no-img
نوین اطلس

نحوه برخورد با مرد خودخواه


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نحوه برخورد با مرد خودخواه
zip
دی ۱۲, ۱۳۹۶

نحوه برخورد با مرد خودخواه


این مقاله در مورد رفتار با زن خودخواه، همسر زورگو، روش برخورد با شوهر زورگو، روش برخورد با مردان مغرور، با شوهر لجباز چگونه رفتار کنیم، نحوه برخورد با شوهر عصبی، شوهرم حرف حرف خودشه، مردان خودشیفته می باشد.

رفتار با زن خودخواه

هر کس یه نقطه ضعفی داره
آدم مغرور نقطه ضعفش اینه که میخواد مورد توجه باشه
تو میتونی با استفاده از همین اونو به زانو در بیاری
۱_سعی کن جوری رفتار کنی که به این باور برسه که خیلی جذاب نیست
۲_زیاد تحویلش نگیر
۳_وقتی که خیلی آرایش کرده اصلا متوجه نشو
۴_هر از گاهی از خوبی یه زن دیگه بگو(البته این یکی رو با احتیاط انجام بده)
۵_سعی کن ثابت کنی که اون به تو نیاز داره نه تو به اون

همسر زورگو

همسران زورگو چگونه هستند؟
ما معمولا فکر می‌کنیم زورگوها آشناهایی در مدرسه یا محل‌کار هستند و یا افراد کاملا غریبه‌ای که از زورگویی به دیگران لذت می‌برند. برای همه ما خیلی کمتر پیش می‌آید که فکر کنیم افراد موردعلاقه‌مان هم می‌توانند زورگو باشند، رفتارهای ستمگرانه، در روابط نزدیک و عاطفی هم می‌توانند روی دهند.

تعدادی از آنهایی که مطالب قبلی من را درمورد زورگویی خوانده بودند، نظرشان این بود که آنها هم از طرف همسران‌شان(چه زن و چه مرد) مورد زورگویی قرارگرفته یا می‌گیرند. از کجا می‌توانید بفهمید که همسرشما رفتار غیرقابل قبول از خود نشان داده و در زندگی شما تبدیل به یک زورگو شده است؟

نامی که خطاب می‌کند.
یک رفتار زورگویانه متداول، خطاب دادن است. اغلب این اسامی، منفی هستند(مثلا فحش مانند احمق، بیشعور، سلیطه، حرامزاده یا حتی بدتر)، اما معمولا فرمی خفیف‌تر به خود می‌گیرند مثل کم‌هوش، پخمه،…

متلک و تمسخر.
وقتی سعی می‌کنید در مقابل حملات کلامی یا فیزیکی همسرتان بایستید، او تمسخرتان می‌کند، هم برای تحقیرتان و هم برای کنترل‌تان. مثلا، می‌خوای چیکار کنی؟ برو، برو پلیس رو خبر کن، اونها هم طرف من رو خواهند گرفت.

پرخاش کلامی و فیزیکی.
یک زورگو،علاوه بر اسمی که خطاب می‌‌کند، می‌تواند در گفتارش هم پرخاشگر بوده و از نظر فیزیکی و جنسی هم تهاجمی عمل کند. واضح است که حملات تهاجمی، خطرناک بوده و اغلب نیاز به کمک یا بیرون آمدن از رابطه را در بر دارد. دوستی دارم که شوهر زورگویش را بعد از اینکه با چاقو او را مورد تهدید قرارداده بود ترک کرد ( می‌گوید: شوهرم اغلب بد دهن و بدرفتار بوده و به ندرت پیش می‌آمد که دست به خشونت فیزیکی بزند، اما وقتی از یک سلاح استفاده کرد و دیگر قابل تحمل نبود، آنجا را ترک کردم.).

رفتارهای کنترل‌گرایانه.
کنترل بیش از حد و اجازه ندادن به همسر برای داشتن هرگونه آزادی یا اختیار، یکی دیگر از رفتارهای سلطه‌جویانه است. انتقاد و عیب‌جویی مداوم و کوچک شمردن برای همسر زورگو ( “تو نمی‌توانی هیچ‌کاری را درست انجام دهی، درست است؟”، ” داری اشتباه می‌کنی!”، ” بگذار نشانت دهم درستش چطور است.” ) وسیله‌ای است برای دادن احساس حقارت به همسرش و تاکید بر برتری توهمی خودش.

کوچک کردن همسر جلوی دیگران.
یکی دیگر از رفتارهای سلطه‌جویانه، تحقیرکردن و سرکوفت همسر در جمع دیگران می‌باشد. (بگذارید به شما بگویم که او چقدر احمق است …). راهی دیگری که همسر زورگو برای داشتن سلطه استفاده می‌کند، به اشتراک گذاشتن اسرار همسرش با دیگران به شیوه‌ای منفی است، ( “او واقعا دلش می‌خواهد در محل کارش مدیر باشد، می‌توانید تصورش را بکنید؟!”، ” او فکر می‌کند عاشق‌ترین مرد دنیاست، اما باور کنید عشق او حتی در اندازه قابل قبول هم نیست.” ).

روش برخورد با شوهر زورگو

۱. هرگز عقب نشینی نکنید و از نظر احساسی غیرقابل نفوذ باشید. اگر خشونت او از خانه هم بیرون رفته و اکنون با دوستان و آشنایان این گونه رفتار می کند، و یا به سطحی رسیده است که شما را واقعاً ناراحت می کند، باید با او یک مکالمه ی صمیمی برقرار کنید. بجای متهم ساختن او به رفتار بدش، احساس خود نسبت به رفتارش را به او بگویید. همه ی قدرت خود را جمع کرده و شخص بزرگ تر در این رابطه باشید. این مداخله و رفتارتان باید با احترام، صداقت و احتیاط باشد.

۲. از خودتان بپرسید چرا همسرتان با شما خشمگین می شود؟ رسیدن به انتها و عمق این سؤال، ممکن است به شما در یافتن یک راه حل کمک کند. اگر جوابی نیافتید، از همسر خود درباره ی علت رفتارش سؤال کنید، اما مطمئن باشید که در زمانی که هردوی شما آرام هستید با برخوردی مهربان و صمیمی این کار را انجام دهید. مکالمه ی خود را با کلمه ی “من” یا “ما” به جای “تو” انجام دهید. مثلاً به جای گفتن “تو اخیراً بی ادب و پرخاشجو بوده ای” به او بگویید ” ما اخیراً اختلافات زیادی باهم داشته ایم ” و یا ” من اخیراً از چیزی رنجیده ام و امیدوارم بتوانیم راه حلی بیابیم که برای هردوی ما خوب باشد.”.

۳. ویژگی هایی که باعث علاقه ی شما به همسرتان است و یا روزهای خوب از رابطه تان را به یاد بیاورید. هرچند وقتی از همسرتان به خاطر چیزهای خوب در زندگی تشکر کرده و این تشکر را به او نشان دهید. هرگاه مکالمه ی شما با خشونت و بی ادبی همراه شد،  شما می توانید به جای تمرکز بر ناراحتی ها، با یادآوری روزهای خوش لحن کلام را تغییر دهید. این را وظیفه ی خودتان بدانید که هرزمان که ممکن است یک واکنش خوب و سازنده داشته باشید.

۴. از خودتان مراقبت کنید. اگر خشم و بی ادبی همسرتان مکرراً شما را اذیت می کند و او از تغییر رفتارش امتناع می کند، از شخص دیگری مثلاً یک مشاور ازدواج کمک بگیرید. اگر احساس می کنید که از نظر عاطفی کوچک شده اید و یا فکر می کنید که احتمال آسیب های جسمی هست، فوراً درخواست کمک کنید.

روش برخورد با مردان مغرور

در برابر آدم مغرور باید جرات مندانه رفتار کنیم و واکنش نشان دهیم که چه حس بدی را به ما انتقال می دهند و به او نشان دهیم که عاقبت این رفتار غرور آمیزش دوری ما از اوست، و این قدرت جرات مندی همان اعتماد به نفس است.

با شوهر لجباز چگونه رفتار کنیم

چگونه با انتقاد صحیح مانع لجبازی همسرمان شویم

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که زوجین در خانواده‌های متفاوت رشد کرده و تربیت شده‌اند و این تربیت‌های متفاوت سبب اختلاف نظر بین آن‌ها می‌شود؛ بنابراین اختلاف یک امر طبیعی بین همسران است. اما برای اینکه این اختلاف نظر‌ها به معضل در زندگی مشترک تبدیل نشود توصیه‌هایی قابل ذکر است:

انتظارات خود را از همسرتان تعدیل کنید

همانطور که شما از همسرتان توقعات و انتظاراتی دارید او نیز از شما انتظاراتی دارد؛ بنابراین نمی‌توانید بدون درنظر گرفتن انتظارات همسر، از او توقع داشته باشید که از شما حرف شنوی داشته باشد.

از یادآوری نقاط مثبت غافل نشوید

قبل از اینکه از نقاط ضعف همسرتان صحبت کنید نقاط قوتش را یادآوری کنید و قبل از هر انتقادی از او تعریف کنید همچنین در گفت‌و‌گو‌هایتان بیان کنید همانطور که شما از او انتقاد می‌کنید او نیز می‌تواند اشتباهات شما را بیان کند؛ چنین رفتاری سبب می‌شود همسرتان شما را آدم منصفی بداند و پذیرش بیشتری نسبت به حرف شما پیدا کند.

اعتدال را رعایت کنید

از همسرتان زیاد انتقاد نکنید؛ زیرا سبب می‌شود از اهمیت حرف شما کاسته شود. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «وقتی حرفی زیاد تکرار شود از ارزشش کاسته می‌شود.» لذا بعد از یک تذکر، به او فرصت فکر کردن بدهید و تذکرات خود را به طور مداوم تکرار نکنید.

از رفتار انتقاد کنید نه از شخص

به جای انتقاد از خود شخص از کار او انتقاد کنید، یعنی خود شخص را نکوهش نکنید بلکه عمل او را مورد انتقاد قرار دهید.

تلافی ممنوع

اگر همسرتان لجبازی می‌کند شما با لجبازی رفتار او را تلافی نکنید و با توجه به اینکه در ابتدای راه هستید، دقت کنید لجبازی در زندگی و رابطه شما به عادت تبدیل نشود.

نحوه برخورد با شوهر عصبی

ـ رفتار خوشایند داروی خشم و عصبانیت است. به جای اینکه بترسید و وحشت کنید یا یک گوشه قایم شوید و مراقب رفتارتان باشید تا بهانه به دست همسرتان ندهید سعی کنید با خوش برخوردی و مهربانی شرایط عصبانیت را تغییر بدهید. در واقع شما باید خوراک این خشم را بگیرید و برایش جایگزین داشته باشید. سکوت نکنید و با توجه به شرایط موقعیت را به چیزی خوشایند تغییر بدهید. ‏

ـ خشم و عصبانیت یک رفتار تهدید آمیز اما موقتی است. گاهی هم لازم است او خشمگین باشد اما برای خودش. شما نباید توجه زیادی به این خشم نشان بدهید. حتی اگر او برای چند روز متوالی هم از چیزی عصبانی باشد خودش باید با آن کنار بیاید مگر اینکه از شما بخواهد تا راهی برای خروج از این موقعیت نشانش بدهید. به جز این اگر از او و واکنش هایش می ترسید بهتر است توجهی به آن نشان ندهید. ‏

ـ این خشم بالاخره فرو می نشیند. حالا بهترین موقع برای حرف زدن درباره آن است. شما این حق را دارید از همسرتان بپرسید چرا نمی تواند افسار احساسش را دست بگیرد و اینقدر سریع از کوره در می رود. خیلی خوب است که در شرایط عادی روش های کنترل خشم را با هم تمرین کنید و درباره اش حرف بزنید. ‏

شوهرم حرف حرف خودشه

چگونه شوهر خود را حرف گوش کن کنیم!؟؟

در یک زمان مناسب گفتگو کنید
خانم‌هایی که از آشپزخانه، پشت سر هم صحبت می‌کنند و می‌خواهند همه‌ موضوعات را کنار هم و به صورت معجونی به خورد همسرشان دهند و مردانی که مقابل بازی فوتبال یا اخبار تلویزیون، ذهنشان جای دیگری است و چند وقت یک‌بار تنها سری تکان می‌دهند و خیلی زود هر دو از این شرایط خسته می‌شوند.
نتیجه این خواهد بود که خانم به این نتیجه می‌رسد که شوهرش شنونده‌ خوبی برای حرف‌های او نیست و به این ترتیب دیگر سعی نمی‌کند با او حرف بزند یا همیشه به جای گفتگو کارشان به دعوا می‌کشد و گله و شکایت که : تو به حرف‌های من گوش نمی‌دهی و جواب که : تو خیلی حرف می‌زنی. من خسته از سر کار می‌آیم و تازه باید اخبار تو را گوش دهم.
یادتان باشد وقتى مرد از شما فاصله مى‏گیرد، وقت خوبى براى گفتگوى با او براى نزدیک‏تر شدن به وى نیست. بگذارید کناره بگیرد. بعد از مدتى بر مى‏گردد. او باز هم عاشقانه و دلسوز خواهد بود و به گونه ‏اى عمل خواهد کرد که گویى هیچ اتفاقى نیفتاده است. آن گاه وقت گفتگو با او خواهد بود.

پیشقدم گفتگو شوید
اگر زن منتظر بماند تا همسرش آغازگر گفتگو باشد ممکن است هرگز شانسى براى حرف ‏زدن بدست نیاورد زیرا مردان، خود به ‏خود حرف زیادى براى گفتن ندارند. قوانین ناگفته مردان مى‏گوید: اگر حرفى براى گفتن دارى آن را بگو. آنها نمى‏دانند که باید منتظر بمانند تا از آنها سۆال شود، اگر بخواهد حرف بزند، می زند.
لذا، وقتى زن مى‏خواهد صحبت کند یا براى نزدیک شدن به همسر احساس نیاز مى‏کند، باید حرف بزند و انتظار نداشته باشد که مرد گفتگو را آغاز کند براى آغاز گفتگو ابتدا زن باید احساساتش را در میان بگذارد حتى اگر شریکش حرف زیادى براى زدن نداشته باشد.

دلیلی برای حرف زدن با مریخی‌ها پیدا کنید
مرد براى گفتگو با زن مى‏تواند خیلى باز رفتار کند اما در ابتدا حرفى براى گفتن ندارد. چیزى که زنان درباره مریخى ‏ها نمى ‏دانند، این است که آنها باید دلیلى براى صحبت داشته باشند. آنها صرفا براى در میان گذاشتن احساساتشان صحبت نمى ‏کنند.اگر زن کمى حرف بزند، مرد کم کم درباره ارتباطش با او صحبت مى‏کند. مثلا اگر زن درباره بعضى از مشکلاتى که در طول روز داشته، صحبت کند، مرد نیز ممکن است در این باره گفتگو کند و بنابراین آنها مى‏توانند یکدیگر را درک کنند. اگر زن درباره احساسش درباره بچه‏ ها حرف بزند، مرد نیز ممکن است در این مورد شروع به صحبت کند. اگر مرد هنگام صحبت کردن زن، احساس سرزش یا فشار نکند، به تدریج شروع به صحبت خواهد کرد.

مردان خودشیفته

ویژگی های این افراد:

۱- اغلب به نحوی بسیار غیر واقع بینانه در مورد خود و توانایی هایشان اغراق می کنند.

۲- آنها خود را بسیار بالاتر از آنچه هستند می پندارند.

۳- به راستی به دیگران اهمیت نمی دهند و برایشان ارزش قائل نیستند.

۴- با ابزارهایی که دارند طوری اطرافیان را هدایت می کنند که والا بودن عقاید آنان را تأیید کنند.

خودشیفتگان ممکن است در ابتدا افرادی متشخص، خوش پوش، مؤدب و جذاب به نظر برسند؛ اما این رفتار موقتی آنان فقط تا زمانی دوام دارد که به مقصود خود برسند. فرد خود شیفته فقط در فکر خود و موفقیت خود است. تمام تلاش های آنان طوری طراحی شده است که به هرچه نیرومند شدن تصویر مثبتشان در ذهن انسان ها کمک کند. آنان مدام توانایی های خود را به رخ دیگران می کشند. از همه‌ی وجود خود مایه می گذارند تا کانون توجه دیگران باشند.

به جای اینکه با دیگران یار و همراه باشند، به رقابت با آنان می پردازند. همیشه در فکر بُردن هستند و اگر به نتیجه‌ی دلخواه نرسند می توانند افرادی تند و خشن شوند. خلاصه اینکه این گونه مردان شاید جذاب و اجتماعی به نظر برسند اما حاضرند هر بلایی سر شما بیاورند تا به مقصود خود نائل شوند.

خود شیفتگان ممکن است زیاد جذاب و خوش اندام نباشند اما خود خیال می کنند اینگونه اند. ممکن است فردی را ببینید که ظاهر متوسطی دارد اما خیال می کند هدیه ی خداوند برای زنان روی زمین است!

خود شیفتگان بر این باورند که فوق العاده باهوشند. در حالی که واقعا این طور نیست. اگر چنین باشد آنها سعی می کنند در همان برخوردهای اول این را نشان دهند. اگر دقت کنید متوجه می شویدقصدشان به نمایش گذاشتن توانایی شان در استفاده از لغات دهن پرکن است تا با این کار همه را تحت تأثیر دانش و معلومات گران سنگ خود قرار دهند.

این افراد نوع دوست و با وجدان نیستند. اما شاید اینگونه نشان دهند. آنها خود را محق می دانند و نیازهای دیگران در مقایسه با نیازهای خود اصلا نباید به حساب آید! به نظر می رسد علت وجودی همه ی انسان های کره ی زمین ایجاد دلخوشی و رضایت برای آنهاست. گویی دیگران باید برای او و خاطر او زندگی کنند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.