no-img
نوین اطلس

ازدواج اجباری


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ازدواج اجباری
zip
مهر ۲۸, ۱۳۹۷

ازدواج اجباری


خیلی‌ها فکر می‌کنند دیگر دوره و زمانه اجبار در ازدواج و به زور شوهر دادن دختران سر آمده است. خیلی ها معتقدند دخترها خودشان کم پیش می آید به خواستگار خوب و موقعیت دار جواب منفی دهند. اما هنوز هم آوازه ی ازدواج اجباری به گوش می رسد. اصلا ازدواج اجباری چیست؟ چرا ازدواج اجباری در ایران رایج است؟

نوین اطلس معتقد است ازدواج اجباری می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. شرع نیز چنین ازدواجی را محکوم کرده است. در این مطلب به شما نشان می دهیم این عواقب چیست و حکم شرعی آن چه می تواند باشد. همچنین به شما نشان می دهیم چگونه با همسری که دوستش ندارید زندگی کنید.

ازدواج اجباری چیست؟

نکاح اجباری یا ازدواج اجباری عبارت است از مجبور کردن یا تحت فشار درآوردن فردی برای ازدواج. به عبارت دیگر زن یا مرد جوانی در اثر فشار روحی یا تهدید و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن فیزیکی مجبور به ازدواج می شود. ازدواج اجباری با ازدواج سنتی که در آن آشنایی دختر و پسر به وسیله ی دوست یا اعضای خانواده است ولی ازدواج با رضایت زوج صورت می‌گیرد تفاوت دارد و این ازدواج رضایت هر دو زوج یا یکی از آن ها را ندارد.

عواقب ازدواج اجباری

یکی از عواقب ازدواج اجباری بروز آسیب‌های اجتماعی می باشد و باعث می‌شود افرادی که ناخواسته و از سر اجبار و تحمیل با یکدیگر ازدواج می‌کنند در آینده هر کدام به راه خود رفته و نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

سرانجام این گونه ازدواج‌ها یا به خیانت کشیده می‌شود، یا طلاق و کینه توزی و خشونت. می‌توان گفت آتشی که والدین با تحمیل این ازدواج‌های اجباری در زندگی فرزندانشان برافروخته‌اند دامان خودشان را می‌گیرد.

ازدواج اجباری در ایران

ازدواج یکی از بهترین و شیرین ترین اتفاق های زندگی هر کسی است که اگر در آن اجبار وجود داشته باشد به تلخ ترین و بدترین کار تبدیل می شود. در زمان های قدیم ازدواج اجباری در ایران بسیار زیاد بوده که پس از گذشت زمان و پیشرفت فرهنگ و قوانین اساسی درصد ازدواج های اجباری به طور چشمگیری کاهش یافته است. ازدواج اجباری یعنی یکی از طرفین چه دختر و چه پسر به زور و بدون خواست خود مجبور به ازدواج می شوند. اما بهتر است بدانید ازدواج سنتی با ازدواج اجباری کاملا متفاوت است در واقع در ازدواج سنتی اول خانواده ها با یکدیگر گفت و گو می کنند سپس دختر و پسر با خواست قلبی و میل و اراده خود تصمیم به ازدواج می گیرند.

قوانین بین المللی در ازدواج اجباری

این نوع ازدواج نشان دهنده ی پایمال شدن حقوق انسان و خشونت اجباری جنسی محسوب می شود که بیشتر در افغانستان و دهستان های دور افتاده ای که سطح فرهنگی و آگاهی پایینی دارند اتفاق می افتد. بیشترین قربانی ازدواج اجباری در ایران و هر کجای دیگر دختران و کودکان ۹ سال به بالا هستند که ازدواج زیر ۱۸ سال بسیار غم انگیز و به دور از انسانیت است. ازدواج اجباری مختص به یکسری کشورهای خاص نیست، در آمریکا و اروپا نیز سالیانه تعداد زیادی از دختران تن به ازدواج های اجباری می دهند. اما انگلستان با توجه به عمق فاجعه قانونی را با این مزمون تصویب کرد : پدر و مادری که فرزند خود را مجبور به ازدواج کنند مجرم هستند و در صورت شکایت با آن ها برخورد خواهد شد.

جایگاه ازدواج اجباری در ایران

ازدواج های اجباری چه در جامعه و چه در قانون فاقد جایگاه است در واقع هر ازدواج اجباری چه در اسلام چه ادیان دیگر که یکی از زوجین رضایت نداشته باشد و تحت فشارهای زیاد مجبور به عقد شود غیر رسمی و باطل به شمار می رود. طبق پیمان نامه ی حقوق کودک که ایران هم آن را امضا کرده دختران زیر ۱۸ سال کودک محسوب شده و حق ازدواج اجباری ندارند اما بر اساس قوانین اسلامی دختران بالای ۱۳ سال و پسران بالای ۱۵ سال اجازه ی ازدواج دارند. در واقع اگر با خواست زوجین و خانواده ها انجام گیرد از نظر قانونی مشکلی را ایجاد نمی کند ولی برای ازدواج اصلا سن مناسبی چه برای دختر و چه پسر نیست.

حکم شرعی ازدواج اجباری

بعضی از خانواده‌ها خصوصاً در ایام قدیم فکر می‌کردند که می‌توانند به جای فرزندانشان برای ازدواج هم تصمیم بگیرند و اگر راه داشت به جای آن‌ها سر سفره عقد بله می‌گفتند! آیا واقعاً رضایت قلبی دختر یا پسر برای ازدواج شرط است؟ اگر طرفین بعد از عقد راضی به ازدواج بشوند چه حکمی دارد؟ ستاره احکام شرعی مربوط به این سؤالات را بازگو می‌کند؛

حکم شرعی ازدواج اجباری چیست؟

همه مراجع:
رضایت زن و مرد به ازدواج شرط است و بدون آن عقد باطل است و برای جدا شدن نیازی به خواندن صیغه طلاق ندارد.

آیت‌الله سیستانی:
عقد باطل است و نزدیکی حرام است و فرزندش وطی شبهه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
عقد حاصل نیست و آمیزش حکم زنا دارد و فرزند او نیز فرزند حلال‌زاده نیست و اگر پدر چنین اجباری کند مرتکب گناه بزرگی شده است. البته اگر زن مجبور به ادامه باشد فرزند به وجود آمده نامشروع نیست.

آیت‌الله هادوی تهرانی:
رضایت دختر شرط عقد صحیح است و اگر این شرط حاصل نباشد عقد باطل است و نزدیکی کردن حرام است و اگر دختر وادار به نزدیکی شود و حتی لحظه‌ای قبل از عقد هم راضی به آن نشود و بچه‌ای متولد شود حرام‌زاده است.

چگونه با همسری که دوستش نداریم زندگی کنیم

اگر هر زن و مردی عمیقاً بخواهد زندگی مشترک خود را در جهت مثبت‏ تغییر دهد، آن‏ وقت مساله ‏ی توافق پیش می ‏آید و در واقع زوج با خواستن و انگیزه ‏ی قوی، در مسیر توانستن قرار می ‏گیرد.

اگر به گذشته ‏ی خود توجه کنیم، همه ‏ی ما در طول زندگی، موفقیت ‏هایی داشته ‏ایم. اگر موفقیت‏ های به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنیم، متوجه خواهیم شد که در میان انبوه آرمان‏ ها و آرزوهای خود، فقط به آنچه که واقعاً و عمیقاً و با انگیزه ‏ی قوی می‏ خواستیم، رسیده ‏ایم، بنابراین با انگیزه‏ ی قوی و کافی، باید دست به کار شد و پذیرفت که زندگی مشترک مطلوب، با خود من شروع می‏ شود و می‏ بایست از هر فرصتی، برای رشد در جهت مثبت و سازنده استفاده کرد.

پس برای ادامه ی زندگی با همسری که دوستش ندارید باید:

– به جنبه های مثبت همسرتان بیشتر توجه کنید.
– خاطرات شاد و با هم بودن را دایم در زندگی تان رقم بزنید.
– مسافرت های تفریحی بروید.
– ببینید روز اول به چه دلیلی ایشان را انتخاب کردید همان نکات را مورد توجه جدی قرار دهید.
و ضمنا بر رابطه جنسی تان توجه جدی تر داشته و تغییرات مثبت در آن ایجاد کنید.

مطالب مرتبط:

تعبیر خواب ازدواج کردن

پشیمانی بعد از ازدواج

نارضایتی از ازدواج

جلوگیری از طلاق عاطفی



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.