no-img
نوین اطلس

آرامش زندگی در چیست


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

آرامش زندگی در چیست
zip
بهمن ۲۵, ۱۳۹۶

آرامش زندگی در چیست


این مطلب در مورد موضوعات زندگی آرام، آرامش واقعی در زندگی، بهترین آرامش چیست، آرامش در زندگی زناشویی، آرامش درونی با خدا، آرامش زندگی من، تعریف آرامش، تعریف علمی آرامش نوشته شده است.

 

آرامش واقعی در زندگی

۱- جلوی گریه خود را نگیرید ، تا گهگاهی گریه کنید.

۲- دست کم روزی ۱۵ دقیقه را در سکوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و نیز چیزهایی که دارید فکر کنید. سکوت ، عصاره‌ی آرامش است، با زور نمی‌توان آن را ایجاد کرد، باید زمانی که فرا رسید آن را بپذیرید.

۳- افراد آرام به خود می‌گویند: ” برای تغییر گذشته کاری نمی‌توان کرد ” ، آنگاه از فکر ادامه ی زندگی لذت می‌برند.

۴- وقتی احساس می‌کنید که سرتان پر از فکرهای مختلف است و جای خالی در آن نیست، با قدم زدن، آن‌ها را پاک کنید.

۵- اگر نتوانید کسی را ببخشید، افکار خشمگین‌تان شما را برای همیشه با این افراد مرتبط خواهد کرد. شاد کردن دیگران، باعث آرامش می‌شود.

۶- آرامش را از کودکان بیاموزید، ببینید چگونه در همان لحظه‌ای که هستند، زندگی می‌کنند و لذت می‌برند.

۷- از همان که هستید راضی باشید، در این صورت احساس آرامش بیشتری می‌کنید.

۸- هر چه اکسیژن بیش‌تری به شما برسد، آرام‌تر خواهید شد، خوب است در محل کار و زندگی خود گیاهی نگه دارید.

بهترین آرامش چیست

هوای دریا، آب شور و صدای امواج، همگی باعث آرامش می‌شوند، مسافرت به سواحل دریا را فراموش نکنید. (پیشنهاد ما به شما سواحل استان گلستان است) تماشای ماهی‌ها مثل خیره شدن به دریا، در شما ایجاد آرامش می‌کند، زیرا ماهی‌ها آرام شنا می‌کنند و آرام تنفس می‌کنند.

آهسته غذا خوردن و جویدن، باعث تجدید قوای فکری و احساس آرامش خواهد شد.

برای تأثیر بیش‌تر و رسیدن به آرامش، در خود متمرکز شوید و آرام نفس بکشید.

تمرین کنید که آرام‌تر از حد معمول صحبت کنید، این کار خود به خود ، ضربان قلب و تنفستان را کم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد، ذهن و فکرتان را از بسیاری مسایل پاک کنید.

اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یکی از با افتخارترین روش‌های رسیدن به آرامش خاطر رسیده‌اید، آنگاه می‌توانید بگویید: ” الا بذکر الله تطمئن القلوب “. اگر از خدا دور افتاده‌اید، اکنون وقت آشتی است. داشتن یک تکیه‌گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می‌شود.

احساسات و مشکلات خود را به دیگران بگویید و آرامش بیش‌تری احساس کنید.

آرامش در زندگی زناشویی

فرقی نمی کند زن باشید یا مرد. زندگی مشترک می تواند طوری پیش برود که شما را دچار استرس و نگرانی کند. برای این که زندگی مشترکی با تنش و درگیری محدود داشته باشید و بتوانید استرس های یک رابطه را حل کنید باید بفهمید چه چیزهایی منبع استرس و نگرانی افراد است؟ همین که بدانید به طور معمول چه چیزهایی باعث نگرانی است و چطور باید این نگرانی ها را کم کنید در مقابله با استرسی که بیشتر باعث تنش در رابطه می شود برایتان مفید است‎.

درک نکردن نگرانی های دائمی خود و همسر
به طور معمول چیزهایی وجود دارد که باعث نگرانی و اضطراب می شود اما چیزهایی که معمولا شما را نگران می کند با چیزهایی که عامل اضطراب دیگری است فرق دارد. شما ممکن است همیشه برای قرارهای روزانه تان اضطراب داشته باشید و شریک زندگی تان معمولا برای آینده نگران است. اضطراب شما ممکن است برای چیزهای روزمره باشد مثل این که آیا چراغ را خاموش کرده اید؟ برای مهمانی چه بپوشید؟ آیا وقت می کنید به همه کارهایتان برسید یا نه؟ این استرس ها ممکن است برای کسی که با او زندگی می کنید سطحی باشد چون او نگران آینده است و مثلا نگران آینده تحصیلی فرزند است یا گرفتن وام خانه در ده سال آینده.

این تفاوت شماست؛ اما کسی نمی تواند بگوید نگرانی های دائمی کدام یک از شما اهمیت بیشتری دارد و جدی تر است. راه حل این نوع نگرانی های ساده، این است که با در نظر گرفتن احساس دیگری به هم اطمینان بدهید که می توانید این نگرانی‌ها را رفع کنید‎.

تلاش برای پیدا کردن مقصر در هر ماجرایی
یکی از شما ممکن است جزئی نگر باشد و دیگری خیلی کاری به جزئیات نداشته باشد. یکی ممکن است دائم به تایید نیاز داشته باشد و دیگری ترجیح بدهد که فقط کارها درست پیش برود. هرکدام از این موارد می تواند فرصتی برای بهانه جویی برای دیگری فراهم کند.
شما می توانید دائم به هم ایراد بگیرید که چرا چیزی که می خواستید، مهیا نیست و این می تواند برای طرف مقابل شما نگرانی ایجاد کند. شما برایتان مهم است که همه چیز به خوبی پیش برود و هیچ نقصی در کار نباشد؛ اما همسرتان این طور نیست.

اگر شما در وضعیتی که همه چیز مطابق میل تان پیش نرفته همسرتان را مقصر بدانید او به مرور زمان این مسئله را موضوعی برای اضطراب و نگرانی خواهد دانست. غر نزنید و دنبال مقصر نگردید به جای آن می توانید حرف تان را بزنید این که چه می خواستید و چرا از وضعیت راضی نیستید.

صاف و ساده و صریح نبودن زوجین
شاید شریک زندگی شما مثل خودتان صریح و ساده نباشد. او ممکن است شخصیت پیچیده ای داشته باشد و این ممکن است باعث نگرانی و استرس باشد. شما ترجیح می دهید حرف تان را بی پرده بزنید اما او این طور نیست.
ممکن است سکوت کند، دلخوری یا رضایتش را نشان ندهد و این عذاب تان می دهد چون شما دقیقا نمی دانید در ذهن او چه می گذرد. خنده ها و گریه های او برایتان مشخص نیست و هیچ وقت متوجه نمی شوید او چه می خواهد و چه می گوید. شما حق دارید که در این موقعیت ها دچار اضطراب شوید.

همسرتان باید بفهمد که این رفتار آزاردهنده است. حرف بزنید و بگویید که این نوع رفتار چقدر نگرانتان می کند و برایتان سخت است که حرف ها و رفتارهایش را تفسیر کنید چون می ترسید که برداشت تان اشتباه باشد. او باید این بازی را تمام کند چون این رفتار ترسناک و نگران کننده است‎.

انتقاد و ایراد گرفتن از ظاهر همسر
اگر پذیرفته اید که با آدمی زندگی کنید لابد ظاهر او را هم پذیرفته اید. این که از بدن هم ایراد بگیرید و آن را مایه خنده یا خجالت بدانید، فقط باعث می شوید که طرف مقابل دچار نگرانی و اضطراب شود.
خندیدن به اندام یا اصرار برای چاق شدن یا لاغری می تواند اعتماد به نفس طرف مقابل را نابود کند یا او را دچار اضطراب کند؛ او به این فکر خواهد کرد که مقبول نیست و شما همیشه او را با بدن یا لباسش ارزیابی می کنید. شاید او تلاش کند که رضایت شما را جلب کند اما حتی با این کار هم او همیشه نگران است.
شاید هرگز به زبان نیاورد که چنین ترسی دارد، اما این اصلا به معنای آن نیست که با این مسئله کنار آمده است. بپذیرید که با چه آدمی و چه ظاهری زندگی می کنید. سعی نکنید او را تغییر بدهید، تحسین کنید و مراقب باشید که چه می گویید. به بار احساسی و عاطفی حرفی که می زنید بیندیشید و باور کنید تحقیر اندام دیگری یک رفتار جنسیت زده و خشونت آمیز است.‎

آرامش درونی با خدا

۱) ذکر و یاد خدا: انسان، بى‏نهایت طلب است و کمال مطلق مى‏خواهد ولى چون هر چیزى غیر از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمى‏گرداند. نماز، ذکر الهى مایه آرامش است. «وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی» (الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ) سوره الرعد: آیه ۲۸

(هدایت شدگان) کسانى هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دلها آرام مى‏گیرد.

۲) ایمان و ذکر و یاد خدا: به تمام پریشانی هایی که بر اثر دل باختگی در برابر تعلقات مادی پدید می آید، پایان می دهد.

۳) علم و آگاهى: دستیابى به اطمینان و آرامش مى‏تواند عوامل گوناگونى داشته باشد، ولى در رأس آنها آگاهى و علم جلوه ویژه‏اى دارد کسى که مى‏داند ذرّه‏ی مثقالى از کارش حساب دارد، «مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ»

نسبت به تلاش و فعّالیّتش دلگرم است.

۴) لطف و رحمت الهى: کسى که مى‏داند بر اساس لطف و رحمت الهى آفریده شده، «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» امیدوار است.

آرامش زندگی من

ای خدای من،ای آفریدگار من،ای همه ی هستیم

بر من این نعمت را ارزانی دار که:

بیشتر در پی تسلا دادن باشم تا تسلی یافتن

بیشتر در پی فهمیدن باشم تا فهمیده شدن

بیشتر پی دوست داشتن باشم تا دوست داشته شدن

زیرا در بخشیدن است که می یابیم

و در عفو کردن است که بخشیده می شویم

و در مردن است که حیات جاوید می یابیم

تعریف آرامش

آرامش چیست؟ در ابتدا لازم میدانم که یک تعریفی لغوی از آرامش داشته باشم. در فرهنگ لغت معین آرامش به: آرمیدن، فراغت، صلح، آشتی، ایمنی و امنیت معنا شده است.

اما اینکه منشا اصلی آرامش کجاست باید خدمتتان عرض کنم که منشا اصلی آرامش در درون ما انسانها قرار دارد و در واقع یک حس درونی میباشد.گر چند که عوامل محیطی و بیرونی هم بر آن تاثیر گذار هستند.

مقدمه ای بر آرامش درون:
اجازه بدید در همین ابتدا با ذکر یک سوال از شما این مبحث مهم را باز کنم. آیا تا به حال در مسابقه ی طناب کشی شرکت کرده اید؟ یا اینکه به تماشای چنین مسابقه ای نشسته اید؟ در این مسابقه هر دو طرف انرژی زیادی را صرف میکنند، اما با این حال تحرک زیاد و حرکت زیادی را ما شاهد نیستیم و در واقع از جایشان زیاد تکان نمیخورند. عدم آرامش یا به اصطلاح داشتن تناقض و تصاد چه در وجود ما و چه با فرد دیگری، دقیقا مثل بازی طناب کشی است، یعنی انرژی زیادی را از ما میگیرد و هیچگونه پیشرفتی، در واقع به وجود نمی آید.

تناقض در وجود انسانها معمولا میان بخض خودآگاه و ناخودآگاه ذهن تان رخ می دهد. به عنوان مثال زمانی که بخشی از وجود شما (ناخودآگاه) تمایل به انجام کاری دارد مثل مصرف مواد و بخش آگاه شما با این کار مخالفت دارد، در این حالت آرامش شما از بین رفته و شما دچار یک تضاد شدید در وجودتان میشوید.

تفاوت بین آرامش و آسایش در چیست؟
اما شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چه تفاوتی ما بین آرامش و آسایش وجود دارد. همانطوری که در تعریف آرامش خدمتتان عرض شد آرامش یعنی: آرام گرفتن، راضی شدن و …

ولی آسایش یعنی: راحت، استراحت، آسانی، آسودگی و…..

اما تفاوت بین اید دو واژه در این است که همانطوری که اشاره شد، آرامش به یک حالت روحی و روانی و یک حالت درونی اطلاق میگردد که نتایج آن را میتوان در بیرون از خود مشاهده کرد. ولی آسایش بیشتر به جنبه رفاه و راحتی و امکانات بیشتر در جهت تسیل در امور زندگی به کار میرود که بیشتر جنبه بیرونی دارد و یک حالت ابزار بیرونی است برای داشتن زندگی راحت تر.

اما مشکل از آنجایی شروع میشود که ما به علت داشتن زندگی ماشینی و زندگی های مدرن معمولا بیشتر به سمت آسایش در حرکت هستیم تا آرامش و حتی خیلی از اوقات این دو واژه متفاوت را با هم، هم ردیف و یکی میپنداریم که این خود اشتباهی فاحش است. البته این بدان معنی نیست که ما نباید به دنبال آسایش در زندگیمان باشیم، برعکس آسایش میتواند روند زندگی را برای ما تسهیل کرده و لذتهای آنی خوبی را هم به همراه داشته باشد، ولی اشکال کار از آنجایی شروع میشود که ما بیشتر اوقات آرامشمان را فدای آسایشمان میکنیم که این خود زمینه ساز انواع و اقسام مسائل و مشکلات در زندگی ما میشود و ما باید با تدبیری درست این موضوع را با مدیریت تغییر، راهبری کنیم.

به عنوان مثلا فرض کنید که شخصی که دارای یک حقوق متوسطی میباشد، برای خرید یک خودروی گرانقیمت اقدام میکند، و برای تهیه وجه خرید این خودرو مجبور به گرفتن وام و اضافه کاری های زیادتر از حد توان خود میشود، خود این عامل باعث کم شدن روابط این شخص با خانواده و دوستان خویش وهمچنین کم تر شدن تفریحات وی و همچنین فشار مضاعف روحی و جسمی بر او شده و پس از گذشت اندک زمانی به بیماری های روحی و جسمی متعددی مبتلا میگردد. در اینجا میبینیم که این شخص آرامش خویش را فدای آسایشش کرده و متحمل خسارات بس جبران ناپذیری در این ارتباط میگردد.

و متاسفانه این مسئله در جامعه امروز ما بسیار شایع میباشد.

تعریف علمی آرامش

“آرامش” در لغت به معنی حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات و نیز به معنای آرامش و سکون می‌باشدو در اصطلاح اسم مصدر از آرمیدن است، و در برابر اضطراب و دلهره به کار می‌رود و به حالت نفسانی و صفت روانی و قلبی خاص (آسودگی خاطر، ثبات و طمأنینه ) گفته می‌شود، آرامش در دو سطح فردی و اجتماعی قابل بررسی است که بعد اجتماعی آن را می‌توان امنیت نامید.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

راههای شاد زیستن در زندگی

زندگی آرام

روانشناسی برای زندگی بهتر

داشتن زندگی شاد

بهترین راه زندگی

راه های خوشبختی در زندگی

چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

زندگی آرام چه ویژگی هایی دارد؟ آرامش واقعی در زندگی چگونه به دست می آید؟ بهترین آرامش چیست؟ آرامش در زندگی زناشویی چگونه ممکن است؟ آرامش درونی با خدا و آرامش زندگی من چه نشانه هایی دارد؟ تعریف آرامش و همچنین تعریف علمی آرامش چیست؟



موضوعات :
آرامش

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.