no-img
نوین اطلس

علائم کمبود اعتماد به نفس


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

علائم کمبود اعتماد به نفس
zip
دی ۹, ۱۳۹۶

علائم کمبود اعتماد به نفس


در این مقاله درباره ی موضوعات نشانه های اعتماد به نفس بالا، از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم، استرس و عدم اعتماد به نفس، درمان اعتماد به نفس پایین، عدم اعتماد به نفس در کودکان، قرص های افزایش اعتماد به نفس، علائم عزت نفس پایین، کمبود عزت نفس توضیح می دهم.

نشانه های اعتماد به نفس بالا

افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند اینگونه هستند:

آنان کمتر صحبت می کنند و بیشتر گوش می دهند

فردی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، بیشتر از اینکه صحبت کند، گوش می دهد؛ زیرا اصراری برای اثبات خود ندارد و می داند از طریق شنیدن و توجه به دیگران می تواند به دانش خود بیفزاید و از این طریق رشد کند.

با اطمینان خاطر سخن می گویند

به ندرت افرادی که اعتماد به نفس واقعی دارند، از عباراتی مانند «مطمئن نیستم» و یا «فکر می کنم» استفاده می کنند. این افراد کلام خود را مثبت بیان کرده و می دانند مردم به فردی که نتواند با آرامش و اطمینان سخن بگوید، گوش نمی دهند.

آنان به دنبال پیروزی های کوچک هستند

افرادی که اعتماد به نفس دارند از چالش ها و رقابت ها استقبال می کنند حتی اگر در این مسیر پیروزی های کوچکی نصیب آنان شود. با کسب مجموعه ای از پیروزی های کوچک تا مدت ها اعتماد به نفس بالای شما حفظ می شود.

آنان ورزش می کنند

مطالعات در مرکز تحقیقاتی انتاریوی شرقی نشان می دهد، افرادی که به مدت ۱۰ هفته، و در هر هفته دو بار ورزش می کنند، از احساس بهتری در اجتماع، محیط های آموزشی و ورزشی برخوردار هستند.

آنها ترسی از کار اشتباه ندارند

فردی که اعتماد به نفس دارد، از اینکه ثابت شود کارش اشتباه بوده، هراسی ندارد. او دوست دارد ایده های خود را عملی کند تا درستی آنها را بیازماید، زیرا از اشتباهات خود درس می گیرد. وی از ظرفیت های خود به خوبی آگاه است و ترسی از اشتباه ندارد.

آنها ریسک می کنند

افرادی که اعتماد به نفس دارند هیچ فرصتی را از دست نمی دهند. به فکر خطاها نیستند بلکه به خود می گویند:هیچ چیز نمی تواند مرا متوقف کند، حتما می توانم. به خاطر ترس، دست از کار نمی کشند زیرا می دانند اگر تلاش نکنند موفق هم نمی شوند و از شکست های خود درس می گیرند.

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم

با اعتماد به نفس‌ ها مثبت‌گرا هستند و همیشه مسائل را مثبت و خوب می‌بینند و افکارشان را باصدای بلند بیان می‌کنند، آنها به نکات منفی توجه دارند ولی هیچ‌گاه درباره این موضوعات حرفی نمی‌زنند.

داشتن و نداشتن اعتماد به نفس در زندگی روزمره هر آدمی بسیار تاثیرگذار است. فکر کنید در یک کلاس درس حضور دارید و آن درس را به خوبی بلد هستید. استاد سوالی را می‌پرسد، شما اگر اعتماد به نفس داشته باشید دست خود را بالا برده و پاسخ را بلند و شفاف می گویید اما اگر فردی بدون اعتماد به نفس باشید با توجه به اینکه پاسخ را می‌دانید ترجیح می‌دهید سکوت کنید.

پاسخ ندادن در جمع برای شما مهم‌تر از آن است که نمره خوبی از آن درس بگیرید. بدین ترتیب بی‌اعتماد به نفس بودن یعنی عقب ماندن از خیلی فرصت‌ها در زندگی.

استرس و عدم اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس ، کاهش استرس را بدنبال دارد ، حال سوال این است که چگونه می توان این اعتماد را قبل از شروع حالات استرس و جهت خنثی کردن عوامل آن افزایش دهیم .

تئوری های مختلف و پیچیده ای در مورد این موضوع مطرح شده است ، در اینجا به سه راهکار ساده که نتیجه تحقیقات مرکز روان درمانی دانشگاه تکزاس است اشاره می کنیم :

۱- به ندای ضمیر ناخود آگاه خود توجه نکنید : اینکه دائما” به شما می گوید که نمی توانید این کار را انجام دهید !

۲- خود را پرورش دهید : از نظر روحی و جسمی خود را تقویت کنید.

۳- از کسان دیگر کمک بگیرید : بدانید که چه کسی می توانید شما را در این کار یاری دهد ، طی کردن این راه به تنهایی خیلی موفقیت آمیز نیست .

بدلیل متفاوت بودن حالات و موقعیت زندگی هر فرد ، لازم نیست که در اجرای راهکارهای فوق ، آنها را به ترتیب اجرا کنید ، می توانید این راه حل ها را در یک زمان و با تعاملی دقیق ، انجام دهید ، بطور مثال ، همزمان ، بدون توجه به ندای منفی درونی خود ، روح و جسم خود را پرورش دهید و در این راه از کمک دیگران نیز بهره ببرید.

البته صرف نظر از مزایای تعامل این عوامل ، تک تک موارد فوق ، جایگاه ویژه ای برای خود دارند و مقالات و راهکارهایی جداگانه ای با شرح جزئیات چگونگی نیل به این اهداف منتشر شده است . برای مثال بطور کامل بررسی کرده اند که چطور می توان بر ضمیر ناخود آگاه خود که مسبب ایجاد افکار منفی است مبارزه کنیم ، و در آخر رعایت دقیق و علمی این موارد پلی خواهد بود برای رسیدن ما به یک زندگی ایده آل و دلخواه.

درمان اعتماد به نفس پایین

چطور حس اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم ؟
شما باید به خود بقبولانید که هر شخص دارای شخصیتی متمایز از دیگران است ،بدین معنا که شما در این دنیا تک هستید .
افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند مدام رنگ عوض می کنند .هنگامی که در کنار همسرشان هستند مشخصاتی که او دوست دارد از خود بروز می دهند، در کنار دوستانشان شخصیتی متفاوت از شخصیت همسرشان هستند و به همین ترتیب در سایر روابطشان .
شخصیت خود را حفظ کنید ، با تمام سلایق ، علایق و احساسات . خود را همان طور که هستید نشان دهید و رفتار کنید .
تمام استعدادها ،توانایی ها و خصوصیات شخصیتیتان را بر روی یک کاغذ بنویسید این کار به شما اعتماد به نفس می دهد.
گاهی اوقات کمبود اعتماد به نفس ریشه در دوره ی کودکی و نوجوانی دارد و بخاطر توصیفات نادرست و منفی که از سایرین بخصوص نزدیکان خود شنیده اید .

عدم اعتماد به نفس در کودکان

کودکی که عزت نفس اندکی دارد در خانه چنین رفتارهایی از خود بروز می دهد:

۱ – آرزو دارد کس دیگری باشد.
کودکی که دائم دوست دارد شخص دیگری باشد، معمولاً بیش از حد خیال پرداز است و آرزو دارد که کوچک تر شده و از مسئولیت های بزرگسالی خلاصی یابد.

۲ – احساس بی ارزش بودن می کند.
این احساس زمانی به وجود می آید که کودک نسبت به جلب توجه دیگران امید کمی به خود دارد، در نتیجه به ندرت در جستجوی توجه دیگران است.

۳ – اغلب به هنگام برخورد با وظایفِ مشکل یا جدید، گریه می کند.
بعضی از کودکان هنگام روبه رو شدن با وظایف دشوار، صبور نیستند و دائم مضطرب اند که چگونه آنها را انجام دهند و به همین دلیل به شدت اشک می ریزند .

۶ – نمی تواند ابهام را تحمل کند .
وقتی که کودکی به قوت تشخیص خود اعتمادی ندارد می خواهد که هر چیزی را برایش چندین و چندبار توضیح دهند. اگر موضوعی به اندازه کافی واضح نباشد، باور نمی کند که بتواند آن را درک کند و نگران پیامدهای سوء تعبیر خود می شود .

۷ – خود ویرانگر است .
بعضی از کودکان از خود بیزارند و حتی ممکن است به خودشان آسیب برسانند و این کار را معمولاً با گاز گرفتن یا خراشیدن خود شروع می کنند.

قرص های افزایش اعتماد به نفس

اگر فکر میکنید در سن پایین می توانید با قرص و دارو به زندگی نرمالی برسید سخت در اشتباهید

در این مورد باید با مشاوره روانشناسی مشکلتون رو از طریق رفتاردرمانی حل کنید

مشکل شما انزوا و دوری از جمع هست …

شما ذغالی رو از جمع دور کنید به ارامی سرد و خاموش خواهد شد و برای اینکه بتونه دوباره به گرمی و روشنی برسه باید به دامن جمع برگرده

یکی از این روش ها شرکت کردن در کلاسهای همگانی شامل ورزش و یا رشته های هنریه

میتونید در گروه های پیاده روی ثبت نام کنید و در تورهای ساده و نزدیکش شرکت کرده و علاوه بر اینکه دوستان خوبی رو پیدا کنید

علائم عزت نفس پایین

بیش از حد به سر و وضع‌شان می‌رسند
مرتب بودن، آرایش و پیرایش بسیار پسندیده است. اما اگر اهمیت‌ دادن به سر و وضع بیش از حد طبیعی باشد، یعنی شما از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید. یادتان باشد اعتماد به نفس از درون سرچشمه می‌گیرد و ربطی به عوامل بیرونی ندارد. با خود بگویید من زیبا هستم و ضمن رعایت نکات بهداشتی و پیراستگی، خود را بیش از حد درگیر سر و وضع و لباس‌تان نکنید. باور کنید اگر ساعت‌ها جلوی آینه نایستید و وقت خود را صرف طراحی تابلویی از رنگ روغن نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

انتقادپذیر نیستند
انتقاد‌پذیر باشید. اگر دوست‌تان در مورد مسئله‌ای از شما انتقاد کرده است، از او نرنجید (خب البته ما در اینجا فرض کرده‌ایم دوست شما اصول انتقاد سازنده را به درستی رعایت کرده است!). سعی‌ کنید به آن بیندیشید و در صورت منطقی بودن، عیب خود را رفع‌ کنید. از علائم کمبود اعتماد به نفس، این است که فرد مذکور از شنیدن نقد سایرین آزرده می‌شود و در خود می‌شکند. این افراد با شنیدن نقد عصبانی می‌شوند و ناراحتی‌شان روی بقیه‌ی کارهایشان هم اثر می‌گذارد. مثلا نقدی که همکارش به او وارد کرده‌ است، باعث بدخلقی او با دوستان و خانواده‌اش می‌شود.

سریع تغییر عقیده می‌دهند
از علائم کمبود اعتماد به نفس، نداشتن نظرات ثابت است. افرادی که در آنها علائم کمبود اعتماد به نفس دیده می‌شود، سریعا و تحت تأثیر عوامل و افراد مختلف نظرشان عوض می‌شود. در حقیقت این افراد، جرئت صراحت و کنترل زندگی خود را ندارند. دمدمی مزاج هستند، مدام شک می‌کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. صریح باشید، فکر کنید، تصمیم‌تان را بگیرید و تغییرش ندهید.

خمیده و بی‌انگیزه راه‌ می‌روند
افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، خمیده هستند و صاف راه نمی‌روند. آنها طوری حرکت می‌کنند که انگار از خودشان شرمنده و خجل هستند. سعی کنید صاف راه بروید. سرتان را بالا بگیرید و برای تنظیم حرکات بدن خود وقت بگذارید.

کمبود عزت نفس

موانع زیادی در راه آرامش زندگی ما قرار دارند: فشار روحی ناشی از کار، مسائل خانوادگی، مشکلات جسمی، مشکلات مالی و مواردی که در روابطمان با دیگران به آن‌ها نیاز داریم. این فهرست پایانی ندارد، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم در کنار تلاش‌هایی که برای رسیدن به سلامتی و راضی بودن از خودمان باید انجام دهیم، چطور می‌توانیم از عهده این همه نگرانی بربیاییم؟ پاسخ این است که باید آرامشمان را حفظ کنیم که آن‌هم فقط در صورتی ممکن است که احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم. باور کنیم که ما مهم و ارزشمند هستیم، از عهده مشکلات برمی‌آییم، حق انتخاب داریم و از عزت ‌نفس کافی برخورداریم.
کمبود عزت‌نفس که میلیون‌ها نفر دچار آن هستند، افراد مبتلا را محکوم می‌کند که سال‌ها در دام ترس، نگرانی، بدبختی و آسیب‌های عاطفی از قبیل افسردگی، ناراحتی، ناامیدی و تنهایی طولانی ‌مدت گرفتار بمانند و این افراد همیشه خودشان را سرزنش می‌کنند.

سایت روانشناسی نوین بینش 

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.