no-img
نوین اطلس

برخورد با خانواده همسر در دوران عقد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

برخورد با خانواده همسر در دوران عقد
zip
دی ۱۱, ۱۳۹۶

برخورد با خانواده همسر در دوران عقد


این مقاله در مورد میزان رفت و آمد در دوران عقد، رفتار با خانواده شوهر در دوران نامزدی، سیاست رفتار با مادر شوهر، مشاوره دوران عقد، مشکلات عقد طولانی، رفتار با همسر در دوران عقد، طرز برخورد با شوهر، مشکلات دوران عقد می باشد.

میزان رفت و آمد در دوران عقد

چرا مدیریت ملاقات مهم است؟

طبیعی است وقتی دختر و پسری به یکدیگر علاقه دارند و به عقد هم در می آیند، اشتیاق زیادی برای ملاقات یکدیگر دارند، اما باید در نظر داشت که اگر در ملاقات‌ها ناشیانه عمل شود و ضوابط خاصی برای آن ها در نظر گرفته نشود، قطعا می تواند به ادامه روند روابط سالم در دوران عقد لطمه بزند و زوجین جوان را در ادامه زندگی دچار مشکل و یا زندگی مشترک آینده آن ها را دستخوش مخاطره کند؛ بنابراین رعایت این نکات ضروری به نظر می رسد:

تلاش شود که در ابتدای دوران عقد در زمینه وقت های ملاقات با هم توافق کنید. این امر مانع بروز چالش‌های بعدی می شود. مثلا پسر می تواند از همسر خود سوال کند که نظر خانواده شما درباره دفعات ملاقات چیست؟ و دختر هم پس از کسب نظر خانواده خود، نظر آن ها را بگوید و یا نظری را اعلام کند که حاصل توافق او با خانواده است.

رفتار با خانواده شوهر در دوران نامزدی

راهکارهایی برای درست رفتار کردن با خانواده همسر

خشت اول را درست بچینید
برای اینکه بتوانید زندگی خوبی در کنار خانواده ی جدیدتان داشته باشید، باید با آنها درست رفتار کنید. درست رفتار کردن صرفا در مهربانی و احترام بیش از حد و مسائلی از این دست خلاصه نمی شود. شما باید بدانید با آدم هایی که تازه قرار است دنیای آنها را کشف کنید و آنها را بشناسید چطور رفتار کنید. چیزهایی که در ادامه مرور می کنیم رفتارهای بنیادین است که روی هر آدمی با هر اخلاقی جواب می دهد.

خودتان باشید
بعضی ها در معاشرت های اول قبل از عروسی با خانواده ی همسر چنان تصویر جذابی از خودشان به نمایش می گذارند که همه ی فامیل عاشق آنها می شوند. از آن عروس های گوش به فرمان و بی نهایت مهربان که چشم گفتن از دهانش نمی افتد. همین آدم بعد از عروسی تصمیم می گیرد از نقش بازی کردن دست بکشد و بشود خود واقعی اش.
در این مواقع است که خانواده ی همسر نسبت به این تغییر موضع، واکنش نشان می دهند و این ممکن است خیلی به مذاق شما خوش نیاید. در حالیکه آنها حق دارند. از همین روزهای اول نامزدی که قرار است شما همسرتان و خانواده اش را بشناسید، دور نقش بازی کردن را خط بکشید و خودتان باشید. قطعا خود ِ واقعی تان از کسی که نقشش را بازی می کنید دل نشین تر است و لازم نیست خودتان را به دردسر نقش بازی کردن بیندازید.

خودمانی نشوید
حتما این نصیحت را بارها شنیده اید و با خیال اینکه نصیحت کننده خیلی بدبین است آن را پشت گوش انداخته اید. اما باید بگوییم که اشتباه می کنید. اتفاقا این بهترین نصیحتی است که ممکن است یک نفر به شما بکند. اولین قدم برای خودمانی نشدن این است که شما همیشه احترام حرف زدن با خانواده ی همسرتان را حفظ کنید و به جای شوخی های بی جا و استفاده از صفت ها و کلماتی که بین شما و دوستان تان رد و بدل می شود سعی کنید آنها را «شما» خطاب کرده و در عین حال سعی کنید صمیمت تان را حفظ کنید. خیلی ها می گویند پدر و مادر همسر مثل پدر و مادر خودمان هستند اما بهتر است شما پدر و مادر همسرتان را در همان جایگاه پدر و مادر همسرتان بدانید و رفتاری که مناسب شان است را با آنها انجام بدهید.( نگاه کنید به سیاست های برخورد با خانواده شوهر)

سیاست رفتار با مادر شوهر

۱.در بحث ها و جدال های خانوادگی بهتر است شما حرفی نزنید.مطمینا او با رفتارها و خصوصیات خانواده اش بهتر آشناست. پس در مواردی که میان شما و خانواده اش مسیله ای ایجاد شد قضاوت را به او بسپارید.

۲.با پیشنهادات خانواده او در حضور آنها ،موافقت کن ولی اعلام کن که تصمیمت را بعدااعلام خواهی کرد. سپس در تنهایی نظر واقعی خود را به او بگو و باهم تصمیم نهایی را بگویید و توسط او تصمیم خود را به خانواده اش اعلام کنید.

۳.در بحثهای خانوادگی آنها شرکت نکن و از اظهار نظر کردن جدا خودداری کنید.

۴.به همسرتان اجازه ندهید که در حضور شما از خانواده اش بدگویی کند.

۵.حتما گاه گاهی به دیدار خانواده او بروید و اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را بکنید تلفنی جویای حال آنها شوید.

۶.زمانی که با او هستید در هرجا و در حضور همه به او احترام بگذارید.

مشاوره دوران عقد

یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به دوران عقد گفت: بیشتر زوجین با توجه به مشکلات ریز و درشت در این دوران «تلخ‌کامی دوران عقد» را تجربه می‌کنند و اذعان دارند که دوران پس از عروسی رضایت بیشتری از زندگی زناشویی‌شان داشته‌اند.

وی در ادامه گفت: گاهی اوقات عقد به عنوان شیرین‌ترین دوره زندگی به دلیل فقدان آگاهی و مهارت لازم، به تلخ‌ترین دوره زندگی تبدیل می‌شود. نتایج پژوهش کیفی میان همسران یکی از شهرهای بزرگ کشور از زوایای متفاوت نشان داد، شناخت عمیق و دقیق مشکلات این دوران و رفع و پیشگیری از بروز آن‌ها می‌‏تواند در بهره‌مندشدن از دوران عقدی شیرین و به‌یادماندنی‌ کمک بزرگی باشد.

این مشاور خانواده اضافه کرد: بر اساس نتیجه مصاحبه‌های عمیق این مطالعه با همسران، بیشترآنان با توجه به مشکلات ریز و درشت در این دوران «تلخ‌کامی دوران عقد» را تجربه می‌کنند و اذعان دارند که دوران پس از عروسی رضایت بیشتری از زندگی زناشویی‌شان داشته‌اند، البته بی‌تردید با توجه به افزایش مشکلات تجربه‌شده همسران، این تلخ‌کامی نیز دارای سطح‌بندی است.

مشکلات عقد طولانی

  1. گیر کردن بین توقعات. وقتی دختر و پسری عقد می کنند، توقعات زن و شوهری از یکدیگر دارند. این در حالی است که بر طبق عرف، تا وقتی که زوجین به خصوص دختر در خانه پدر هستند ملزم به رعایت قوانین آن و برآورده کردن توقعات قبلی خانواده هستند. این وضعیت وقتی طولانی بشود، آنها را دچار فرسایش روانی می کند و باعث اختلاف می شود.۲. کنجکاوی اطرافیان. از همان روز عقد، فامیل و آشنا در هر بار دیدار از زوجین و والدین او سوال می کنند که «عروسیتان کی است؟». وقتی هم که عقد طولانی می شود سوالات دیگری اضافه می شوند مانند «رابطه تان خوب است؟»و غیره. این فشارها کم کم زوجین و خانواده ها را خسته می کند و باعث می شود که همدیگر را سرزنش کنند.۳. رفت و آمد. خیلی از خانواده های دختر خانم ها اجازه نمی دهند که دخترعقد کرده شان شب بیرون از خانه پدری بخوابد یا با شوهرش به مسافرت برود. یا وقتی از خانه بیرون می روند برای برگشت او ساعت تعیین می کنند. این مسئله شوهر را ناراحت می کند و روی رابطه آنها اثر می گذارد.۴. «خرج دختر با کیه؟»گاهی اوقات خانواده دختر از همان موقع عقد، مخارج تحصیل و درمان و خرید دخترشان را کاملاً به عهده شوهر او می گذارند این در حالی است که خانواده پسر به این مسئله معترضند و با کنایه و یا مستقیم این نکته را به روی دختر می آورند. در این زمان، زوجین چون نمی دانند به حرف چه کسی گوش کنند به جان هم می افتند.۵. «عروسی کجا باشه؟» اگر خانواده ها از لحاظ فرهنگی با هم خیلی تفاوت داشته باشند، سر مراسم عروسی هم به اختلاف بر خواهند خورد. از آنجا که در این مواقع هر خانواده ای سعی دارد روی دیگری فشار بیاورد، این مسئله روی روابط زوجین تأثیر خواهد گذاشت.۶. دلسردی. با این همه اختلاف و دردسر، طبیعی است که زوجین از هم دلسرد بشوند و حتی عطای زیر یک سقف رفتن را به لقایش ببخشند.

رفتار با همسر در دوران عقد

به فکر آرامش شوهرتان باشید

شما دیگر بعد از خوانده شدن خطبه عقد منطبق با قوانین شرعی، همسر مردی هستید که دوستش دارید و قرار است به‌زودی باهم زندگی مشترک را شروع کنید. ممکن است چند ماهی مجبور باشید که در خانه پدری‌تان بمانید تا شرایط شروع زندگی زیر یک سقف برایتان مهیا شود. شاید همسر شما برای گرفتن جشن عروسی یا تهیه مسکن مشکلی داشته باشد و یا حتی خانواده‌تان برای تهیه جهیزیه نیاز داشته باشند تا برگزاری جشن ازدواج شما را مدتی به تعویق بیندازند، اما شما فراموش نکنید که در این مدت علاوه بر شناخت هم، بزرگ‌ترین وظیفه‌تان آرامش‌دادن به یکدیگر است. خاطرات این روز‌ها و نخستین رابطه‌هایی که باهم دارید، چیزی است که یک عمر در ذهن‌تان می‌ماند. با رفتار درست در این زمان می‌توانید در آینده، هرکدام وقتی یاد این روز‌ها می‌افتید، لبخندی از سر رضایت بزنید و برعکس اگر رفتارتان نادرست باشد، دوران عقد خاطرات بدی را برایتان تداعی می‌کند. شما به‌عنوان یک دختر مسئولیت بیشتری برای هماهنگی بین نیازهای خود‌تان و همسرتان در کنار قواعد خانواده و عرف‌تان خواهید داشت. اما اگر مهم‌ترین اولویت‌تان از همین ابتدا آرامش همسر و برطرف کردن نیازهایش در حد توان‌تان باشد، با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو نخواهید شد.

خجالت نکشید

در مورد حد و مرز‌های ارتباط در این زمان با همسرتان حرف بزنید. فکر نکنید اگر در این مورد گفت‌وگو کنید محکوم به آزادی بیش از حد و خارج از عرف خواهید شد یا در نظر همسرتان این کار درست نیست. صحبت کردن قبل از اینکه دچار مشکل شوید، خیلی بهتر از این است که در موقعیتی قرار بگیرید که همسرتان از شما خواسته‌ای داشته باشد و شما با عکس‌العمل نامناسب او را دلسرد کنید. اگر او نداند که چه کارهایی ممکن است موجب ناراحتی شما شود یا تا چه حد در خانه پدری‌تان احساس راحتی می‌کنید و اجازه چه کارهایی را ندارید، آن‌وقت است که شاید با رفتاری مواجه شود که اصلا آمادگی‌اش را ندارد؛ پس خیلی واضح به او بگویید. اما مراقب باشید مانند پلیس‌ها عمل نکنید و حد و مرز‌ها را با زبانی بیان نکنید که او فکر کند برایش خط‌کش گذاشته‌اید و اگر خطا کند جریمه‌اش می‌کنید. به او بفهمانید که شما دوستش دارید و این شرایط موقت است و برای آرامش بیشتر هر دوی شما لازم خواهد بود.

مقدمات راحتی بیشتر را فراهم کنید

اگر حس می‌کنید که در خانه پدری خودتان برای خلوت با همسرتان راحت نیستید کاری کنید که شما و همسرتان یکدیگر را در خانه آن‌ها بیشتر ببینید یا بر عکس. می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که راحتی بیشتری باهم داشته باشید؛ مثلا زمان‌هایی که خانه خلوت‌تر است برای دیدن هم برنامه‌ریزی کنید. در اتاقی باهم باشید که هر دو آرامش بیشتری داشته و رفت‌وآمد کمتری به آن صورت می‌گیرد. در حد توان کارهایی انجام دهید که همسرتان دوست دارد و به او لذت می‌دهد، اما مراقب باشید که اتفاقی برخلاف اصول خانواده‌تان نیفتد.

رگ خواب خانواده‌تان را پیدا کنید

ممکن است در خانواده شما هنوز سنت‌هایی مبتنی بر عرف غلط وجود داشته باشد که درست نبوده و باعث ناراحتی همسرتان شود. علاوه بر اینکه با همسرتان صحبت می‌کنید، می‌توانید با بیان مناسب و رعایت حدود و احترام به خانواده‌تان هم توضیح دهید که شما از نظر شرعی و قانونی زن و شوهر هستید. اصولا گفت‌وگو در این موارد با مادرتان راحت‌تر خواهد بود و اگر بتوانید ایشان را با خود همراه کنید بخش زیادی از راه را رفته اید. برای مثال مادرتان می‌تواند به پدرخانواده یادآوری کند که در گذشته چقدر دوست داشتند باهم در این دوران به سفر بروند و حالا می‌شود اجازه بدهند دخترشان با همسر عقد کرده خود ۲ روز به سفر بروند؛ البته با رعایت شروط احتمالی پدر. برای راضی‌کردن خانواده از افراد دیگر مثل خاله یا دیگراعضای خانواده که با آن‌ها راحتید هم می‌توانید کمک بگیرید.

 

طرز برخورد با شوهر

مشوق او باشید
خانم ها به راحتی این کار را در مورد دوست های دختر خود انجام می دهند. کاری می کنند که احساس خوبی در آنها ایجاد شده و اعتماد به نفسشان افزایش پیدا کند. از عباراتی نظیر: “تو فوق العاده شده ای، این رنگ خیلی بهت میاد، شوهرت باید افتخار کند که با دختری مثل تو رابطه برقرار کرده، و …” استفاده می کنند. اما کمتر اتفاق می افتد که در مورد همسر خود این کار را انجام دهند. شاید به آن دلیل باشد که تصور می کنند ضمیر آقایون غیر قابل نفوذ است. حقیقت اینجاست که آنها هم مثل دوست های دختر شما ضمیر حساس و شکننده ای دارند و گاهی به قوت قلب دادن های شما نیازمند می شوند. بنابراین اگر ترفیع رتبه گرفت و در شغلش به مقام بالاتری دست پیدا کرد، به افتخارش جشن بگیرید و به او یادآوری کنید که ارزش و لیاقتش را داشته است؛ به علاوه اگر تی شرت مورد علاقه اش را پوشیده بود به او بگویید: “خیلی خوش تیپ شده ای”.

به زیبایی خودتان اهمیت بدهید
بگذارید خیالتان را راحت کنیم؛ مردها به هیچ عنوان به دنبال خانم های مانکنی که تنها ۴۰ کیلو وزن دارند نیستند. آنها تمایل دارند همسری برای خود برگزینند که از نظر جسمانی قدرت داشته باشد و بتواند در آینده مادر مناسبی برای فرزندانشان باشد. با این وجود از شما انتظار دارند که به ظاهر خود اهمیت بدهید و به خودتان برسید. لباس های زیبا و تمیز بپوشید. موهایتان را مرتب کنید و در مجموع ظاهرتان را آراسته نگاه دارید.

قابل اعتماد و وفادار باشید
مردها به دنبال زن هایی هستند که بتوانند به آنها اعتماد کرده و رویشان حساب باز کنند. حقیقت اینجاست که برخی از خام ها رازدار نیستند و کمتر اتفاق می افتد که همسرشان حرف های دل خود را نزد آنها بازگو کند. مردها زنی را می خواهند که قابل اعتماد باشد و تا آخر عمر خود به او وفادار باقی بماند و در شرایط سخت زندگی همراهی اش کند. آنها می خواهند همسرشان نسبت به آنها متعهد و مسئول باشد.

از سرزنش دست بردارید و به او احترام بگذارید
چه چیزی باعث می شود که برخی از خانم ها احترام مردی که با او ازدواج کرده اند را نگه ندارند؟ وقتی فرد به شخص مقابل احترام می گذارد گویی به خودش احترام گذاشته به ویژه زمانیکه طرف مقابل همسرش باشد. او را به خاطر اشتباهاتش سرزنش نکنید و دائماً تصمیماتش را به باد انتقاد نگیرید. آقایون خانمی را می خواهند که منطقی باشد، در شرایط عصبانیت خود را کنترل کرده و با بحث منطقی به دعوا خاتمه دهد.

اجازه دهید از شما پشتیبانی و حمایت کند
خداوند مرد را حامی زن آفریده است. آقایون از انجام این کار لذت برده و احساس خوبی پیدا می کنند. برخی از خانم ها زیاد از حد مستقل هستند و تصور می کنند که اگر مردی بخواهد از آنها حمایت کند شخصیتشان زیر سوال می رود. آنها کلاس کاراته می روند و لباس های مردانه می پوشند، ولی با اینحال باز هم احساس ضعف می کنند. اگر به ازدواج و زندگی مشترک اعتقاد دارید، پس چرا نمی خواهید قدرت طبیعی یک مرد را قبول کنید؟

خوش اخلاق باشید
آقایون به دنبال همسری هستند که شخصیت زنانه اش شکل گرفته باشد، مهربان باشد، مرتباً داد نزند و از او ایراد نگیرد. اکثر مردها در زندگی خود به دنبال “آرامش” هستند، می خواهند اوقات خوشی را داشته باشند، و از زندگی لذت ببرند، بنابراین خوش مشرب باشید، به سرعت عصبانی نشوید، و داد و فریاد کردن را هم به کلی فراموش کنید.(نگاه کنید به سیاست های زنانه برای وابسته کردن شوهر)

مشکلات دوران عقد

نخستین نکته قابل توجه در وضعیت شما طولانی شدن دوران عقد شماست. بهترین طول مدت دوران عقد یک سال است.
فلسفه دوران عقد آشنایی بیشتر زوجین با یکدیگر و رسیدن به این قطعیت است که: “ما می خواهیم با هم زندگی کنیم.” دوران عقد به دلیل یک جا زندگی نکردن زوجین، نداشتن حریم خصوصی و رفت و آمدهای همیشگی، دورانی پر از فشار روانی و تنش است. هرچه این دوره طولانی تر شود فشارهای خانواده ها و امکان ایجاد اختلاف و بحث و مشاجره بیشتر می شود. به طور معمول ۳ سال برای دوره عقد زمان زیادی است.
ممکن است در این دوره، خانواده شما یا همسرتان کم کم خسته شوند و این خستگی را در قالب تغییر رفتارهایی نشان دهند که طبیعتا این فشارها از سوی شما یا همسرتان به دیگری منتقل و سبب کوک شدن ساز یک بحث و مشاجره می شود.

از سوی دیگر برخی تعامل های سازنده و اتفاق های مثبت، پس از ازدواج و فقط پس از انتقال به خانه جدید برای زوجین رخ می دهد. پس نوشداروی مشکل شما انتقال هرچه سریع تر به خانه خودتان است.اما تا زمانی که امکان این امر خیر میسر شود، توصیه های زیر به شما در بهبود روابط کمک می کند .

از کلیدهای ارتباطی استفاده کنید نه از قفل ها! به این مثال توجه کنید:
قفل ها
تو نسبت به من بی توجه شدی!
تو دیگر مرا دوست نداری!
تو بلد نیستی با یک خانم چه طور رفتار کنی!

کلید ها
من به توجه تو نیاز داشتم و احساس کردم به من توجه نداری!
من به محبت بیشتر تو نیاز دارم!
من به این که به من بگویی دوستم داری نیاز دارم! دلم می خواهد با من این طوری صحبت کنی!
من دوست دارم با من این طوری رفتار کنی!

قفل ها و کلیدها هردو یک مطلب را بیان می کنند اما به شیوه ای متفاوت. در واقع هر قفلی یک کلید دارد و هر کلیدی یک قفل که می توان شکل هرکدام را از دیگری دریافت. وقتی که شما درباره موضوعی از همسرتان انتقاد می کنید، وقتی قضاوت یا ادراک تان نسبت به وی را بیان می کنید، وقتی شما چیزی را به همسرتان گوشزد می کنید، شما در حال استفاده از قفل ها هستید و مطمئن باشید فضای گفت وگوی شما و همسرتان بسته و بسته تر خواهد شد و سرانجام به بحث و مشاجره خواهد انجامید.اما کلید ها فضای گفت وگو را، هرچند غمگین یا منفی باشد، به سوی باز شدن و یافتن راه حل پیش می برد.
وقتی شما از احساس و انتظارات تان صحبت و بیان می کنید به چه چیزهایی نیاز دارید، هم به خاطر بیان احساس تان سبک و راحت می شوید و هم به همسرتان نشان می دهید که چه کار باید بکند.
در صورتی که قفل ها به وی نمی گوید که چه کار باید بکند. هربار که شما از کلیدها استفاده کنید قدمی هم در راه صمیمی تر شدن برداشته اید.نکته مهم این که تغییر الگوی ارتباطی زن و مرد به راحتی و به سرعت امکان پذیر نیست.
زن و مرد بعد از مدتی به الگوی ارتباطی قبلی خود، چه مناسب باشد و چه نامناسب، عادت می کنند.
تغییر الگوی ارتباطی و استفاده از کلید ها مستلزم کوشش و گذشت زمان است.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

رفتار با همسر در دوران عقد

ارتباط درست با خانواده همسر

مشکلات عقد طولانی

آشنایی با سیاست های زنانه

سیاست های زنانه در دعوای زن و شوهری



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.