no-img
نوین اطلس

چگونه موفقیت را کسب کنیم


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چگونه موفقیت را کسب کنیم
zip
خرداد ۶, ۱۳۹۷

چگونه موفقیت را کسب کنیم


موضوعات: راه های موفقیت در کسب و کار، بهترین راه موفقیت، راههای موفقیت، راز موفقیت چیست، برای اینده بهتر چه کنیم، رمز موفقیت مردان بزرگ.

 

برای آموزش جامع کسب درآمد اینترنتی به لینک زیر مراجعه کنید:

۵ حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

نقش شانس در موفقیت

چگونه موفقیت را کسب کنیم

تلاش برای موفقیت

 

راه های موفقیت در کسب و کار

۱. برای موفقیت در کسب و کار و زندگی کم‌تر بازاریابی کنید!

چی؟ این مطلب درمورد بازاریابی است. اما حرف من این است که سعی کنید بازاریابی متمرکز‌تر و راهبردی‌تری داشته‌باشید، نه این‌که برنامه‌های بازاریابی و بودجه‌تان را کاملا از بین ببرید.

این یعنی جاهایی که مشتری ندارید، یا هنگامی‌که توان پشتیبانی طولانی‌مدت را ندارید، یا اگر از منابع‌تان در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کنید، بازاریابی نکنید. برای موفقیت در کسب و کار و زندگی به جای تمرکز بر چند مجرای بازاریابی، روی یکی تمرکز کنید.

شاید هدف‌تان این باشد که بهترین پادپخش یا مفیدترین وبلاگ را در اختیار داشته‌باشید. شاید سعی دارید در عرصه‌ی خودتان پرانرژی‌ترین گروه را بسازید. نکته این است که خودتان را ملزم کنید در یک حوزه‌ی مشخص از طریق یک واسطه یا مجرای مشخص با مخاطبان در ارتباط باشید.

۲. روی مشترکین تمرکز کنید.

باهوش‌ترین کارآفرین‌ها برای موفقیت در کسب و کار و زندگی کم‌تر روی کمپین‌های یک‌باره تاکید خواهندکرد و برای مشتریان مرجعی مناسب خواهندبود. شما می‌توانید با ایجاد محتوای ارزشمند که آدم‌ها به آن نیاز دارند یا به آنها علاقه دارند، این کار را بکنید، هم‌چنین باید مطمئن شوید این محتواها را به‌طور مرتب و قابل پیش‌بینی عرضه می‌کنید.

اندرو دیویس، کارشناس بازاریابی می‌گوید کلید گسترش مجموعه مشترکین‌تان این است که با مخاطبان‌تان قرار مشخصی بگذارید. درست همان‌طور که روزنامه‌تان هرروز در زمانی قابل پیش‌بینی پخش می‌شود، محتوای اشتراکی شما هم باید برای مشتری طبق زمان‌بندی قاعده‌مندی قابل دریافت باشد. دیویس پیشنهاد می‌کند محتوا را صبح‌ها بین ساعات ۶ تا ۱۰ و عصرها بین ساعات ۳ تا ۷ منتشر کنید، و یادآوری می‌کند زمان نهار بهترین ساعت برای فرستادن خبرنامه‌های ایمیلی است، چون اغلب آدم‌ها پشت میزشان نهار می‌خورند و صندوق دریافت‌شان را بررسی می‌کنند.

با استفاده از میزان باز شدن ایمیل‌ها و نرخ تعامل(میزان نظرات کاربران، م.) امتحان کنید چه‌چیزی برای مخاطبان شما مناسب است. نکته‌ی مهم‌تر این است که یک سری محتوای چند بخشی و به هم پیوسته ایجاد کنید تا مخاطب در انتظار آن باشد و به آن اتکا کند.

برای موفقیت در کسب و کار و زندگی از تلاش‌های بازاریابی برخط‌تان فهرست تهیه کنید‎

۳. قبل از افزایش تقاضا، توزیع را بالا ببرید.

هرچند من طرفدار ایجاد محتواهای بی‌نهایت خوب به عنوان اساس برنامه‌ی بازاریابی‌تان هستم، اما این فقط یک طرف معادله است. طرف دیگر، ‌توزیع است و باید برای آن تلاش‌های خلاقانه‌تان را تقویت کنید. تمرکز روی مشترکین و مخاطبان کمک می‌کند نیرومحرکه‌تان را به‌دست بیاورید، ما باید روش‌های دیگر را هم، از قبیل ترویج هزینه‌دار، یا توزیع از طریق افراد بانفوذ یا مخاطبان موجود، در نظر داشته‌باشید.

پژوهشی که در موسسه‌ی بازاریابی محتوایی و متخصصان بازاریابی انجام شد نشان می‌دهد بازاریاب‌هایی که از مدل بنگاه به بنگاه استفاده می‌کنند به‌طور متوسط ۳ روش توزیع هزینه‌دار را – از جمله بازاریابی موتور جست‌وجو، ترویج فروش از طریق آگهی‌های چاپی، بنرهای تبلیغاتی، مطالب ترویجی در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در سطح جامعه، و پلتفرم‌های یافتن محتوا(مثل اوت‌برین)-به کار می‌گیرند تا محتوای را که تولید می‌کنند تقویت کنند.

روش‌های بی‌هزینه مقوله‌ی دیگری است: در نظر داشته‌باشید که چگونه قدرت آدم‌های بانفوذ را در صنعت‌تان مهار کنید تا کمک‌تان کنند سطوح تحت پوشش بازاریابی‌تان را رشد دهید. اسلک یک پلتفرم ارتباط تیمی است و پادپخشی به نام “بسته‌ی تنوع اسلک” را طوری از ۲ مجرا توزیع می‌کند که آن را دوست دارم. اسلک با گرفتن یک صفحه از پخش رادیو، هر قسمت ۳۰ دقیقه‌ای را به “تک‌بخش‌های اسلک” تقسیم می‌کند؛ یک مجرا قسمت ۳۰ دقیقه‌ای را به‌طور کامل توزیع می‌کند، و مجرای دیگر تک‌بخش‌ها را. استیو پرت از پاسفیک کانتنت، در ونکوور واقع در بریتیش کلمبیا، می‌گوید قسمت‌های کوچک تک‌بخشی در شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان خاص بیش‌تر جذابیت دارند.

بهترین راه موفقیت

۱- استعدادهای بالقوه خود را شناسایی کنید

به منظور رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای، شما نیاز دارید که توانایی رسیدن به آن امر را در خود کشف کنید. به عنوان مثال اگر علاقه دارید که در رشته خواندن فعالیت داشته باشید، باید صدای خوبی هم داشته باشید. اگر احساس می کنید که صدای چندان مناسبی برای این کار ندارید، شاید نتوانید آنطور که باید و شاید در این زمینه به موفقیت دست پیدا کنید. مثال دیگر اینکه اگر به کارهای فنی خودرو علاقه دارید و به راحتی می توانید مشکلات موتور و یا اجزی داخلی آنرا عیب یابی نموده و آنها را تعمیر نمایید، شما این توانایی را دارید که مسائل مربوط به آن را آموزش ببینید و به موفقیتی که انتظارش را دارید، دست پیدا کنید.

۲- به گذشته نگاه نکنید

همه افراد در زندگی خود اشتباه می کنند و شکست های متفاوتی را تجربه مینمایند. می توانید به خودتان بگویید که هر شکست شما را یک گام به سوی موفقیت نزدیک تر می کند. به منظور رسیدن به موفقیت، شما باید یاد بگیرید که از شکست های گذشته خود به نحو احسن استفاده کرده و از آنها درس بگیرید. هیچ گاه در زندگی خود با خاطرات گذشته زندگی نکنید. گذشته ها گذشته است و آینده ای جالب انتظار شما را می کشد. خیلی راحت به سمت جلو حرکت کنید و تصمیم های عاقلانه تری اتخاذ نمایید و از گذشته درس بگیرید.

۳- شجاعت خیال پردازی را در خود افزایش دهید

به منظور رسیدن به موفقیت شما نیازمند رویا پردازی و الهام گرفتن هستید. در مورد این مطلب که از زندگی چه می خواهید با خودتان صادق باشید. ببینید که حقیقتاً دوست دارید در زندگی چه چیزی بدست آورید و به چه چیزهایی دست پیدا کنید. به ذهنتان اجازه دهید هرچقدر که دوست دارد بزرگ اندیشی کرده و خیال پردازی نماید.

۴- برای خود نقشه کاری طراحی کنید

اگر به دنبال رسیدن به موفقیت شغلی هستید، پیش از انجام هر کاری باید برای خود یک طرح جامع تبیین نمایید. چه به دنبال شریک برای کاری که می خواهید شروع کنید باشید یا خیر، به هر حال این طرح، نقشه راه شما برای رسیدن به موفقیت می باشد. طرح شما می بایست شامل پیش بینی روند بازار، در نظر گرفتن مباحث اقتصادی، تحلیل قدرت رقبا، استراتژی های خروج، بازاریابی، و گزینه هایی برای پیشرفت باشد. حتی زمانی که به دنبال شریک سرمایه گذار هم می روید، باز هم باید طرحی برای ارائه دادن در دست داشته باشید. این امر از هر چیزی اهمیت بیشتری در بر دارد. اگر موفقیت شما جنبه ای کاملاً فردی دارد، می توانید کارهایتان را به صورت پروژه های کوتاه مدت دنبال کنید تا بتوانید به مطلوب ترین نتیجه دست بیابید.

راههای موفقیت

ما در دنیایی زندگی می کنیم که در آن برای همه کسانی که به راستی به دنبال پول هستند و حاضرند قوانین حاکم بر آن را رعایت کنند پول هست .
اولین نتیجه قانون وفور این است : مردم ثروتمند می شوند چون تصمیم می گیرند ثروتمند شوند .
دومین نتیجه قانون وفور این است : افراد به این دلیل فقیر هستند چون هنوز تصمیم نگرفته اند پولدار شوند .

چرا اکنون پولدار نیستید؟؟؟؟؟

همه دلایلی را که به ذهنتان می رسد را بنویسید. همراه یک نفر که شما را به خوبی می شناسد ، تک تک جوابهایتان را بررسی کنید و نظر او را بپرسید .ممکن است تعجب کنید که بیشتر جواب های تان بهانه هایی هستند که به آن ها عادت کرده اید .

همین حالا از شر بهانه هایتان خلاص شوید .

این قانون می گوید که دنیای بیرون شما بازتابی از دنیای درون شماست و با الگوی فکری قالبتان هماهنگی دارد.
در بلند مدت هیچ چیزی برایتان اتفاق نمی افتد مگر این که با چیزی در درونتان هماهنگ باشد .
گاهی به این قانون معادل ذهنی هم می گویند .

بدانید تنها یک چیز در دنیا وجود دارد که می توانید آن را کنترل کنید و آن طرز فکرتان است .

اگر فقط در مورد چیزهایی که می خواهید فکر و صحبت کنید و از فکر و صحبت در مورد چیزهایی که نمی خواهید اجتناب کنید ،‌معمار سرنوشت خویش خواهید شد و دنیای تان را خودتان خلق خواهید کرد .

شما یک آهن ربای زنده هستید . شما همیشه افراد ،‌ موقعیت ها و شرایطی را جذب می کنید که با افکار غالبتان هماهنگی دارد .
این قانون می گوید هر چه را امروز در زندگیتان دارید ،‌ به سبب طرز فکرتان جذب کرده اید و چون می توانید طرز فکرتان را تغییر دهید ،‌ پس می توانید زندگی تان را هم دگرگون کنید .

وقتی تمایل شدیدی به موفقیت مالی در خودتان ایجاد کرده باشید و پیوسته به آن فکر کنید ، یک میدان نیرو از انرژی احساسی مثبت ایجاد می کنید که افراد ، ایده ها و فرصت هایی را به زندگی تان جذب کرده ،‌ که به شما کمک می کند هدف های مالی تان را به واقعیت تبدیل کنید

راز موفقیت چیست

۱- اشتیاق؛ انگیزه ما برای طی مسیر
نخستین عامل موفقیت، اشتیاق است. «فریمن توماس»، طراح اتومبیل شرکت دایملر کرایسلر، اشتیاق را عامل انگیزه بخش و هدایتگر خود برای رسیدن به موفقیت می داند؛ پس افراد موفق کاری را انجام می دهند که به آن عشق می ورزند و تنها کسب درآمد به آنها انگیزه بیشتر نمی دهد. نکته جالب اینجاست که اگر کاری را با علاقه انجام دهید، پول و درآمد هم خود به خود به دست می آید.

۲- کار برایتان مثل تفریح باشد
دومین عامل، کار و تلاش است. «روپرت مورداک»، مدیرعامل سرشناس چندین شرکت بزرگ و موفق و یکی از غول های رسانه ای جهان، کار و تلاش را عامل ضروری موفقیت می داند. به گفته او، هیچ چیز آسان به دست نمی آید و کار و تلاش هم به نوبه خود مفرح و سرگرم کننده است.
درست شنیدید روپرت مورداک معروف، کار و تلاش را سرگرم کننده می داند؛ پس افراد موفق کار کردن را نوعی تفریح می دانند و سخت برای آن تلاش می کنند. در حقیقت این افراد معتاد کار نیستند و واقعا از کار و تلاش خود لذت می برند.

۳- تمرین مداوم و دیگر هیچ
«الکس گاردا»، مدیرعامل یکی از شرکت های موفق تولید کننده بازی های رایانه ای، تمرین و ارتقای مهارت ار راز موفقیت می داند. به نظر او موفق شدن عجیب و وابسته به یک فرمول جادویی نیست و تنها نیازمند تمرین و تمرین و تمرین است.

۴- تمرکز بر هدف واحد
عامل بعدی تمرکز است. «نورمن جویسن»، فیلمساز معتقد است برای موفق شدن باید تنها بر روی یک هدف تمرکز کرد.

۵- اراده ترغیب کننده
حالا نوبت به اراده می رسد. «دیوید گالو»، دانشمند علوم دریایی، اراده جسمی و روحی را یکی از عوامل مهم موفقیت می داند و بسیار بر توجه به آن تاکید می کند. افراد موفق با اراده قوی خود اعتماد به نفس را در وجودشان به وجود می آورند و خود را از تردید و خجالت رها می کنند.

«گلدی هاون»، بازیگر معروف آمریکایی، اعتراف می کند که در ابتدا نسبت به خود و توانایی هایش دچار شک و تردید بود و خود را به اندازه کافی باهوش و خوب تصور نمی کرد. او فکر می کرد که هرگز موفق نخواهد شد؛ البته ترغیب خود و ایجاد اراده همیشه چندان هم آسان نیست.

مادرها همیشه منبع خوبی برای ایجاد انگیزه، اراده و پشتکار هستند. «فرانک گری» که معماری موفق و شناخته شده است، مادرش را عامل ایجاد انگیزه و اراده در خود می داند.

برای اینده بهتر چه کنیم

۱ . داشتن هدف (هدفگذاری)
هیچ عقل و درایتی هم چون عاقبت اندیشی نیست . (۲)

راه گریز را، قبل از ستیز باید جست (ناپلئون) (۳)

کشتی ای که نمی داند به کجا می خواهدبرود، با هر بادی که بوزد، موافق است .

هدف، نتایج مطلوبی است که ما در انتظار آن هستیم . (۴) تقریبا شناخت و تعیین هدف، بسیار مشکل است . هر هدف، خود وسیله ای برای رسیدن به یک هدف بالاتر است . شما دانشجوی عزیز که در آغاز راه هستید، می خواهید چه کار کنید؟ تنها به پاس کردن دروس می پردازید یا می دانید که می خواهید بعد از اتمام دروس، به چه کاری بپردازید؟

زیاد کارکردن مهم نیست; درست کارکردن مهم است . به کارگیری تکنیک وفن، بدون داشتن هدف ، تلف کردن منابع است . بسیاری از افراد ، بسیار منظم، تلاش گر ومتعهد هستند; اما فعالیت های آنان نه تنها باعث تحقق اهداف نمی گردد; بلکه ممکن است آنها را از رسیدن به اهدافشان دورکند . گروهی را که در عمق جنگل، تحت نظر یک مدیر، سرگرم باز نمودن راهی به سوی خارج جنگل هستند; این گروه دارای سازماندهی دقیق و هماهنگی کامل هستند و نیز افراد گروه، چون دارای هدف مشترک هستند، بسیار باانگیزه کار می کنند و نظارت بر عملکرد آنان نیز عالی است; اما هنگامی که یکی از افراد برفرازیک درخت می رود و جهت را مشاهده می کند، متوجه می شود که گروه، نه تنها به سوی خارج جنگل حرکت نمی کنند، بلکه دائما به قلب جنگل نزدیک تر می شوند (دور شدن از هدف) .

در تعیین هدف به نکات زیر توجه کنید:

۱ . هدف گذاری نمی تواند فارغ از شناخت واقعیت ها باشد .

«کسی که بدون آگاهی به عمل می پردازد هم چون کسی است که از بیراهه می رود و چنین شخصی هر چه جلوتر می رود از سر منزل مقصود خویش بیش تر فاصله می گیرد» . (۵)

۲ . هدف باید دقیق، روشن و بدون ابهام باشد

۳ . هدف باید چالشی باشد (نه سهل الوصول باشد نه دست نیافتنی) .

۴ . هدف باید مورد قبول شما باشد .

۵ . هدف باید متناسب با توانایی و استعداد شما باشد .

هر کسی را، بهر کاری ساختند

میل آن را در دلش انداختند (مولوی)

۲ . برنامه ریزی
«دقت و ظرافت در برنامه ریزی از وسیله و امکانات، مهم تر است » . (۶)

برنامه ریزی عبارت است از پیش بینی فعالیت های مورد نیاز

با توجه به منابع و توانایی های موجود، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده . برنامه ریزی، مستلزم نگاهی جست وجوگر به گذشته، نگاهی عمیق به اوضاع داخلی و تعمقی ژرف در اطراف و نگاهی بس دورخیز به آینده است . برای انجام هر عملی، لازم است قبل از عمل، برنامه ریزی صحیح انجام داد تا منابع ضایع نگردد و فرد بتواند با اثربخشی و کارایی لازم، به تحقق اهداف خود دست یابد . این کار فوائد زیر را به دنبال خواهد داشت:

مزایای برنامه ریزی
۱ . احتمال رسیدن به هدف را بیشتر می کند .

۲ . تمرکز بر روی اهداف ایجاد می کند .

۳ . باعث هماهنگی بیشتر می شود .

۴ . از اضطراب در محیط کاری جلوگیری می کند .

۵ . به کار، معنا و مفهوم می بخشد .

۶ . اعتماد به نفس را در فرد افزایش می دهد .

۳ . قاطعیت در کار
در مدیریت، فرض بر این است که انسان قبل از اجرای تصمیم، باید با تفکر و شناخت درست از مشکل، به جمع آوری اطلاعات و ارزیابی راه حل ها بپردازد . در این مرحله، تردید نسبت به راه حل ها مفید است; زیرا منجر به بررسی دقیق راه حل ها می گردد و بعد از تصمیم گیری، باید تصمیم بدون تردید، اجرا گردد; زیرا تردید در زمان اجرا بسیار خطرناک است . آن چه با کوشش و صلاح اندیشی حاصل گردد، باید با قاطعیت مورد اقدام واقع شود; زیرا تزلزل ، موجب سستی و کاهش نیرو می شود .

هر گاه اراده با دور اندیشی توام گردد، سعادت و نیک بختی، کامل شود . (۷)

سستی یکی از اسباب ناکامی و حرمان است . با سستی و ضعف، وقت از دست می رود . (۸)

امام خمینی (ره) در این زمینه می فرماید: «بعد از تصمیم، هیچ به خودتان تزلزل و سستی راه ندهید; برای این که چنانچه انسان تصمیم به یک امری گرفت، ولی متزلزل باشد، این که آیا می تواند این کار را درست تا آن جا که می خواهد و آرزو دارد، عمل کند، این تصمیم گیری با این تزلزل، نمی تواند کار را درست انجام بدهد» . (۹)

رمز موفقیت مردان بزرگ

۱- زیاد مطالعه کنید
اولین راز موفقیت انسان های بزرگ، مطالعه است. مطالعه به صورت جدی به حماقت آسیب می رساند! حتما برای شما پیش آمده که بعد از اشتباهی در زندگی بگویید: «ای کاش این کار را نمی کردم». اگر تجربیات بیشتری داشته باشید لازم نیست که هزینه سنگین اشتباهات را بپردازید. یکی از ساده ترین راه ها استفاده از تجربیات دیگران است. دیگران هم تجربیاتشان را در کتاب هایشان می نویسند و شما به راحتی می توانید با پرداخت هزینه اندک از تجربیات ارزشمند انسان های موفق استفاده کنید. تمام بزرگان ازرزش مطالعه را درک کرده اند و روزانه ساعتی را به آن اختصاص می دهند. بیل گیتس محال است روزی را بدون مطالعه تمام کند. اوباما و آلبرت اینشتین هم از عاشقان مطالعه بوده و هستند. مطالعه کمک می کند تا اشتباهاتی که دیگران در زندگی کردند را تکرار نکنید.

۲- درس هایی که می گیرید را برای استفاده در آینده سازماندهی کنید
حتما پیش آمده که کتاب های فوق العاده ای خواندید، زیر مطالب خط کشیدید و بعد ا ز گذشت چند روز تمام جملات، نگرش و ایده های کتاب را فراموش کردید. رابرت گرین در کتاب ۴۸ قانون قدرت راه خوبی برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می دهد. اینجا محل مناسبی برای توضیح آن نیست، پس پیشنهاد می کنم این کتاب را تهیه و مطالعه کنید.

۳- سحر خیز باشید
یک راز بسیار مهم انسان های بزرگ، بیدار شدن زود از خواب است، درست زمانی که دیگران خواب هستند. پیشنهاد می کنم بین ساعات ۵ تا نهایتا ۶ صبح از خواب بیدار شوید و روزتان را با مطالب انگیزشی و انرژی بخش آغاز کنید. از خودتان سوالات خوب بپرسید تا ذهنتان را در طول روز در مسیر خوبی قرار دهید.

قبول دارم که سحر خیزی عادت بسیار سختی است اما در اینجا چند راه پیشنهاد می کنم که می توانید از آن ها کمک بگیرید:

ساعتی بگذارید که نتوانید به سادگی زنگ آن را قطع کنید. من ساعت تلفن های هوشمند را پیشهاد نمی کنم، مخصوصا که تلفن دم دست هم باشد و به راحتی بتوان زنگ آن را قطع کرد. اخیرا ساعتی دیدم که هنگام زنگ زدن راه می افتد و دور اتاق می چرخد تا نتوانید به راحتی خاموشش کنید!
دکمه SNOOZE را نزنید. ۵ یا ۱۰ دقیقه بیشتر خوابیدن باعث می شود که احساس بدی نسبت به خود و روزتان پیدا کنید.
حد اقل یک ساعت قبل از خوابیدن هر صفحه نور دار و یا چراغی را از خود دور کنید. چرا که نور شدید باعث ترشح هورمون هایی می شود که به ساعتِ بدن شما، روز را القا می کند و برای خواب دچار مشکل خواهید شد. همینطور حتما بعد از بیدار شدن صبح، کمی نور خورشید به خودتان برساید تا بدنتان متوجه شود که روز شده.
برنامه فردایتان را از شب قبل بنویسید و در اولین برنامه تان چیز مهیجی قرار دهید که بتوانید به شوقِ آن، از خواب بیدار شوید.
سحر خیز باشید
سحر خیز باشید

۴- ورزش را فراموش نکنید
انسان های بزرگ و موفق توانایی لازم برای بوتاکس کردن و انواع عمل های زیبایی، برای زیبا و متناسب به نظر رسیدن دارند. اما چرا عادت روزانه ورزش کردن را به تمام این ها ترجیح می دهند؟

ورزش کردن باعث سلامتی و تناسب اندام می شود. اما ورزش باعث سلامت مغز هم می شود. همینطور استرس را کاهش می دهد و حافظه را نیز افزایش می دهد. در واقع کار زیاد، بدون ورزش کردن به زودی شما را فرسوده خواهد کرد و بهره وری تان را به شدت کاهش خواهد داد. تحقیقات اثبات کرده اند که ورزش روزانه باعث افزایش خلاقیت و بهره وری شده، همچنین شما را باهوش تر می کند.



موضوعات :
موفقیت

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.