no-img
نوین اطلس

روانشناسی دلشکستگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

روانشناسی دلشکستگی
zip
دی ۱۳, ۱۳۹۶

روانشناسی دلشکستگی


این مقاله در مورد درمان دلشکستگی، علائم سندروم قلب شکسته، تسکین دل شکسته، شکستن قلب یک بیماری واقعی است، قلب شکسته دختر، شعر دل شکستگی، چگونه دل شکسته را بدست آوریم، شکستن دل تاوان دارد می باشد.

درمان دلشکستگی

روانشناس دانشگاه کلمبیا معتقد است دردودل کردن با دوستان درباره شکست عاطفی بدترین نوع درمان قلب شکسته‌است،‌به‌جای آن فرد باید مسکن مصرف کرده افکار منفی را کاهش دهد.
براساس گزارش تلگراف، در گذشته تنها زمان بود که مرهم دل شکسته به شمار می‌رفت، اما دانشمندان امروزه باور دارند مصرف چند آسپیرین بهترین درمان برای قلب‌های شکسته است.

پروفسور واتر میشل از دانشگاه کلمبیا معتقد است درد روانی شکست عشقی مشابه دردی فیزیکی است و باید مشابه یک درد فیزیکی درمان شود.

وی همچنین معتقد است صحبت کردن درباره این تجربه تلخ با دوستان تنها میزان افسردگی فرد را افزایش می‌دهد و توصیه می‌کند تا حد ممکن از فکر کردن به موضوعی که باعث اندوهگین شدن فرد می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

به گفته وی، تجربه طرد‌شدگی در قالب درد فیزیکی تنها یک استعاره شاعرانه نیست، قلب شکسته و درد روحی خود را در قالب درد فیزیکی نمایش می‌دهند. زمانی که به تصویر فردی نگاه می‌کنید که قلبتان را شکسته، همان منطقه از مغز فعال می‌شود که در زمان سوختگی دست فعال خواهد‌شد.

میشل می‌گوید اگر در جواب دردودل‌های دوستتان به او بگویید دو آسپیرین بخور و فردا صبح به من زنگ بزن،‌ شاید کمی سنگدل به نظر بیایید، اما این‌درمان پایه‌ای علمی دارد. پژوهش‌های پیشین نیز نشان داده‌بودند که افرادی که دچار دل‌شکستگی می‌شوند، احساسی مشابه با درد فیزیکی را تجربه می‌کنند.

در این مطالعه جدید مصرف مسکن‌های بدون نسخه،‌ از قبیل آسپیرین یا ایبوپروفن نسبت به دارونماها در التیام دردهای عاطفی موفق‌تر عمل می‌کنند. همچنین میشل می‌گوید عاقلانه‌تر آن است که این تجربه به صورت مداوم تکرار و یاد‌آوری نشود و از دوردست به آن نگاه شود. در حقیقت تجربیات منفی تنها باید برای بررسی دلیل وقوع آنها بررسی شوند و به تدریج باید از آنها عبور کرد.

به گفته میشل،‌ بازگویی و یاد‌آوری مداوم این تجربیات تنها حال روحی فرد را وخیم‌تر می‌کند و شدت افسردگی آنها را افزایش می‌دهد. از این رو حفظ فاصله با تجربه شکست به آنها امکان می‌دهد دیدگاهی عینی‌تر از وضعیت خود به دست آورند بدون اینکه درد آنها تشدید شود. تکنیک حفظ فاصله می‌تواند فشار خون فرد را که تحت استرس عاطفی بالا می‌رود را پایین نگه دارد.

علائم سندروم قلب شکسته

سندرم بالونی آپیکال گذرا یا کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو در ۱/۷ تا ۲/۲ درصد بیماران با سندرم حاد کرونر همراه است. در حالی‌که مطالعات ابتدایی و گزارش شده مربوط به ژاپن می‌باشد، کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو به تازگی در ایالات متحده و غرب اروپا مورد توجه قرار گرفته‌است.

تشخیص زودهنگام این سندرم مشکل است. آزمون‌های نوار قلب اغلب با کسانی که یک انفارکتوس میوکارد حاد در دیواره قدامی داشته‌اند٬ اشتباه گرفته می‌شود چراکه شکل موج الکتروکاردیوگرام بدین شکل است.

این سندروم به‌طور کلاسیک اوج‌گیری و بالا رفتن قطعه اس.تی در انفارکتوس میوکارد را تقلید می‌کند و دارای مشخصه شروع اختلال بطنی آپیکال یا بالونی شدن با همراهی درد قفسه‌سینه، دیسپنه یا تنگی نفس، بالا رفتن سگمنت ST، معکوس شدن موج T یا طولانی شدن فاصله QT در نوار قلب است. افزایش آنزیم‌های میوکارد در بدترین حالت٬ معمولی می‌ماند و بیماری عروق کرونری وجود ندارد.

تسکین دل شکسته

پیامی از سوی خدا به بنده های دل شکسته….

می دانم هر از گاهی دلت تنگ می شود. همان دل های بزرگی که جای من در آن است، آن قدر تنگ می شود که حتی یادت می رود من آنجایم.
دلتنگی هایت را از خودت بپرس و نگران هیچ چیز نباش!
هنوز من هستم.
هنوز خدایت همان خداست!

هنوز روحت از جنس من است!

اما من نمی خواهم تو همان باشی!

تو باید در هر زمان بهترین باشی.

نگران شکستن دلت نباش!

می دانی؟ شیشه برای این شیشه است چون قرار است بشکند.

و جنسش عوض نمی شود …

و می دانی که من شکست ناپذیر هستم …

و تو مرا داری …برای همیشه!

شکستن قلب یک بیماری واقعی است

شاید باورش سخت باشد اما بیماری‌ای وجود دارد که در آن قلب به‌دلیل ناراحتی، دلتنگی و شکست‌های عاطفی و حتی کاری دچار مشکل می‌شود و به تعبیری می‌شکند، یعنی نه اینکه واقعا بشکند بلکه دچار مشکل و ضعف عضلانی و عملکردی می‌شود و حالتی مشابه سکته قلبی را تجربه می‌کند.

در سال ۲۰۰۵، پژوهشگران گروه مطالعاتی قلبی و عروقی بیمارستان جان هاپکینز، از نشریه پزشکی نیوانگلند به دادگاه شکایت بردند. آنها معتقد بودند که نتیجه تحقیقات علمی‌شان در این نشریه به صورت غیرعلمی به چاپ رسیده است. در واقع نتایج تحقیقات این گروه از پزشکان باعنوان بیماری «قلب شکسته» به چاپ رسیده بود.

در بیانیه این گروه آمده بود: «ما هیچگاه از واژه سندرم یا بیماری قلب شکسته استفاده نمی‌کنیم و واژه علمی «کاردیومیوپاتی استرس» را به کار می‌بریم که به معنای ضعیف شدن عملکرد عضلات قلب به دلیل اضطراب و استرس است.» با وجود حمایت گروهی از پزشکان از این دادخواست، دادگاه در نهایت دادخواست این گروه از پزشکان را رد کرد. از آن زمان بسیاری از پزشکان از واژه بیماری قلب شکسته برای توصیف حالت برخی بیماران استفاده و این حالت را یک واقعیت علمی ارزیابی کردند.

قلب شکسته دختر

کفاره شکست دل
آزار و اذیت مومن (کسی که در دلش خدا وجود دارد) در اسلام حرام است و به طور کلی شکستن دل انسان مومن که به تعبیر روایات، احترام او از کعبه بیشتر است، دارای آثار وضعی و جانبی فراوانی است و دلی که شکست به سادگی التیام نمی یابد و جبران آن دشوار است، پس در مرحله ی اول باید انسان مراقب باشد دل کسی را نشکند و قلبی را جریحه دار نسازد و اگر خدای ناخواسته این اتفاق افتاد باید به سرعت جبران و تلافی کند و دل شکسته را التیام بخشد و آن را به دست آورد و تنها استغفار و آمرزش کافی نیست.

در حدیث آمده است که خداوند می فرماید:(” انا عند المنکسره قلوبهم”؛ من همدم قلب های شکسته هستم)، یعنی انسان دل شکسته در پیشگاه خداوند دارای جایگاه ویژه ای است و مورد توجه خداوند می باشد و دعا و نفرین انسان دل شکسته خیلی زود اثر می بخشد.

شعر دل شکستگی

برای شادی روحم… کمی غــزل، لطفاً
دلم پر از غم و درد است… راهِ حل لطفاً
همیشه کام مـــــرا تلخ می کند دنیـا…
به قدرِ تلخیِ دنیــــای تان… عسل لطفاً
مرا به حالِ خودم ول کنیـــــد آدم هـا…
فقـــــط برای دمی… گریـــــه لااقـل ،لطفاً
کسی میان شما عشق را نمــــی فهمد…
ادا…دروغ… بس است این همــه دغل لطفاً
کجاست کوه کنـــــی تا نشان دهد اصلاً…
به حرف نیست که عاشق شدن… عمل لطفاً
به زور آمـــــده بودم… به اختیـار مــــرا…
ببر به آخرِ دنیـــــا… از ایـن محــــل لطفاً
نمانده راهِ زیادی… کنــــار قبرستـــــان
پیاده میشوم اینجا همیـن بغل لطفا

چگونه دل شکسته را بدست آوریم

۱.لبخند بزنید(البته نه موذیانه و نه نگاه عاقل اندر سفیه)

۲.فراموش نکنید که نام هرکس برای او شیرین ترین و مهمترین واژه است. موقع اظهار تاسف و عذرخواهی به نام صدایش کنید.

۳.یاد بگیرید که گوش بدهید تا طرفتان را سر شوق آورید که از احساسش بگوید و ناراحتی که در او ایجاد کردید را شرح دهد. اینطوری عذر خواهی راحت تر می شود.

۴.صمیمانه و صادقانه اهمیتش را برای خودتان آشکار سازید تا بداند که چقدر برای شما ارزشمند است.

۵. خیلی ساده حرف بزنید و بگویید از گفته و کرده تان پشیمان هستید. از گفتن واژه “ببخشید” نترسید باور کنید که معجزه می کند.

شکستن دل تاوان دارد

اگه کسی به خودمون وابسته کردیم، عاشقش کردیم ولش کردیم و دلش شکوندیم در برابر اشکاش در پیشگاه خدا مسولئیم؟؟َ در برابر هر اشکی که بابت شکستن دل مومنی ریخته میشود یک گره در کارتان میاد وباید یک روز پاسخگوی تمام کارامون باشیم ؟

مسئولی در قبال هر قطره اشک و ناراحتیش؟؟؟ مسئولیم در برابر گرفتن پاکیش ؟؟مسئولی در مقابل هر غمی که به چهرش میاد وقتی به تو فکرمیکنه؟ مسئولی در مقابل بی حیا کردنش؟ مسئولی در مقابل عصبی کردنش ؟ در مقابل اینکه شاید برای تحمل فشار دوری از تو و پاک کردن تو از ذهنش در عذاب باش اشک بریزه؟ مسئولی تا آخر عمر اون فرد؟

آزار و اذیت مومن (کسی که در دلش خدا وجود دارد) در اسلام حرام است و به طور کلی شکستن دل انسان مومن که به تعبیر روایات، احترام او از کعبه بیشتر است، دارای آثار وضعی و جانبی فراوانی است و دلی که شکست به سادگی التیام نمی یابد و جبران آن دشوار است، پس در مرحله ی اول باید انسان مراقب باشد دل کسی را نشکند و قلبی را جریحه دار نسازد و اگر خدای ناخواسته این اتفاق افتاد باید به سرعت جبران و تلافی کند و دل شکسته را التیام بخشد و آن را به دست آورد و تنها استغفار و آمرزش کافی نیست.

در حدیث آمده است که خداوند می فرماید : انا عند المنکسره قلوبهم”؛ من همدم قلب های شکسته هستم، یعنی انسان دل شکسته در پیشگاه خداوند دارای جایگاه ویژه ای است و مورد توجه خداوند می باشد و دعا و نفرین انسان دل شکسته خیلی زود اثر می بخشد.

اما زین العابدین (ع) در حدیث شریفی می فرماید: پدرم در لحظات آخر عمر عزیزش، در آن شرایط سخت روز عاشورا در حالی که خون در رگ هایش می غلطید مرا در آغوش گرفت و به من فرمود تو را به آن چه پدرم نزدیک وفاتش به من فرمود وصیت میکنم و آن این که : ” یا بنی! ایاک و ظلم من لاتجد علیک ناصرا الا الله” ؛ پسر عزیزم! از طلم و ستم به کسی که یار و یاوری جز خدا ندارد بپرهیز.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست



موضوعات :
روانشناسی عشق

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.