no-img
نوین اطلس

شوهرداری در اسلام


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

شوهرداری در اسلام
zip
دی ۲۷, ۱۳۹۶

شوهرداری در اسلام


این مطلب در مورد موضوعات رازهای شوهرداری موفق، زن داری در اسلام، نکات روانشناسی شوهرداری، شوهرداری مدرن، آداب زن داری، شوهرداری خوب، شوهرداری حضرت زهرا، آموزش شوهر داری -تلگرام می باشد.

رازهای شوهرداری موفق

۱) مردان در مورد احساسشان صحبت می کنند اما…

مردان ترجیح می دهند درمورد احساساتشان غیرمستقیم صحبت کنند. پس از همسرتان بخواهید برنامه اش را برای تعطیلات آخر هفته بگوید یا اینکه فکر و تصور خود را در مورد شما و اولین باری که شما را ملاقات کرده است، بیان کند. پاسخ او روشن می کند احساسش چیست و این گونه خود را به شما نزدیک تر می بیند.

۲) مردان با کارهایشان دوست داشتن را بیان می کنند

بیشتر مردان ترجیح می دهند احساسات و حس دوست داشتن را با انجام برخی کارها بیان کنند، مثلا وقتی وسایل خراب خانه را تعمیر یا حیاط را تمیز می کنند یا سطل زباله را بیرون می برند، دوست داشتن خود را نشان می دهند. حتی خرید کردن برای خانه و زیباسازی محیط آن هم بیانگر این است که شما را دوست دارد.

۳) مردان ازدواج را جدی می گیرند

مردان معمولا از ابراز سریع نظر خود واهمه دارند. شواهد نشان می دهد آنها ازدواج را بیشتر جدی می گیرند ولی ممکن است مدت طولانی تری طول بکشد تا احساس خود را بیان کنند زیرا می خواهند مطمئن شوند کاری که انجام می دهند، درست است. نتایج یک بررسی روی مردان متاهل نشان داد وقتی مردی با اطمینان کامل تصمیم به ازدواج می گیرد، همه جوانب را بررسی کرده و بیشتر معیارها را مطابق میل خود می بیند. ۹۰ درصد مردان می گویند اگر قرار باشد دوباره ازدواج کنند، با همین همسرشان ازدواج خواهند کرد.

۴) او یک شنونده واقعی است

بیشتر ما خانم ها وقتی حرف های دیگران را گوش می کنیم معمولا با حرکات اشاره و بدن و گفتن کلماتی مثل بله یا نه یا می دانم به آنها نشان می دهیم به حرف هایشان گوش می دهیم. این اشاره ها، بخشی از نظر و درک ما را به فردی که در حال صحبت است، منتقل می کند اما این در مورد مردان صدق نمی کند. وقتی که با همسر خود صحبت می کنید و چیزی نمی گوید یا حرکتی از او نمی بینید، به معنی آن نیست که گوش نمی دهد بلکه ترجیح می دهد ساکت باشد و درمورد آنچه شما می گویید، فکر کند.

۵) مردان بیشتر عمل می کنند

مردان روابطشان را با عمل تقویت می کنند، نه احساس. بسیاری از مردان، با انجام فعالیت هایی مانند ورزش و پیاده روی همراه همسرشان و رابطه زناشویی سعی می کنند به همسرشان نزدیک تر شوند.

۶) مردان زمانی را برای خود می خواهند

اگرچه مردان سعی می کنند در بسیاری از فعالیت های خانواده مشارکت کنند اما همه آنها نیاز دارند زمانی مخصوص خود داشته باشند. زمانی که تنها در گوشه ای بنشینند و تفکر کنند. اگر چه مردان از انجام بازی شطرنج، باغبانی یا رفتن به باشگاه ورزشی لذت می برند اما مثل همه، گاهی دوست دارند کسی در کنارشان نباشد و به تنهایی به کارهای مورد علاقه شان بپردازند. وقتی هر یک از زوجین زمان و مکانی را برای تنهایی داشته باشند، بیشتر به هم علاقه مند خواهند شد.

زن داری در اسلام

سلام برای هر یک از دو عنصر اساسی بنیان خانواده یعنی زن و مرد کارکردها، وظایف و مسئولیت هایی اعم از حقوقی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی تعیین کرده تا هر یک از آنها با عمل بدان، موجبات به وجود آمدن سعادت، خوشبختی، صمیمیت، صفا و تفاهم در نهاد خانواده را فراهم آورند. مسلم است که ناهنجاری ها و مشکلات متعددی که در خانواده ها بروز می کند اغلب به دلیل نادیده گرفتن این وظایف و مسئولیت هاست که از سوی زن یا مرد یا هر دو آنها صورت می گیرد.
صفحه معارف کیهان نظر به رسالتی که در جهت تقویت فرهنگ قرآنی مخاطبان برعهده دارد برای آشنایی بیشتر زنان و مردان مسلمان با این وظایف و مسئولیت ها، هفته گذشته (پنج شنبه ۱۸ مهرماه) مقاله ای را با عنوان زیباترین روش شوهرداری منتشر نمود که با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شد و همانگونه که در آن مقاله وعده داده بودیم در این شماره وظایف و مسئولیت های اخلاقی مردان در قبال همسران خود را از دیدگاه آیات و روایات در قالب مقاله حاضر تقدیم خوانندگان عزیز می کنیم که امید است این مجموعه مقالات بتواند نقشی هر چند کوچک در گرمتر شدن کانون روابط عاطفی و صمیمی میان همسران داشته باشد. اینک با هم آن را از نظر می گذارنیم.

ضرورت مودت و محبت در خانواده
نیکی کردن در حق دیگران، امری پسندیده است که این امر نسبت به زن و همسر در آیات و آموزه های وحیانی قرآن و دستورهای معصومان(ع) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.
تأکید خداوند بر نقش احسان در حق دیگران، به ویژه در حق زن از سوی شوهر، آن چنان است که پیامبر(ص) با آن که در شرایط دشواری قرار گرفته بود و از سوی برخی از زنانش مورد اذیت و آزار واقع می شد، با این همه به گونه ای رفتار نیک و حسنه ای درپیش گرفت که اعتراض خداوند را برانگیخت و خداوند به طور صریح در سوره تحریم خواستار تغییر رویه پیامبر(ص) درخصوص نرمی و عطوفت بیش از اندازه در حق کسانی شد که حضرت را می آزردند.
به سخن دیگر مدارا و احسان و نیکی پیامبر در حق زنان خود آن قدر زیاد بود که برخی از زنان از این توجه و التفات و محبت فراوان سوءاستفاده می کردند و رویه ضداخلاقی اذیت و آزار را در پیش می گرفتند. از این رو خداوند به نوعی به این سوءاستفاده های ناروای برخی از زنان اعتراض می کند و خواستار بازگشت به رویه اعتدال می شود تا زنان خودسر از این همه مهر و احسان و نیکی پیامبر سوءاستفاده نکنند.
از آیات بسیاری در قرآن می توان دریافت که بنیاد خانواده باید بر عشق و مودت درونی و مهر و محبت بیرونی استوار باشد. به این معنا که زن و شوهر زمانی می توانند خانواده را به سوی آرامش سوق دهند که عواطف و احساسات در کنار رفتار پسندیده و احسان و نیکوکاری، نقش اساسی را در زندگی ایشان ایفا کند و چنین رفتار و کرداری بر رفتار هر دو آنان به ویژه بر رفتار شوهر به سبب قدرت ذاتی و نقش مدیریتی اش، حاکم باشد و شوهر در عملکرد خویش مهرورزی و احسان و نیکوکاری را رویه خود قرار دهد.

بهترین سبک زندگی
بهترین و کامل ترین سبک زندگی خانوادگی آن است که براساس عشق و علاقه و احساسات پی ریزی و مدیریت گردد؛ زیرا هدف از ایجاد خانواده و بستن پیمان زناشویی، دست یابی به آرامشی است که به طور طبیعی تنها از این راه به دست می آید. از این رو در آیات قرآن، همواره سخن از زوجیت برای دست یابی به آرامش مطرح است و حکمت و علت ایجادی زن و شوهر و زوجیت را دست یابی به آن دانسته است.
بر این اساس در آموزه های اسلامی و وحیانی همواره بر احسان و معروف به ویژه از سوی شوهر در حق زن تأکید می شود.
احسان در مفهوم قرآنی، مرتبه تعامل و برخورد ارتباطی با دیگری برپایه عواطف و احساسات است و این که براساس اصول عقلی و عقلایی رفتار نشود و رفتاری خشک و بی احساس را در حق طرف مقابل درپیش نگیرد بلکه از در نیکی و احسان درآید.
چنان که خداوند عفو و گذشت را مصداقی از احسان و نیکی برمی شمارد. بنابراین شخص باید در زندگی خویش رفتار خود را براساس عفو و گذشت و مانند آن قرار دهد و در حق همسر خویش گذشت را اصل قرار داده و از گناه و خطای وی چشم پوشی کند. بلکه در حق همسر خویش راه ایثار و گذشت کامل را درپیش گیرد و یک گام فراتر از احسان گام بردارد. از این رو ایثار که به معنای از خودگذشتگی است از سوی شوهر امری پسندیده در زندگی اجتماعی به ویژه اجتماعی خانوادگی تلقی می شود، درحالی که براساس اصول عقلی و عقلایی محض، انسان زمانی که خود نیازمند است از چیزی نمی گذرد و عقل حساب گر و عرف عقلایی سنجش گر، حاضر نمی شود که از خود برای دیگری مایه بگذارد و نسبت به حق و حقوق خویش چشم پوشی کند ولی این عواطف و عشق و مهر و محبت است که انگیزه می شود تا شخص در حق دیگری به ویژه زن خویش شیوه احسان و ایثار را در پیش گیرد و نسبت به وی بسیار نرم و لطیف و از روی خودگذشتگی و عفو رفتار کند.

عشق و عاطفه
به هر حال از نظر آموزه های وحیانی قرآن و اسلام، بهترین و کامل ترین شیوه زندگی خانوادگی، بنیان گذاری اصول آن، براساس احسان و عواطف و عشق و احساسات است و بیان حقوق متقابل زن و شوهر تنها برای حفظ و نگه داری خانه و خانواده از بروز بحران و یا جلوگیری و یا بازدارندگی از آن در شرایطی می باشد که عواطف و احساسات در میان زوج کاهش یافته و به نحوی باید این بنیاد هم چنان برای بقای شرایط زندگی خانوادگی به ویژه برای کودکان و پرورش و تربیت آنان حفظ شود.
بنابراین هرگاه احسان و عواطف نتوانست حضور یابد و به کار خود ادامه دهد آن گاه است که عقل و عقلا گام در میدان می گذارند و به مدیریت بحران می پردازند تا شرایط تعدیل شود و خانه و خانواده از بحران رهایی یابد.

تأکید قرآن بر عناصر عاطفی در خانواده
آیات قرآن همواره بر عناصر احساسی و عشقی و جنبه های عاطفی تأکید ورزیده است؛ در آیه ۷۸۱ سوره بقره هر یک از دو سوی معادله یعنی زن و شوهر را پوشش و لباس یک دیگر معرفی می کند که هم زشتی ها را می پوشاند و هم آنان را زینت می بخشد و از گرما و سرما در امان می دارد. زن و شوهر می بایست این گونه باشند و در کنار هم یکدیگر را بپوشانند و زینت بخشند و از ناملایمات زندگی و توفان های بنیادافکن حفظ کنند.
این نقش برای شوهر بیش تر مورد تأکید است؛ زیرا شوهر دارای قدرت و توان جسمی و زور بیش تر است و خشم وی می تواند تبعات و آثار منفی به دنبال داشته باشد. از این رو شوهر در زندگی باید به جای هرگونه رفتار بیرون از دایره احسان و معروف خودداری کند و نیکی و رفتار هنجاری و پسندیده را اصل در رفتار و کردار خویش قرار دهد.
قرآن در آیه ۹۸۱ سوره اعراف نخست به مسئله یگانگی و تساوی ماهیت زن و مرد اشاره می کند که هر دو را از نفس واحدی آفریده و از نظر ماهیت هیچ گونه تفاوتی ندارند و آنگاه به هدف زوجیت آنان اشاره کرده می فرماید که هدف از جفت قراردادن زن و مرد آن بوده که در کنار هم بتوانند عواطف و احساسات خود را ارضا کنند و به آرامش روحی و روانی و امنیت دست یابند.
قرآن آن چنان در روابط زن و شوهر به عواطف و احساسات و عشق و علاقه تاکید می کند که گویی جز رابطه احسان و عاطفه نمی بایست در میان ایشان رابطه دیگری حکم فرما باشد. به این معنا که زن و شوهر باید روابط میان خویش را براساس مودت و دوستی و صفا قرار دهند و از رحم و مهرورزی هرگز دریغ نورزند.

نکات روانشناسی شوهرداری

اگر مى‏خواهید لذت بیشترى از زندگى مشترک‏تان ببرید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱ـ از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نکشید. ابراز علاقه نشانگر میزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان مى‏باشد.

۲ـ نگویید علاقه‏ام را با رفتارم نشان مى‏دهم. براى ابراز علاقه باید از کلمات زیبا و محبت‏آمیز استفاده کرد.

۳ـ هرگز اجازه ندهید مشکلات زندگى، شما را از همسرتان دور سازد. مشکلات همیشه خواهند بود.

۴ـ در هر حال و در هر حالت ابراز علاقه و عشق به همسر، بهترین و والاترین هدیه به اوست. این هدیه را از وى دریغ ننماید.

در این میان زن و شوهر باید به اصل تفاوت‏هاى فردى حتما معتقد باشند و بر این باور باشند که زن و مرد دو موجودند که از نظر هوش، استعداد، علایق، خصایص جسمانى و اخلاقى تفاوت‏هایى با هم دارند. زن و مرد باید حداکثر توافق را میان خصایص خود و همسرشان را برقرار نمایند و وجود هم را مکمل و متمم بدانند.

پیغمبر اسلام (ص) فرمود: هر زنیکه به وسیله زبان‏شوهرش را اذیت کند نمازها و سایر اعمالش قبول نمی شود.

براى اینکه همسران با یکدیگر مدام در حالت مهر و محبت به سر مى‏برند باید به تمایزات خود با طرف مقابل‏شان به دیده احترام بنگرند. همه انسان‏ها نیازمند داشتن یک هویت مستقل که همانا تفاوت‏هاى فردى میان آنها مى‏باشد، هستند.

همسران مى‏توانند زندگى بسیار شیرین و لذت‏بخشى داشته باشند به شرط اینکه از داد و ستد عاطفى به شیوه‏هاى قلبى، کلامى و عملى استفاده نمایند و به همسر و شریک زندگى خود ابراز محبت کنند، همسر خود را قلبا دوست داشته باشند و با زبان و عمل این امر را ثابت نمایند.هر جا قدم می گذارید بذر عشق بپاشید و قبل از همه در خانه خودتان.به فرزندان و به همسر خود ، عشق بورزید… نگذارید که او از پیش شما برود مگر اینکه خوشتر و امیدوارتر از وقتی باشد که نزد شما می آید

شوهرداری مدرن

برای انجام درخواستهای خود با شوهرتان با خشونت و آمرانه برخورد ننمایید.

برای برآوردن نیازمندیهای خود از نظر مادی و غیر مادی امکانات شوهر خود را در نظر بگیرید و
او را تحت فشار نگذارید.

خود را برای شوهرتان بیارایید و بهترین و تمیزترین لباس خود را در مقابل وی بپوشید.

در مقابل شوهر خود با حالت افسرده و اخمو حاضر نشوید .
او را در موقع ورود به خانه با لبخند و شاد وخندان استقبال کنید.

پس از مراجعت شوهر خود به خانه کارهای خود را حتی الامکان کنار بگذارید و در حضور او بنشینید
و با سخنان خوشایند و با گرمی با او خداحافظی کنید.

آداب زن داری

رابطه ی زن و شوهری باید بر پایه ی محبت متقابل باشد اما این بدین معنی نیست که حقوق هم را رعایت نکنند و مدام از طرف مقابل توقع چشم پوشی و گذشت داشته باشند.

در دین ما همانطور که به ازدواج تأکید شده است برای بعد از ازدواج هم نکاتی را به همسران گوشزد می کند تا با هم بودنشان به خاطر اشتباهات و نادیده گرفتن نیازهای طرف مقابل، به تنهایی تبدیل نشود.

خداوند در قرآن در سوره مبارک بقره آیه ۱۸۷، زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده است. لباس دارای ویژگی هایی است از جمله: پوشاننده ی عیوب است.

در برابر سرما و گرما از انسان محافظت می کند و زینت بخش نیز می باشد. زن و شوهر نیز می توانند چنین باشند به شرطی که اصول زندگی را رعایت کنند.

اصلاً تأکید دین ما به ازدواج به خاطر این است که با ازدواج مناسب هر دو نفر به آرامش می رسند.

در سوره روم آیه ۲۱ آمده است که: و از جمله نشانه های خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت.

اما برای آرامش یافتن کارهایی به ما توصیه شده است. از جمله:

نیکی به همسر: از مهم ترین موارد نیکی به همسر اظهار محبت به وی است.

امام علی (علیه السلام) در وصیت به محمد حنفیه فرمودند: به راستی که زن ریحانه است و قهرمان نیست پس در هر حال با وی مدارا کن و همراهی نیکو داشته باش تا زندگی ات باصفا گردد. (الفقیه ج۴)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: بر شوهر در تعامل با همسرش سه چیز ضروری است: موافقت با وی تا موافقت و محبت و میل او را به خود جلب کند؛ خوش اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش و گشایش در زندگی برای او (تحف العقول، ص ۳۲۳)

نیکی به همسر بزرگترین فایده اش، داشتن آرامش در زندگی و بهره مندی از یک ارتباط خوب بر پایه ی محبت است که هم زن و شوهر و هم فرزندان آنها می توانند در چنین محیطی به رشد فردی نیز برسند اما خداوند برای این نیکی پاداشی نیز مقرر فرمودند.

امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: روزی رسول خدا بر ما وارد شد و فاطمه کنار دیگی نشسته بود و من عدس پاک می کردم. فرمود: ای اباالحسن! گفتم: لبیک یا رسول خدا! فرمود: از من بشنو و من سخن نمی گویم مگر از جانب پروردگارم. هیچ مردی نیست که همسرش را در خانه یاری دهد مگر اینکه برای او عبادتی فراوان از روزه و شب زنده داری به شمار می آید. (جامع الاخبار ص ۱۰۲)

اما نیکی کردن و توجه به همسری مهربان و دلسوز و خوش اخلاق کار مشکلی نیست حال اگر زنی بدخلق بود، دیگر این وظیفه از عهده ی مرد برداشته شده است؟

برای داشتن یک خانواده ی موفق ابتدا باید رابطه ی زن و شوهر باهم خوب باشد تا بتوانند فرزندان خوبی تربیت کنند.شما در قدم اول باید یک شوهر خوب باشید تا بتوانید که پدر خوب هم بشوید .پس همه ی تلاش تان را بکنید
رسول خدا فرمودند: هر مردی که بر بداخلاقی همسرش برای خدا شکیبایی کند خدا بر صبر وی در هر بار پاداشی همانند پاداش صبر ایوب در برابر بلایا، داده خواهد شد (ثواب الاعمال، ص ۲۸۷)
یعنی اگر همسر مردی، بداخلاق بوده و غرغر زیادی می کند، اگر مرد تحمل کرده و با او مدارا کند خداوند به این مدارا، پاداش می دهد.

برای داشتن یک خانواده ی موفق ابتدا باید رابطه ی زن و شوهر باهم خوب باشد تا بتوانند فرزندان خوبی تربیت کنند.شما در قدم اول باید یک شوهر خوب باشید تا بتوانید که پدر خوب هم بشوید .پس همه ی تلاش تان را بکنید. وقتی رابطه تان با همسرتان گرم شد ، آنوقت خودتان هم لذت می برید.

شوهرداری خوب

یکی از حقوق مهم شوهر بر زن خوب شوهرداری زن است، به گونه ای که مرد هرگز نیاز به زن دیگری پیدا نکند و آنچه که آسایش اوست توسط زن در محیط منزل یا هرجایی که شوهر صلاح بداند، تامین شود. شاید بسیاری از افراد، خوب شوهرداری وخوب خانه داری را کاری آسان و فرعی بدانند و همواره سعی بر این داشته باشند که تعهد زن را ازتوجه کامل به شوهر و خانه به سمت مسائل دیگری؛ نظیر مسائل اجتماعی و سیاسی معطوف دارند و این آغاز دلسردی شوهر از همسرش وسستی پیمان عاطفی زن و شوهر است. البته هستند زنانی که نقش موثری در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی دارند، اما آنان خوب می دانند که مهم، توجه شوهر بدانها و تامین خواسته های او و حفظ محیط منزل است. در روایات و متون دینی اسلام، خوب شوهرداری زن در حد جهاد با مال و جان مردان و جهاد فی سبیل ا… تعریف شده است.

از امام باقر (ع) روایت است: «خداوند بر مردان و زنان، هر دو جهاد نوشته است، جهاد مرد بذل مال و جان است تا در راه خدا کشته شود و جهاد زن آن است که بر غیرت و ناراحتی های شوهر صبر کند».

در مستدرک، ج ۱۴، ص ۲۴۶ نیز آمده است که: قطب راوندی در لب اللباب از حضرت علی (ع) نقل کرده است: «جهاد زن ، خوب شوهرداری برای شوهر است». خوب شوهرداری دارای معانی وسیعی است که مصادیق و موارد زیادی را شامل می شود ونمی توان همه آن موارد را مورد بررسی جزیی وموردی قرار داد، اما علاوه بر مورد اطاعت زن از شوهر، که در مبحث قبل بدان پرداختیم، خوب شوهرداری به معنای جلب توجه و نظرشوهر، منهای اطاعت محض نیز مدنظر تعالیم اسلامی است. هر گونه رفتار و گفتار زن بدون آن که شوهر خواسته یا دستوری داشته باشد، دررسیدن به این مهم حائز اهمیت است و بعضی ازاین موارد در متون روایی بیان شده است. پیامبر اسلام (ص) فرموده است: حق مرد برزن این است که برایش چراغ روشن کند، طعام خوب تهیه کند، تا در در حیاط به استقبالش بشتابد، به او خوش آمد گوید، ظرف آب و حوله بیاورد، دست او را بشوید و جز به خاطر دلیل شرعی، خود را از شوهر منع نکند. در جعفریات از حضرت رسول (ص) نقل شده است که حضرت فرمود: «حج، جهاد هر ضعیفی است و جهاد زن خوب شوهرداری است».

بنابراین زن خانه دار که عمر خود را در تربیت فرزند و تامین خواسته های شوهر صرف می کند، همانند مجاهدی است که در راه خدا با مال وجانش جهاد می کند. این مفهوم و معنی درروایات، عظمت کار خانمهایی را که به فکرخانه داری و در نتیجه شوهرداری خوب هستند، نشان می دهد و آنان نباید نگران این باشند که خدای نکرده کار ساده و پیش پا افتاده ای انجام می دهند که هیچ گونه افتخار دنیوی و اخروی ندارد; بلکه ارزش کار زنهایی که محیط خانه را سامان می دهند و خوب شوهرداری می کنند، مطابق نص صریح روایات اسلامی جهاد در راه خداست. از این رو زنان باید به خود مباهات کنند که خشنودی خداوند را در سایه خوب شوهرداری و تامین خشنودی شوهر فراهم می سازنند و پاداش مجاهدان فی سبیل ا… را می برند. از نظر اسلام کسب خیر دنیا و آخرت برای زنان خانه دار، که کمتر در عالیتهای اجتماعی نقش دارند، در اثر خوب شوهرداری و تربیت فرزندان صالح تامین می شود و برای آنها جای هیچ گونه غبطه خوردن نسبت به فعالیت‌های خارج از منزل نیست.

شوهرداری حضرت زهرا

هرشخصی درزندگی خود با فرصت ها وموقعیت های استثنایی روبرومی شود که اندکی تامل وتفکر پیرامون آن، شرایط را به خوبی،تغییر می دهد ودگرگونی بزرگی راموجب می شود.
مهم داشتن فکر واندیشه وتامل است آن هم پیرامون پرسشها یی اساسی وکلیدی.
پرسشهایی ازقبیل اینکه:
چقدر خواسته یا توانسته ایم خویشتن خود را دریابیم وبدان سوی حرکت کنیم که شایسته آنیم ؟
آری همه ما به نوعی با این پرسشها روبرو هستیم وخواه ناخواه به دنبال پاسخ آنها می باشیم.

این فصل ازمقاله می کوشد برای ما که اراده وهمت نموده وازبسیاری تما یلات دل بریده ،گوشه هایی از رفتار وکردار بزرگترین الگوهای آ فرینش ،امیر المومنین حضرت علی علیه السلام وصدیقه طاهره سلام الله علیهارا تبیین کند.

بدون شک با مطالعه وبررسی وژرف اندیشی بیشتر درزندگانی این دو بزرگوار نکات ولطایف بسیاری را دریافت می کنیم که ازمحدوده این نوشتار خارج است.
امام زمان علیه السلام درباره مادر بزرگوارشان .فاطمه زهراءسلام الله علیها می فرمایند:
(دخترگرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم الگوی نیکوتر من است) .(۱)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم او که اسوه آفرینش بود همه را به نگریستن دررفتاروگفتار وکردارحضرت علی علیه السلام توصیه می فرمود وبرولایت ودنباله روی او بارها وبارها ازمسلمانان پیمان گرفتند.
دراین نوشتار نمونه های رفتاری این دو بزرگوار از جنبه همسرداری ایشان، بررسی و عرضه شده.

نصیحت های پیامبر به حضرت فاطمه سلام الله علیها هنگام رفتن به خانه شوهر

دخترم به سخنان مردم گوش مده مبادا نگران باشی که شوهرت فقیراست. فقر برای دیگران سرشکستگی دارد وبر پیغمبران وخاندان او مایه فخراست.
دخترم، پدرت اگر می خواست گنج زمین را مالک می شد ، اما خشنودی خدا را اختیار کرد .دخترم اگر آنچه را پدرت می داند می دانستی دنیا دردیده ات زشت می نمود.(۲)
حضرت علی علیه السلام می فرمایند پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم شب عروسی حضرت زهراسلام الله علیها بمن فرمودند:
«به همسرت به لطف ومدارا رفتار کن که او پاره تن من است هرکه اورا بیازارد مرا آزرده است»

سپس فرمود:« شما را بخدا می سپارم ».
بخدا سوگند تا فاطمه زنده بود او را به خشم نیاوردم او نیز کاری نکرد که مرا به خشم آرد هرگاه به وی می نگریستم ،اندوه من برطرف می شد.

خانه داری فاطمه سلام الله علیها

کانون خانه وخانواده مقدس ترین مکان برای رشد انسانها ، و مکتب تربیتی برای ادارۀ امور اجتماعی حساب می آید.
کسانی که دراین آموزشگاه با اصول صحیح انسانی تربیت گردند بدون تردید دراصلاح خود وجامعه می توانند نقش اساسی داشته باشند.
دراین میان نقش سازندگی مادر ، در رشد وتکامل تربیت شد گان اعضای خانواده ، فوق العاده بیشتر است ولذا هرچه مدیریت وآگاهی او دراین زمینه مطلوب باشد فارغ التحصیل آن کانون به همان نسبت ارزشمندخواهد بود
خانم خانه باید ازکمالات تخصصی درحفظ آبروی شوهر، تربیت فرزندان سالم تنظیم امور خانه ،جلب رضایت شوهر و…داشته باشد ومشکلات اقتصادی ونارسائیهای موجود را درک کند وهرچه می گذرد صفا وخوشی به خانواده ببخشد .
حضرت فاطمه زهرا درسنین جوانی به خانه حضرت علی علیه السلام رفت وبا مشکلات فراوان اقتصادی مواجه شد ودریک خانه محقر استیجاری منزل گزید ودسترسی به امکانات زندگی پیدا نکرد ..
ولی به مدریت صحیح خانه داری، عشق وعلاقه شدید علی را به خود جذب میکرد وتمام آن کمبود ها را با صفای دورنی جبران نمود وبچه های بی نظیری به جامعه تحویل داد.

آموزش شوهر داری -تلگرام

کانال تلگرام نوین بینش مرجع کاملی از نکات روانشناسی مربوط به روابط و زندگی مشترک و موضوعات متنوع دیگر می باشد.

سایت روانشناسی نوین بینش

آنچه مردان در روابط زناشویی دوست دارند

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.