no-img
نوین اطلس

ترس از تعهد ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ترس از تعهد ازدواج
zip
دی ۲۰, ۱۳۹۶

ترس از تعهد ازدواج


این مقاله در مورد تعهد در عشق، گاموفوبیا، جملات زیبا در مورد تعهد، انواع تعهد می باشد.

تعهد در عشق

ی از مفاهیم مهم در تعهد در عشق ، مسئولیت پذیری می باشد. ارائه ی نقشهای جنسیتی در یک رابطه ی عاشقانه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. متاسفانه در جامعه ی ما مبحث تعارض نقش های جنسیتی بیداد می کند و این مسئله ریشه ی تربیتی و اجتماعی دارد. بعضی افراد وقتی وارد زندگی مشترک می شوند، از نقشهای جنسیتی خود ناآگاه هستند و نمی توانند به درستی به تعهدات شان پایبند بمانند. بنابراین به نظر می رسد بررسی و سنجش میزان و نوع نقش پذیری جنسیتی در دوره ی شناخت (مرحله ی بررسی صمیمیت ادراکی و عقلانی) می تواند از بروز اختلافات بسیاری جلوگیری کند. درباره ی نقش های جنسیتی دو دیدگاه اصلی وجود دارد: دیدگاه سنتی و مدرن.

بر اساس دیدگاه سنتی زن نقش هماهنگی و مدیریت امور خانه و خانواده را دارد و بر اساس توانایی های ذاتی خود عمل می کند. و همینطور مرد نیز بر اساس توانمندی جسمی خود امور خارج از خانه و تامین منابع مالی خانواده را بر عهده می گیرد. اما متاسفانه در سالهای اخیر به علت تاثیر پذیری اشتباه از آداب و رسوم شرق و غرب، جامعه ی ما دچار تضادهای نقش های جنسیتی شده است. البته مسائل سیاسی و اقتصادی جامعه نیز بر این مسئله تاثیر گذاشته است. اما همواره به یاد داشته باشیم که خداوند هر کسی را برای کاری ساخته است. قرار نیست زن که نماد زیبایی و ظرافت خلقت است بخواهد در ایفای نقش های سخت، خودش را به سختی بیاندازد. زیبایی گل در آنست که بوییده شود و در بهترین شرایط نگهداری شود.

اما اگر گل بخواهد مانند درخت در معرض باد و سختی قرار بگیرد، قطعا خواهد پژمرد. متاسفانه فرهنگ اجتماع نیز بوسیله ی با ارزش جلوه دادن این تعارض نقش ها به این تضاد کمک می کند. گاهی در رسانه های عمومی می بینیم که یک زن راننده ی تریلی را به عنوان یک زن فعال اجتماعی نشان می دهند و بسیار از او تقدیر و تشکر می کنند. اما به زنانی که در جایگاه عقلانی خود مشغول انجام وظایف شان هستند هیچگونه اهمیتی داده نمی شود و حتی گهگاه مورد هجوم تبلیغاتی نیز قرار می گیرند. قرآن کریم نیز از سوی خداوند اعلام می کند که او هیچگاه بر دوش بندگانش مسئولیتی بالاتر از حد توانایی شان نگذاشته است. این توانایی، توانایی ذاتی انسان ها می باشد که در جنس زن و مرد به علت تفاوتهای فیزیکی متفاوت است.

گاموفوبیا

به طورغریزی ترس انسان را از موقعیت‌های خطرناک حفظ می‌کند اما گاهی این ترس شکل غیرمنطقی به خود گرفته و روند معمول زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترس از ازدواج نیز اگر به شکل افراطی بروز کند نوعی اختلال اضطرابی به حساب می‌آید که با نشانه‌ها و پیامدهایی همراه است.

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا (Gamophbia)
ازدواج هراسی یا گاموفوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن، تعهد دادن و پذیرا شدن التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط ثابت و صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است. گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود. برای خلق یک ارتباط اطمینان‌بخش و صمیمی با شریک زندگی، فرد باید با ترس‌های مختلفی روبرو شود و خود را پذیرای ریسک‌های عاطفی نماید.

این نوع ترس برای افراد مجرد تا حدی طبیعی است. بیشتر افراد مجرد تصور می‌کنند که با ازدواج و قبول تعهد، امنیت و آسایشی که زندگی مجردی به آنها می‌داده را از دست خواهند داد. شما هر زمان که بخواهید به خانه می‌آیید و هر موقع که بخواهید خارج می‌شوید، لباس‌ها و ظرف‌های کثیف را تا هر زمانی که بخواهید به حال خود باقی می‌گذارید، و از وقت و پول خود هر طور که مایل باشید استفاده می‌کنید. در مقابل دیگران هر طور که بخواهید خودتان را نشان می‌دهید و می‌توانید ضعف‌ها و کاستی‌هایتان را پنهان کنید.

جملات زیبا در مورد تعهد

هر چه تعهد خود را نسبت به چیزی بیشتر کنید ، عشق و شور و حال بیشتری نسبت به آن چیز در خود احساس خواهید کرد . باربارا دی آنجلیس

فریبکاری زرنگی نیست که رسوای ست . ارد بزرگ

انواع تعهد

نکات مهمی که باید در هر متعهد شدنی توجه کنید:

با شناخت کامل از خودتان و توانایی که از خود سراغ دارید متعهد شوید. به خودتان دروغ نگویید، ببینید واقعا می خواهید آن کار را انجام دهید یا این تصمیم یک تصمیم هیجانی و جوی گرفته شده. برای دلخوشی کسی یا برای گرفتن تأیید کسی و چنین دلایلی هیچ تعهدی ندهید. چون خیلی زود زیر قولتان خواهید زد.
تمام تعهدات خودتان را چه تعهدات به خود و چه دیگران، ثبت کنید. طبق تحقیقات، چیزی که یادداشت نشود و تلاشی هم برای ذخیره ی آن در حافظه ی دراز مدت نکنید؛ حافظه فقط ۳۷ ثانیه آن را در خود نگه می دارد. ممکن است نقشه ها و برنامه های بزرگی داشته باشید اما اگر فراموش کنید که چه تعهداتی با خود داشته اید نتیجه همان می شود که اصلا بر سر قول و تعهد خود نمانده اید.
نه گفتن را یاد بگیرید؛ به تمام موضوعات و مواردی که مانع از این می شود تا طبق برنامه هایی که برای عمل کردن به تعهداتتان دادید عمل کنید، نه بگویید. قبل از هر تصمیمی این سؤال را از خود بپرسید: آیا این کار مرا به تعهدی که داده ام نزدیک می کند یا دور؟ اگر در مسیر انجام تعهداتتان بود انجام دهید و گرنه یک نه محکم بگویید و بگذرید.
تمام چیزهایی که با انجام تعهدات بدست می آورید را یادداشت کنید. به نکات مثبت انجام تعهدتان توجه کنید و با خود مرور کنید. این به شما کمک می کند با امید و انگیزه یبیشتری کارها را انجام دهید و در نهایت به عهد خود وفا کنید.
نکات منفی که با عمل نکردن به تعهدتان بوجود می آید را هم لیست کنید. بنویسید اگر به تعهدی که داده اید عمل نکنید چه می شود؟ چه عواقبی دارد. این ها را هم در خاطر نگه دارید و هر زمان که فکر کردید حق دارید زیر تعهدی که داده اید بزنید کمک می کند بهتر تصمیم بگیرید.

مطالب مرتبط:

چرا ازدواج سخت شده

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.