no-img
نوین اطلس

دلایل شکست کسب و کارهای کوچک


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

دلایل شکست کسب و کارهای کوچک
zip
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۷

دلایل شکست کسب و کارهای کوچک


موضوعات: دلایل شکست بازار، شکست در کار، دلایل شکست کارآفرینان، دلایل شکست کسب و کار در ایران، دلایل شکست کسب و کارهای جدید در ۵ سال اول، چه چیزهایی موجب اضمحلال یک کسب وکار می شود، عوامل موفقیت در کسب و کار.

 

برای آموزش جامع کسب درآمد اینترنتی به لینک زیر مراجعه کنید:

۵ حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

ایده هایی برای میلیاردر شدن

درس هایی از شکست یک کسب و کار

ثروتمندان چگونه ثروتمند شدند

 

دلایل شکست بازار

یک) عدم توانایی پشتیبانی از محصول جدید
یکی از مواردی که در تحقیقات بازاریابی به آن پی برده اند این است که در بسیاری از مواقع ، شرکتهایی که اقدام به ارائه محصول جدید می کنند قارد نیستند از محصول و مشتریان خود حمایت و پشتیبانی کنند. شما باید بتوانید برای مشتریانی که از محصول یا خدمات شما خریداری می کنند حمایتهایی را در نظر بگیرید تا آنها با اطمینان بتوانند از محصولات شما خریداری کنند. چه محصولی را که وارد بازار کرده اید مورد عنایت و توجه قرار بگیرد و چه قرار نگیرد شما باید برای هر دو شرایطی که ممکن است محصول شما مواجه شود برنامه ریزیهای مناسبی را از قبل داشته باشید.

دو) عدم مطابقت با تقاضا و انتظارات مشتریان
تحقیقات بازاریابی به این نتیجه رسیده است که محصولات جدید قبل از اینکه به وارد بازار شوند ، در مواقع بسیار کمی به صورت آزمایشی وارد بازار می شوند تا واکنش مشتریان و مخاطبان سنجیده شود و سپس محصول نهایی به بازار عرضه شود. به همین دلیل در بسیاری از موارد ، محصولی که وارد بازار می شود نیاز مشتریان یا انتظارات آنها را برآورده نمی کند.

سه) دقت در تحقیقات بازار
گاهی ممکن است تحقیقات بازاریابی که توسط شرکتها انجام می شود دچار اشتباه شده باشد. در این گونه موارد معمولاً سوالاتی که در روند تحقیقات بازار پرسیده می شود چندان سوالات دقیقی نیستند یا اینکه هدف اصلی از تحقیقات بازار مشخص نیست. در صورتی که شما هدف اصلی خود از انجام تحقیقات بازار را ندانید و متوجه نباشید که دقیقاً به دنبال پاسخگویی به کدام سوالها هستید و در نهایت نیاز دارید به چه اطلاعاتی برسید ، ممکن است در روند تحقیقات خود سوالاتی را که شما را به نتیجه دلخواه می رساند نتوانید طراحی کنید. در نتیجه ، محصولی را به بازار عرضه خواهید کرد که مورد پسند مشتریان نیست و نمی تواند نیازها و خواسته های آنها را برآورده کند.

چهار) محصولات بسیار عالی و فوق العاده
ممکن است در برخی از شرایط ، شرکتی اقدام به تولید یک محصول بسیار عالی و فوق العاده کرده باشد. این محصول با اینکه بسیار با کیفیت و خوب است ولی نمی تواند نیاز مشتریان را برآورده کند. در نتیجه ، محصول تولید شده ، بازار کافی را نخواهد داشت. از طریق تحقیقات بازاریابی که قبل از تولید محصول انجام می شود می توان جلوی تولید اینگونه محصولات را گرفت یا اینکه اطلاعات کافی در خصوص اینکه اینگونه محصولات را در کجا می توان فروخت و مشتریانی که ممکن است متقاضی چنین محصولاتی باشند پیدا کرد.

شکست در کار

عدم توجه مناسب به مشتری

اولویت دادن و توجه به مشتری بسیار اهمیت دارد. کسب و کاری که خدمات و توجه مناسبی به مشتریان داشته باشد، حتما پیشرفت می‌کند. توجه مناسب به مشتری باعث بازگشت مشتریان می‌شود، و بازگشت مشتریان باعث وفادار شدن‌شان می‌شود. اگر رفتار بسیار خوبی با مشتریان نداشته باشید، آنها سمت رقبای‌تان کشیده خواهند شد. یاد بگیرید چگونه باید به مشتریان‌تان نشان دهید که برای‌تان محترم و ارزشمند هستند. همیشه در مورد کیفیت محصول‌تان از آنها سوال کنید و در قبال اظهار نظرشان درباره‌ی محصول، تخفیفاتی برای‌شان در نظر بگیرید (صرف‌نظر از این‌که نظرشان مثبت باشد یا منفی). اگر به اندازه‌ی کافی به مشتری نزدیک نشوید، اگر شبیه سایر فروشنده‌ها با آنها رفتار کنید، فقط وقتی سراغ‌تان می‌آیند که گزینه‌ی دیگری جز شما نداشته باشند. عدم توجه کافی به مشتری، بسیاری از کسب و کارها را نابود کرده است. واحد خدمات مشتریان‌تان معرف برند شما است.

دلایل شکست کارآفرینان

تقلید از دیگران

آن چه برای آقای الف نتیجه‌بخش است، شاید برای آقای ب کارساز نباشد. بسیاری از آدم‌ها به این دلیل وارد یک کسب و کار می‌شوند یا یک کسب و کار خاصی را انتخاب می‌کنند که شاهد موفقیت دیگران در این کسب و کار بوده‌اند و فکر می‌کنند اگر آنها نیز به این کار اقدام کنند، موفق خواهند شد. بهتر است این ایده‌ی خام را از طریق مشاوره‌های مناسب قوام بیاورید، و نقاط افتراق و تمایز خود را نسبت به دیگران بازشناسید. تقلید بدون مشورت به بن‌بست می‌رسد. هرگز تقلید نکنید، نوآوری کنید.

فقدان تجربه

فقدان تجربه یکی از عوامل شکست کسب و کارها است. اگر بی‌تجربه باشید یا مدیریت‌تان خام و مبتدیانه باشد، کسب و کارتان محکوم به شکست است. هنگام شروع یک کسب و کار جدید، توصیه می‌شود از خدمات آدم‌ّهای باتجربه در آن زمینه بهره‌مند شوید. آنها می‌توانند شریک یا کارمندتان باشند. حتما از بازاریاب‌های باتجربه و کارمندان آموزش‌دیده در زمینه‌ی خدمات مشتریان استفاده کنید.

دلایل شکست کسب و کار در ایران

عدم حساب و کتاب

باید حساب و کتاب هر ریالی را داشته باشید که در کسب و کارتان به‌دست می‌آورید. اغلب اوقات، بسیاری از کارآفرینان حساب و کتاب فروش‌های روزانه‌شان را ندارند. وقتی یک روز فروش می‌کنند، با این‌ فکر که فردا هم می‌توانند به هم میزان فروش کنند، سودشان را خرج نیازهای شخصی‌شان می‌کنند. اگر می‌خواهید در کسب و کارتان موفق شوید، باید حساب و کتاب هر ریال را از درآمدتان داشته باشد. حتما برای خرج‌های‌تان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید، زیرا اگر می‌خواهید کسب و کارتان رشد کند، باید ۶۰ درصد از سودتان به کسب و کار برگردد؛ به علاوه، یک‌دهم از آن را نیز به عنوان مالیات باید کنار بگذارید.

عدم رشد شخصی

بسیاری از کارآفرینان بر روی خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آنها می‌خواهند خوب و موفق باشند، ولی مطالعه نمی‌کنند، تحقیق نمی‌کنند، و هم‌چنین در سمینارها و کارگاه‌هایی که باعث بالا رفتن سطح اطلاعات‌شان می‌شود، شرکت نمی‌کنند. پیشرفت شخصی در زمینه‌ی مهارت‌های رفتاری و ارتباطی یک ضرورت است. رسیدن به این مهارت دشوار و نیازمند نظم و دقت است. رسیدن به موفقیت بدون اصلاح و بهبود رفتارتان کار بسیار دشواری است. هیچ‌کس در زندگی بدون خودسازی و افزایش دانش خود پیشرفت نکرده است. هرگز دست از یادگیری بر ندارید.

دلایل شکست کسب و کارهای جدید در ۵ سال اول

مکان نامناسب

یک کارآفرین تصمیم گرفت در یک منطقه‌ی محلی اقدام به تاسیس کافی‌شاپ کند. قهوه‌های آن کافی‌شاپ بسیار دلپذیر و با قیمت مناسب بودند. رابطه‌ی وی با مشتریان نیز بسیار عالی بود. ولی بعد از یک سال، کافی‌شاپ‌اش به اندازه‌ی کافی رشد نکرد و به سختی می‌توانست آن را اداره کند؛ بنابراین تصمیم به فروش کافی‌شاپ گرفت. بعد از آن، کارآفرین ۲۹ ساله‌ای که سرمایه‌ی کافی نیز در اختیار داشت، احساس کرد می‌تواند با تزریق پول به کافی‌شاپ، این کسب و کار را سودده و شیک و مد روز کند. وی نیز نتوانست این کافی‌شاپ را به سوددهی برساند. چرا؟ به دلیل موقعیت مکانی این کسب و کار. نتیجه این‌که نمی‌توانید در جایی کسب و کارتان را آغاز کنید که نیازی به خدمات شما نداشته باشند. شیک و مد روز کردن کسب و کار باعث نمی‌شود آدم‌ها نزدتان بیایند و به شما وفادار بمانند. پیش از انتخاب مکان تاسیس کسب و کار باید به خوبی آن منطقه را از لحاظ بازار بررسی کنید.

عدم تمرکز

ممکن است کارآفرینان به راحتی به دلیل مشغله‌های جزئی بسیار زیاد از مسیر اصلی خود منحرف شوند. هر بار که تمرکزشان به یک سو جلب می‌شود، از قدرت تفکرشان کاسته می‌شود. یک کارآفرین یا تاجر خوب هرگز تمرکزش را از مسائل مهم و اولویت‌ها بر نمی‌دارند. ولی برخی‌ها گرفتار وسواس و کمال‌گرایی در مشغله‌های جزئی می‌شوند که به راحتی می‌توانند آنها را به افراد دیگر محول کنند. کارآفرین باید یاد بگیرد برخی کارها را به دیگران محول کند. کوته‌بینی یک آدم وقتی آشکار می‌شود که گرفتار وسواسی شده باشد که به جای کیفیت به دنبال کمیت کار باشد. پرمشغله بودن به معنی سازنده و موثر بودن نیست.

انتظارات نادرست

برخی نوبنیادها (استارت‌آپ) فکر می‌کنند همین که وارد کار شدند، بدون هیچ تلاش و برنامه‌ای پول از در و دیوار به آنها هجوم می‌آورد. گاهی اوقات، مقصر فقط خودِ کارآفرینانی هستند که تنها آن‌چه را که دوست دارند می‌شوند و فکر می‌کنند بیش‌تر از دیگران می‌دانند. در نتیجه باید گفت، راه‌اندازی یک کسب و کار موفق، مثل دو صد مترِ سرعت نیست، بلکه مثل ماراتن است. اگر نمی‌خواهید در فقر و فلاکت بمیرید یا شاهد سقوط کسب و کارتان باشید، باید سخت بکوشید. هرگز از کاری که انجام نداده‌اید، انتظار پاداش نداشته باشید.

چه چیزهایی موجب اضمحلال یک کسب وکار می شود

عدم تناسب محصول با بازار هدف
ممکن است یک محصول از دید یک کارآفرین بهترین ومنحصربفردترین ایده باشد اما از نظر مشتریان چنین نباشد. به همین دلیل یکی از راهحلهای جلوگیری از شکست کسب وکار توجه به نیازهای بازار قبل از ارائه محصول یا خدمتجدید است.

بی توجهی به رقبا
حدود ۱۹ درصد از شکست کسب و کارها به نادیدهگرفتن رقبا بر میگردد. بهترین راه حل، انجام کارهای جدید و منحصر بفردی است کهرقبا آن ها را پیشنهاد نمیکنند.

تخصیص ضعیف منابع
تخصیص درست منابع مالی و انسانی در مراحل مختلفکسب وکار یکی از فاکتورهای مهم است که نقش به سزایی در موفقیت کسب وکار دارد.

مدل کسب وکار معیوب
کارآفرینان و صاحبان کسب وکار می بایست بر هزینهواقعی جذب مشتری تمرکز کنند و در این باره خوش بینانه رفتار نکنند. و در انتخابمناسب مدل کسب وکار بر مقیاس پذیری و بازگشت سرمایه در مقایسه با هزینه جذب مشتریتاکید بیشتری داشته باشند.

فقدان استراتژی برند سازی
برندسازی یکی از ضروریات هر کسب وکاری است. عدمتوجه به این مهم باعث ایجاد مشکلاتی در طولانی مدت خواهد شد. نام تجاری باید باشروع کسب وکار آغاز شود و هدف آن تبلیغ کسب وکار باشد.

عوامل موفقیت در کسب و کار

تمایل به اقدام
این اولین و مهمترین عامل برای “بودن” و کارآفرینان فعلی است. همه عوامل دیگر کلید موفقیت کارآفرینی مهم نیست اگر فردی هستید که می ترسد اقدام واقعی کند. اقدامات چیزی است که شما را به موفقیت می انجامد. بدون اقدامات، نمیتوان انتظار داشت که صاحب کسب و کار موفق شوید. با عرض پوزش، این گفته واقعی است!

دانش کارآفرینی
کارآفرینان افرادی هستند که باید درمورد مسائل مربوط به کسب و کار خاصی که کسب کرده اند اطلاعات بدست آورند. دانش شما انرژی بالقوه کسب و کار خود را افزایش می دهد و به میزان زیادی به موفقیت شرکت شما کمک خواهد کرد.

خلاقیت کارآفرینی
اگر می خواهید به اندازه کافی منحصر به فرد و با قدرت بهبود مداوم در کسب و کار خود باشید، باید فرد خلاق باشید. خلاقیت انرژی بالقوه کسب و کار شما را افزایش می دهد و فرصت های زیادی را برای شرکت شما ایجاد می کند.

مهارت های کارآفرینی
هر کارآفرین و هر کسب و کار نیاز به مهارت های مختلف کارآفرینی دارد که در بعضی موارد ممکن است برای موفقیت کسب و کار آنها بسیار مهم باشد. اگر دانش داشته باشید، اما مهارت هایی ندارید که می توانید تنها از طریق اجرای آنچه که آموخته اید، پوشش داده شود، نمی توانید انتظار داشته باشید که به موفقیت نزدیک شوید. همانطور که می بینید، اگر شما اقدامات را انجام دهید، آنچه را که آموخته اید انجام داده اید، مهارت می گیرید.

هوش کارآفرینی
شما باید برای مدیریت تمام شرایط احتمالی هوشمند باشید و سخت ترین مشکلات را حل کنید که سازگارترین چیز در زندگی تجاری شما خواهد بود. اطلاعات شما باعث منحصر به فرد شدن شرکت شما می شود، زیرا این چیزی است که نمی تواند از دیگران کپی شود.

صبر
شما باید صبور باشید و آماده باشید تا حتی اولین جنگ خود را از دست بدهید. این مهم است زیرا جنگ هنوز تمام نشده است. این تنها آغاز سفر شما به عنوان یک کارآفرین است. شما باید درک کنید که سفر کارآفرینی شما یک سفر آسان از A تا B نیست .



درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.