no-img
نوین اطلس

دعای رسوایی ظالم و دشمن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

دعای رسوایی ظالم و دشمن
امتیاز 4.05 ( 21 رای )
zip
مهر ۱۰, ۱۴۰۱

دعای رسوایی ظالم و دشمن


در این مقاله، به دعای **رسوایی ظالم و دشمن** در اسلام خواهیم پرداخت. این دعا به منظور خواستاری عذاب و سزای مناسب برای ظالمان و دشمنان اسلام و مسلمانان است. در این دعا، مؤمنین خود را از ظلم و ستمان ظالمان و دشمنان محافظت می‌کنند.

در قرآن کریم، خداوند عز و جل مؤمنین را به دعای رسوایی ظالم و دشمن تشویق می‌کند و می‌فرماید: “وَ دَعْ عَلَی الظَّالِمِیْنَ عَذَابًا بِعَذَابٍ مِّثْلِ مَا کَانُوْا یَکْسِبُوْنَ” (سوره ابراهیم، آیه ۴۲)، به این معنا که مؤمنین باید برای خواستاری عذاب و سزای مناسب برای ظالمان و دشمنان، دعایی با عبارت “و دع علی الظالمین عذابا بعذاب” بخوانند.

در احادیث معصومین (ع) نیز دعای رسوایی ظالم و دشمن به عنوان یکی از دعاهای معروف و مؤثر مطرح شده است. به عنوان مثال، امام صادق (ع) فرمود: “هر کسی که برای خودش این دعا را بخواند، خداوند برایش از هر دشمنی و ظالمی که برایش وجود دارد، پناهی می‌بخشد” (مصباح الشریعه، ج ۱، ص ۲۳۰).

دعای رسوایی ظالم و دشمن، به عنوان یکی از دعاهای مؤثر در مبارزه با ظلم و ستم شناخته شده و می‌تواند به حفظ حقوق و عدالت در جامعه کمک کند. از این رو، این دعا برای مسلمانان بسیار مهم است و باید در همه مواردی که با ستم و ظلم مواجه می‌شوند، از آن استفاده کنند.

دلیل خواندن دعای رسوایی ظالم و دشمن

در طول تاریخ، انسان‌ها همواره با چالش‌های بزرگی مواجه بوده‌اند که یکی از آن‌ها مبارزه با ظلم و ستم است. ظلم، به معنای نادیده گرفتن حقوق دیگران و اعمال قدرت به شکل ناعادلانه است. در برابر این پدیده، افراد زیادی به دعا و توسل به قدرت‌های معنوی روی آورده‌اند تا از این طریق، حمایت و کمک بخواهند.

دعای رسوایی ظالم و دشمن، نه تنها بیانگر خواست برای پایان دادن به ظلم است، بلکه نشان‌دهنده امید به احقاق حق و برقراری عدالت است. این دعا می‌تواند به عنوان یک ابزار معنوی برای تقویت روحیه و ایجاد انگیزه برای مقابله با سختی‌ها و مشکلات به کار رود.

در این راستا، می‌توان به داستان‌ها و اشعاری اشاره کرد که در آن‌ها از قدرت دعا برای مبارزه با ظلم سخن به میان آمده است. این داستان‌ها و اشعار، مردم را به استقامت و پایداری در برابر مشکلات دعوت می‌کنند و به آن‌ها یادآوری می‌کنند که هیچ ظلمی ابدی نیست و روزی حقیقت آشکار خواهد شد.

در نهایت، دعای رسوایی ظالم و دشمن، بیانگر این واقعیت است که انسان‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی برای مقابله با ناعدالتی‌ها بوده‌اند و این دعا می‌تواند به عنوان یکی از این راه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اگر کسی به شما ظلم و ستم می کند، با شما دشمنی دارد و سعی می کند دیگران را نیز با شما دشمن کند باید بدانید خداوند متعال گفته است سکوت در برابر ظلم از خود ظلم نیز بدتر است. پس خیلی زود باید برای رسوا شدن این طالم ستمگر و دشمن دست به کار شوید و تلاش کنید.

دعا به شما کمک می کند رسوایی ظالم را به چشم ببینید و خیلی زود حقتان را از او بگیرید. در این مطلب احادیثی در مورد سکوت در برابر ظلم گردآوری کرده ایم که آن ها را در اختیار شما می گذاریم تا بدانید نباید در برابر ظلم ستم دیگران سکوت کرد و باید ظالم را رسوا سازید. همچنین به شما نشان می دهیم عاقبت ظلم به همسر در زندگی زناشویی چیست و چگونه کسی را که با شما دشمنی می کند نابود کنید.

۴ مرحله دعا برای رسوایی ظالم

باشد. برای خواندن دعای **رسوایی ظالم و دشمن**، می‌توانید به مراحل زیر عمل کنید:

۱. آماده‌سازی

قبل از شروع دعا، قلب و ذهن خود را به سمت خداوند بگردانید و از ایمان و توکل خود به او پیروی کنید.
– به یاد داشته باشید که این دعا برای حفظ حقوق و عدالت است و نباید به عنوان وسیله‌ای برای انتقام یا انزجار از دیگران استفاده شود.

۲. خواندن دعا

دعای رسوایی ظالم و دشمن به صورت زیر است:
“`
وَ دَعْ عَلَی الظَّالِمِیْنَ عَذَابًا بِعَذَابٍ مِّثْلِ مَا کَانُوْا یَکْسِبُوْنَ
“`

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مَا تَعَاهَدْتَ بِهِ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ إِجَابَهِ الدُّعَاءِ، وَبِحَقِّ مَا وَعَدْتَ بِهِ الْمُظْلُومِینَ مِنْ نَصْرِکَ وَتَأْیِیدِکَ، أَنْ تَنْصُرَنِی عَلَى مَنْ ظَلَمَنِی، وَتَقْتَصَّ لِی مِنْهُ.

این دعا به معنای “خدایا، من از تو می‌خواهم به حق آنچه به مؤمنین از اجابت دعا وعده داده‌ای و به حق آنچه به مظلومین از یاری و تأییدت وعده فرموده‌ای، از کسی که به من ظلم کرده است نصرتم دهی و برایم از او قصاص کنی” می‌باشد.

– این عبارت ها را تکرار کنید و با ایمان و اخلاص بخوانید. در هر بار خواندن، به خداوند توکل کنید و از او خواستاری عذاب و سزای مناسب برای ظالمان و دشمنان باشید.

۳. تفسیر 

– این دعا به خواستاری عذاب و سزای مناسب برای ظالمان و دشمنان اسلام و مسلمانان است.
– با خواندن این دعا، مؤمنین خود را از ظلم و ستمان ظالمان و دشمنان محافظت می‌کنند.

۴. استفاده در زندگی روزمره

– این دعا را می‌توانید در همه مواردی که با ستم و ظلم مواجه می‌شوید، بخوانید.
– با ایمان و اخلاص، از خداوند خواستاری عدالت و حقوق خود و دیگران باشید.

با این توضیحات، امیدوارم که بتوانید دعای رسوایی ظالم و دشمن را به درستی بخوانید و از آن در مبارزه با ظلم و ستم استفاده کنید.

سوره آل عمران برای رسوایی دشمن

دعای زیر را می توانید ۳ بار صبح و ۴ بار ظهر و ۵ بار شب با نیت رسوایی دشمن بخوانید:

آیات ۱۳۴ و ۱۳۵ و ۱۳۶ سوره آل عمران :

الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ

الْمُحْسِنِینَ ﴿۱۳۴﴾

وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ

إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ یُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ یَعْلَمُونَ ﴿۱۳۵﴾

أُولَئِکَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَهٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ ﴿۱۳۶﴾

دعای گرفتن حق از ظالم

هر کس از از ظالمی یا از شر دیگری ترس داشته باشد و ظالم حق او را خورده باشد و بخواهد حق خود را برگرداند هر روز ۱۱ مرتبه بگوید : یا مالک یوم الدین ایاک نعبد و ایاک نستعین

پس از آن از ظالم هیچ ظلمی به او نمی رسد و خیلی زود می تواند حق خود را از آن ظالم پس بگیرد و او را به سزای عملش برساند.

همچنین  از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله و سلم نقل شده است: قرائت سوره تغابن هنگامی که با ظالمی روبرو می شوید که حق شما را خورده است و از او می ترسید مایه امنیت و دفع شر او می شود و می توانید حقتان را پس بگیرید.

حدیث سکوت در برابر ظلم

اگر ظلم کسی ثابت شود، آن ظلم یکی از مهم‌ترین مصادیق منکر بوده و دیگر سکوت در مقابل آن جایز نخواهد بود؛ در آیۀ ۱۸۳سورۀ آل عمران، افرادی به عنوان قاتلان پیامبران معرفی شده‌اند که دخالت مستقیمی در وقوع قتل نداشتند، اما با این وجود مورد اعتراض قرار گرفتند: «بگو قطعاً پیش از من، پیامبرانی بودند که دلایل آشکار را با آنچه گفتید، برای شما آوردند. اگر راست می‏ گویید، پس چرا آنان را کشتید؟». حضرت صادق(ع) فرمودند این اتهام وارده به بنی اسرائیل به دلیل آن بود که نسل‌های بعدی نیز حاضر نشدند قتل انبیاء را محکوم نموده و از آن اعلام برائت کنند.

بر همین اساس، اگرچه منطق قرآن در برخورد اجتماعی با دیگران بر پایه‌ی حکمت، اندرز و آرامش است،(۴) اما در برخورد با ظالمان شیوه‌ی گفت‌وگو با آنان را متفاوت دانسته و سخن محکم و معترضانه را در پیش می‌گیرد: «خداوند، بانگ برداشتن به بدزبانی را دوست ندارد، مگر کسی که بر او ستم رفته باشد».(۵)

چگونه دشمن خود را نابود کنیم

ما از راه های مختلفی برای نابود کردن دشمنان‌مان استفاده می‌کنیم. اما این راه ها فقط برای دشمنان‌مان خطرناک نیستند، برای خودمان نیز خطرناک‌اند. اگر من بخواهم با «دشمن»‌ام بجنگم تا به او آسیب بزنم، این امکان نیز وجود دارد که او هم به من آسیب بزند، یا حتی آسیب بیشتری هم بزند. از همین روست، که انسان عاقل همیشه قدرت خودش و قدرت دشمنش را می‌سنجد و بعد دست به ابراز آشکار دشمنی یا اقدام برای آسیب رساندن به دشمنش می‌زند. اما راههایی که ما ممکن است برای نابودی دشمن‌مان در پیش بگیریم همه به یک اندازه هزینه‌بر و پررنج نیستند.

اگر من بخواهم برای نابود کردن دشمنم تمامی سرمایه و وقت خودم را هدر دهم و زندگی خودم و فرزندانم و خویشاوندانم یا هموطنانم را فدای نابودی او کنم، چه بسا حتی با نابودی او خودم را هم نابود کرده باشم، چرا که دیگر چیزی برای ادامۀ حیات نداشته باشم. بنابراین، انسان عاقل از خود می‌پرسد آیا دشمن را حتماً باید از راه اعمال زور و به کار بردن سلاح و نابود کردن جسمانی از میان برداشت، آیا هیچ راه دیگری برای از میان بردن دشمن نیست؟

آبراهام لینکلن در سخن نغزی بهترین راه نابودی «دشمن» را پیشنهاد می‌کند، راهی که می‌توانیم ببینیم چقدر کم‌هزینه و پرفایده است: «بهترین راه برای نابود کردن دشمن دوست شدن با اوست». بله، چرا «دشمن» را به «دوست» تبدیل نکنیم؟ آیا این کم‌هزینه‌ترین و بهترین راه و اخلاقی‌ترین راه نیست؟ چه کسی گفته است که دوستان ما همیشه دوستان ما خواهند بود و دشمنان‌مان همیشه دشمنان‌مان؟ آیا ما در زندگی نمی‌بینیم که چگونه دوستان‌مان به دشمنان‌مان تبدیل می‌شوند و دشمنان‌مان به دوستان‌مان!

عاقبت ظلم به همسر در روایات

یکی از گناهانی که به حکم عقل و شرع بسیار مذمت شده است؛ ظلم است. انسان ظالم بیش از این که به دیگران ظلم کند؛ به خود ظلم کرده است. زیرا اگر انسان کار خوبی انجام دهد؛ در اصل به خودش خوبی کرده است. کسی که مثلا دست فقیری را می گیرد، به خویشتن لطف کرده است. بله فرد کمک کننده به فقیر کمکی رسانده است؛ ولی در واقع، دنیا و آخرت خود را آباد کرده است. در دنیا دوست پیدا می کند؛ خدا چند برابر در دنیا به او می دهد و در آخرت هم بهره ای صد چندان دارد.

کسی هم که در حق دیگران بدی می کند؛ در اصل به خودش ستم کرده است. زیرا در دنیا و آخرت ضرر می کند. اولین ضرر دنیوی او این است که دوست شفیقی را از دست داده و یا دشمنی برای خودش ساخته است و دومین آن، تقاص است در همین دنیا. زیرا یکی از گناهانی که نتیجه اش در همین دنیا دیده می شود، ستم به دیگران است. و نتیجه شوم دیگرش در آخرت است.

در قرآن مجید، آیات زیادی در مذمت ظلم وارد شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود: «انّ الظّالمین لهم عذاب الیم؛ قطعاً برای ستمگران عذاب دردناکی هست» «و انّ الظّالمین لفی شقاقٍ بعیدٍ: ستمگران در عداوت شدید دور از حق قرار گرفته اند» «الا لعْنه اللّه علی الظّالمین؛ آگاه باشید؛ لعنت خدا بر ستمگران باد.» «یوم لا ینفع الظّالمین معْذرتُهم و لهم اللّعنهُ و لهم سوءُ الدّار؛ روز قیامت روزی است که عذرخواهی ظالمان سودی به حالشان نمی بخشد و لعنت خدا بر آن ها، و جایگاه بد نیز برای آنان است.» «وَ اللَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمین؛ خداوند ستمکاران رادوست ندارد»

به کلمه ظلم و ظالمین در قرآن مراجعه کنید تا ببینید چه جزای بزرگی برای ستمکاران در نظر گرفته شده است. «لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهادٌ وَ مِنْ فَوْقِهِمْ غَواشٍ وَ کذلِک نَجْزِی الظَّالِمینَ؛ برای آنان بستری از دوزخ و برفرازشان پوشش هایی از آتش است و ما این گونه ستمکاران را پاداش می دهیم.»

در روایتی امام باقر علیه السلام ظلم را به سه دسته تقسیم می کنند: «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ الظُّلْمُ ثَلَاثَهٌ: ظُلْمٌ یغْفِرُهُ اللَّهُ وَ ظُلْمٌ لَا یغْفِرُهُ اللَّهُ وَ ظُلْمٌ لَا یدَعُهُ فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لَا یغْفِرُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَالشِّرْک بِاللَّهِ وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی یغْفِرُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَظُلْمُ الرَّجُلِ نَفْسَهُ فِیمَا بَینَهُ وَ بَینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لَا یدَعُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَالْمُدَاینَهُ بَینَ الْعِبَادِ وَ قَالَ علیه السلام مَا یأْخُذُ الْمَظْلُومُ مِنْ دِینِ الظَّالِمِ أَکثَرُ مِمَّا یأْخُذُ الظَّالِمُ مِنْ دُنْیا الْمَظْلُومِ؛ امام باقر علیه السلام فرمود: ظلم و ستم سه گونه است: ستمی که خدا می آمرزد و ستمی که خدا نمی آمرزد و ستمی که خدا رها نمی کند. آن که خدا نیامرزد؛ شرک به خداست و آن که می آمرزد؛ ستم بر نفس است و آن که وانگذارد، حق بندگان است بر یکدیگر. فرمود: آنچه مظلوم از دین ظالم بستاند؛ بیشتر از آن است که ظالم از دنیای مظلوم می ستاند» فردای قیامت، کارهای نیک ظالم را بر می دارند و به مظلوم می دهند و همین طور گناهان مظلوم را به ظالم می دهند.

در این روایت اشاره شده است؛ ظلمی که به واسطه آن خداوند ظالم را رها نمی کند؛ ظلم و ستم به دیگران است. باری تعالی از حق الناس نمی گذرد. خداوند در کمین ظالمین، نشسته است تا حق ظالم را بستاند. در قیامت خداوند از حسنات ظالم بر می دارد و به مظلوم می دهد. لذا حضرت باقر علیه السلام فرمودند: آن مقداری که مظلوم از دین ظالم می گیرد،؛ به مراتب بیشتر است از آن چه که ظالم از دنیای مظلوم گرفته است.

در میان ظلم در حق مردم، آن ظلمی که مظلوم، یاور ندارد؛ خطرش بیشتر و عواقبش هولناک تر است. «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ لَمَّا حَضَرَ عَلِی بْنَ الْحُسَینِ الْوَفَاهُ ضَمَّنِی إِلَی صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یا بُنَی أُوصِیک بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاهُ وَ بِمَا ذَکرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ یا بُنَی إِیاک وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیک نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ؛ حضرت باقر علیه السلام فرمود: پدرم علی بن الحسین هنگام وفات مرا در آغوش گرفته فرمود: پسرم تو را وصیتی می کنم که پدرم هنگام وفات به من نمود از جمله سفارشی که نمود این بود که فرمود: بترس از این که ستم روا داری به کسی که جز خدا ناصری ندارد.»

مطالب مرتبط:

از بین بردن رقیب عشقی

دعا برای دفع زن مزاحم

دعا برای دور شدن دشمن بد طینت

دعای محبت با فلفل سیاه

دعای قوی برای فراری دادن همسایه بد



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.