no-img
نوین اطلس

با افراد طعنه زن و متلک پران چگونه برخورد کنیم


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

با افراد طعنه زن و متلک پران چگونه برخورد کنیم
امتیاز 4.67 ( 3 رای )
zip
خرداد ۴, ۱۳۹۷

با افراد طعنه زن و متلک پران چگونه برخورد کنیم


چگونه با کسانی که ما را تحقیر می کنند بر خورد کنیم

رنج و عذاب حاصل از تحقیر شدن از جانب دیگران ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس دارد. اگر اعتماد به نفس خوبی داشته باشید به خوبی متوجه می شوید که افراد مسخره کننده ممکن است بدون هیچ دلیلی شما را مسخره کنند یا به شما تیکهه بیندازند و شما هیچ خطایی انجام نداده باشید. اما اگر اعتماد به نفس شما پایین باشد میزان رنج و عذاب شما بعد از تحقیر و مسخره شدن از جانب دیگران زیاد و غیر قابل تحمل خواهد بود.

وقتی تحقیرها و تمسخرها از جانب دیگران زیاد شود اعتماد به نفس شما ناخودآگاه کم شده و فکر می کنید لایق این تحقیر و تمسخرها هستید. ممکن است بعد از مدتی به جایی برسید که تصور کنید کاملا مشکل از شماست و دیگران به دلیل وجود ویژگی های تحقیر آمیز در شما دست از مسخره کردنتان برنمی دارند.

چگونه به تحقیرها پاسخ بدهیم

برای برخورد با تحقیر دیگران و پاسخ دندان شکن به آن ها ابتدا باید بدانید رفتار انسان ها حاصل تجربیات گذشته و شرایطی است که از کودکی تا کنون در آن قرار گرفته اند. این شرایط می تواند حسادت، نا امیدی، تحقیر از جانب دیگران، نادیده گرفته شدن و مواردی از این قبیل باشد.

اشتباه شما اینجاست که وقتی از جانب کسی تحقیر و مسخره می شوید سعی می کنید به او جواب دهید و یا در جواب او را تحقیر کنید. برای این کار مدام سعی می کنید به چشم او بیایید. در این شرایط همیشه به دنبال ان هستید که اشتباهاتی در خود پیدا کرده و آن ها را اصلاح کنید. بعد از اصلاح اشتباهاتتان سعی می کنید تایید فردی که شما را تحقیر می کند به دست آورید اما بازهم از جانب او تحقیر و مسخره می شوید و این حلقه مدام تکرار می شود.

طرز برخورد با افراد بی ادب

پیشنهاد من این است که از آدم های مسخره کننده دور شوید. از حلقه ی آن ها بیرون بیایید و با افراد جدید آشنا شوید. سعی کنید با افرادی آشنا شوید که شما را تایید کنند و باعث شوند اعتماد به نفستان افزایش پیدا کند. زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشید دیگر لازم نمی بینید به افرادی که شما را تحقیر می کنند خودتان را ثابت کنید زیرا می دانید که شما به اندازه ی کافی خوب هستید اگر دیگران شما را تحقیر یا مسخره می کنند مشکل کاملا از خود آن ها می باشد.

چگونه در پاسخ به تحقیر کنندگان آن ها را تحقیر کنیم

خب این سوال اصلا سوال خوبی نیست زیرا پاسخ تحقیر را نباید با تحقیر کردن داد. افراد موفق و با اعتماد به نفس هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارند و آن ها فقط به دلایل زیر دست به تحقیر و مسخره کردن دیگران می زنند:

  • به دلیل کمبودهایی که احساس می کنند دوست دارند خودشان را قدرتمند تر از سایرین جلوه بدهند تا به این طریق بر تزلزل شخصیتی خود غلبه کنند.
  • قبلاً کسی آنها را آزرده ساخته و چون توانایی مقابله با آن را نداشتند، با تحقیر دیگران سعی می کنند از موقعیت فعلی خود دفاع کند.

افرادی که به شدت شما را تحقیر می کنند با این کار فقط ناراحتی، عدم موفقیت، و بی هدفی خود را در زندگی به نمایش می گذارند و این مشکل آنهاست نه شما. دانستن این مطلب به شما کمک می کند که راحت تر بتوانید در کنار آنها به زندگی عادی خود ادامه دهید و حرف هایشان را نشنیده بگیرید. اگر بدانید که مشکل از طرف مقابل است نه شما، می توانید منطقی با مسائل برخورد کنید و از حرف ها و کنایه های آنها شما را آزرده نخواهد کرد.

زمانیکه اینگونه افراد به شما حرفی می زنند، در پاسخ به آنها، جواب های بی شماری به ذهن شما خطور می کند. اگر چنین کاری را انجام دهید، در واقع خودتان را با آن فرد هم شان ساخته اید و این دقیقاً همان چیزی است که آنها انتظارش را می کشند. آنها می خواهند شما را عصبانی کنند تا برخورد شدیدی از خود نشان دهید، آنها میخواهند شما احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید و قصدشان تنها آزار دادن و آسیب رساندن است. شما با جواب دادن به آنها در حقیقت وارد بازی ساختگی شان میشوید، و در نهایت خودتان را آزار داده اید. ممکن است بعداً به خاطر حرف هایی که در عصبانیت از دهانتان خارج شده پشیمان شوید.

اگر به فکر تلافی کردن باشید، خودتان را بی ارزش می کنید. باید خیلی رو راست به او بگویید که نظرش شما را آزرده ساخته. البته باید این کار را در نهایت آرامش انجام دهید، به عنوان مثال: “زمانیکه به نظریات من بی توجهی می کنی و آنها را نمیپذیری، واقعاً ناراحت می شوم.” فقط به آرامی بیان کنید و منتظر واکنش آنها بشوید. بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که تک به تک با فرد مقابل تنها می شوید، این امکان وجود دارد که آنها خودشان هم متوجه نباشند که در حال آزار و اذیت شما هستند.

چگونه جواب فحش را بدهیم

تحقیرهای کلامی ممکن است شما را خیلی عصبانی و ناراحت کند. تحقیرهای کلامی می تواند شخصیت شما را تخریب کن  و احتمالا در این شرایط پاسخ شما تحقیر های کلامی بیشتر به طرف مقابل خواهد بود. اما این کار کاملا اشتباه است.

در بحث  تحقیر ها کلامی ما دو نوع تحقیر داریم. تحقیر کلامی مستقیم و تحقیر کلامی غیر مستقیم.

تحقیر کلامی مستقیم که همان فحش و ناسزا است.

تحقیرهای کلامی غیر مستقیم در واقع پرخاش غیر مستقیم هستند. اشخاص تحت تاثیر این طرز برخوردها گیج و مبهوت می شوند و احساس می کنند که مورد سلطه جویی قرار گرفته اند. رفتار پرخاشگرانه غیر مستقیم در واقع یک حمله پنهانی است.

برخورد با تحقیرهای کلامی مستقیم چگونه باید باشد؟

  • بگذارید که شخص مخاطب شما خشمش را تخلیه کند و کمی آرام بگیرد.
  • اگر اشتباهی از شما سرزده، حتی اگر مخاطبتان به شما توهین کرده باشد، آن را بپذیرید و معذرت خواهی کنید.
  • در برابر طرز برخورد او ابراز وجود کنید.
  • با یک یا چند جمله کوتاه و خلاصه برخورد را به پایان برسانید.

این اقدامات به از میان برداشتن تحقیرها کمک می کند

برای روبرو شدن با تحقیرهای غیر مستقیم قبل از هر کار سعی کنید اطلاعات بیشتری به دست آورید: بپرسید:” منظورتان چیست؟” با جوابی که می گیرید از نیت شخص رودرروی خود مطلع می شوید. شاید شما حرف او را به درستی درک نکرده اید.

واکنش بعدی شما به جواب طرف مقابل بستگی دارد. اما بخشی از هدف شما این است که به مخاطب خود بیاموزید به روش دیگری با شما حرف بزند و با شما رک و صریح باشد.

هر تحقیر کلامی غیر مستقیم می تواند به یک تحقیر کلامی مستقیم تبدیل شود.وقتی از مخاطب خود توضیحات بیشتری می خواهید واکنش او می تواند بدتر شود. توصیه ما این است که ابراز وجود کنید و مراحلی را که در زمینه برخورد با تحقیرهای کلامی مستقیم گفته شد مورد استفاده قرار دهید و در برابر تحقیر قاطعانه برخورد کنید.

 

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
رد شدن

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.