع

۱) از کلمات قابل درک و با معنی استفاده کنید.
۲) القاب، عناوین و اصطلاحات فوق تخصصی، کمکی به درک بهتر موضوع نمی‌کند. البته هنگام نیاز باید به آنها اشاره کرد. اما موضوع اصلی نباید تحت الشعاع این مساله‌ قرار گیرد، زیرا شنونده خسته می‌شود.
۳) برای پرداختن به موضوع، در صورت امکان می‌توانید از داستان‌های کوتاه، ضرب المثل‌ها و اطلاعات جالب دیگر برای حمایت از موضوع اصلی استفاده کنید و بر جذابیت کلام و درک بهتر آن بیفزایید.
۴) سعی کنید حتماً از موضوع مورد نظر به اندازه کافی اطلاع و آگاهی داشته باشید تا با تسلط کامل درباره آن صحبت کنید.
۵) به یاد داشته باشید هرچه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر خواهید دانست و هرچه بیشتر بدانید و بیاموزید، به جاهای بهتری می‌رسید.
۶) وقتی از جنبه‌های گوناگون یک مساله‌ آگاه باشید، با اعتماد به نفس بیشتری راجع به آن صحبت می‌کنید و این حس مثبت خود را به شنونده نیز منتقل خواهید کرد.
۷) با اشاره به ارزش و اهمیت موضوع، علت انتخاب خود را در پرداختن به آن بیان کنید و در صورت لزوم جزییاتی که مرتبط با مساله‌ باشند را نیز تشریح کنید.
۸) دیگران را در بحث خود وارد کنید و از نظرات آنها نیز مطلع شوید، چرا که اگر تا انتهای بحث پیش بروید، امکان دارد نقاط کور و مبهمی‌برای شنوندگان ایجاد شده باشد و آنها فرصت ابراز عقیده یا سؤال در آن موارد را نداشته باشند.

صحبت کردن در جمع

۱. به خاطر بسپارید که حتی سخنرانی و نطق خیلی خوب نیز، به طور حتم بی عیب و نقص خواهد بود. چیزی که حتی از بی عیب و نقص بودن سخنرانی تان مهمتر است این است که خودتان باشید. در هنگام سخن گفتن، ‌تصویر خاص خودتان را به نمایش بگذارید و به طور جدی از تقلید کردن پرهیز کنید. نحوه سخن گفتن مخصوص به خودتان را طراحی کنید و فقط از آن پیروی کنید. این کار از تلاش برای اینکه فوق العاده به نظر برسید، بسیار موفق تر خواهد بود.

۲. افکار خود را بر روی یک طرح پیاده کنید. این طرح، تصویری از تمام موضوعات و نظریاتی است که می خواهید در سخنان تان بیان شود. آن را در وسط کاغذی بنویسید و دور آن خط بکشید. سپس زیر آن، نکات اصلی را که برای مطرح کردن نظریه تان به شما کمک می کند، یادداشت کنید. دور هر کدام از این نظریه ها خط بکشید و با خطوطی، آنها را به موضوع اصلی مرتبط سازید. به طور کلی باید دست کم دو تا پنج نکته را یادداشت کرده باشید. روی خطوط ارتباطی که کشیده اید، نحوه برقراری ارتباط میان آنها را یادداشت کنید؛ برای نمونه، به کار بردن داستان، ‌ ضرب المثل یا مثال. اکنون شما تصویری کلی از سخنرانی خود تهیه کرده اید و می توانید از آن در هنگام سخن گفتن در جمع استفاده کنید هیچ چیزی را از خاطر نبرید.

۳. سخنان خود را با گفتن نکته جالبی آغاز کنید که بتواند توجه مخاطبان را به شما جلب کند. می توانید صحبت های خود را با تعریف کردن یک خاطره شروع کنید؛ داستانی بامزه در ارتباط با آن چیزی که می خواهید درباره آن سخن بگویید؛ هر قدر این داستان تاثیرگذارتر باشد، بهتر است.

۴. سخنرانی خود را ده تا بیست بار تمرین کنید. مطالب خود را به چند قسمت عمده تقسیم کنید و در هر بار تمرین، به یک قسمت آن بپردازید. این کار از به خاطر سپردن سخنرانی به طور کامل، ‌ آسان تر خواهد بود. به طور کلی هر مطلب را می توانید به چند قسمت اصلی مقدمه، بخش اول، بخش دوم، بخش سوم و قسمت پایانی تقسیم کنید.

۵. با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. ایجاد ارتباط، نکته اصلی و ضروری در هر گفتگوی تاثیرگذاری است. ارتباط، در واقع توجهی دو سویه از جانب شما و مخاطبان است؛ نوعی مبادله انرژی بین طرفین که چیزی بسیار فراتر از ارتباط چشمی است. در این ارتباط، هر یک از مخاطبان شما باید احساس کند که شما به او نگاه می کنید و با وی حرف می زنید. ذهن شما باید باز باشد و برای دریافت توجه و اعتماد آنها آماده باشید. اگر به راستی خواستار برقراری چنین ارتباطی باشید، دیگران شما را می پذیرند و تمایل شما به برقراری ارتباط را حس خواهند کرد. هنگامی که این ارتباط وجود داشته باشد، شما احساسی خوشایند در دیگران به وجود خواهید آورد؛ انرژی و نیرویی که بدون اینکه بیان شود، از سوی شما به طرف مخاطبان جریان خواهد یافت.

می خواهم بیشتر بدانم:

چگونه با اعتماد به نفس شویم

جذب مردان و ایجاد وابستگی

وقتی مردان ناراحتند چه باید کرد

مردان چه اندامی را دوست دارند

۵ مرحله ی ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

روش برخورد با شوهر بی مسئولیت



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.