no-img
نوین اطلس

انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی
zip
خرداد ۱, ۱۳۹۷

انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی


موضوعات: مدل های رایج کسب و کار اینترنتی، انواع مدل های کسب وکار، انواع کسب و کار اینترنتی، کسب و کار اینترنتی در ایران، مدل کسب درآمد اینترنتی، مراحل اصلی راه اندازی کسب و کار الکترونیکی.

 

برای آموزش جامع کسب درآمد اینترنتی به لینک زیر مراجعه کنید:

۵ حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

۶ نکته برای کسب درآمد تضمینی از سایت

چگونه یک کسب و کار آنلاین راه بیندازیم

 

مدل های رایج کسب و کار اینترنتی

۱-فروش مستقیم

در این مدل، کسب و کار شما مستقیماً به کاربر کالا یا خدمات می فروشند.در این مدل، شما عامل اصلی فروش هستید.

فروش کالا : دیجی کالا، بامیلو، فینال،شیکسون

فروش خدمات : شرکتهای طراحی سایت، شرکتهای هاستینگ

۲-واسطه گری

در مدل واسطه گری، کسب و کار شما بین فروشنده ها و مشتریان واسطه شده و بدون آنکه خود، صاحب کالا یا خدمتی باشد امکان خرید و فروش را در سایت ایجاد می کند.

واسطه فروش محصولات : ایسام، موزاندو، نت برگ، گوپاس، قیمت یاب

واسطه فروش خدمات : پونیشا، شبکه تبلیغات، کافه بازار

۳-تولید محتوا

در مدل تولید محتوا سایتها باید به طور مستمر محتوا منتشر کنند.در واقع این مدل مخصوص وبسایتهاییست که محتواهای خود را رایگان در اختیار بازدیدکننده ها قرار می دهند (منظور از محتوا، مطالب متنی، تصویری و ویدیوییست ) .

نمونه سایتها با تولید محتوا توسط خود : برترینها، خبرآنلاین، دیجیاتو

نمونه سایتها با تولید محتوا توسط کاربران : آپارات، لنزور

انواع مدل های کسب وکار

کسب و کار اینترنتی تولید و فروش محتوا
کسب و کار های اینترنتی زیادی وجود دارند که کار آنها تولید و فروش محتواست و منبع اصلی آنها تولید و فروش محتوای ارزشمند و مفید به مخاطبین است و محتوای تولید شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ارائه و به فروش می رسد.

انواع محتوای تولیدی و قابل فروش در کسب و کار اینترنتی
۱ – محتوای متنی
۲ – محتوای ویدیویی
۳ – محتوای صوتی
۴ – محتوای گرافیکی
فروش محتوای تولیدی به صورت مستقیم :
این محتوا ها به صورت مستقیم توسط کسب و کار اینترنتی تولید و مستقیم توسط خودشان به فروش می رسد.

فروش محتوای تولیدی به صورت غیر مستقیم :
در این روش محتوا توسط افراد متخصص و دارای مهارت تهیه و تولید می شود و توسط کسب و کار های اینترنتی برای آنها به فروش می رسد.

انواع کسب و کار اینترنتی

ارائه امکانات و خدمات آنلاین

برخی سایتها خدماتی را به طور رایگان ارائه می دهند که مورد نیاز کاربران می باشد اما بخشی از این خدمات به عنوان گزینه های تکمیلی و اختیاری تنها با پرداخت مبلغ و خرید عضویت ویژه قابل استفاده می باشد.

بازی آنلاین آسمان دژ،سیستم مدیریت پروژه تسکولو

ارائه بستر مورد نیاز کاربر

کاربران اینترنت به طور مقطعی نیاز به بسترهایی دارند تا هدف خود را محقق کنند.در این مدل کسب و کار اینترنتی می توان این بسترها را فراهم کرد.به مثالهای زیر توجه کنید:

نیاز به بحث و تبادل نظر : انجمن گفت و گوی نود و هشتیا
نیاز به برقراری ارتباط : شبکه اجتماعی کلوب
نیاز به نوشتن مطالب در اینترنت : سرویس وبلاگدهی بلاگفا
نیاز به انتشار آگهی تبلیغاتی : سایت دیوار
آموزش مجازی

در این مدل می توان دوره های آموزشی و یا خدمات آموزشی را به صورت مجازی و آنلاین برگزار نمود.

ای-سمینار(سمینارها و وبینارهای آنلاین)، وبیاد( بستر انتشار ویدیوهای آموزشی توسط افراد )، پارس ام بی ای ( دوره های مجازی )

مدل چندگانه

در بسیاری از موارد می توان چند مدل کسب و کار اینترنتی را با هم ترکیب نمود.

پونیشا : واسطه خدمات + ارائه امکانات ویژه

همکاری در فروش پایگان : فروش مستقیم کالا + ارائه بستر درآمدزایی کاربران

فیس نما : بستر ارتباط اجتماعی + ارائه امکانات ویژه

کسب و کار اینترنتی در ایران

چه چیزهایی برای کسب و کار اینترنتی در ایران لازم است
مهمترین موضوع برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی این است که بدانید می خواهید چه چیزی را در اینترنت عرضه کنید، ایده های کسب و کار اینترنتی مختلفی وجود دارد که شاید بارها اجرا شدند و شما هم می توانید مانند همان ها اما به روش خودتان عمل کنید.

البته ممکن هست که ایده شما کاملا جدید باشد و بخواهید نیاز خاصی را رفع کنید، ابتدایی ترین ابزار برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی داشتن یک ایده هست که دقیقا می خواهید چه کاری انجام دهید و پس از آن می توانید به سراغ اولین قدم کسب و کار اینترنتی بروید.

کسب و کار اینترنتی را از کجا شروع کنیم ؟
اگر امروز بخواهید رانندگی را شروع کنید بهترین روش این هست که به یک آموزشگاه رانندگی مراجعه میکنید، مدتی آموزش میبینید و پس از آنکه به رانندگی مسلط شدید می توانید امتحان گواهینامه بدید تا به راحتی با ماشین شخصی خودتان به مسافرت بروید.

بنابراین ابتدا بهتر است به آموزش کسب و کار اینترنتی فکر کنید و دنبال منبعی برای یادگیری اصول آن باشید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید و این را بدانید که کسب و کار اینترنتی در ایران نسبت به سایر کشورهای دیگر بسیار راحت تر و کم رقیب تر می باشد.

مدل کسب درآمد اینترنتی

مدل کسب درآمد از اینترنت ۱. درآمد از طریق فروش اشتراک دسترسی به محتوا
مجموعه‌ای از اسناد و اطلاعات را می‌توان برای یک دوره‌ی ماهانه یا سالانه در دسترس افراد قرار داد.

برای مثال، افراد برای دسترسی به بخش فناوری دیجیتال وب‌گاه FT.com، به اندازه‌ی ۸۰ گیگابایت در سال باید حق اشتراک پرداخت کنند.

مدل کسب درآمد از اینترنت ۲. درآمد از طریق هر بار مشاهده‌ی اطلاعات
در این مدل، پرداخت به ازای هر یک دسترسی به اسناد، ویدئوها یا موسیقی‌هایی صورت می‌پذیرد که قابل دانلود باشند. این اطلاعات ممکن است توسط گذرواژه یا مدیریت حقوق دیجیتال محافظت شده باشند یا خیر.

برای مثال، برای دسترسی به جزییات بهترین راهکارهای عملی برای بازاریابی اینترنتی از وب‌گاه Marketing Sherpa باید پول پرداخت کرد.

مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) استفاده از فناوری‌های مختلف برای محافظت از انتشار محتوا یا خدمات دیجیتالی نظیر نرم‌افزار، موسیقی، فیلم یا دیگر اطلاعات دیجیتالی است.

۳. درآمد از طریق نمایش تبلیغات در وب‌گاه به صورت پرداخت به ازای هزار مشاهده
(مثلا بنرهای تبلیغاتی یا آسمان‌خراش‌ها – بنرهای تبلیغاتی دراز – در وب‌گاه‌ها).

“‌ cost per thousand” یا همان‌ CPM که M در آن به معنی “‌Mille‌” یا هزار است به فارسی یعنی پرداخت به ازای هزار مشاهده. صاحب وب‌گاهی نظیر FT.com سفارش‌دهندگان تبلیغ را بر اساس دفعاتی که تبلیغات از جانب بازدیدکنندگان مشاهده شوند، ملزم به پرداخت پول می‌کنند. این تبلیغات ممکن است از سرور تبلیغاتی صاحبان وب‌گاه نمایش داده شوند یا از طریق خدمات شبکه‌ی تبلیغاتی شخص ثالث نظیر گوگل ادسنس؛ که گزینه‌ی دوم بسیار رایج‌تر است.

۴. درآمد از طریق تبلیغات در وب‌گاه به صورت پرداخت به ازای هر کلیک
CPC یا “‌Cost Per Click‌” به معنی پرداخت به ازای هر کلیک است. در این مدل، پرداخت سفارش‌دهندگان تبلیغات صرفا بر اساس تعداد دفعات مشاهده شدن تبلیغات نیست، بلکه بر اساس تعداد کلیک‌های روی تبلیغ، باید پول بپردازند. معمولا این تبلیغات به صورت متن هستند؛ درست شبیه لینک‌های تبلیغات پولی که در موتورهای جست‌وجو قرار دارند، ولی از جانب شبکه‌ای از وب‌گاه‌های ثالث و توسط موتور جست‌وجویی نظیر شبکه‌ی گوگل ادسنس فراهم می‌شوند.

تبلیغات به صورت پرداخت به ازای کلیک معمولا به شکل تعجب‌آوری گران هستند، به ویژه در مقوله‌هایی نظیر “‌بیمه‌ی عمر‌” که برای سفارش‌دهندگان تبلیغ بسیار حائز اهمیت است.

نسبت چشمگیری از درآمد موتورهای جست‌وجو یا انتشاردهندگان مطالب اصلی می‌تواند از این طریق حاصل شود.

درآمدهای شبکه‌ی گوگل از طریق ایجاد تبلیغات، حدود یک‌سوم از کل درآمد این شرکت بسیار بزرگ است. شبکه‌های محتوایی گوگل یکی از بزرگ‌ترین اسرار بازاریابی آنلاین را در خود نهفته است؛ زیرا موتورهای جست‌وجویی نظیر گوگل یک‌سوم از کل درآمدشان را از طریق شبکه به‌دست می‌آورند، ولی برخی سفارش‌دهندگان تبلیغات متوجه نمی‌شوند تبلیغات‌شان فراتر از موتورهای جست‌وجو به نمایش در می‌آیند، بنابراین از این جهت خدمتی برای‌شان صورت نمی‌گیرد.

گوگل یک شرکت نوآور است و برای قالب‌های مختلف واحدهای تبلیغاتی نظیر تبلیغات متنی، تبلیغات نمایشی، ویدئوهایی که دائما در حل پخش هستند، و حتی هم‌اکنون، به عنوان بخشی از برنامه‌ی پرداخت به ازای عمل خود، تبلیغاتی به صورت پرداخت به ازای عمل، گزینه‌های مختلفی پیشنهاد می‌کند.

مراحل اصلی راه اندازی کسب و کار الکترونیکی

۱- برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید

مانند هر کسب و کاری، شما به یک برنامه نیاز دارید. فرایند برنامه‌ریزی شما باید شامل آنالیز بازار، برنامه‌هایی برای چگونگی سرمایه‌گذاری تولید محصول، و شاید یک آنالیز SWOT برای شروع فرایند برنامه‌ریزی خود نیاز داشته باشید. SWOT ابزار قدرتمند تحلیل است که به شما کمک می‌کند قبل از ورود به بازار و به طور کلی هر زمانی که می‌خواهید بازخورد فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات خود را افزایش دهید از آن استفاده کنید. بدون برنامه ریزی هیچ کسب و کاری موفق نخواهد شد.

۲- طرح کسب و کار خود را بنویسید

هنگامی که شما کمی برنامه‌ریزی اولیه را انجام دادید، وقت آن است که طرح کسب و کار خود را بنویسید. در واقع طرح کسب و کار گزارش جامعی است که تمام فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید و نیز چگونگی انجام آنها را بیان می‌کند. بنابراین کارافرینان با نوشتن طرح به خوبی با همه ابعاد کسب و کار خود آشنا می شوند و با برنامه‌ریزی، می توانند منابع و امکانات خود را به فعالیت‌های مختلف اختصاص دهند و با انجام این کار، به میزان قابل توجهی ریسک کسب و کار را کاهش می‌دهند. همچنین سرمایه‌گذاران با بررسی طرح کسب و کار، میزان موفق بودن طرح را می‌توانند بیازمایند و تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند.

۳- نام دامنه خود را ثبت کنید و وبسایت خود را راه‌اندازی کنید

اگر تصمیم گرفتید سایت تجارت الکترونیک خود را خارج از پلتفرم‌هایی مانند eBay یا Etsy انتخاب کنید، باید مطمئن شوید نام دامنه انتخاب شده شما در دسترس است و آماده جهت استفاده است. هنگامی که شما آن را ایمن کردید، فرایند راه‌اندازی وبسایت کسب و کار شما شروع می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات زیر را دنبال کنید.

۱۸ ابزار برای انتخاب دامنه‌ی خوب
چگونه یک نام دامنه مناسب و جذاب انتخاب کنیم؟
۴- محصولات مورد نظر خود را برای فروش مشخص کنید

این مرحله برای فروشگاه اینترنتی هیچ فرقی با راه‌اندازی یک مغازه معمولی ندارد. در ابتدا باید مشخص کنید چه اجناسی قرار است به فروش برسانید و نیز باید علایق و توانایی‌های خود را در نظر بگیرید تا بتوانید محصول مناسبی ارائه دهید. به عنوان مثال اگر شما به کارهای هنری و دستی علاقه دارید و اینکار را انجام می‌دهید می‌توایند فروشگاه اینترنتی برای خود راه‌اندازی کنید.

پس از انتخاب محصول مناسب بر اساس علایق خود، نکته‌ای که باید پس از آن بدان توجه کنید این است که رقبای خود را در آن حوزه بررسی کنید و ببینید آیا بازار اشباع شده است یا نه. اگر رقبای سرسختی در آن حوزه مشغول به کار باشند احتمالا موفقیت شما کم می‌شود مگر اینکه ویژگی‌های جدیدی نسبت به رقبای خود به مشتریان خود ارائه دهید تا محصولات شما را خریداری کنند.

۵- مشتریان هدف خود را مشخص کنید

منظور از شناسایی مشتریان هدف این است که ببنید چه افرادی از جامعه اقدام به خرید محصولات شما خواهند کرد. اگر بتوانیم این افراد را شناسایی کنیم کسب و کارمان سریعتر رشد می‌یابد. پس از شناسایی مشتریان هدف خود باید بتوانید آنها را جذب کنید. بنابراین باید تحقیقاتی در مورد مشتریان خود انجام دهید؛ به عنوان مثال مدل‌های خرید و مدل‌های جغرافیایی آنها را به دست آورید. رفتار مخاطبان آنلاین می‌تواند در ایجاد استراتژی شما نقش داشته باشد که باید آن را پیدا کنید. چرا باید محصولات شما را بخرند که پاسخ به این سؤال تمایز شما را نسبت به رقبا مشخص می‌کند.

۶- وبسایت را قانونی کنید

چند مرحله وجود دارد تا بتوانید کسب و کار خود را قانونی کنید. به طور کلی قوانین مشابهی برای کسب و کارهای آنلاین مانند کسب و کارهای سنتی وجود دارد اما چند تفاوت ظریف وجود دارد:

شاید یکی از سخت‌ترین مراحل برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، دریافت نماد اعتماد الکترونیک است. اهمیت دریافت این نماد از آنجا می‌باشد که اگر بخواهید وبسایت شما به درگاه بانکی متصل شود، یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد الکترونیک است. داشتن این نماد باعث می‌شود که مشتریان به شما اعتماد کنند و با داشتن آدرس و شماره تلفن تأیید شده، اعتبار فروشگاه شما افزایش می‌یابد. این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک داده می‌شود.

مجوز اختصاصی: این مجوز مربوط به گروه صنفی است که بسته به محصولات خود نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه می‌باشد. لازم به ذکر است که وبسایت‌هایی مانند سایت‌های شرکتی یا شخصی نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

۷- چند درگاه پرداخت مطمئن انتخاب کنید

برای فروشگاه اینترنتی خود می‌توانید روش های مختلفی را برای پرداخت وجه کالا از جمله پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب و پرداخت نقدی در محل قرار دهید. با توجه به اینکه امروزه افراد بیشتر پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند بنابراین باید چند درگاه پرداخت از بانک‌های معتبر کشور تهیه کنید.

۸- به اصول سئو و بازاریابی محتوا توجه کنید

همانطور که می‌دانید سئو یکی از فاکتورهای اساسی برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی است که لازم به یادآوری نمی‌باشد. همه کسب و کارهای اینترنتی موفق در سراسر دنیا، فاکتور سئو را جزو الویت‌های اصلی خود می‌دانند و برای آن بودجه‌ای را در نظر می‌گیرند. رعایت اصول سئو منجر می‌شود محصولات یا خدمات ارائه شده شما در موتورهای جستجو شناخته شوند، رتبه شما در موتورهای جستجو بهبود یابد و به این طریق مشتریان با وبسایت شما آشنا شوند و بدین ترتیب وبسایت شما شناخته شده تر و درآمد بیشتری کسب کنید. خدمات سئو و بهینه سازی وب۲۴ توصیه می‌کند که از مشورت با افراد خبره و با تجربه در این زمینه استفاده کنید زیرا این کار باعث رشد هرچه سریع تر رتبه سایت شما خواهد شد و هم در زمان و هزینه صرفه جویی خواهید کرد. همچنین در موفقیت فروشگاه شما، تولید محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

در نهایت شروع یک کسب و کار اینترنتی شباهت‌های زیادی به شروع کسب و کار فیزیکی دارد. البته فروش از طریق فروشگاه اینترنتی، راه مناسب‌تری برای فروش به دلیل دسترسی بیشتر افراد به آن نسبت به یک فروشگاه سنتی است. همچنین در طراحی یک وبسایت فروشگاهی باید مشخصاتی مانند سادگی، جلب مشتری و خرید راحت مشتری مد نظر قرار گرفته شود. به عبارت دیگر مشتری با ورود به فروشگاه اینترنتی به آن احساس خوبی دست دهد، توجه او به کالاها جذب شود و اینکه با گذاشتن اطلاعات کامل صاحب سایت و ایجاد امینت خاطر، خریدی مطمئن انجام دهد. لازم به ذکر است که ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق با چالش‌ها و سختی‌هایی همراه است، اما رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار لذت بخش خواهد بود.



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.