no-img
نوین اطلس

نحوه برخورد با شوهر عصبی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نحوه برخورد با شوهر عصبی
zip
دی ۱۲, ۱۳۹۶

نحوه برخورد با شوهر عصبی


این مقاله در مورد روانشناسی مردان بد اخلاق، رفتار با شوهر لجباز، دعا برای بداخلاقی شوهر، شوهر بداخلاق من، طرز برخورد با زن عصبی، حدیث در مورد مرد بداخلاق، شوهر بد دهن، عاقبت مرد بداخلاق می باشد.

روانشناسی مردان بد اخلاق

۶نکته برای آرام کردن شوهران خشمگین

* نگذارید همسرتان درگیر خشم خود گردد. اگر دیدید عصبانی است، او را تنها بگذارید. اگر فکر می کنید که مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می شود، از طرح آن موضوعات اجتناب کنید.

* عصبانیت به آسیب های فیزیکی و عاطفی می انجامد. با شوهرتان لجبازی نکنید. در عوض سعی کنید راه هایی برای درک و حمایت او بیابید.

*شما باید درون خودتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. باید به این فکر کنید که چرا همسرتان عصبانیت خود را برسر شما خالی کرد. غر نزنید، زیرا نتیجه ای جز انفجار عصبانیت و بدتر شدن شرایط ندارد.

* طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند. شما می توانید انفجار خشم همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی، خنثی کنید. گفت و گو با همسرتان به هیچ وجه او را ناراحت نخواهد کرد. پس از اینکه با او گفت و گو کردید، درخواهید یافت که همه چیز به حالت عادی بازگشته است. این زمان مناسبی است تا با شریک زندگی خود روبه رو شوید.

* شوهرتان را درک کنید. درک شما از او طغیان خشمش را کمتر می کند. در ضمن شنونده خوبی باشید.

* اگر متوجه شده اید که شوهرتان بیش از اندازه عصبانی می شود، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید. از او بخواهید که خود را متعهد به انجام برنامه های مدیریت خشم نماید.

رفتار با شوهر لجباز

راهکارهایی برای از بین بردن لجبازی همسر:

– در هنگام ایجاد حالت لجبازی در همسرتان، در آن لحظه با او مدارا نمایید.

– در این حالت سعی کنید از لحن کلمات منفی و همراه با کنایه استفاده نکنید. زیرا منجر به بالا رفتن لجبازی همسرتان می شود.

– با همسرتان بحث نکنید و عصبانیتش را بیشتر نکنید. زیرا در این حالت ممکن است که خود شما هم به این ویژگی منفی مبتلا شوید.

– سعی کنید همسر لجبازتان را در لحظه لجبازی به آرمش دعوت کنید.

– مهارت های انتقادپذیری را یاد بگیرید و ویژگی های منفی همسرتان را حتما طبق قاعده به او بگویید. زیرا اگرهمسرتان متوجه شود که از طرف شما مورد تحقیر قرار گرفته است، لجبازیش بیشتر و بیشتر می شود.

– در گفتن ویژگی های منفی همسرتان بسیار مواظب باشید. سعی کنید موقعیت سنجی را داشته باشید. در یک موقعیت مناسب که همسرتان در شرایط جسمانی و روحی متعادل قرار دارد، یکی از ویژگی های منفی او را بیان کنید.

– تا زمانی که همسرتان در حالت های عصبی و عصبانی بودن به سر می برد، سعی کنید راجع به آن موضوعی که لجبازی همسرتان را برانگیخته کرده است، صحبت نکنید.

– تمرین کنید که ویژگی های مثبت همسرتان را به او یاد آوری کنید تا اعتماد به نفسش بالاتر برود.

– همسرتان را به دلیل انجام دادن کارهای مثبت، هر چند کارهای کوچک و کم اهمیت تر، تحسین کنید.

– نیازهای روانی- اجتماعی همسرتان را بشناسید و سعی کنید آن ها را بر آورده نمایید.

دعا برای بداخلاقی شوهر

بهترین دعا برای فردی که زود عصبانی می شود صلوات است. استغفار نیز اثر فراوانی دارد. توصیه می کنیم نماز جعفر طیار که در مفاتیح الجنان نیز آمده و در میان بزرگان معروف و متداول هست تا مدتی مداومت شود البته همه شرایط با دعا نیست بلکه باید علاوه بر دعا با مطالعه و حتی اصلاح و تغییر رفتار زمینه خوش خلقی همسر را فراهم کرد، گاهی با گفتگو و مهربانی می توان بهترین تاثیرات را در زندگی داشت. حتی می توان با استفاده از تغییرات محیط مثل زیباسازی آرامش را به همسرتان هدیه کنید. در منزل سعی کنید با صدای نسبتا بلند قرآن بخوانید همه اینها سبب نورانیت خود شما و معطر شدن فضای خانه شما خواهد شد که حتما تاثیر گذار است.

ضمنا می توانید در قنوت نماز این دعای قرآنی را بخوانید « رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»فرقان ، ۷۴. و آنان که مى‏ گویند: اى پروردگارما، از همسران و فرزندانمان دل هاى ما را شاد دار، و ما را پیشواى پرهیزگاران گردان‏.

شوهر بداخلاق من

حتما تا امروز دست کم دو تا سه بار در هفته میزبان همسر بداخلاق خود در عصر یک روز پاییزی در خانه‌تان بوده‌اید؛ زمانی که شوهرتان خسته و عصبانی از کار روزانه، مشغله‌های زندگی و تنش‌های اجتماعی به خانه برمی‌گردد و روحیه‌ای بسیار تحریک‌پذیر دارد، زمانی که حتی جرات نمی‌کنید از او درباره علت بداخلاقی‌هایش بپرسید و ترجیح می‌دهید شبی آرام و بدون جنجال را پشت‌سر بگذارید.

با وجود این، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای برطرف کردن این عصبانیت و پیشگیری از جنجال‌های بعدی که دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، از چه راهکارهایی استفاده کنید.

در میان شیوه‌های طب سنتی و روش‌های طبیعی درمان در جهان، راهکارهایی می‌توان یافت که با استفاده از آنها می‌توانید خیلی سریع و آسان سندرم بداخلاقی شوهرتان را درمان کنید.

طرز برخورد با زن عصبی

اگر تازه نامزد کرده اید یا تازه ازدواج کرده اید و اگر همسرتان خیلی با شما صمیمی نبود گوش به زنگ باشید. ممکن است که او روز خوبی نداشته باشد و همه چیز برخلاف مراد او پیش رفته باشد. دقت داشته باشید که واقعا زمان هایی وجود دارد که یک زن می خواهد تنها باشد. اگر تازه با نامزدتان آشنا شده اید، تا زمانی که احساس می کنید او نیاز به تنهایی دارد، از او عذرخواهی کنید و تنهایش بگذارید. دلیلی ندارد که او را آشفته تر و حال هردویتان را بد کنید.

حدیث در مورد مرد بداخلاق

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر زنی یا مردی با بد اخلاقی خود همسرش را اذیت کند خداوند نماز و سایر عبادات و کارهای نیکوی آنان را نمی پذیرد، اگرچه پیوسته شب زنده داری کنند و اهل نماز شب باشند، و روزها همیشه در روزه باشند، و مال و ثروت بسیاری در راه خدا انفاق کنند، و اگر با این وضع بمیرند در جهنم با منافقین هم نشین خواهند بود، مگر آن که پیش از مرگ توبه کنند و از همسر خود حلالیت و رضایت بگیرند. (۴)

شوهر بد دهن

واقعیت این است که خشم، هیجانی طبیعی است که همه ما آن را در زندگی تجربه می کنیم اما زمانی که به دفعات اتفاق بیفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد، می تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگواری را برای فرد و اطرافیانش رقم بزند.

یک احساس با واکنش های متعدد

همه ما حق داریم خشمگین شویم اما مهم این است که چگونه خشم مان را ابراز کنیم. خشم می تواند یک رنجش و ناراحتی جزیی یا در نوع حاد آن، واکنشی فیزیکی و خارج از عرف باشد. واکنش افراد مختلف در مقابل احساس خشم متفاوت است. برخی افراد خشم خود را فرو می خورند و نمی خواهند کسی متوجه شود که آن ها تا چه حد عصبانی و ناراحت هستند.

آن ها به شدت رفتار خود را کنترل می کنند و هیچ نشانه ای از عصبانیت از خودشان بروز نمی دهند. برخی افراد نیز هنگام احساس خشم، رفتارهای پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهند. با صدای بلند فریاد می زنند، ناسزا می گویند، دیگران را کتک می زنند، آن ها را مسخره می کنند، به صحبت دیگران گوش نمی کنند و حقوق دیگران را نادیده می گیرند.

برخی دیگر زمان احساس خشم آرام ولی محکم صحبت می کنند و سخن دیگران را قطع نمی کنند، همچنین احساسات خود را شفاف و محترمانه بیان می کنند آن هم بدون این که حقوق دیگران را نادیده بگیرند. به این رفتارها، رفتارهای جرات مندانه می گویند. فرد با کمک رفتار جرات مندانه می تواند بدون پرخاشگری، بددهنی و خودخوری به دیگران نشان دهد که عصبانی و ناراحت شده است. درادامه راهکارهایی برای مدیریت خشم و پرخاشگری می آید.

عاقبت مرد بداخلاق

در روایات اهل بیت علیهم السلام، آثار بسیار خطرناکی برای صاحب سوء خلق بیان شده که بسیار تکان دهنده است؛ از جمله اینکه، چنین شخصی اعمالش فاسد شده و از بین می رود؛ توبه اش پذیرفته نمی شود؛ زندگی اش سخت و دردناک شده و بدترین همنشین و همراه است؛ در واقع او مومن نیست؛ اهل آتش جهنّم است؛

دارای فشار قبر بوده و نفسش در عذاب است؛ اهل و عیالش از او دوری می کنند؛ راحتیش اندک است؛ رزق و روزیش کم است؛ به دوست و رفیق دست نمی یابد؛ به هدفش نمی رسد؛ زندگیش تیره و تار است و… (میزان الحکمه/باب سوء خلق) اینها، بعضی از آثار سوء خلق است که در روایات به آنها تصریح شده است.

بنابراین، باید توجّه داشت که سوء خلق در زندگی ما راه نیابد و گرنه، دنیا و آخرتمان را تباه می سازد. بد اخلاقی، چه در محیط کار و اجتماع و چه در زندگی مشترک، باعث تباهی و سیه روزی است و زندگی را برای صاحب سوء خلق و اطرافیانش تلخ و غیرقابل تحمّل می کند.

پیداست که کسی از افراد اجتماع چنین کسی را تحمل نکرده و همه از او دوری می جویند. همسر و نزدیکان او نیز قادر به زندگی با او نیستند؛ زیرا، زندگی چنین افرادی، جهنّم مجسّم است. پیداست که در صورت ابتلای یکی از زوجین به این خصلت ناپسند؛ دیگر نه محبّت و عشقی باقی می ماند و نه چرخ زندگی بر مدار چرخش خود استوار خواهد ماند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

درمان مرد عصبی

ازدواج با مرد بداخلاق



درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.