no-img
نوین اطلس

قهر طولانی در دوران عقد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

قهر طولانی در دوران عقد
zip
دی ۹, ۱۳۹۶

قهر طولانی در دوران عقد


در این مقاله در مورد موضوعات دعواهای دوران عقد، قهر دوران عقد، دعوا در نامزدی، اختلافات زن و شوهر در دوران عقد، قهر و دعوا در دوران نامزدی، قهر نامزدی، مشکلات دوران عقد، قهر شوهر می باشد.

دعواهای دوران عقد

دوران نامزدی و عقد، معمولا با تنش ها و برخوردهایی همراه است که اگرچه ناخوشایندند، اما تا حدود زیادی طبیعی به نظر می رسند.

شما به هر حال دو آدم با دو جنسیت متفاوت هستید که نه تنها در دو خانواده متفاوت رشد کرده اید، بلکه محیط و شرایط متفاوتی را تجربه کرده اید و قطعا نگاه های متفاوتی به بعضی از مسائل دارید.

از آن مهم تر این که هنوز یک متأهل نصف و نیمه هستید که باید هم هوای خودتان را داشته باشید، هم هوای همسرتان را و هم بخشی از وجودتان را وقف رضایت خانواده خود کنید و بخشی را وقف خانواده همسرتان! به این ترتیب شما مجبورید به تنهایی در چهار جبهه متفاوت مقاومت کنید و البته گاهی اوقات بجنگید!

قهر دوران عقد

قهر کردن در دوران نامزدی درست یا غلط؟
دلایل زیادی در ذهن افراد برای قهر کردن وجود دارد. احساس کمبود محبت از طرف مقابل یا بی توجهی می تواند موجب قهر شود. بسیار پیش می آید که زن و شوهرهای جوان در دوران نامزدی و در فاصله عقد تا ازدواج به دلایل مختلف بارها با هم قهر می کنند.

این که چرا قهر پیش می آید و چه طور باید از مرحله قهر به آشتی رسید چیزی است که زوج های جوان باید بدانند. اول این که قهر، یک رفتار کودکانه است. این اولین چیزی است که باید درباره قهر بدانیم. پس هر کدام از ما که از این حربه به عنوان یک رفتار دفاعی یا رفتاری برای آزار دادن همسرمان یا به هر نیت دیگری استفاده می کنیم باید بپذیریم که اصلا به عنوان یک فرد عاقل و بالغ ظاهر نشده ایم!

حتی کودکان گاهی پس از قهرهای شدید با دوستانشان پس از چند دقیقه یا چند ساعت آشتی می کنند و دوباره بازی پرنشاط خود را از سر می گیرند، گویی به بی اهمیتی قهر پی می برند اما خیلی از آدم بزرگ ها همچنان در رفتار کودکانه خود باقی می مانند!

البته ناراحت شدن و به اصطلاح «سرسنگین بودن» با همسر زمانی که از دست او ناراحت هستیم، همیشه «بد» نیست، حتی می تواند در شرایطی به عنوان راهی و نشانه ای برای آگاه کردن او از رفتار اشتباهش موثر هم باشد ولی در برخی شرایط و نه همیشه و نه برای مدتی طولانی!

دعوا در نامزدی

همه افراد از دوران نامزدی با عنوان بهترین و شیرین ترین دوران زندگی شان یاد می کنند. روزهایی که هرگز فراموش نمی شوند و یادآوری خاطرات شیرینش پس از سالها و حتی در ایام پیری لبخند و شادی را به فرد هدیه می دهد.

با این اوصاف شاید بسیاری گمان کنند که این دوران از هرگونه تلخی و سختی دور است و تنها و تنها شادی و نشاط در آن جای دارد. اما اگر با نگاهی واقع بینانه به زندگی نگاه کنیم، می بینیم که سختی ها و تلخی ها هم در این دوران زیبا جولان می دهند. سختی ها و تلخی هایی که برخی طبیعی و حاصل تفاوتهاست و برخی دیگر به دلیل اشتباهات کوچک و بزرگ خودمان ایجاد می شوند.

چنانچه اشاره شد مشکلات گروه اول طبیعی و اجتناب ناپذیرند. اما مشکلات گروه دوم مصنوعی و به دلیل برخورد و رفتارهای اشتباه مان است و می توان با کمی توجه و تغییر در آنها از بسیاری از تنش های این دوران جلوگیری کرد.

اختلافات زن و شوهر در دوران عقد

بله مجادله یک آفت بزرگ است و خیلی خطرناک است. یک‌وقت، زوج‌ها مشکلی در زندگی دارند. همه مشکل دارند. یک‌وقت اختلاف‌سلیقه‌هایی دارد، بعد می‌خواهند، برای حل این اختلاف با همسرش گفتگو کنند. این خیلی عالی است. این گفتگو یک مهارت است ولی متأسفانه خیلی‌ها مهارت این گفتگو را ندارند تا می‌آیند شروع به گفتگو کنند، تبدیل به بگوومگو و مجادله می‌شود. گفتگو چیز جالبی است؛ و روی آن تأکید شده است. یک‌وقت شما یک حرف حقی دارید و می‌خواهید به همسر خود اثبات کنید، اندیشه حقی دارید، شما از مقوله گفتگو خارج می‌شوید. گفتگو برای اختلاف‌سلیقه و حل مشکلات است ولی اینجا به وادی جدل وارد می‌شود و جز راه‌کارهای اثبات حق در منطق، بقیه جدل است. اینجا جدل می‌کنید. آیا عیبی دارد؟ خیر. این یک ابزار برای اثبات حق است به معنای منطقی آن. این شیوه اولیا خداست: نحن المجادلون. ما از مجادلون هستیم و جادلهم هی بالتی احسن یعنی مجادله‌ای که توی آن دروغ، بهتان، افترا، بی‌حرمتی، فحش، واژگان زشت نباشد، اشکال ندارد.(همچنین نگاه کنید به عشقم قهر کرده چیکار کنم)

قهر و دعوا در دوران نامزدی

حتما درباره نامزدی هایی که با یک قهر طولانی مدت ها در بلاتکلیفی مانده اند شنیده اید. چه کار باید کرد که اختلافات دو نفر به قهر و تلخی و فاصله نرسد؟

قهر واکنشی است به یک رفتار نامطلوب. واکنشی که یک فرد نشان می دهد تا طرف مقابل را قانع کند حق با او است و از او رنجیده است. قهر در واقع یک واکنش منفعلانه و کناره گیری در موقعیتی است که قاعدتا یک فرد باید با شهامت وارد مساله شود، حرف بزند، حرف های دیگران را بشنود و به تحلیل و تصمیم گیری بپردازد.

به همین دلیل هم هست که گفته می شود قهر یک رفتار کودکانه است چون تنها کسی که قدرت تصمیم گیری درباره شرایط را ندارد، قهر می کند و کنار می نشیند. چنین فردی برای آن که مشکلش را حل کند، نیاز به شخص دیگری دارد و این ناتوانی را با مورد منت کشی قرار گرفتن، در ذهن خود حل و فصل می کند.

قهر نامزدی

اگر دختر و پسر به موقع متوجه سردی روابط نشده و فکری برای روند پیشرفت سردی روابطشان نکنند، یقیناً با هجوم افکاری چون از بین رفتن علاقه،‌ از چشم افتادن و … به ذهنشان از تشکیل زندگی مشترک آینده بی رغبت یا منصرف شده و روز به روز بر دوری و فاصله شان افزوده می شود.زیاد شدن مدت دوران نامزدی شاید مزایای بسیاری چون شناخت کامل فرد مقابل، فرصت کافی برای تامین مخارج ازدواج یا جهیزیه و … برای دختر و پسر داشته باشد ولی معایبی چون عادی و سرد شدن روابط، ایجاد مشکلات و اختلافات زیاد و… نیز به همراه دارد.

معمولاً افراد در دوران ابتدایی عقدشان روابطی کاملاً عاطفی و عاشقانه با یکدیگر دارند. وابستگی زیاد عاطفی،‌ باعث دیدارها و ملاقات های پی در پی دختر و پسر و ابراز محبت های آنها به یکدیگر می شود. اما هر چه قدر که این دوران طولانی تر می شود روابط میان آنها سردتر و کمرنگ تر می شود. این امر در صورت تعادل کاملاً طبیعی است اما اگر بیش از حد شود یعنی طرفین کاملاً نسبت به هم سرد و بی علاقه شوند، غیرطبیعی و خطرناک می باشد.
اگر دختر و پسر به موقع متوجه سردی روابط نشده و فکری برای روند پیشرفت سردی روابطشان نکنند، یقیناً با هجوم افکاری چون از بین رفتن علاقه،‌ از چشم افتادن و … به ذهنشان از تشکیل زندگی مشترک آینده بی رغبت یا منصرف شده و روز به روز بر دوری و فاصله شان افزوده می شود.

مشکلات دوران عقد

اغلب عقدکرده هایی که به اختلاف بر می خورند، کسانی هستند که عقدشان طولانی شده است. این به معنای آن است که این افراد اختلاف جدی با هم نداشته اند (چرا که اگر اختلاف جدی باشد معمولاً قبل از یک ساله شدن عقد جدا می شوند) و مشکلاتی هم که به وجود آمده اند، به صورت تدریجی و حاصل طولانی شدن این دوران بوده است. بعضی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

۱. گیر کردن بین توقعات. وقتی دختر و پسری عقد می کنند، توقعات زن و شوهری از یکدیگر دارند. این در حالی است که بر طبق عرف، تا وقتی که زوجین به خصوص دختر در خانه پدر هستند ملزم به رعایت قوانین آن و برآورده کردن توقعات قبلی خانواده هستند. این وضعیت وقتی طولانی بشود، آنها را دچار فرسایش روانی می کند و باعث اختلاف می شود.
۲. کنجکاوی اطرافیان. از همان روز عقد، فامیل و آشنا در هر بار دیدار از زوجین و والدین او سوال می کنند که «عروسیتان کی است؟». وقتی هم که عقد طولانی می شود سوالات دیگری اضافه می شوند مانند «رابطه تان خوب است؟»و غیره. این فشارها کم کم زوجین و خانواده ها را خسته می کند و باعث می شود که همدیگر را سرزنش کنند.
۳. رفت و آمد. خیلی از خانواده های دختر خانم ها اجازه نمی دهند که دخترعقد کرده شان شب بیرون از خانه پدری بخوابد یا با شوهرش به مسافرت برود. یا وقتی از خانه بیرون می روند برای برگشت او ساعت تعیین می کنند. این مسئله شوهر را ناراحت می کند و روی رابطه آنها اثر می گذارد.
۴. «خرج دختر با کیه؟»گاهی اوقات خانواده دختر از همان موقع عقد، مخارج تحصیل و درمان و خرید دخترشان را کاملاً به عهده شوهر او می گذارند این در حالی است که خانواده پسر به این مسئله معترضند و با کنایه و یا مستقیم این نکته را به روی دختر می آورند. در این زمان، زوجین چون نمی دانند به حرف چه کسی گوش کنند به جان هم می افتند.
۵. «عروسی کجا باشه؟» اگر خانواده ها از لحاظ فرهنگی با هم خیلی تفاوت داشته باشند، سر مراسم عروسی هم به اختلاف بر خواهند خورد. از آنجا که در این مواقع هر خانواده ای سعی دارد روی دیگری فشار بیاورد، این مسئله روی روابط زوجین تأثیر خواهد گذاشت.
۶. دلسردی. با این همه اختلاف و دردسر، طبیعی است که زوجین از هم دلسرد بشوند و حتی عطای زیر یک سقف رفتن را به لقایش ببخشند.

قهر شوهر

تفاوت جنسیت زن و مرد در زندگی احساسی دارای اهمیت است ولی در زندگی های کنونی چندان به آن اهمیتی داده نمی‌شود زیرا این مطلب ثابت شده که تفاوت انگیزه پنهان عامل بسیاری از هم پاشیدن های زندگی مشترک است .
یک نمونه از اتفاقات چگونگی برداشت زن و شوهر از برخوردهای احساسی را ذکر می‌کنیم . به طور مثال زنان به واسطه حساسیت‌های درونی‌شان بیشتر دچار دلخوری می‌شوند و این گله کردن‌ها چیزی است که آقایون به شدت از آن فراری هستند .

یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید : شوهران همگی از اختلاف خانوادگی ناراحت و منزجرهستند ، درحالی که همسرانشان زیاد به آن اهمیت نمی‌دهند . دلیل اینکه مردها به قهر پناه می‌برند این است که می‌خواهند خود را از طغیان احساسات حفظ کنند . او به این نتیجه رسیده است که وقتی مردها قهر را شروع می‌کنند تعداد ضربان قلبشان حدود ۱۰ ضربه در دقیقه آرام تر می‌شود و نوعی احساس انفعالی رهایی به وجود می‌آورد اما تناقضی که اینجا دیده می‌شود این است که زنان ضربان قلبشان بالاتر می‌رود و این مساله بسیار جالب است و جای تامل دارد . این واکنش احساسی که هر کدام از دو جنسیت از راههای متضادی در جست و جوی راحت شدن هستند باعث جهت گیری های کاملا متفاوت در مقابل برخوردهای احساسی هر یک از این دو جنسیت می‌شود.

اما به خاطر داشته باشید وقتی شوهران قهر می‌کنند باعث تحریک طغیان در زنان می‌شوند که کاملا احساس بیچارگی به آنها دست می‌دهد و این حالت تکرار دوره جنگ های خانوادگی را به آسانی بالا می‌برد ،و ممکن است که خیلی زود از کنترل خارج شوند. راه حل پیشنهادی ما به شما این است که زمانی که همسرتان بعد از یک نزاع به حالت قهر سکوت می‌کند و به لاک خود می‌رود او را تنها بگذارید تا هم او به آرامشی نسبی برسد و هم خودتان بتوانید با منطق و به دور از طغیان احساسات زودگذر با هم مشکلات زندگی تان را حل کنید.

حتما بخوانید:

۵ مرحله ی ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

نشانه های دلتنگی مردان

سرد شدن مرد

مشکلات عقد طولانی

سرد شدن در دوران نامزدی

عقب نشینی مردان در رابطه



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.