no-img
نوین اطلس

درمان خیانت زنان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

درمان خیانت زنان
zip
دی ۲۸, ۱۳۹۶

درمان خیانت زنان


این مقاله در مورد موضوعات راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی، درمان خیانت زناشویی با روش emdr، خیانت زناشویی علل و درمان، پروتکل درمان خیانت زناشویی، مقاله در مورد خیانت زناشویی، با خیانت شوهر چه کنیم؟، نظریه های خیانت زناشویی، بعد از خیانت همسر چه کنیم می باشد.

راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی

یک روانشناس گفت: بهبود وضعیت روحی – روانی همسر آسیب دیده پس از عهدشکنی، با ادامه زندگی نرمال و طبیعی، گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده و انگار نه انگار خیانت و عهد شکنی سیستم خانواده را به هم ریخته است، میسر نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی نقی قاسمیان‌نژاد با بیان اینکه خیانت زناشویی یا عهدشکنی همسر را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین و آسیب‌زاترین مشکلات عاطفی بین زوجین دانست، اظهار کرد: عوامل بسیاری در بروز این رفتار دخیل هستند و نگاه تک عاملی به آن، ساده انگاری است.

وی افزود: این مشکل، پیچیده‌تر از آن است که بتوان با بررسی سطحی و بدون در نظر گرفتن همه جوانب امور آن را تبیین یا در نهایت حل کرد و بعد از فاش شدن خیانت، زوجین ممکن است دست به اقدامات و فعالیت‌های نادرست و اشتباهی بزنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه بدون شک طرفین خیانت زناشویی از این رابطه لذت برده یا می‌برند و برخی نیازهای خویش را از این طریق ارضا می‌کنند،‌ تصریح کرد: به همین دلیل، صرف اینکه یکی از طرفین تصمیم جدی برای قطع رابطه بگیرد، دلیل بر این نیست که طرف دیگر نیز به این تصمیم احترام بگذارد.

قاسمیان‌نژاد با بیان اینکه سیکل قطع – وصل ارتباط در خیانت بسیار رایج است، ادامه داد: طرفین ممکن است بارها تصمیم به قطع رابطه بگیرند و حتی چند صباحی نیز این قطع رابطه ادامه داشته باشد، اما هر بار مجددا به برقراری ارتباط روی آورند.

مخفی نگه‌داشتن حقیقت، اعتمادسازی را به تاخیر می‌اندازد

وی بهترین راه قطع رابطه را بی‌توجهی کردن به تلاش‌های نفر سوم برای برقراری مجدد رابطه عنوان کرد و گفت: در صورتی زخم‌های ناشی از خیانت التیام می‌بخشد که در قطع رابطه ثبات قدم وجود داشته و مطلقا هر نوع تماسی با فرد سوم قطع شود با این حال همسر عهدشکن نباید موضوع را ساده بگیرد و باید منتظر هوس مجدد برای برقراری ارتباط و تلاش برای تماس از طرف مقابل باشد.

این روانشناس ادامه داد: فاش شدن خیانت، عهدشکنی یا یک رابطه جنسی فرا زناشویی فرایند دشوار و هراس انگیزی است با این حال یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات، تلاش برای مخفی نگه‌داشتن حقیقت است، زیرا نگفتن تمام حقایق به بهانه آسیب نرساندن بیشتر به همسر آسیب دیده، خود می‌تواند آسیب‌زاتر و خطرناک‌تر باشد.

قاسمیان نژاد با بیان اینکه یکی از مضرات مخفی نگه داشتن حقیقت، تاخیر در فرایند اعتمادسازی است، اضافه کرد: ممکن است همسر آسیب دیده به این باور برسد که تمام حقیقت به او گفته شده و دیگر چیزی باقی نمانده که با شنیدن آن شوکه شود در این صورت اگر به مرور زمان و هر بار چیز تازه‌ای از روابط خارج از چهارچوب همسر خویش بشنود، مطمئنا فرایند بازسازی اعتماد برای او بسیار مشکل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این فکر خوبی نیست که برای کنترل اوضاع و رعایت حال همسر، حقیقت و اطلاعات مربوط به رابطه فرا زناشویی به تدریج و بر حسب گذشت زمان در اختیار او قرار داده شود و گفتن تمام حقیقت به همسر، فرصت بسیار خوبی برای نشان دادن صداقت و راستی واقعی همسر عهدشکن است.

این روانشناس اولین چیزی را که فرد عهدشکن باید در صحبت با همسر خویش رعایت کند اجتناب از حالت تدافعی دانست و اظهار کرد: دست کم گرفتن عهدشکنی، سرزنش کردن همسر آسیب دیده و یا حتی سرزنش کردن نفر سوم رابطه، راه حل مناسبی نیست و یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام صحبت با همسر آسیب دیده باید رعایت شود اجتناب از گرفتن حالت دفاعی و قیافه حق به جانب است.

درمان خیانت زناشویی با روش emdr

خیانت های زناشویی جزء یکی از پیچیده ترین اختلالات ارتباطی میان زوجین است. بر خلاف تصور اکثریت جامعه، دردی لاعلاج نیست و با رعایت اصولی به ظاهر ساده می توان زندگی مشترک را نجات داد و رد پای خیانت را محو کرد.

با مرور صفحات حوادث روزنامه ها وقتی سرگذشت زندگی های زناشویی را در مجلات مطالعه می کنید، به سینما می روید و فیلم می بینید، سریال های تلویزیونی را نگاه کرده و دلایل طلاق های عاطفی را پیگیری می کنید و آمار طلاق های قانونی را برانداز می کنید؛ با یک اصطلاح بیش از حد مواجه می شوید: «خیانت های زناشویی»

البته شاید این اصطلاح از مناظر گوناگون مورد توجه قرار گیرد ولی نقطه مشترک در همه دیدگاه ها به نوعی نشان می دهد، اگر یک رابطه زناشویی با مانعی به نام «خیانت زناشویی» مواجه شد، آن رابطه قطعاً محکوم به فروپاشی است. در بهترین حالت تصویر زنی در ذهن ما شکل می گیرد که به خاطر حفظ زندگی مشترک خود و از دست ندادن فرزندان، قربانی شده و در کنار مردی خائن ادامه زندگی می دهد.

اگر شما خواننده گرامی جز آن دست افرادی هستید که در معرض خیانت های زناشویی قرار گرفته اید، باید بدانید که در نظر گرفتن این چهار قانون ساده به عنوان یک نسخه می تواند زندگی تان را نجات دهد. البته منوط بر اینکه این چهار قانون هم از طرف فرد خیانت دیده و هم از طرف فرد بی وفا مورد توجه قرار گیرد.

خیانت زناشویی علل و درمان

برای درمان خیانت زناشوئی باید دو طرف را وارد حل مسئله کرد. با کمک از زوجین برای شناسایی نیازهای جسمانی و روانی و درمیان گذاشتن نیازهای خود با شریک زندگی و موشکافی علل و عوامل تاثیرگذار و آموزش راه حل‌های مسئله می‌­توان خیانت را درمان کرد. زوجین به جای فرار از مشکلات باید مهارتهای حل مساله را بیاموزند.

افشاری خیانت را راهی برای افزایش اعتماد به نفس افرادی که در رابطه زناشوئی اعتماد به نفس آنان پایین آمده دانست و اظهارکرد: در این شرایط فرد به دنبال جایگاه بهتر و ارزشمندتر به طرف مقابل خود خیانت می­‌کند. خیانت در خانواده‌­ها دارای یک علت منحصر به فرد و وابسته به زمینه­‌های مختلف بیولوژیک و روانی و اجتماعی، و در روابط زناشویی ناموفق، یک روش حل مسئله برای حل مشکلات زندگی و حل مسائل آزاردهنده از جمله نیاز جنسی است.

این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: در بعضی موارد متاسفانه یکی از همسران به دلیل خشم زیاد به طرف مقابل و نداشتن جرات برای ابراز خشم و مطالبه صحیح خواسته هایش به عنوان عملی تلافی جویانه به همسر خود خیانت می­‌کند.

افشاری با اشاره به اینکه گاهی اوقات زوجین بدون اختلال عمده روانپزشکی به دلیل عدم وجود مکانیسم­های تطابقی یا ضعف این مکانیسم­ها برای مواجهه با بحرانهای زندگی و فرار از آن دست به خیانت می زنند، افزود: در این موارد فرد به جای شناسایی علت اصلی مسئله به همسر خود خیانت می­‌کند، همچنین در صورت برآورده نشدن نیازهای زوجین و پی نبردن طرفین به نیازهای یکدیگر خطر دلزدگی دو برابر می‌شود.

پروتکل درمان خیانت زناشویی

– درمانگر در فرآیند مشاوره خیانت‌زناشویی در ابتدا بر روی کاهش و تخلیه هیجانی متمرکز می‌شود تا از آسیب به خود و دیگران توسط مراجع جلوگیری گردد.

– یادآوری دیگر موارد مهم زندگی مانند فرزندان و اطرافیان می‌تواند مفید باشد.

– استفاده از شیوه درمانی EMDR – درمان با حرکات چشم – برای کاهش تنش و سطح هیجان کاربرد مهمی دارد.

– درمان از طریق منابع تکمیل خود – یعنی فرد چه منبعی برایش مهم است و از این طریق وارد فاز رواندرمانی می شویم. مثلا شخصی خود‌ مشاهده‌گری بالایی دارد و درمانگر تلاش می کند تا وجدان خفته وی را بیدار کند-.

– تعریف مشکل و سطح بندی آن از سطح ارتباط تلفنی تا رابطه جنسی که در این بین ۸ مرحله رو می شود تبیین کرد و از فرد مورد خیانت شده خواست که سطح ارتباط رو مشخص کند، این خود باعث کاهش شدت هیجان می‌شود.

مقاله در مورد خیانت زناشویی

برای موضوع خیانت و راهکارهای درمان آن مقاله های مختلفی منتشر شده است که می توانید آن ها را مطالعه کنید.

با خیانت شوهر چه کنیم؟

۱- خودتان را وادار کنید تا غذاهای سالم مصرف کنید، طبق برنامه پیش بروید، به اندازه کافی استراحت کنید، هر روز ورزش کنید، به اندازه کافی آب بنوشید و تفریح داشته باشید. ایجاد تعادل، بهترین راه حل، برای مبارزه با آسیبی است که به شما وارد شده است.

۲- باید قبول کنید که احساس خشم، عصبانیت، شک و تردید، شکه شدن، آشفتگی، ترس، درد و رنج، افسردگی، و پریشانی برای فردی که شاهد خیانت همسرش بوده کاملا نرمال است.

۳- این مشکل باعث به وجود آمدن برخی مشکلات فیزیکی در فرد می شود از قبیل:حالت تهوع و استفراغ، اسهال، مشکلات مربوط به خواب (بی خوابی و یا پر خوابی)، لرزش، اختلال حواس، کم غذایی و کم اشتهایی. سعی کنید در این حال بیش از پیش از خود مراقبت کنید.

۴- نباید عکس العمل آنی از خود نشان دهید و یکمرتبه به دلیل بدعهدی همسرتان تصمیم بگیرید که از او جدا شوید. شما نیازمند کمی زمان هستید تا مسایل دیگر را نیز زیر و رو کنید. نباید به طور خاص تمام توجه خود را به خیانتی که از او سر زده معطوف نکنید.

۵- خندیدن کاملا طبیعی و نشان دهنده سلامت فرد است. فیلم یا سریال های تلویزیونی خنده دار تماشا کنید و مقداری از وقت خود را با افرادی صرف کنید که خنده بر روی لب های شما می اورند. زندگی بدون اینکه توجهی به قلب های شکسته و خیانت های همسران داشته باشد، همچنان در حال پیش رفتن است.

۶- گریه کردن نیز یک امر کاملا طبیعی است. اگر خود به خود گریه نمی کنید، می توانید آهنگ های غمگین گوش کنید و یا به تماشای فیلم های تراژیک بنشینید.

نظریه های خیانت زناشویی

علل خیانت

۱. نارضایتی از زندگی زناشویی: افرادی که از زندگی زناشویی خود خشنود نیستند چهار بار بیشتر از سایر افراد مرتکب بی وفایی می­شوند.

۲. طلاق: در مقایسه با افرادی

………….

نقش عوامل شخصیتی و روانی افراد در خیانت

روابط خارج از ازدواج به خودشیفتگی افراد، اعتماد به نفس شکننده، نیاز برای حفظ عزت­نفس و اختلالات روانی نسبت داده شده است. یکی از قوی ترین عوامل پیش بینی کننده­ی بی وفایی خودشیفتگی شخصیتی است. زنانی که خودشیفتگی زیادی دازند پیش بینی می شود که ممکن است به دنبال جلب توجه باشند

………….

نظریه­های ازدواج

۱- نظریه­ی تکامل: مبتنی بر تفاوت­های جنسیتی در رفتارهای جنسی زن و مرد.

۲- نظریه­ی کنترل: گلاسر، نیاز به کسب صمیمیت و عشق ابتدای زندگی مشترک رفتارهای مبتنی بر کنترل گری برای تأمین صمیمیت

بعد از خیانت همسر چه کنیم

اگر حس می کنید همسرتان از کارش پشیمان است و دوست دارید زندگی تان را ادامه دهید، به این نکات توجه کنید:

می‌توانید بگذرید؟
اگر این اتفاق تنها یک بار در زندگی شما پیش آمده و هیچ سابقه‌ای در گذشته شما ندارد، احتمال این‌که بتوانید زندگی‌تان را ترمیم کنید و بعد از مدتی تلاش به شرایط عادی برگردید، کم نیست. خیانت موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنارش گذشت اما شما می‌توانید امیدوار باشید همسری که عمیقا از این موضوع ناراحت است، به خاطر سابقه درخشان زندگی‌تان از این اشتباه بگذرد.

آیا هر دو مایلید به زندگی مشترک ادامه دهید؟
همیشه خیانت موضوعی بسیار دردناک است. برای یک زوج ساده نیست که بعد از خیانت کنار هم بمانند. آنها باید بنشینند و در مورد احساسساتشان صادقانه صحبت کنند و تا جای ممکن از خشونت بپرهیزند.

چرا!:
اولین چیزی که باید درک کنید این است که خیانت به همسر معمولاً نشاندهنده این است که مشکلی در رابطه یا ازدواج شما وجود دارد.هدفتان باید این باشد که مشکل را پیدا کنید تا وقتی شما و همسرتان از شوک اولیه این مشکل گذشتید، بتوانید تصمیم بگیرید که چطور می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

خودتان را قضاوت نکنید:
خودتان را سرزنش نکنید و مورد قضاوت قرار ندهید. شما پس از این ماجرا دچار احساسات متناقضی خواهید شد. ترس، خشم، انتقام، شک، بی‌اعتمادی، احساس حماقت و… از مواردی هستند که ممکن است به سمت شما هجوم بیاورند. به‌خود زمان دهید که از پس این احساسات بر بیایید و تصمیم درست را بگیرید. زندگی مشترک‌تان را با این احساسات مورد قضاوت قرار ندهید و پیش از آن‌که از پس این تناقضات بر بیایید در مورد ماندن یا رفتن تصمیم نگیرید.

با یکدیگر صحبت کنید:
به حرف های هم خوب گوش دهید و میان حرف دیگری نپرید. به هم احترام بگذارید و اجازه دهید مسایل کاملا روشن شود. فهمیدن به معنی پذیرفتن نیست. احساساتی مانند عصبانیت، شرم، ترس و گریه طبیعی بوده و جزو روندی است که باید طی شود. سعی کنید احساساتتان را بدون بی احترامی به هم و خشونت لفظی یا جسمی یا تهدید به ترک طرف مقابل بیان کنید. اگر قادر نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید از یک روان شناس کمک بگیرید.

به تردید پایان دهید :
هر سوالی که دوست دارید از او بپرسید. او موظف است تمامی ابهامات شما را برطرف کند و به سوالات‌تان پاسخ دهد. او باید اشتباهی که مرتکب شده را بپذیرد و درصورت خواست همسرش، به تمامی سوالات او در این مورد پاسخ گوید و دست از پنهان‌کردن حقیقت بردارد.

نکته:
قلم و کاغذ بردارید و احساسات‌تان را بنویسید. هر آنچه در دل دارید و نمی‌توانید به زبان بیاورید، هر آنچه احساس می‌کنید بر سر زندگی‌تان آمده و هر تصمیمی که فکر می‌کنید با گرفتنش آرام می‌شوید را بنویسید و سپس قلم را کنار بگذارید.

مشکلات را فریاد نزنید :
پیش از آنکه به خانواده یا دوستان‌تان در این مورد بگویید خوب فکر کنید. شاید شما پس از مدتی تصمیم بگیرید این زندگی را حفظ کنید و آگاهی دیگران در مورد اتفاقی که در زندگی‌تان افتاده، می‌تواند قضاوت‌شان را تا مدت‌ها نسبت به همسرتان تغییر دهد و این موضوع می‌تواند زندگی شما را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو کرده و کینه‌ای نسبت به همسرتان ایجاد کند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

مشاوره بعد از خیانت



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.