no-img
نوین اطلس

تفاوت فرهنگی در ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

تفاوت فرهنگی در ازدواج
zip
دی ۲۲, ۱۳۹۶

تفاوت فرهنگی در ازدواج


این مقاله در مورد تفاوت فرهنگی یعنی چی، نقش عوامل فرهنگی در ازدواج، ازدواج دو فرهنگ متفاوت، فرهنگ خانوادگی، تفاوت فرهنگی زوجین، اختلاف طبقاتی در ازدواج، تفاوت فرهنگ خانواده در ازدواج، ازدواج دو نفر از دو شهر مختلف،

تفاوت فرهنگی یعنی چی

اختلاف فرهنگی چیست؟

فرهنگ همان آداب و رسوم ،سنن،اعتقادات و باورهای جامعه می باشد که مردم هر کشوری به آن پایبند هستند آنچه در کشور ما وجود دارد و ما به عنوان هویت فرهنگی خود داشته و با آن زندگی می کنیم.فرهنگ جامعه ایرانی نامیده می شود و شامل اعتقادات مذهبی،رسومات محلی،نحوه پوشش،زندگی و موارد دیگر می باشد.البته همین فرهنگی که درون جامعه ما وجود دارد شامل خرده فرهنگها نیز می باشد،خرده فرهنگها از تفاوت های قومی ،فکری و زبانی بوجود می آید.

تفاوت های زیادی بین ترک و کرد،لر و فارس و بلوچ وجود دارد که شامل تفاوت در خرده فرهنگها محسوب می شود همانطوری که بیان شد از مجموع خرده فرهنگ ها فرهنگ کلی ما بوجود آمده است یعنی ما ایرانی هستیم و در هر صورت فرهنگی عمومی و کلی نیز در بطن هر کدام از ما وجود دارد. با این وجود ممکن است در خرده فرهنگ هایی که در جامعه موجود است دجار تناقض ها و مشکلات عمده ای با همسر شویم .

اختلاف فرهنگی یعنی برای من و خانواده من پوشیده بودن و حجاب ارزش است و از نظر خانواده ما فردی محترم محسوب می شود که مذهبی باشد و آداب مذهبی را انجام دهد یعنی نمار بخواند،روزه بگیرد و به مقدسات احترام بگذارد.در خانواده ما بزرگتر دارای احترام زیادی است و افراد کوچکتر فامیل باید به بزرگترها احترام بگذارند،حتما باید با بزرگتر یا پدر ومادرم با احترام رفتار کنید،ما باید حتما آنها را دعوت کنیم، با فامیل های همسرم بخاطر بزرگترها رفت و آمد داشته باشیم،باید در اعیاد مقدس با خانواده باشیم،در مراسم های مولودی،سفره های نذری شرکت کنیم و موارد دیگر که نشان می دهد خانواده مذهبی و سنتی چگونه می باشند .

خانواده همسرم خیلی بی بند وبار هستند،راحت حرف می زنند،حجاب ندارند،زن و مرد با هم در مهمانی ها می رقصند یا می خندند،بچه ها با بزرگترها شوخی می کنند،پدر خانواده ظرف می شوید و سایر موارد که نشان می دهند خانواده آنها نظم و ترتیب ندارد و بزرگتر و کوچکتر ندارند.

موارد فوق یک سطح تفاوت فرهنگی بالایی را نشان می دهد که در آن اختلاف نظر های زیادی وجود دارد .وقتی دو نفر برای مشاوره ازدواج مراجعه می کنند که دارای این تفاوت های فرهنگی هستند ،ممکن است در زندگی زناشویی بیشتردچار مشکل شوند و ازدواج ناموفقی داشته باشند.

نقش عوامل فرهنگی در ازدواج

مهمترین عاملی که در ازدواج نقش مؤثری دارد، عامل فرهنگی است.

چه بسیار خانواده هایی که به علت ناهماهنگی در زمینه های مختلف فرهنگی وضع نابسامانی دارند و یک عمر را ناشاد و ناراحت می گذرانند. عوامل فرهنگی ابعاد مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارت اند از:

۱- دین و مذهب؛ تشابه در اعتقاد و یا …

۲- آداب و رسوم ؛ تشابه در مراسم مختلف

۳- لباس پوشیدن و آراستن ظاهر؛

۴- سنت ها؛

۵- اعتقادات و باورها.

ازدواج دو فرهنگ متفاوت

برای آن که زوجین به هدف متعالی ازدواج که آرامش است برسند باید اعتقادات ، خانواده ها،‌خصوصیات اخلاقی و وضعیت اقتصادی نسبتا شبیه به هم داشته باشند و اگر این شباهت به صورت صد درصدی نباشد ولی طرفین با هم سازگار باشند نیز می توان آن را پذیرفت.

گاهی برخی از افراد اظهار می دارند که علاقه مند بودن دو نفر؛ برای ازدواج کافی است اما این فقط یکی از عوامل موثر در ازدواج است. برای مثال برخی تصور می کنند که مادیات هیچ اهمیتی در ازدواج ندارد، در حالی که، این موضوع در حد یک عامل موثر باید مورد توجه قرار گیرد.

فرهنگ خانوادگی

کفویت یا تناسب به معنای اشتراک هایی است که می توانند بین همسران در زمینه های خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، تحصیلات، ویژگی های فردی (سن و …). ویژگی هایی مثل ویژگی های عاطفی، اجتماعی، شناختی، اخلاقی، دینی،… باشد. هرچه اندازه این اشتراک ها بیشتر باشد و به یکدیگر نزدیک تر و کفویت بیشتر صورت می گیرد. تناسب است که در واقع همسری را با خود به همراه دارد یعنی دو نفر که دارای سرهای مثل هم باشند. (سرهای روانی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی، اخلاقی، دینی).

زن و شوهر زمانی که شباهت های بیشتری داشته باشند و تفاوت ها کمتر شود به درک بیشتری از هم می رسند. هرچه قدر آنها شبیه به هم باشند اختلاف ها کمتر، تفاوت سلایق کم رنگ تر و نزدیکی بیشتر که این به فهم بیشتر و تفاهم منجر می شود.

اگر وجوه مشترکی بین خانواده ها نباشد در اولین قدم این خود همسران هستند که آسیب می بینند مخصوصاً اگر وجوه متفاوت یکدیگر را درک نکنند و نخواهند که درک بکنند و یا نتوانند درک بکنند. در اینجاست که زن و شوهر به جای اینکه به همدیگر در زندگی کمک کنند گاهی همدیگر را تحقیر و سرزنش می کنند یا به بهانه گیری می پردازند. پس در اولین قدم آنها آسیب می بینند و در پرتو این آسیب قطعاً فرزندان و دیگران مرتبط با آنها آسیب خواهند دید. همچنین بسیاری وقتها پدیده طلاق ناشی از همین عنصر یا عامل مهم است.

تفاوت فرهنگی زوجین

گاهی پسران و دختران تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و این تفاوت ها را دیگران نیز به آن ها گوشزد می کنند اما با وجود همه این ها، دوست دارند چشمان شان را روی تفاوت ها ببندند و ازدواج کنند اما عشق به فرهنگ و دیدگاه های همسر تا ابد باقی نخواهد ماند. این عشق از بروز اختلاف ها جلوگیری نمی کند و باورها، اعتقادها و هیجان های انسان غیرقابل تغییرند.

این گونه ازدواج‌ها، ناآگاهانه و نابالغانه هستند و ازدواجی که از روی آگاهی نباشد و آشنایی طرفین محدود و عاشقانه باشد و آگاهانه به توافق نرسند، می‌تواند مشکلات زیادی داشته باشد.

اختلاف طبقاتی در ازدواج

یکی از معیارهای انتخاب همسر، توجه به طبقه اجتماعی است. طبقه‌ اجتماعی معمولاً با توجه به سطح تحصیلات، نوع شغل و میزان درآمد تعریف می‌ شود. براساس این سه عامل، افراد جامعه به سه طبقه بالا (افراد دارای تحصیلات بالا، ثروتمندان، رۆسا و مدیران)، طبقه متوسط (کارمندان و نیروی کار متخصص که دارای تحصیلات در سطح متوسط جامعه هستند) و طبقه پایین ( کارگران و افرادی که در مشاغل غیرحرفه ‌ای مشغول به کار بوده و تحصیلات و درآمد کمی دارند) تقسیم می ‌شوند.

در نگاه اول به نظر می ‌رسد که طبقه‌ اجتماعی هم نقشی به اندازه دیگر معیارهای انتخاب همسر دارد. از آنجایی که طبقه‌ اجتماعی از عوامل متعددی تشکیل شده، بر جنبه‌ های متعددی از زندگی فرد تأثیر می‌ گذارد. به عبارت دیگر، تفاوت طبقاتی موجب به وجود آمدن اختلافات در زمینه‌ های گوناگون زندگی زناشویی می‌ شود که مرتفع ساختن همه آنها کار ساده ای نیست.

تفاوت فرهنگ خانواده در ازدواج

کی از مهم ترین دلایل دوری همسران از یکدیگر و نهایتا طلاق آنها، نداشتن تناسب فرهنگی و اختلاف در نظام ارزشی آنها است. ارزش های فردی و اجتماعی، آداب و رسوم، رفتار و سلوک و حتی آداب لباس پوشیدن و غذا خوردن زن و مرد می تواند زمینه های همدلی بیشتر را بین آن دو پدید آورد.

به همین جهت به ویژه در کشور گسترده ما که در قالب یک فرهنگ و جامعه واحد، از خرده فرهنگ های متعدد (ترک، کرد، عرب و لر و…) برخوردار است، توجه به این امر در مجموعه ملاک های ازدواج اهمیت خاصی دارد و تفاوت در آنها زمینه ساز اختلاف ها است.

گاهی تفاوت فرهنگی در بین خانواده های همسران است. این تفاوت خود را بیشتر در قالب اختلاف نظر در برگزاری مراسم مشترک، برخورد اجتماعی همسران و رعایت قوانین پیدا و پنهان خانوادگی نشان می دهد. این موضوع همواره ناخوشایند بوده و گاه تا پایان عمر همت همسران، صرف تلاش برای کم رنگ کردن این تفاوت ها در بین دو خانواده و نیز در رابطه خودشان می شود.

اما گاهی هم تفاوت فرهنگی در بین خود همسران است. یعنی در سطحی عمیق تر و بسیار تنش زا تر. در این نوع تفاوت سبک زندگی، اعتقادات، آموخته ها و ارزش های دو طرف با هم متفاوت است. نبود این تناسب می تواند در زندگی مشترک مشکل ساز شود.

البته وجود اختلاف در این تناسبات، زمانی مشکل ساز نخواهد بود که طرفین به صورت منطقی، واقع بینانه و با علم به این اختلافات، همدیگر را به عنوان شریک زندگی انتخاب کرده باشند و در مورد اختلافات شان، به توافق رسیده باشند.

ازدواج دو نفر از دو شهر مختلف

پرسش :
آیا ازدواج دو نفر از دو شهر مختلف مشکل ایجاد می کند ؟

پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام حسین دهنوی:
اگر منظورشان از دو شهر دو فرهنگ متفاوت و فاحش باشد که تشابه فرهنگی بهتر است ولی اگر می خواهند با دو فرهنگ متفاوت ازدواج کنند، اول باید دو تا کار انجام دهند . یکی این که فرهنگ را بشناسند که موقع خواستگاری شوکه نشوند و دیگری اینکه قدرت انطباق داشته باشند . اگر کسی این قدرت انطباق را ندارد ما توصیه می کنیم این کار را نکنند . ولی اگر منظور این است که دو شهری هستند که دو فرهنگ متفاوت ندارند و یا خیلی فرهنگ هایشان با هم فرق ندارد.این کاملا سلیقه ای است . ما در اینجا نمیتوانیم حکمی بدهیم . آدمها با هم فرق دارند . ما آدمهایی را داریم که می خواهند با فرهنگ متفاوتی ازدواج کنند تا این بهانه ای بشود که با شهر و استان دیگری آشنا بشوند . تا سالی چند بار به مسافرت بروند . ما اینجا حرفی نداریم. ولی کسانی هستند که برعکس همین مسافرت رفتن را سخت می دانند و هزینه آن هم برایشان مهم است . یا ممکن است وقت برایش مهم است .این ها سلیقه ای است . دو نکته مهم عرض می کنم . دخترانی که می خواهند با شهر دیگری ازدواج کنند ببینند چه روحیه ای دارند و چقدر مامانی هستند ؟ چقدر با مادر ارتباط عاطفی دارند ؟ چقدرمی توانند دوری مادر را تحمل کنند . الان احساس بر شما غالب میشود و ممکن است بگویید: مشکلی ندارد . ولی ببینید چه روحیه ای دارید و فردا دلتنگی نکنید . این برای خانم ها است و اگر روحیه تان این جوری نیست ، من شهر های دور را صلاح نمی بینم و به آقایان هم عرض می کنم ، الان که شما شرط را قبول می کنید که در شهری که زن گرفته اید بمانید ، نکند فردا پشیمان بشویید . بعد بخاطر پدر و مادر پیرتان زیر قولتان بزنید و در آن شهر نمانید. حتی موردهایی داشته ایم که شرط ضمن عقد هم بوده است ولی نتوانستند به قولشان عمل کنند سعی کنید در این مورد هم ، هم کفو و همتای خود را انتخاب کنید .

مطالب مرتبط:

ازدواج با فامیل

مشاوره جلوگیری از طلاق

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.