no-img
نوین اطلس

اعتماد از دست رفته


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

اعتماد از دست رفته
zip
بهمن ۱, ۱۳۹۶

اعتماد از دست رفته


این مطلب در مورد موضوعات اعتماد از دست رفته شعر، چگونه اعتماد از دست رفته را بازگردانیم، اعتماد دوباره، راههای جلب اعتماد، بازگرداندن عشق از دست رفته، راه های جلب اعتماد پسر، جلب اعتماد همسر بعد از خیانت، برگرداندن اعتماد نوشته شده است.

اعتماد از دست رفته شعر

در میان پرده خون عشق را گلزارها

عاشقان را با جمال عشق بی‌چون کارها

عقل گوید شش جهت حدست و بیرون راه نیست

عشق گوید راه هست و رفته‌ام من بارها

عقل بازاری بدید و تاجری آغاز کرد

عشق دیده زان سوی بازار او بازارها

ای بسا منصور پنهان ز اعتماد جان عشق

ترک منبرها بگفته برشده بر دارها

عاشقان دردکش را در درونه ذوق‌ها

عاقلان تیره دل را در درون انکارها

عقل گوید پا منه کاندر فنا جز خار نیست

عشق گوید عقل را کاندر توست آن خارها

هین خمش کن خار هستی را ز پای دل بکن

تا ببینی در درون خویشتن گلزارها

شمس تبریزی تویی خورشید اندر ابر حرف

چون برآمد آفتابت محو شد گفتارها

چگونه اعتماد از دست رفته را بازگردانیم

وقت بگذارید

این قطعی ارتباط، فرقی نمی‌کند یک طرفه باشد یا دو طرفه. هر یک از طرفین باید برای از بین بردن کدورت ایجاد شده و برقراری مجدد ارتباط وقت بگذارند. باید تمام خشم‌هایی که از هم دارند را آزاد کنند و تمام صدماتی را که از یکدیگر دیده‌اند، ‌فراموش کنند تا بتوانند به آرامش برسند و بتوانند تصمیم گیری درستی داشته باشند.

برای برخی مردم گذر از این مرحله، فقط چند روز یا چند هفته طول می‌کشد. برای برخی هم ممکن است ماهها یا حتی سال‌ها طول بکشد. زمان رسیدن به این مرحله اهمیتی ندارد و مستقیما به ویژگی‌های شخصیتی هر کس بستگی دارد.

حساس باشید

اگر آغازگر این جدایی شما بودید قاعدتا زمان رسیدن به مرحله‌ی جبران، برای شما کوتاه‌تر خواهد بود. اگر طرف مقابل شمامایل باشد همه اشکال ارتباطی‌اش با شما را قطع کند، هرگز سعی نکنید او را متقاعد کنید زیرا نمی توانید و نباید کسی را وادار به انجام کاری کنید.

با گام‌ها و اقدامات کوچک شروع کنید

با اقدامات کوچک سعی کنید طرف مقابل خود را از لحاظ ذهنی آماده کنید. مثلا یک ایمیل یا یک پیامک می‌تواند آغازگر خوبی باشد. از گفت و گوی طولانی بپرهیزید زیرا به لحاظ طبیعت انسانی صحبت کردن در باره گذشته،‌ در این مرحله نمی‌تواند ایده خوبی باشد.

عذرخواهی کنید

اگر در شکسته شدن این ارتباط شما مقصر هستید، حتما باید صمیمانه عذرخواهی کنید. اگر رفتار شما طوری باشد که طرف مقابل حس کند که چندان هم از آسیبی که وارد کرده‌اید پشیمان نیستید، این آشتی به وقوع نخواهد پیوست.

مثبت باشید

سعی کنید در کلام و در عمل مثبت باشید. حتی در جایی که طرف مقابل شما هم حضور ندارد، ‌از مسیر مثبت خارج نشوید، ‌زیرا ممکن است حرف‌های احیانا منفی که شما جاهای دیگر و در غیبت دوست خود مطرح کنید هم به طریقی به گوش دوستتان برسد و رغبت او را برای ترمیم این ارتباط از بین ببرد.

اعتماد دوباره

برای برخی از افراد، بررسی خیانت و بی وفایی روی داده شده حتی می‌تواند رابطه را قوی‌تر کند. زمانی که تمایل به ادامه‌ی رابطه وجود دارد، اغلب این موضوع مطرح می‌شود که آیا فرد خیانت دیده می‌تواند طرف مقابل را ببخشد یا نه. درست است که بخشش برای آشتی ضروری است اما برای حرکت رو به جلوی رابطه کافی نیست. اینکه چنین رابطه‌ای را می‌توان ترمیم کرد یا نه، بستگی به این دارد که آیا اعتماد از دست رفته قابل برگشت است یا خیر.

اعتماد، چسبی است که رابطه‌ها را نگه می‌دارد، و به شما این امکان را می‌دهد که احساس امنیت و آرامش کنید و در نتیجه بتوانید ارتباط عاطفی و هیجانی کافی و خوبی با طرف مقابل خود برقرار کنید. وقتی رابطه‌ای سر می‌گیرد، اعتماد معمولا به عنوان بخشی از یک راز نگفتنی خیلی زود ایجاد می‌شود. معمولا کسانی که ما انتخاب‌شان می‌کنیم تا روابط اجتماعی با آنها داشته باشیم، در نظرمان قابل اعتماد هستند تا زمانی که عکس آن ثابت شود. به مرور زمان با شناخت بیشتر و عمیق‌تری که نسبت به طرف مقابل پیدا می‌کنیم، این اعتماد رشد کرده و ریشه می‌دواند. وقتی این اعتماد را می‌شکنیم، تنها رابطه‌ی ما با فرد مقابل نیست که آسیب می‌بیند بلکه رابطه‌ی ما با خودمان نیز شکست می‌خورد.

وقتی خیانتی می بینید، نه تنها از خودتان در مورد کاری که او کرده سوال می‌کنید، بلکه از این متعجبید که چطور اجازه دادید این خیانت به وقوع بپیوندد. برای اینکه رابطه‌ای بعد از خیانت، به جلو پیش برود، ابتدا باید اعتماد از دست رفته نه فقط به فرد مقابل بلکه مهمتر از آن اعتماد به خودتان بازسازی شود.

راههای جلب اعتماد

اصلی ترین و محوری ترین راهکار در زمینه جلب اعتماد دیگران، این است که انسان در برخورد با دیگران، خود را محور قرار دهد و هر انتظاری که از دیگران دارد، همین انتظار را حق دیگران از خود بداند. هر چه برایش دوست داشتنی است و می پسندد که مردم در برخورد گفتاری یا رفتاری با او چنین باشند، همین انتخاب را برای مردم داشته باشد. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) این اصل را این گونه تبیین فرموده است:

«نیک کردار باش و از کار بد بپرهیز و بنگر که دوست داری دیگران درباره ات چه بگویند ـ هنگامی که از مجلس آنان برمی خیزی و از جمعشان خارج می شوی ـ همان طور رفتار کن و از آنچه نمی خواهی درباره ات بگویند، بر کنار باش». (ر. ک: نهج الفصاحه، ح ۳)

انتخاب خوب برای مردم، از عواملی است که در جلب خوش بینی و اعتماد مردم مؤثر است. به این سخن از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بنگرید:

«آنچه برای خود می خواهی، برای مردم بخواه تا مؤمن باشی و با هسایگانت نیکی کن تا مسلمان باشی». (ر. ک: نهج الفصاحه، ح ۷۵)

این انتخاب خوب برای مردم، معیار عدالت انسان معرفی شده است و او را به رتبه عادل ترین افراد ارتقا می دهد. رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) می فرماید:

«عادل ترین مردم آن است که برای مردم بپسندد آنچه را برای خود می پسندد و برای آن ها روا ندارد آنچه را برای خود روا نمی دارد». (ر. ک: نهج الفصاحه، ح ۳۴۰)

ارزشمندی ا ین انتخاب خوب برای مردم، آن چنان است که رسول گرامی آن را افضل الایمان ـ برترین ایمان ـ معرفی کرده است:

«برترین ایمان آن است که برای خدا دوست بداری و برای خدا دشمن بداری و مردم آن چیزی را دوست بداری که برای خودت دوست می داری و برای آنان ناخوشایند داری آنچه را برای خود ناخوشایند می داری و این که سخن نیک بگویی یا خاموش بمانی». (ر. ک: نهج الفصاحه، ح ۳۹۲)

در گفتاری دیگر این گونه می فرماید:

«هر چه به خود نمی پسندی، برای غیر خودت مپسند و آنچه برای خود دوست داری، برای برادرت دوست بدار». (ر. ک: نهج الفصاحه، ح ۲۷۰۰)

بازگرداندن عشق از دست رفته

گاهی اوقات نیاز داریم آخرین تلاش مان را نیز برای بازگرداندن عشق خود انجام دهیم.

راه های جلب اعتماد پسر

موضوع پیچیده نیست. اعتماد در چشمان شما نهفته است. شاید تصور کنید وقتی با فردی صحبت میکنید کنترلی بر روی چشمانتان و واکنشی که میدهند ندارید. اما چشمان نقش مهم و بسازیی در اینکه فرد مقابل با دیدن آنها به شما اعتماد کند، دارند.

طبق نظر جامعه شناسان، گشادی مردمک باعث جلب اعتماد دیگران به شما خواهد شد و راحت تر اعتماد خواهند کرد.

شاید بگویید که مگر کنترل مردمک بر عهده انسان است؟ جواب مثبت است. بر طبق نظر دانشمندان گشادی و تنگی مردمک جدا از مسائل محیطی، توسط انسان نیز قابل کنترل است.

با تمرین کردن مداوم کنترل چشمانتان را بدست بگیرید. در هنگام صحبت با دیگران تصور کنید که در یک اتاق تاریک هستید تا مردمک چشمانتان گشاد شود. اینکار را در هنگام صحبت با مخاطب خاص و یا جلب اعتماد رئیستان انجام دهید و به راحتی اعتمادشان را جلب کنید.

همچنین شما میتوانید با نگاه به مردمک چشمان دیگران بفهمید که آیا بشما اعتماد دارند یا نه!

جلب اعتماد همسر بعد از خیانت

صبورانه اعتمادش را جلب کنید
برقراری رابطه با چنین فردی و جلب اعتماد او مستلزم عملکرد سنجیده و شکیبایی بسیار است. بنابراین به تدریج و بدون هیچ گونه فشار و یا اجباری وارد رابطه با او شوید و اجازه دهید که او اندک اندک به شما اعتماد کند. به یاد داشته باشید که به همسر خود در مورد اعتماد فرصت لازم را بدهید و اصرار زودهنگام دراین باره نداشته باشید. برای مثال نگویید:«چرا تو نمی توانی به من اعتماد کنی؟» اگر چنین کنید فرضیه­ ی همسرتان مبنی بر این­که شما فردی انتقادگر هستید، به اثبات خواهد رسید و درنتیجه با شما مقابله خواهد کرد.

اگرچه سخت است اما از او خشمگین نشوید
طبیعی است که شما در برابر بدبینی، اتهامات، سرزنش ها و بدرفتاری های او با خشم و ناراحتی از خود واکنش نشان می دهید. اما مشکل این­جاست که این فرد از آن جایی که به شما بی اعتماد است، دقیقاً انتظار همین رفتار را از سوی شما دارد.

برگرداندن اعتماد

اشتباهاتتان را جبران کنید:

ممکن است اشتباه شما قابل جبران نباشد ولی پرسیدن این سوال تاثیر شگفت انگیزی در نگرش شریک زندگی تان ایجاد خواهدکرد. از همسرتان بپرسید آیا از دست شما کاری بر می آید که حال وی بهتر شود؟ یا آیا الان چیزی از من می خواهی؟ با این سوالات همسرتان درک می کند شما واقعا به فکر او هستید و از اتفاق پیش آمده ناراحتید. فقط پرسیدن سوال مهم نیست به پاسخ وی خوب گوش کنید و هر کاری که از دستتان بر می آید برای رضایت وی انجام دهید.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.