no-img
نوین اطلس

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد
zip
اسفند ۲۸, ۱۳۹۴

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد


تجربیات کودکی و تاثیر آن در بزرگسالی

اگر کودکی بیش از اندازه مورد حمایت و مراقبت از سوی خانواده ی خود قرار بگیرد و یک وابستگی ایمن به والدین خود پیدا کند، ممکن است نوعی ترس و ناامنی را در خود نسب به دنیای بیرون به وجود بیاورد، زیرا باور می کند که جهان جای امنی نیست. اکنون وقتی آن کودک رشد کند و تبدیل به شخصی بالغ شود، همچنان ترس ها و ناامنی های خود را حفظ می کند اما به شکلی متفاوت آن ها را نشان می دهد.

در نتیجه، تجربیات دوران کودکی می تواند بر رفتار و شخصیت دوران بزرگسالی تاثیر بگذارد حتی اگر از وجود این ارتباط آگاه نباشیم.

چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارند

اکنون سوال اصلی این است که چگونه تجربیات اولیه ی دوران کودکی می تواند بر بزرگسالی تاثیر بگذارد؟

اجازه بدهید به مثال قبل بازگردیم، کودکی که احساس ناامنی می کند ممکن است ترس از غریبه پیدا کند و در نتیجه ترجیح بدهد به جای همراهی دوستانش در خانه کنار والدین خود بماند.

زمانی که آن فرد رشد کند و تبدیل به یک فرد بالغ شود، فرهنگ و محیط پیرامون وی ممکن است او را وادار کند تا با غریبه ها ارتباط برقرار کند و از والدین خود دور شود؛ در نتیجه ترس های وی شکل دیگری به خود می گیرد. مثلا آن شخص ممکن است ترس از ریسک کردن و یا امتحان کردن چیزی جدید داشته باشد. حتی ممکن است به صورت مداوم عاشق شود زیرا احساس عشق باعث می شود امنیتی که به آن نیاز دارد ایجاد شود (نگاه کنید به نیاز های روانی دورانی کودکی و تاثیر آن در عاشق شدن)

آلفرد آدلر اعتقاد داشت آرزوها و غرایض ما هنگام کودکی شکل می گیرد و سپس همه ی دوران بزرگسالی تحت تاثیر این تجربیات دوران کودکی قرار خواهیم گرفت. انسان ها تلاش می کنند به آرزوهایی برسند که در دوران کودکی آنها را ایجاد کرده اند.

در مقاله ی قبلی خود به نام تحلیل شخصیت نمایشی (خودنماها)  گفته ام که چگونه تجربیات تنها فرزند خانواده و یا جوانترین عضو خانواده می تواند باعث شود وی وقتی بزرگ شد شخصیت نمایشی پیدا کند و همیشه به دنبال خودنمایی و جلب توجه ی دیگران باشد.

در دوره های خود توضیح داده ام که تجربیات دوران کودکی همچون نادیده گرفته شدن یا تحت تاثیر غلدری دیگران قرار گرفتن می تواند  همه ی عمر به صورت منفی بر عزت نفس یک فرد بالغ تاثیر بگذارد مگر اینکه اقدام صحیحی انجام دهد.

بزرگسالی در ادامه ی تجربیات دوران کودکی است

افراد بالغ با همه ی رفتار ها و ویژگی های شخصیتی که دارند در ادامه ی تجربیات کودکی خود قرار دارند که در گذشته آن را پشت سر گذاشته اند.

این جمله از لحاظ روانشناسی کاملا صحیح و درست است که تفاوت بین یک مرد و یک پسر بچه اندازه ی اسباب بازی های آنان است. هر شخصی وقتی بالغ می شود به دنبال برآورده کردن آرزوهای دوران کودکی خود است اما به شکلی که مورد پذیرش جامعه و فرهنگ خود باشد.

نتیجه ی پایانی این است که تجربیات دوران کودکی نه تنها بر دوران بزرگسالی تاثیرمی گذارد بلکه مشخص می کند که ویژگی های شخصیتی و رفتاری یک فرد بالغ دقیقا چگونه است.

نوشته ی شاهین زند – نویسنده و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: چگونه تجربیات دوران کودکی بر بزرگسالی تاثیر می گذارد

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

نظریه های شخصیت و انواع مختلف آن

چگونه خود و دیگران را بشناسیم

آیا تک فرزندی بد است

نحوه ی راه رفتن و شناخت شخصیت

تیپ های شخصیتی A و B

یادگیری چهره خوانی

چگونه می توان با استفاده از ترفند هایی ساده هر شخصی را عاشق خود کرد.

معرفی کتاب

1555 - Copy



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.