no-img
نوین اطلس

تاثیر عشق بر مغز


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

تاثیر عشق بر مغز
zip
بهمن ۲۵, ۱۳۹۶

تاثیر عشق بر مغز


این مطلب در مورد موضوعات تاثیر عشق بر بدن، تاثیر عشق بر جسم، عشق و مغز، اثر عشق بر قلب، تپش قلب عاشق، دلایل عاشق شدن مردان، هورمون عشق در مردان، دلایل علمی عاشق شدن نوشته شده است.

تاثیر عشق بر بدن

۱. عشق می تواند به شما انرژی بیش تری بدهد.
هم عشق عاطفی و هم عشق جسمانی می تواند به سلامت روانی و جسمانی بهتری بینجامد. هنگامی که یکی از مشکلات تان سستی و تنبلی در بعد از ظهرها است، عشق می تواند به شما انرژی دوباره بدهد.

۲. عشق می تواند سبب سلامت روانی تان شود.
همان طور که گفته شد، عشق می تواند سلامت روانی تان را بهبود ببخشد. وقتی شاد هستید، اثرات خوشی با افزایش فعالیت دوپامین، مغزتان را تقویت می کند، و خوش بین تر، پرانرژی تر، و خیلی سالم تر می شوید.

۳. عشق دستگاه ایمنی تان را تقویت می کند.
کشمکش ها بخشی از روابط هستند. با این حال، وقتی شما مسائل را با شریک عشقی تان حل می کنید، این به دستگاه ایمنی شما کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشد. هرچند ممکن است گاهی اصلا آسان نباشد، اما مشاجره به عاشقانه ترین روش می تواند ایمنی شما را تقویت کند.

۴. با عشق درد زیادی احساس نمی کنید.
تنها گرفتن دست شریک عشقی تان می تواند احساس درد را در شما کاهش دهد. پژوهش نشان داده است کسانی که شوک های الکتریکی را تجربه کرده اند، وقتی پس از آن اتفاق دست عشق شان گرفتند درد کم تری احساس کردند.

تاثیر عشق بر جسم

شما را سرخوش می‌کند
دانشمندان دانشکده پزشکی نییورک سیتی، با بررسی اسکن MRIجمعی از دانشجویان دریافتند عاشق بودن همان سیستم عصبی مغز را فعال می‌کند که وقتی کوکائین مصرف می‌کنید باعث سرخوشی مفرط می‌شود. پس اگر احساس می‌کنید به زوجتان معتاد هستید، شاید آنقدرها هم که فکر می‌کنید دیوانه نباشید.
شما را گنگ و گیج می‌کند
محققان دریافتند کسانی که عاشق هستند، نسبت به آنهایی که نیستند کمتر قادر به تمرکز و انجام کارهایی هستند که به توجه نیاز دارد. به‌علاوه، شرکت کنندگان در این تحقیق هرچقدر میزان عشقشان بیشتر بود، تمرکز کردن برای انجام تکالیف برایشان مشکل‌تر می‌شد. هنوز مشخص نیست که چرا عشق مغز را گیج می‌کند، اما فرضیه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که تعادل بین تمرکز و تخیل برای یک رابطه موفق بسیار دشوار است.
شما را به یک آدم شرور تبدیل می‌کند
محققان از شرکت کنندگان در این تحقیق خواستند زمانی را توصیف کنند که یکی از نزدیکانشان در معرض خطر بوده و عکس‌العمل آنها چه بود. آنها متوجه شدند علاقه داشتن به یک نفر باعث بروز رفتار تهاجمی در چنین موقعیتی می‌شود. در واقع هورمون‌های عصبی به پرخاشگری و همدلی متصلند. درنتیجه وقتی با کسی هستید که دوستش دارید، این هورمون‌ها می‌توانند احساس گرم و همدلی مهربانانه مغزتان را به حالت تهاجمی و محافظت‌کننده ای تبدیل کند و شما را برای دفاع از زوجتان در برابر مهاجمان، موقعیت‌های استرس‌زا و حتی اندوه آماده می‌کند.
شما را وسواسی می‌کند
اگر تا به حال عاشق شده باشید می‌دانید که احساس شیفتگی که در مراحل اولیه رابطه وجود دارد می‌تواند همه چیز را فرا گیرد و طاقت‌فرسا باشد. محققان دریافتند اثرات زیستی شیمیایی علاقه عاشقانه می‌تواند غیرقابل تشخیص از اختلالات ناشی از وسواس باشد. آنها متوجه شدند سطح هورمون سرتونین کسانی‌که در شش ماه اخیر عاشق شده اند به اندازه بیماران مبتلا به وسواس، پایین است.

عشق و مغز

لوسی براون و هلن فیشر بر روی مغز افراد عاشق تحقیقاتی انجام دادند. آنها پس از اسکن مغز عاشق این افراد به حقایق جالب توجهی دست یافتند. در این آزمایش مغز این افراد در حالیکه به عکس معشوق خود نگاه می‌کردند مورد مشاهده قرار می‌گرفت و پس از چند ثانیه عکس دیگری که بار عاطفی برای فرد نداشت به آنها نشان داده می‌شد تا به تفاوت مراکز فعالیت مغز در حین تماشای عکس معشوق پی برده شود. در FMRI انجام شده این دو محقق دریافتند که دو قسمت از مغز در حین تماشای عکس معشوق فعالیت از خود نشان می‌دهد:

۱. VTA (Ventral Tegmental Area)
۲. هسته دم دار (Caudate Nucleus).

VTA قسمتی از مغز میانی است که خود بخشی از ساقه مغز محسوب می‌شود و در هنگام تماشای عکس معشوق شروع به فعالیت می‌کند. این قسمت زمانی فعال می‌شود که ما چیزی را که واقعا می‌خواهیم مانند آب و غذا به‌دست می‌آوریم. این همان قسمتی است که می‌گوید: «آره، خوشم اومد، از اینها می‌خواهم.» سیستم پاداش در مغز از VTA شروع می‌شود. هنگامی که شما عاشق هستید و به عکس معشوق نگاه می‌کنید، او را می‌بینید، صدای او را می‌شنوید و یا در خیال او را تجسم می‌کنید این ناحیه پیام‌هایی را از طریق آزاد کردن نوروترانسمیترهایی همچون دوپامین به سایر قسمت‌های مغز از جمله هسته دم‌دار ارسال می‌کند. این همان قسمتی است که در هنگام مصرف کوکائین نیز فعال می‌شود.

هسته دم‌دار به‌واسطه ارتباطی که با سایر قسمت‌های مغز دارد، پیام‌هایی را که ازVTA دریافت کرده است را با صدا، بو، تصویر و احساسات مرتبط با معشوق یکپارچه می‌کند. هسته دم‌دار با کرتکس مغز (قسمت مربوط به تفکر) و قسمت حافظه در ارتباط است. بنابراین همه احساسات، هیجانات، افکار و انگیزه‌های شما در هسته دم‌دار با یکدیگر مرتبط و یکپارچه می‌شوند. (در تجربه‌ای تصادفی، فردی که به اپیلپسی دچار بود پس از تحریک هسته دم‌دار در مغزش توسط الکترود اعلام کرد که عاشق دکتر است).

زمانی که شرکت‌کنندگان به عکس معشوق نگاه می‌کردند امیگدال آنها در قیاس با زمانی که به یک عکس خنثی می‌نگریستند واکنش کمتری داشت. امیگدال مسئول مسئول احساس ترس و خشم است. شاید به این دلیل است که مغز عاشق حاضر است برای وصال به معشوق دست به هر کاری بزند.

اثر عشق بر قلب

اصلا عشق با بدن ما چه می‌کند؟ فرماندهی مغز بر عشق

در ادبیات، هنر یا زبان عادی مردم کوچه و بازار هر گاه صحبت از عشق شده، پای قلب به میان آمده است؛ قلبی که با دیدن معشوق به تپش افتاده و در حال بیرون زدن از سینه است یا با از دست دادن معشوق، زخم خورده و شکسته شده است. هرچند در این تعبیر جاافتاده قلب و عشق پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند، اما در حقیقت آن اندامی که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است.

دوناتلا مارازیتی، استاد دانشگاه پیزا، که خود دو بار عاشق شده و قدرتی را که عشق ایجاد می‌کند، به شخصه تجربه کرده بود، علاقمند شد که پدیده‌ی عشق را بیشتر کنکاش کند. او در سال ۱۹۹۹ نتایج تحقیقی را منتشر کرد که در آن نشان داده شده بود، سطح سروتونین، از ناقل‌های عصبی که نقش آرام‌بخش‌‌ دارد، در کسانی که به گفته خود عاشق هستند بسیار پایین‌تر از میزان طبیعی است.

طبق این تحقیق سطح سروتونین در بدن این افراد درست در همان سطحی بوده است که در بدن افراد مبتلا به اختلال وسواس دیده می‌شود. در این تحقیق که در مجله New Scientist به چاپ رسید، ذکر شده بود که هر دو گروه (عاشق‌ها و مبتلایان به اختلال وسواسی فکری یا عملی) به طور افراط‌ گونه‌ای نسبت به یک چیز یا یک شخص احساس نگرانی و وسواس از خود بروز می‌دهند.

پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که عاشق شدن واقعا چشم انسان را بر کم و کاستی‌های معشوق می‌بندد. این گروه تحقیقاتی با تکیه بر یافته‌های خود عنوان کردند که شیمی مغز کسانی که رفتارهای وسواس‌گونه از خود نشان می‌دهند، مثلا روزانه به دفعات بسیار زیاد دست‌هاشان را می‌شویند یا به‌طور غیرعادی تمایل به نظافت یا کنترل مدام شعله‌های گاز دارند، با افرادی که تازه عاشق شده‌اند، شباهت دارد.

دوناتلا مارازیتی و تیمش ۲۴ زن و مرد را که در طول ۶ ماه پیش از این تحقیق عاشق شده بودند با ۲۴ زن و مرد داوطلب دیگر که یا تنها یا در رابطه عاشقانه طولانی مدت و با ثبات بودند، مقایسه کردند. نخستین یافته این دانشمندان این بود که در بدن زنان و مردان عاشق به طور قابل ‌توجهی میزان هورمون کورتیزول که در هنگام استرس ترشح می‌شود، بالاتر از گروه دیگر است.

تپش قلب عاشق

وقتی که عاشق می شوید، مغز شما سرشار از دوپامین و نوراپاینفرین می شود که احساس شادی و سرخوشی را برای شما به ارمغان می آورد.

به همین دلیل است که نوعاشقان کمتر به جزییات زندگی یکدیگر توجه میکنند، یا تمام شب را با هم حرف می زنند و بی توجه به آیندۀ رابطه با هم تعطیلات آخر هفته را به مسافرت می روند . عشق آدرنالین نیز آزاد می کند که باعث بالا رفتن تپش قلب و فشارخون می شود .برای همین است که وقتی که نزدیک معشوق خود هستید، تپش قلب می گیرید و زانوهای تان می لرزند.

دلایل عاشق شدن مردان

ما مردها زنها را دوست داریم چون:
*چون همیشه احساس می‌کنند جوانند، حتی وقتی پیر می‌شوند.
*چون هر وقت کودکی را می‌بینند لبخند می‌زنند.

*چون وقتی مسیر مستقیمی‌را طی میکنند همیشه مستقیما” روبرو را نگاه می‌کنند و هرگز به طرف ما مردان که با لبخند راه را برایشان باز کرده ایم برنمی‌گردند تا تشکر کنند.

*چون در همسرداری به گونه ای رفتار می‌کنند که ذهن هیچ غریبه ای به آن راه ندارد

*چون همه ی توان خود را برای داشتن خانه ای زیبا و تمیز بکار می‌گیرند و هرگز برای کاری که انجام می‌دهند توقع تشکر ندارند.

*چون هر آنچه که در زندگی خصوصی افراد مشهور اتفاق می‌افتد را جدی می‌گیرند.

*چون سراغ مسائل غیر اخلاقی نمی‌روند.

*چون نسبت به زجری که برای زیباتر شدن تحمل می‌کنند شکایتی نمی‌کنند. حتی هنگام استفاده از وسایل خطرناک در سالن‌های ورزشی

*چون آنها ترجیح می‌دهند سالاد بخورند.

*چون فقط عاشق پیش غذاها ی متنوع و رنگارنگ و آرایش ملایم و زیبا هستند در حالیکه ما عاشق نوشیدنی‌های مخرب هستیم.

*چون آنها با همان دقت و ظرافتی که میکل آنژ تابلوی Sistine Chapel را کشیده است، به زیبا ساختن خود دقت میکنند.

هورمون عشق در مردان

نقش سروتونین در عاشق شدن از نظر علمی
سروتونین، یکی از مهمترین هورمونها، که باعث میگردد بسیار زیاد به معشوقتان فکر کنید.

دلایل علمی عاشق شدن

رابطه عشق و هورمون
فرضیه‌های متعددی در مورد اساس زیستی عاشق شدن وجود دارد. برخی می‌گویند که عشق نتیجه اوج‌‌گیری میزان ماده فنیل ایتلامین، مولکولی پیام‌دهنده در مغز که ساختمان شیمیایی مشابه آمفتامین دارد، است. برخی دیگر افکار ناخوانده عشق را به کاهش یافتن سیستم‌های سروتونین یک ماده شیمیایی پیام‌رسان دیگر در مغز نسبت می‌دهند. اما بیشتر پژوهشگران بر این باورند که عاشق شدن عاطفه‌ای است که با اضطراب و ترس ارتباط دارد. آنها اعتقاد دارند افراد اغلب در شرایط ترسناک پیوندهای قوی عاطفی و صمیمی برقرار می‌‌کنند و معیار آنها برای افراد عاشق فکر کردن به معشوق دست‌کم چهار ساعت در روز و رابطه داشتن با او برای بیشتر از شش ماه است البته گروهی از روان‌شناسان معتقدند احساس عاشق بودن حدود ۱۸ ماه تا ۳۰ سال ادامه پیدا می‌کند ولی نه به شدت اولیه.
اصلی‌ترین هورمونی که در افراد عاشق بالا می‌رود همان هورمونی است که هنگام استرس در بدن ترشح می‌شود بنابراین وجود استرس و برانگیختگی در مراحل اولیه یک رابطه عاشقانه بارزتر است.
جالب اینجاست که در مردان درگیر عشق میزان تستسترون،‌ همان هورمونی که مسوول ایجاد میل جنسی و رفتار پرخاشگرانه در دو جنس مرد و زن است، کمتر از مردان غیرعاشق است. اما در زنان عاشق میزان این هورمون افزایش می‌یابد که این تغییرات این فرضیه را در بین دانشمندان قوت می‌بخشد که ممکن است عاشق شدن تا حدی تفاوت‌های میان دو جنس را از بین ببرد، یعنی مردان را ملایم‌تر و زنان را تهاجمی‌تر کند.

هورمون‌هایی که شما را عاشق می‌کنند
دانش امروز نشان می‌دهد احتمالا نوع عمل هورمون‌های ما در داشتن یک زندگی سعادتمند دخیل هستند. همه مردها و زن‌هایی که با هم ازدواج می‌کنند، دوست دارند زندگی‌شان دوام داشته باشد، بنابراین سال‌هاست که علم در حال کاوش منشاء عصبی – زیستی احساسات انسان است. داستان‌های رمانتیک پر است از عشق در اولین نگاه، ازدواج، بچه‌دار شدن، خوشبخت شدن و مرگ که با وجود پیچیدگی‌های زندگی امروز، داشتن چنین زندگی‌ای آرزوی هر زوجی است و همه مردها و زن‌هایی که با هم ازدواج می‌کنند خواهان یک زندگی عاشقانه و پایدار هستند.

در اولین برخورد، بدن شما و مرد مقابل‌تان اطلاعات متفاوتی را رد و بدل می‌کند که تبادل اطلاعات با فرومون‌ها نوعی ترکیبات حیاتی که از غدد لنفاوی زیر بغل ترشح می‌شوند، انجام می‌گیرد.
بعد از طی مرحله نخست، در صورتی که نگاه، خنده یا ژستی از فرد مقابل باعث جذب زن یا مرد شود، شخص احساس می‌کند دلبسته طرف مقابل است. دلیل آن هم افزایش آدرنالین در بدن است که فعالیت مغزی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد احساس خوبی داشته باشد.
وقتی فردی حس می‌کند عاشق طرف مقابل شده حالت سرخوشی به او دست می‌دهد و این حالت نتیجه فعالیت فنیل اتیل آمین یا نوعی آمفتامین مغزی طبیعی است که در شکلات هم وجود دارد و انرژی و اشتیاق فرد را افزایش می‌دهد البته اثر فنیل اتیل آمین دوام چندانی ندارد و برای اینکه این حالت در فرد بماند به فعالیت‌هایی نیاز است تا دوباره سبب ترشح آن شوند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

مردان چگونه ابراز عشق میکنند؟

عادی شدن عشق

جملات تاکیدی برای رسیدن به عشق

روانشناسی مردان در عشق

عشق در زندگی زناشویی

راز جذب عشق

زبان بدن در روابط عاشقانه

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

تاثیر عشق بر بدن و  تاثیر عشق بر جسم چیست؟ ارتباط بین عشق و مغز چیست؟ اثر عشق بر قلب چگونه است و تفاوت تپش قلب عاشق در چیست؟ دلایل عاشق شدن مردان در چه مواردی است؟ هورمون عشق در مردان به چه نامی شناخنه می شود؟ دلایل علمی عاشق شدن چیست؟



موضوعات :
روانشناسی عشق

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.