no-img
نوین اطلس

تحلیل شخصیت نمایشی / خودنما


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

تحلیل شخصیت نمایشی / خودنما
zip
اسفند ۲۸, ۱۳۹۴

تحلیل شخصیت نمایشی / خودنما


در این مطلب در مورد تجربیات دوران کودکی صحبت می کنیم که باعث می شود یک فرد بزرگسال، شخصیت نمایشی داشته باشد.

شناخت روانشناسی شخصیت نمایشی

بر اساس علم روانشناسی، وقتی پای آرزو ها در میان باشد بزرگسالان هیچ تفاوتی با کودکان ندارند. تنها تفاوت بین کودکی و بزرگسالی این است که در دوران بزرگسالی سعی می شود راه های منطقی تری برای رسیدن به آرزو های دوران کودکی به دست آوریم.

یک بچه ی کوچک خودنما ممکن است از روی صندلی بپرد تا به والدین خود نشان دهد چقدر فوق العاده است. وقتی آن بچه بزرگ شود دیگر از روی صندلی نمی پرد زیرا این کار از لحاض اجتماعی پذیرفته شده نیست اما در عوض راه دیگری پیدا می کند که پذیرفته شده باشد تا بتواند به آرزوی خود را برای جلب توجه برسد.

طبق دانش روانشناسی، انسان ها در دوران اولیه ی زندگی خود آرزوهایی را برای خود ایجاد می کنند و سپس وقتی به رشد بیشتری رسیدند سعی می کنند با پیدا کردن روش های منطقی این آروزها را به واقعیت تبدیل کنند.

روانشناسی کودک خودنما

اکنون باید به این سوال بیندیشیم که چیزی یک کودک را خودنما می کند؟ در ادامه به بعضی از این عوامل اشاره می شود:

تنها فرزند: تنها فرزند خانواده به محض اینکه به دنیا آمد خود را در مرکز توجه می بیندند و زمانی که بزرگتر شد همه ی سعی خود را می کند که این توجه را از دست ندهد. احتمال اینکه کودکی که تنها فرزند خانواده است یک شخصیت نمایشی و خودنما پیدا کند بسیار زیاد است.

جوانترین فرزند: وقتی کوچکترین فرزند به دنیا بیاید معمولا بیشترین توجه والدین خود را معطوف به خود می بیند و برای اینکه این توجه را حفظ کند یاد می می گیرد که یک شخصیت نمایشی یا خودنما داشته باشد.

به یاد داشته باشید همیشه توجه ی زیاد عامل ایجاد شخصیت نمایشی نیست. گاهی اوقات عدم توجه ی لازم از سوی والدین باعث می شود یک کمبود روانی در ضمیر ناخودآگاه کودک شکل بگیرد و در نتیجه وقتی بزرگتر شد برای جبران این کمبود همیشه در حال جلب توجه دیگران باشد.

در پایان بهتر از مجدد این نکته را یادآوری کنیم که شخصیت نمایشی می تواند ریشه در دوران کودکی داشته باشد. اگر شما دارای فرزند هستید بسیار اهمیت دارد که بیشتر با این عوامل آشنا شوید تا بتوانید از نظر روانی یک فرزند سالم پرورش دهید.

نوشته ی شاهین زند – نویسنده و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: تحلیل شخصیت نمایشی / خودنما

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

می خواهید بیشتر بدانید؟

فواید تحلیل رویا چیست

چه زمانی به مشاور نیاز داریم

اعتیاد به روابط عواطفی و عشق

چگونه خود یا دیگران را بشناسیم

نظریه های شخصیت و انواع مختلف آن

چگونه به ضمیر ناخودآگاه دیگران نفوذ کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.