no-img
نوین اطلس

راه درست زندگی از نظر اسلام


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راه درست زندگی از نظر اسلام
امتیاز 3.60 ( 5 رای )
zip
بهمن ۲۵, ۱۳۹۶

راه درست زندگی از نظر اسلام


این مطلب در مورد موضوعات برای آینده بهتر چه کنیم، راه درست زندگی چیست؟، آیات مربوط به سبک زندگی، روش زندگی سالم، سبک زندگی از نظر اسلام، بهترین راه زندگی نوشته شده است.

برای آینده بهتر چه کنیم

۱. چه چیزی در من ایجاد انگیزه و اشتیاق می‌کند؟
اولین گام برای اینکه بدانیم چگونه برای آینده برنامه ریزی کنیم، این است که بفهمیم که چه‌چیزها و چه‌کارهایی به ما انگیزه‌ی بیشتری می‌دهد.

عاشق چه‌چیزی هستیم؟

چه آرزویی داریم؟

شغل مورد علاقه‌مان که آن را از روی اجبار و اکراه انجام نمی‌دهیم، چیست؟

ممکن است ما از نوشتن لذت ببریم، ممکن است کار کردن با حیوانات را دوست داشته باشیم یا حتی عاشق عکاسی باشیم.

نکته‌ی مهم در پاسخ دادن به این سؤال اینجاست که همان چیزی را بنویسیم که واقعا به آن علاقه داریم تا در گام بعدی بتوانیم در مسیر رسیدن به آن قدم برداریم.

۲. تا الان چه موفقیت‌هایی در زندگی داشته‌ام؟
در مورد تجارب گذشته‌ی خود فکر کنید و ببنید چه کاری بوده است که همیشه از به خاطر آوردن آن احساس غرور کرده‌اید و از آن به عنوان یک نقطه‌ی مثبت در زندگی یاد کرده‌اید.

در زمان رسیدن به این موفقیت‌ها چه احساسی داشته‌اید؟

سعی نمی‌کنید همان تجربه‌ی موفق گذشته را باز هم تکرار کنید.

اگر قبلا در یک مسابقه‌ی دو ماراتن شرکت کرده‌اید و حس خوبی داشته‌اید، پیشنهاد می‌کنم بازهم این تجربه را برای خود تکرار کنید و از احساس خوبی که دارید، لذت ببرید.

اگر فرزندتان به خاطر آموزش‌هایی که شما به او داده‌اید، یک ورزشکار یا موسیقی‌دان موفق شده است، می‌توانید از این تجربه برای آموزش به بچه‌های دیگر هم استفاده کنید و تجربه‌ و اطلاعات خود را در اختیار آنها نیز بگذارید.

کارهایی را انجام دهید که احساس می‌کنید در آن موفق‌تر هستید.

۳. اگر در زندگی هیچ محدودیتی نداشتید، دوست داشتید چه چیزی داشته باشید و چه کاری انجام بدهید؟
‌‌‌این تمرین جالب را انجام دهید: فکر کنید اگر هیچ محدودیتی نداشتید، چه کاری انجام می‌دادید.

اگر به اندازه‌ی کافی زمان و پول داشتید، چه‌ کاری انجام می‌دادید و کجاها می‌رفتید؟

وقت خود را با چه کسی می‌گذراندید؟

پاسخ به این سؤالات به شما کمک می‌کند تا بفهمید واقعا از زندگی چه می‌خواهید.

فراموش نکنید برای شاد بودن حتما لازم نیست پولدار باشید، بلکه پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند تا اهداف زندگی خود را مشخص کنید و در همان مسیر قدم بردارید. مسیری که حتی قدم زدن در آن نیز می‌تواند برای شما بسیار خوشایند و لذت‌بخش باشد.

و اما سؤال بعدی …

۴. هدف من در زندگی چیست؟
چگونه برای آینده برنامه ریزی کنیم

یکی از مؤلفه‌های مهم در داشتن یک زندگی موفق و شاد، داشتن هدف است.

برای ترسیم اهداف خود در زندگی به سؤالات زیر صریح و شفاف پاسخ دهید:

اهداف شما در بخش سلامت چیست؟

چه هدفی برای آیند‌ه‌ی شغلی خود در نظر گرفته‌اید؟

چه هدف یا اهدافی برای خانواده‌ی خود متصور هستید؟

چه اهدافی برای زندگی معنوی خود دارید؟

زمانی می‌توانید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید که پاسخ درست و شفافی به این سؤالات بدهید.

راه درست زندگی چیست؟

به استقبال تغییر بروید و از هرچه زندگی برایتان پیش می‌آورد لذت ببرید – سخت‌ترین قسمت رشد کردن این است که چیزهایی که به آن عادت کرده‌اید را کنار بگذارید و با چیزهایی جلو روید که برایتان جدید است. بعضی‌وقت‌ها باید دست از نگران بودن، تعجب کردن، شک کردن بردارید و ایمان داشته باشید که همه چیز خوب پیش خواهد رفت. به سردرگمی‌هایتان بخندید، هوشیارانه در زمان حال زندگی کنید و از هر چه که زندگی برایتان پیش می‌آورد لذت ببرید.میگناir.شاید آخر کار به آنجایی نرسید که ابتدا قصد داشتید، اما به همان جایی خواهید رسید که باید می رسیدید.

روابطتان را هوشمندانه انتخاب کنید – بهترین روابط فقط زمان‌هایی نیست که اوقات خوشی را می‌گذرانید، موانع و مشکلاتی که با هم روبه‌رو می‌شوید و این واقعیت که آخر همه آنها باز هم بگویید، «دوستت دارم» هم اهمیت دارد. و دوست داشتن کسی به این نیست که هر روز به او بگویید دوستت دارم، باید هر روز به هر طریقی که می‌توانید آن را به او نشان دهید. روابط باید عاقلانه انتخاب شوند. برای عشق ورزیدن عجله نکنید. آنقدر صبر کنید تا بالاخره عشقتان را پیدا کنید. اجازه ندهید تنهایی شما را به آغوش کسی بیندازد که می‌دانید به شما تعلق ندارد. زمانی عاشق شوید که آمادگی آن را داشته باشید، نه وقتی که تنها هستید. یک رابطه خوب ارزش صبر کردن را دارد.

کسانی که دوستتان دارند را بشناسید – به‌یادماندنی‌ترین افراد زندگی شما کسانی خواهند بود که زمانی دوستتان داشته‌اند که چندان دوست‌داشتنی نبوده‌اید. به این افراد در زندیگیتان خوب دقت کنید و شما هم دوستشان داشته باشید، حتی وقتی چندان دوست‌داشتنی رفتار نمی‌کنند.

خودتان را هم دوست داشته باشید – اگر می‌توانید بچه‌ها را با وجود شلوغی‌هایی که می‌کنند دوست داشته باشید؛ اگر می‌توانید مادرتان را باوجود غرغرهایی که می‌کند دوست داشته باشید؛ اگر می‌توانید خواهر و برادرتان را بااینکه هیچوقت به حرفتان گوش نمی‌دهد دوست داشته باشید؛ اگر می‌توانید دوستتان را بااینکه فراموش می‌کند چیزهایی که قرض گرفته را پس بدهد دوست داشته باشید؛ در این صورت می‌دانید چطور می‌توان آدم‌هایی که کامل نیستند را دوست داشت. پس مطمئناً می‌توانید خودتان را هم دوست بدارید.

کارهای بکنید که در آینده از خودتان متشکر باشید – کارهایی که هر روز انجام می‌دهید مهمتر از کارهایی است که هرازگاهی انجام می‌دهید. آنچه امروز انجام می‌دهید مهم است چون یک روز از زندگیتان را به ازای آن می‌دهید. سعی کنید کاری باشد که ارزش آن را داشته باشد.

بخاطر همه مشکلاتی که ندارید، متشکر باشید – پولدار شدن دو صورت دارد: اینکه هر چه بخواهید داشته باشید و دیگری اینکه به آنچه که دارید راضی باشید. همین حالا قدردان همه چیز باشید و مطمئن باشید که با این روش از هر لحظه از زندگیتان لذت خواهید برد. خوشبختی زمانی می‌آید که دست از شکایت کردن درمورد مشکلاتی که داریم برداریم و بخاطر همه مشکلاتی که نداریم شکرگزار باشیم. و به خاطر داشته باشید، برای به دست آوردن روزهای خوب، باید با روزهای بد زندگی بجنگید.

برای تفریح کردن وقت کافی بگذارید – گاهی اوقات لازم است که چند قدم عقب بروید تا به همه چیز خوب نگاه کنید. هیچوقت نگذارید زندگیتان آنقدر با کار مشغول شود، ذهنتان آنقدر درگیر نگرانی شود، قلبتان آنقدر انباشته از ناراحتی‌ها و کینه‌های قدیمی شود که هیچ جایی برای تفریح کردن و لذت بردن نداشته باشید.

آیات مربوط به سبک زندگی

(وَ ابْتَغِ فیما آتاک اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَهَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَک مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْک وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ : و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى‏دارد.( القصص : ۷۷)

(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَهَ اللَّهِ الَّتی‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا خالِصَهً یَوْمَ الْقِیامَهِ کذلِک نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون: بگو: «زیورهایى را که خدا براى بندگانش پدید آورده، و روزیهاى پاکیزه را چه کسى حرام گردانیده؟» بگو: «این در زندگى دنیا براى کسانى است که ایمان آورده‏اند و روز قیامت خاصّ آنان مى‏باشد.» این گونه آیات را براى گروهى که مى‏دانند به روشنى بیان مى‏کنیم.)( الأعراف : ۳۲)

 

روش زندگی سالم

پیش به سوی نوشیدنی‌های سالم
به تدریج مصرف نوشیدنی‌های گازدار را کم و به جای آن آب را جایگزین کنید. روزانه باید حداقل یک لیتر آب بنوشید. یک عدد لیموترش یا خیار به بطری آبتان اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود. اگر تمایلی به نوشیدن آب خالی ندارید می‌توانید از پودرهای طعم‌دهنده‌ی بدون قند استفاده کنید تا آب مزه‌دار شود. چای سبز یکی دیگر از نوشیدنی‌های سالم است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و برای کاهش وزن نیز فوق‌العاده است. شاید در گام اول از طعم این نوشیدنی خوشتان نیاید اما بهتر است مصرف آن را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و کم‌کم به طعم آن عادت کنید. توصیه می‌کنیم چند قطره لیموترش نیز به چایتان اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شده و خواص آن چند برابر شود.

برای میان‌وعده: به جای هله‌هوله و شیرینی‌جات میوه و آجیل را دریابید
فیبرها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالمی که در میوه‌ها و آجیل وجود دارد شما را تا رسیدن وعده‌ی غذایی بعدی کاملا سیر نگه می‌دارند اتفاقی که بعد از مصرف کیک و کلوچه و غیره نمی‌افتد. از این گذشته شیرینی‌جات صنعتی سرشار از قند هستند که اصلاً برای سلامتی و تناسب اندام خوب نیستند. درحالی‌که بدن برای بهبود عملکرد خود به فیبرهای غذایی، پروتئین و چربی‌های سالم نیاز دارد. پس به عنوان میان‌وعده یک عدد میوه یا یک مشت آجیل میل کنید.

حجم غذا را کاهش دهید
حتماً شما هم چشم‌غره‌های مادرتان را یادتان می‌آید: «یعنی اینکه غذایت را تا آخر بخور و بشقابت را تمیز کن!» بعد هم اینکه همه‌ی ما مجبور می‌شدیم و با بی‌اشتهایی غذایمان را تمام می‌کردیم. اما وقتش رسیده است که به این عادت نادرست پایان دهید. بهتر است از همان اول کمتر غذا بکشید یا اینکه از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید. وقتی بشقابتان کوچک باشد پرتر دیده می‌شود و شما با همان غذا سیر می‌شوید. وقتی حجم غذایی که میل می‌کنید کم باشد کم‌کم به این میزان عادت می‌کنید و پرخوری را کنار می‌گذارید.

گوشت سفید و کم چرب پرندگان را دریابید
گوشت بوقلمون، گوشت مرغ و غیره را دریابید. بهترین کار این است که قسمت‌های سفید و بدون چربی گوشت پرندگان را دریابید. مثلاً سینه‌ی مرغ. این قسمت‌ها کم‌چرب‌ترند. چربی‌های حیوانی موجود در گوشت قرمز منبع چربی‌های اشباع شده است. این چربی‌ها در طولانی مدت به سلامتی آسیب می‌رساند و باعث چاقی مفرط و مشکلات دیگر می‌شوند.

فیبرها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالمی که در میوه‌ها و آجیل وجود دارد شما را تا رسیدن وعده‌ی غذایی بعدی کاملا سیر نگه می‌دارند اتفاقی که بعد از مصرف کیک و کلوچه و غیره نمی‌افتد

آرد کامل (سبوس‌دار) به جای آردهای تصفیه‌شده
از نان و پاستاهای تهیه‌شده از آرد سبوس‌دار استفاده کنید. برنج کامل را به جای برنج سفید وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. خیلی‌ها معتقدند که مثلاً پاستاهای کامل یا سبوس‌دار طعم خاک می‌دهند و باب طبعشان نیستند. اما باید بدانید که باز مسئله‌ی عادت در میان است. شاید اولش خوشتان نیاید به خاطر اینکه این طعم برایتان جدید است اما به مرور زمان که به این طعم‌ها عادت کردید مطمئن باشید که خوشتان خواهد آمد.

سبک زندگی از نظر اسلام

۱. “سبک زندگی “مفهومی بسیار مهم است که اغلب برای بیان” روش زندگی مردم “توأم با طیف کاملی ازارزش ها ، عقاید وفعالیت های اجنماعی است می توان گفت سبک زندگی ازالگو های فرهنگی، رفتاری وعاداتی شکل می گیرد وافراد به طور روزمره آنها رادر زندگی فردی واجتماعی خود به کار می گیرند.افراد به واسطه کنش های اجتماعی متقابل خود با والدین، دوستان همسالان ،آشنایان ورسانه های جمعی الگو های رفتاری را می آموزند.به عبارتی سبک زندگی شامل فعالیت های معمول وروزانه است که شخص آنها رادر زندگی خود به کار می گیرد. این البته معنای عام و کلی این مفهوم است.

۲. سبک زندگی مجموعه ای از ذائقه ها ، باورها و کردارهای نظام مندی است که یک طبقه یا بخشی از یک طبقه ی معین را مشخص می کند. در این راستا، برای مثال سبک زندگی شامل، عقاید سیاسی، باورهای فلسفی، اعتقادات اخلاقی، ترجیحات زیبایی شناختی و نیز اعمال جنسی، غذایی، پوشاکی و فرهنگی و غیره می شود. بر خلاف “سطح زندگی” که با کمیت کالاها و خدمات مطابق است که یک فرد یا یک گروه می تواند در اختیار داشته باشد،بنابر این در یک سطح زندگی واحد، سبک های زندگی بسیار متفاوتی می توانند وجود داشته باشند، که این امر به باور پیر بوردیو به” عادت واره “های habitus متمایز بستگی دارد.

۳. سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمیگیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهی‌ها همه و همه تصور‌ها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم می‌کنند. سبک زندگی فرد، اجزای رفتار شخصی او نیست، لذا غیر معمول نیستند. بیشتر مردم معتقدند که باید سبک زندگی‌شان را آزادانه انتخاب کنند.در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یک‌جا جمع می‌شوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک می‌شوند. به نوعی گروه‌های اجتماعی اغلب مالک یک نوع سبک زندگی شده‌ و یک سبک خاص را تشکیل می دهند. سبکی شدن زندگی با شکل گیری فرهنگ مردم رابطه نزدیک دارد. مثلا می‌توان شناخت لازم از افراد جامعه را از سبک زندگی افراد آن جامعه بدست آورد.

نکته دیگر آن که شیوه زندگی در هر تمدنی متناسب و ملازم با صورت تمدنی وعالم تاریخی آن تمدن و جامعه است. برای نمونه کتاب شریف ” حلیه المتقین” علامه مجلسی که در دوره صفویه تدوین یافته خود بسان آئین نامه کامل شیوه زندگی اسلامی – شیعی است که با عالم و صورت تمدنی شیعی و ایرانی عصر صفویه تناسب و تلازم تام دارد.

انواع سبک های زندگی جدید غربی (آمریکایی و اروپایی) به دلیل عناصر خاص و شبکه مفاهیمی که دارد در تعارض جدی با روح دیانت و شیوه زندگی دینی و اسلامی/شیعی است. برای نمونه روزمرگی یکی از عناصر جدی سبک زندگی غربی است که بدون آن، انواع سبک از زندگی غربی معنایی ندارد. در حالی که روزمرگی در ذات خود ملازم با غفلت و اکنون زدگی است که خود یکی از ثمرات «نیست انگاری» غربی است، حال آنکه روح دیانت و زیست مؤمنانه گریزان از غفلت و اکنون زدگی، و ملازم خودآگاهی و بصیرت مؤمنانه است. لذا سبک زندگی اسلامی/شیعی اقتضائاتی دارد که از جمله اقتضائات تدوین و طراحی دکترین سبک زندگی اسلامی/شیعی مستلزم تأمل و تفکر درباره ی ماهیت و اقتضائات این گونه از سبک زندگی است. سبک خاصی از زندگی که با روح دیانت و دینداری و زیست مؤمنانه تطابق داشته باشد و اقتضائات دوره جدید و فن آوری های آن را نیز در نظر آورد.

در پایان می بایست بر این نکته تاکید کرد که سبک های زندگی در هر عصر و مصری با سبک زندگی در زمان و مکانی دیگر می تواند متفاوت باشد هر چند که در کلیت در یک مجموعه خاص از شیوه زندگی قرار می گیرد. به عنوان نمونه سبک زندگی ایرانی و اسلامی/ شیعی با سبک زندگی عراقی و اسلامی / شیعی متفاوت است؛ چنان که با سبک زندگی عراقی و اسلامی/ سنی نیز می تواند متفاوت باشد. بر همین اساس سبک زیستی ایرانی اسلامی/ شیعی در عصر حاضر با عصر قاجار و پیش از آن نیز می تواند متفاوت باشد که هست. با این همه، همه سبک های زیست در چارچوب کلی شیوه زندگی اسلامی قرار می گیرند.

بهترین راه زندگی

۱- برای خود اهداف قابل دسترس تعیین کنید.

۲- تنها به میزان معقول و در حد توان خود مسئولیت بعهده بگیرید.

۳- کارها، اهداف و وظایف بزرگ را به بخشهای کوچک تقسم کنید. …

۴- مدیریت زمان و الویت بندی را فراموش نکنید.

۵- مدتی از وقت خود را با دیگران و یک دوست صمیمی سپری کنید. سعی کنید فردی را در زندگی بیابید که بتوانید به وی اعتماد کرده و با وی درد دل کنید.

۶- به سرگرمیهایی که علاقه دارید بپردازید.

۷- ورزش کنید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

۸- از ارتباط با افراد غیر حامی و بی بند و بار اجتناب کنید.

۹- به دوستان و خانواده خود اجازه دهید در امور زندگی به شما کمک کنند.

۱۰- افکار مثبت را جایگزین افکار منفی گردانید.

۱۱- به خاطر داشته باشید که زندگی بطور ذاتی مبهم و نامشخص بوده و در بسیاری از شرایط تنها یک پاسخ واحد مشکل گشا نخواهد بود.زندگی مملو از احتمالات است.

۱۲- شما باید بیاموزید چگونه میان اموری که شما مسئول آنها میباشید و یا نمیباشید تفاوت قائل گردید. معمولا افراد کنترلی که بر شرایط دارند را کمتر و یا بیشتر از آنچه هست بر آورد میکنند.اموری که شما مسئولیتی در قبال آن ندارید و یا خارج از کنترل شماست به حال خود بگذارید.

۱۳- به بزرگتر های خود احترام ویژه بگذارید .

۱۴- شما باید بیاموزید که چه زمان باید با احساسات خود ارتباط برقرار کرده و چه زمان از آنها فاصله بگیرید.

۱۵- شما باید بیاموزید که چه هنگام باید به بر زمان حال تمرکز کنید و چه هنگام به زمان آینده.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

داشتن زندگی شاد

راههای شاد زیستن در زندگی

روانشناسی برای زندگی بهتر

راههای شاد زیستن در اسلام

راه زندگی در قرآن

جلوگیری از یکنواختی زندگی

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

برای آینده بهتر چه کنیم؟ راه درست زندگی چیست؟. آیات مربوط به سبک زندگی  روش زندگی سالم را به شما نشان می دهند.  سبک زندگی از نظر اسلام و بهترین راه زندگی از نظر قرآن چگونه است.



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.