no-img
نوین اطلس

جذابیت و فرهنگ


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

جذابیت و فرهنگ
امتیاز 3.00 ( 1 رای )
zip
خرداد ۱۲, ۱۳۹۵

جذابیت و فرهنگ


به طور قطع، فرهنگ به شکل های مختلف بر جذابیت تاثیر می گذارد. در گذشته افرادی که پوست برنزه ای داشتند اصلا در دید دیگران جذاب نبودند، زیرا برنزه بودن در آن زمان مرتبط با این موضوع بود که آن افراد تحصیلات یا ثروت کافی برای اینکه در یک اداره کار کنند را ندارند و به همین دلیل مجبور هستن زیر نور خورشید کار های سخت انجام دهند. امروزه، به دلیل تغییرات فرهنگی نگاه مردم به این موضوع برعکس شده است. این روز ها داشتن پوست برنزه به این معنی است که فرد برنزه ثروت کافی داشته که به مسافرت برود و پوست خود را برنزه کند یا مواد لازم این کار را خریداری کند.

فرهنگ بر جذابیت شناخت شده تاثیر می گذارد

هیچ شکی وجود ندارد که فرهنگ بر جذابیت شناخت شده تاثیر می گذارد اما سوال مهم این است که آیا فرهنگی جهانی وجود دارد که استاندارد هایی ثابت و جهان شمول برای زیبایی ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است حتی اگر تفاوت کوچکی بین انسان ها وجود داشته باشد، همچنان استاندارد های کلی در مورد زیبایی وجود دارد که همه ی مردم در فرهنگ های مختلف با آن موافق هستند.

به دلیل جهانی شدن، استفاده ی گسترده از اینترنت و تبلیغات در صنعتِ ارتباطِ از راه دور، فرهنگ غرب موفق شده است استاندارهای جهانی برای زیبایی تعیین کند که تقریبا در همه ی فرهنگ ها نفوذ کرده است.

قبایل مجزا که هنوز فرهنگ منحصر به فرد خود را دارند و در معرض تبلیغات فرهنگ های دیگر قرار نگرده اند، همچنان استاندارد های خاص خود را دارند و جذابیت را به شکل منحصر به فردی تعریف می کنند. این موضوع نشان می دهد که اگر فرهنگی از فرهنگی دیگر جدا شود، معیار های اندازه ی گیری جذابیت آن فرهنگ نیز کاملا با فرهنگ دیگر متفاوت خواهد شد.

ارجعیت فردی در جذابیت و فرهنگ

فرهنگ تنها موضوعی نیست که جذابیت را تعیین می کند زیرا تحقیقات نشان داده است هر فردی استاندارد های خاص خود را در مورد جذابیت دارد که در نتیجه ی تجربیات گذشته اش بدست می آید.

به عنوان مثال اگر فردی در فرهنگی زندگی کند که به وی یاد داده باشند زنان لاغر جذاب هستند، ممکن است به زنان لاغر جذب شود اما ارجعیت های شخصی خود را نیز اضافه می کند که باعث می شود زنی خاص را از بین همه ی زنان لاغر دیگر انتخاب کند.

در حالی که بخش عمده ای از جذابیت زیست شناختی است ( مثلا مردان از دوران باستان تا کنون به زنانی جذب می شدند که شکل بدنشان مثل ساعت شنی باشد) اما فرهنگ نیز نقش عمده ای در شکل دادن دیدگاه انسان از زیبایی بازی می کند.

نوشته ی شاهین زند – نویسنده و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: جذابیت و فرهنگ

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه کسی را که دوست داریم جذب کنیم

چگونه با گوش دادن دیگران را جذب کنیم

نشانه های عاشق شدن در زبان بدن چیست

چرا چهره ی خشمگین جذاب است

 چگونه یک مرد را به خود جذب کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



موضوعات :
روانشناسی جذب

درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.