no-img
نوین اطلس

پشیمانی از ازدواج در دوران عقد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

پشیمانی از ازدواج در دوران عقد
zip
دی ۲۴, ۱۳۹۶

پشیمانی از ازدواج در دوران عقد


این مقاله در مورد علل طلاق در دوران عقد، افسردگی در دوران عقد، پشیمانی بعد از نامزدی، جدایی در نامزدی، پشیمانی بعد از عقد، شوهرم از ازدواج با من پشیمان است، احساس پشیمانی بعد از ازدواج، عواقب طلاق در دوران عقد می باشد.

علل طلاق در دوران عقد

۱- چند برابر شدن هزینه های تشکیل زندگی

وقتی خانواده ها می بینند حتی برای تدارک مراسم ازدواج با مشکلات مالی فراوانی روبرو هستند، ترجیح می دهند که از همان آغاز عطای زندگی مشترک را به لقایش ببخشند و خود را درگیر مسائل مالی بیشتر نکنند.

۲- واقعیت ها متفاوت با تصورات

گاهی افراد همسری انتخاب می کنند که بعد از عقد متوجه می شوند مثل آرزوهایشان نیست. آنها به تفاوت رفتارهای همسرشان بعد از عقد و عیب هایی که چه بسا از قبل نمی دانستند، پی می برند.

۳- عقدهای طولانی

عقدهای طولانی هم از جمله دلایل دیگری هست که معمولا به دلیل بالا رفتن هزینه های خرید جهیزیه و تدارک مراسم ازدواجف اتفاق می افتد. گاهی عقدهای طولانی به ازدواج ختم نمی شود.

۴- ازدواج های عجله ای

والدین نباید در کمترین مدت زمان آشنایی، به جوانان اجازه دهند تن به ازدواج دهند و حتی فرصت گفتگو و شناخت را در جلسات پیش از ازدواج را از فرزندان خود بگیرند. ازدواج های عجله ای بیشتر به طلاق ختم می شوند.

افسردگی در دوران عقد

این افسردگی شما را نسبت به خیلی چیزها حساس خواهد کرد. لذا ضروری است نسبت به رفع آن اقدام نمایید. از یک روانشناس می توانید کمک بگیرید و در جلسات حضوری شرکت کنید.

چند تا مساله هست که باید دقت کنید:

۱- اولا هیچ یک از افراد چیزی نیستند که ما فکر می کنیم. هر فردی چیزی هست که خودش از خودش ساخته و ما خیلی وقت ها با برداشت های اشتباه خودمون به جای اینکه سعی در شناخت بیشتر طرف داشته باشیم سعی می کنیم نا امید و ناراحت شیم به دلیل اینکه اون چیزی که ما می خواستیم نیست. یادتون باشه ما وقتی یه مجسمه هم میسازیم خیلی وقتا اون چیزی که می خوایم هم در نمیاد، خیلی وقتا فرزندمون همکه توی دست خودمون پرورش شده چیزی که ما میخوایم نمیشه، پس چطور انتظار داریم یک فردی که بزرگ شده یک محیط و یک خانواده دیگر است چیزی بشه که ما میخوایم؟؟؟

رمز موفقیت نه یکی شدن هست که بلکه درک متقابل طرف است. مثلا اگر همسرتان از شما انتظار داشته باشد که چیزی که اون می خواهد بشوی این زور نیست؟ و برعکس. بنابراین مهم اینست که با وجود تفاوت ها و باوجود اینکه قبلا یک شکل دیگر دیده ایم و الان یک شکل دیگر بتوانیم همچنان به افکارو رفتار طرف مقابل احترام بگذاریم و وی را درک کنیم.

۲- اگر همسرتان قول ۶ ماه را به ساختن خانه عوض کرده اند به اونور ماجرا هم یک توجهی بکنید که لااقل به خونه خودتون می رید.

۳- نسبت به خودتان و نسبت به خانواده تان مهربان تر باشید. خانواده تان را ببخشید. اجازه ندهید گذشته ای که وجود ندارد اوضاع شما را تغییر دهد. شما نمی توانید گذشته را تغییر بدهید ولی آینده فعلا در دست شماست. طوری برخورد نکنید که آن هم تبدیل به خاطره شود و بدون تغییر بماند.

۴- یکم خسته میشید ولی برای اینکه خوشحال باشید باید انرژی صرف کنید. یادتان باشه زندگی با همسرتان را می توانید به بهشت تبدیل کنید یاجهنم ولی اگر کاری کردیدکه در اینجهنم خودتان هم عذاب کشیدید این بار دیگر دست خودتان بوده نه اطرافیانتان.

پشیمانی بعد از نامزدی

باارزش ترین چیزی که ما در این دنیا داریم، عمر ماست. ثروتی که هر روز که می گذرد دارد از آن کم می شود و هرگز هم جایگزینی ندارد. در ازدواج، شما عمرتان را معامله می کنید. یعنی ازدواج مهم ترین قراردادی است که در زندگی می بندید. چطور وقتی می خواهید خانه یا ماشین بخرید هزار جور تحقیق میکنید. یا حتی وقتی می خواهید یک لباس بخرید. آنجا فقط برای خرج کردن مقداری پول که در مقایسه با عمرتان هیچ ارزشی ندارد و قابل جایگزینی هم هست، کلی وسواس به خرج میدهید و به حرف هیچ کس هم گوش نمی کنید و چیزی که خودتان دوست دارید را می خرید. حالا به نظر خود شما برای قراردادی مثل ازدواج چقدر باید وسواس به خرج داد؟ یا اگر اشتباهی در این قرارداد شده، برای جبرانش چقدر باید انرژی صرف کرد؟

جدایی در نامزدی

معمولا علت اصلی طلاق در این دوران اشتباهات بزرگی است که افراد در مراحل مختلف ازدواجشان از آشنایی گرفته تا عقد و حتی در دوران عقد مرتکب می شوند. امـا متاسفانه این اشتباه تازه اولین اشتباه اغلب افراد محسوب شده و پس از جدایی روز به روز بر تعداد این اشتباهاتشان افزوده می شود. اشتباهاتی نظیر

– ملامت های بیش از حد: اغلب افراد پس از جدایی مدام خود، فرد مقابل و اطرافیان را به خاطر ایجاد این بحران ملامت و سرزنش می کند.

– افسردگی: افراد به خصوص خانم ها پس از بحران هایی چنینی دچار افسردگی ها حاد می شوند.

-نفرت از جنس مخالف: برخی چون فرد مقابل را عامل اصلی طلاقشان می دانند برای همیشه از جنس مخالف متنفر شده و هرگز نمی توانند به آنها اعتماد نمایند.

-عصبی شدن

-فرار از ازدواج مجدد

– فرار از جامعه به دلیل سرزنش

– اقدام به برخی رفتارهای جنون آمیز چون خودکشی

پشیمانی بعد از عقد

اگر دختر و پسر با معیارهای یک همسر خوب و راه‌های رسیدن به آن آشنا باشند و در گزینش همسر کاملًا دقت نمایند، و پدر و مادرشان نیز همکاری‌های لازم را انجام دهند، غالباً ازدواجشان موفق خواهد بود و پشیمان نخواهند شد. اما اگر پسر و دختر بعد از انجام مراسم گفت‌وگو و نامزدی، یا خطبه خوانی و عقد، در اثر تماس و آشنایی بیشتر متوجه شدند که به هر دلیل، کلاه سرشان رفته و همسرشان ایده‌آل نیست، و از این وصلت پشیمان شده‌اند، در چنین صورتی تکلیف پسر و دختر چیست؟

اگر ازدواج را به هم بزنند با مشکلاتی از قبیل: بی‌آبرو و بد سابقه شدن نزد مردم، مخالفت پدر و مادر و سایر خویشان، زیان‌های مالی، ناراحت شدن و ناله و نفرین همسر، خشم و غضب الهی در اثر طلاق مواجه خواهند شد.

این قبیل افکار به پسر یا دختری که از ازدواج خود پشیمان شده اجازه اظهار عقده درونی و پیشنهاد طلاق را نمی‌دهد.

از طرف دیگر فکر می‌کنند: به هر دلیل، همسرشان را دوست ندارند و اگر او را بپذیرند ناچارند عمری را با ناراحتی و تلخکامی سپری نمایند. مشکلی است بسیار سخت که جوان را در بحران شدید روحی قرار می‌دهد. تکلیف این گونه افراد چیست و چگونه خود را از این مهلکه نجات دهند؟

منظور ما این است که این قبیلِ جوانانِ سرگردان و درمانده را در حل مشکلاتشان یاری کنیم، قبلًا لازم است عوامل دل‌سردی را از یک‌دیگر جدا سازیم.

گاهی عامل دل‌سردی بلند پروازی‌ها و توقعات بی‌جای پسر یا دختر است؛ مثلًا توقع داشته همسرش در حد عالی زیبایی و بدون عیب باشد، ولی حالا فهمیده در حد اعلای زیبایی نیست، بلکه در حد متوسط است. یا این که در صورت یا بدن دارای عیب کوچک و قابل اغماضی است، یا اخلاق و رفتار اجتماعی یا کیفیت خانه‌داری او در حد توقع نیست، یا توقع داشته خانواده همسرش فلان گونه باشند بعداً فهمید که بر طبق دل‌خواهش نیستند و به طور کلی عامل دل‌سردی او از همسرش این است که ایده‌آل و بر طبق دلخواهش نیست و توقعات و آرزوهایش را برآورده نمی‌سازد، نه این که شرایط و مزایای یک همسر معمول و متعارف را ندارد.

به چنین جوانانی عرض می‌کنم: خواهرم، برادرم! واقع نگر باش، از توقعات خام و وسواس دست بردار، جهان طبق میل ما اداره نمی‌شود. پسران و دختران مانند اجناس یک کارخانه یک سان و یک نواخت نیستند، تا طبق دل خواه او را انتخاب کنی. همسر ایده آل و صددرصد بی‌عیب پیدا نمی‌شود و گمان نکنم هیچ زن و شوهری تاکنون همسر ایده‌آل خود را یافته باشند. اگر این همسر را هم رها کنی معلوم نیست بتوانی به همسر ایده آل خود دست یابی. ممکن است عیب او را نداشته باشد ولی به هر حال بی‌عیب نیست. فکر نکن در ازدواج شکست خورده هستی. با توکل بر خدا و تصمیم به ادامه پیمان زناشویی عروسی کنید. با انس و معاشرت محبت شما زیاده خواهد شد.

شوهرم از ازدواج با من پشیمان است

چرا مردها ناگهان از ازدواج پشیمان می شوند؟

ترس از مسئولیت

گاهی وقت ها همه چیز برای نامزد شما ساده و خوشایند و عاشقانه به نظر می رسد. اما وقتی رابطه رسمی می شود، توقعات جدی مطرح می شود و پسر خود را در یک شرایط دشوار از نظر اجتماعی و اقتصادی می بیند، احساس می کند توانایی تشکیل زندگی مشترک را ندارد. احساس تنهایی و ناتوانی بزرگترین عاملی است که باعث می شود یک مرد، از رابطه عاطفی اش فرار کند و بخواهد همه چیز را به هم بزند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ قدم اول این است که شما و خانواده تان به همراه خانواده پسر او را مطمئن کنید که در کنارش هستید و در تنگناها کمکش می کنید. اما اگر باز هم پسر تردید کرد و حاضر نشد با وجود حمایت های اطرافیان ازدواج کند، کنار بکشید. این مرد به احتمال زیاد آمادگی روحی برای ازدواج ندارد و در زندگی مشترک با او باید مدام بار زندگی را به دوش گرفته و نارضایتی او را از زندگی مشترک تحمل کنید.

ازدواج اجباری
اگر رابطه تان رسمی و سنتی شروع شده یا از طریق یک معرف با هم آشنا شده اید، احتمال زیادی دارد که پس کشیدن پسر به دلایل پیچیده از جمله نارضایتی اولیه او از این ازدواج باشد. اگر پسر تحت فشار خانواده تن به آشنایی و نامزدی با دختری بدهد، ممکن است هر جایی از میانه راه پشیمانی سراغش بیاید و بخواهد رابطه را یک باره تمام کند. پسرهایی که گزینه ازدواجشان مورد تایید خانواده شان قرار نمی گیرد یا برخلاف میل درونی شان خانواده آنها را وادار به ازدواج در سن خاصی می کند، ممکن است به شیوه صوری به خواستگاری بروند، با دختری آشنا شوند به این امید که فشار خانواده از دوش آنها برداشته شده و بتوانند آنها را قانع کنند که شما به درد هم نمی خورید.

توقع زیاد دختر
معمولا ما انسان ها همانطور بادیگران رفتار می کنیم که تمایل داریم با خودمان رفتار شود با این امید که آنچه را می خواهیم از آنها دریافت کنیم. برخی دختران نیازهای عمیق خود را که برطرف نشده است بارها و بارها در ذهن می پرورانند به این امید که مرد رویاهای شان سر برسد و این نیازها و آرزوها را برآورده کند.وقتی این اتفاق برای دخترخانم نمی افتد و آرزوها برآورده نمی شود به این دلیل که حتی اگر یک «آقای همه چیز تمام» هم سر راه خانم قرار بگیرد باز هم کاستی و نقصی در وجودش به عنوان یک انسان دیده می شود، آن وقت است که دختر خانم زمین و زمان را به هم می ریزد که چرا به دست آوردن عشق واقعی این قدر سخت و دست نیافتنی است و به تدریج آقا پسر که اصلا از ماجرا خبر ندارد به دشمنی تمام عیار تبدیل می شود.

احساس پشیمانی بعد از ازدواج

کدام مردها بعد از ازدواج پشیمان میشوند؟چرا؟

برملا شدن واقعیت ها

عامل شماره یک قطع هر نوع ارتباطی نداشتن صداقت است. در نظر سنجی ها بی اعتمادی به طرف مقابل عامل ۵۰ درصد جدایی ها بوده است اما بسیاری از مردم درک نمی کنند که حتی دروغ های کوچک هم به اندازه یک خیانت بزرگ رابطه را به هم می زند. به خصوص در اوایل آشنایی اگر روی واقعیت سرپوش گذاشته شود همیشه این شک را ایجاد می کند که نکند به طرف مقابل نتوان اعتماد کرد. اگرچه این موضوع برای خانم ها هم حیاتی است اما برای آقایان که کمی جدی تر به قضایا نگاه می کنند مرگ آور است. مثلا دروغی کوچک، نگفتن سن و سال درست حتی در حد چند ماه، اگرچه برای خانم ها هم ناراحت کننده است اما برای آقایان غیرقابل تحمل به حساب می آید، چون حس می کنند به شعورشان توهین شده کفری می شوند و با تکرار این روند در نخستین فرصت تصمیم می گیرند بدون توضیح از خیر این رابطه بگذرند.

رفتارهای مسموم

بسیاری از زنان نمی دانند که باید بگذارند نامزدشان خودش در روند آشنایی پیش برود و به عبارتی برای بودن در کنار همسرش برنامه بریزد چون به این واقعیت آشنا نیستند که مردان به صورت دوره ای باید خلوت خصوصی خود را داشته باشند. بعد از ساعت ها با هم بودن اگر نامزدتان می خواهد به خلوت خود برود نباید آن را به هم بزنید یا بخواهید دائما نامزدتان در ارتباط دورادور با شما باشد. وقتی آقا در این مرحله است باید بگذارید تنها باشد. این مسئله در مراحل آغازین ارتباط که معمولا دخترخانم ها دوست دارند بسیار گرم باشد برای آقایان جوان خسته کننده و عذاب آور است و گاهی کاسه صبرشان را لبریز می کند.

ازدواج نیاز به درک متقابل دارد

در اکثر موارد خانم ها شاکی هستند که آقا به نیازها، درددل ها و علائق آنها توجه کافی نشان نمی دهند و بسیاری از مسائلی را که برای آنها مهم است فراموش می کند. خانم ها باید توجه کنند نیازهای اساسی آقایان و خانم ها کاملا متفاوت است و آنچه برای زنان نیازی اساسی است برای آقایان در رده های پایین تر اولویت است. آقایان به پذیرش، تحسین و تشویق نیاز دارند و خانم ها به درک، احترام و تایید اهمیت می دهند. به همین دلیل بی احترامی به خواست ها یا حساس نبودن به خواسته هایشان ناراحت کننده است و اگر دائم از این موضوع شاکی باشند رابطه به هم می ریزد مگر اینکه تفاوت نیازها را بشناسند و از راهش وارد شوند.

عواقب طلاق در دوران عقد

طلاق در دوره ی عقد از برخی لحاظ‌ها تفاوت هایی با طلاق بعد از عروسی و آغاز زندگی مشترک دارد. چه فرایند روانی ای که همسران بعد از طلاق طی می کنند، چه نحوه‌ی مواجه شدن نزدیکان با این مسئله و چه مسائل مالی حول و حوش طلاق می تواند تفاوت هایی اساسی داشته باشد. البته توجه داشته باشید که این تفاوت ها می تواند هم شامل ویژگی هایی مثبت باشد و هم شامل ویژگی هایی منفی.

زمانی که بعد از مدتی کشمکش، دعوا و یا اختلافاتی مشخص همسران از هم جدا می شوند، تکلیفشان با خودشان روشن است. آنها مشکل خاصی را دلیل طلاق خود می‌دانند و البته می توانند تقصیر را به عواملی خارج از خودشان نسبت دهند؛ این‌که قضا و قدر بوده، اول اصلاً مشخص نبوده که همسرشان چنین آدمی است، در ابتدای ازدواج همسرشان این‌طور نبوده و بعد از مدتی این طوری شده، بعد از مدتی اصلاً متوجه شده اند روحیاتشان با هم سازگار نیست و تفاهم ندارند و از این دست مسائل.

اما زمانی که طلاق بعد از مدتی کوتاه از عقد روی می دهد، شرایط متفاوت است. در غالب اوقات طلاق هایی از این دست زمانی روی می دهد که انتخاب افراد اشتباه بوده است؛ آن‌قدر اشتباه که لازم شده است همسران در مدتی کوتاه از هم جدا شوند.

این‌که افراد متوجه شوند که چنین اشتباهی را انجام داده اند می تواند برای آنها بسیار تلخ و البته عوارض خاصی به دنبال داشته باشد. سرزنش خود، آسیب به اعتماد به نفس، شرمندگی از اطرافیان، احساس ناتوانی و بی عرضگی از دم دستی ترین مواردی است که این افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. اما داستان تنها به همین هیجانات ناخوشایند محدود نمی‌شود.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

۲۰ سیاست زنانه در دوران عقد

تعبیر خواب عقد کنان

چرا ازدواج سخت شده

مشکلات عقد طولانی



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.