no-img
نوین اطلس

خط شناسی یا تحلیل دستخط


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

خط شناسی یا تحلیل دستخط
zip
اسفند ۲, ۱۳۹۴

خط شناسی یا تحلیل دستخط


مقدمه ای بر تحلیل دستخط

تا به حال توجه کردید که چرا هر فردی یک دستخط منحصر به فرد دارد؟

تاکنون متوجه شده اید که چرا با وجود سخت گیری های معلم ها در مدرسه با این وجود هر شخصی به شیوه ی متفاوتی می نویسد؟

جواب این سوالات در یک کلام خلاصه می شود: دانش خط شناسی / graphology.

خط شناسی یک علم است که هدف آن تعریف ویژگی ها، توانایی ها، ضعف ها و قدرت هایی است که بر اساس نمونه ی دست خط می توان به آن رسید.

خط شناسی چه می گوید؟

خط شناسی بر اساس این واقعیت است که وقتی فردی می نویسد از عضلات و انگشتان دست خود استفاده می کند که توسط ضمیر ناخودآگاه وی کنترل می شوند.

از آنجایی که ضمیر ناخودآگاه رفتار انسان ها را کنترل می کند و مسئول بیشتر ویژگی های شخصیتی است پس دست خط می تواند بازتاب بسیاری از ویژگی های شخصیتی باشد.

حتی ویژگی های احساسی که در افراد وجود دارد می تواند بر دست خط آنان تاثیر گذار باشد و به این ترتیب می توان حتی به تیپ شخصیت افراد نیز پی برد. مثلا، احساس اعتماد به نفس در حال نوشتن ممکن است باعث شود دست خط متفاوتی دیده شود نسبت به زمانی که احساس حقارت وجود دارد. همچنین نوشتن فردی که خوش بین است با نوشتن شخصی که بدبین است متفاوت می باشد. (نگاه کنید به چگونه خود و دیگران را بشناسیم)

از آنجایی که هر یک از ما یک شخصیت منحصر به فرد داریم، دست خط متفاوتی نیز داریم. ضمیر ناخودآگاه هر یک از ما چیزی که می نویسیم را کنترل می کند و در نتیجه بر روی کاغذ بعضی حقایق مخفی را در مورد خودمان بازگو می کند.

خط شناسی چه کاربردهایی دارد؟

خط شناسی در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد و به شخصیت شناسی کمک می کند. اما معروف ترین کاربرد در زمان استخدام است وقتی یک شرکت قبل از مصاحبه فرد متقاضی را ملزم به پر کردن یک فرم دست نویس می کند.

واحد منابع انسانی فرم استخدام را از متقاضی کننده دریافت کرده و سپس تحلیل می کند تا متوجه شود آیا این شخص با معیار های شرکت همسان است یا خیر و اگر متوجه شد که ویژگی های شخصیتی وی با شغل مورد نظر هماهنگ است سپس احتمال پذیرش آن فرد برای کار در شرکت بسیار بیشتر می شود.

خط شناسی تمرکز بر نشانه های متفاوت بسیاری می کند که نویسنده به طور ناخودآگاه ایجاد کرده است. این نشانه ها شامل اندازه ی کلمات، فاصله ی بین کلمات، فاصله ی بین خطوط، فاصله ی حاشیه ها و فشار خودکار می باشد.

از آنجایی که اندازی حاشیه ها (فاصله ی لبه ی برگه تا اولین کلمه از هر خط) باید در نظر گرفته شود پس خیلی مهم است که نوسنده بر روی یک برگه ی A4 شروع به نوشتن کند؛ یعنی برگه ای هیچ خط کشی یا حاشیه ای در آن وجود ندارد.

خط شناسی به چه اندازه دقیق است

بحث بسیاری بر سر دقت دانش خط شناسی در شخصیت شناسی وجود دارد. بعضی بسیار به یافته های علم خط شناسی اعتقاد دارند و از آن حمایت می کنند در حالی که بعضی دیگر محتاطانه با آن برخورد می کنند.

نظر من این است که اول دقت خط شناسی را ارزیابی کنید. یعنی اول این نوع تحلیل را روی خود و دوستان نزدیک تان آزمایش کنید. وقتی متوجه شدید چقدر این تحلیل ها درست است و چه نوع ویژگی های شخصیتی را از خط دیگران می توان تشخیص داد به مرحله ی بعد رفته و از این تحلیل برای هر هدف دیگری استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که هر دانشی که توسط دستگاه های علمی بتوان آنرا اندازه گیری کرد مخالفان خود را دارد. بهترین روش برای درک درست بودن یا غلط بودن چنین دانشی این است که آن را خودتان به طور شخصی امتحان کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

شناخت شخصیت دیگران از طریق چهره خوانی

شناختی شخصیت از طریق انتخاب موسیقی مورد علاقه

می خواهم در مورد شناخت شخصیت دیگران بدانم

نظریه های شخصیت و انواع مختلف آن

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



موضوعات :
خط شناسی

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


    دیدگاه ها


    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.