no-img
نوین اطلس

روانشناسی کلمات


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

روانشناسی کلمات
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
خرداد ۱۹, ۱۳۹۵

روانشناسی کلمات


برای تشخیص تاثیر کلمات در خل و خوی انسان آزمایش زیر انجام شد.

به گروه اول پازلی ارائه شد که بر روی آن نوشته بود “آرام” و “با ادب”، به گروه دوم پازل دیگری داده شد که کلمات “خشم” و “بی ادب” روی آن بود و به گروه سوم نیز پازلی ارائه شد که روی آن کلماتی خنثی بود ( نه مثبت مثل گروه اول نه منفی مثل گروه دوم).

دقیقا پس از حل کردن پازل، از آنها خواسته شد اتاق را ترک کنند و به اتاق دیگری بروند. در راه شخصی بود که جلوی آن افراد را می گرفت و به مدت طولانی آنان را معطل نگاه می داشت. گروه اول که در معرض کلمات منفی بودند، خشونت بیشتری نسبت به آن شخص که وقت آنان را تلف می کرد نشان دادند!!

گروه دوم که در معرض کلمات مودبانه قرار داشتند، مودب تر برخورد کردند در حالی که گروه سوم پاسخ خنثی داشتند!!

چگونه کلمات بر رفتار و خلق و خوی شما تاثیر می گذارد.

 این تحقیق به صورت واضح نشان می دهد کلماتی که از آن استفاده می کنید در ذهن تان ثبت شده و سپس روی نوع رفتار و عملکردتان تاثیر خواهد گذاشت. اکنون احتمال دارد چنین سوالاتی از خود بپرسید:

  • نتیجه ی اعتراض هایی که همیشه در مورد محیط اطراف خود داریم چیست؟
  • اگر همیشه خودمان را مقصر بدانیم و ناامید بدانیم، چه تاثیری بر خلق و خوی خود گذاشته ایم؟
  • چه احساسی پیدا خواهید کرد اگر با یک فرد بدبین صحبت کنید یا بدتر اگر خودتان بدبین باشید؟

این آزمایش نشان داد کلمات تاثیر موقتی دارند که برای مدتی بعد از اینکه با آن ها مواجه شدیم باقی می مانند اما چه می شود اگر به صورت مداوم همین کلمات را برای خود تکرار کنیم.

چه می شود اگر همیشه به صورت منفی به خودمان و توانایی هایمان فکر کنیم؟ آیا بازتاب آن در خلق و خوی و عملکردتان نمایان نمی شود؟

در دوره های اعتماد به نفس همیشه توضیح داده ام چگونه مردم با تکرار یک باور  پیشگویی های غلط ایجاد کرده و آنان را به واقعیت تبدیل می کنند. بسیاری افراد اول اعتقاد دارند با ارزش نیستند سپس با تکرار این جمله به شکل های مختلف کاری می کنند که ذهنشان این پیشگویی را به سرانجام برساند.

روانشناسی تصاویر

همانطور که کلمات تاثیر روانشناختی روی خلق و خوی ما دارند، تصاویر نیز تاثیر قدرتمندی بر ما می گذارند. با خیره شدن بر یک تصویر برای مدتی و سپس دست کشیدن از این کار تا چند دقیقه نحوه ی تفکر شما تغییر می کند.

اکنون به تاثیر ترکیبی تصویر و کلمات با یکدیگر فکر کنید و حتی اجرا را نیز به آن اضافه کنید؟ بله در مورد فیلم صحبت می کنم!!

تماشای فیلم نه تنها می تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد بلکه می تواند ذهن شما را نیز برنامه ریزی کند، اعتقاداتتان را تغییر دهد و می تواند تاثیرهایی بر شما بگذارد که در تمام عمر حفظ شود.

نسبت به کلماتی که بیان می کنید و یا می شنوید آگاه باشید زیرا می توانند بر خلق و خوی و رفتار شما تاثیر بگذارند. از نگاه کردن به تصاویر خشن یا منزجر کننده پرهیز کنید و هرگز به تماشای فیلم هایی مثل “اره” حتی فکر هم نکنید زیرا به مرور زمان می تواند شما را تبدیل به یک شخص سادیسمی کنند. سعی کنید فیلم های طنز و انگیزشی نگاه کنید که باعث بهبود روحیه ی خود شوید.

نوشته ی شاهین زند – نویسنده و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: روانشناسی کلمات

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

راهنمایی نهایی برای آرامش اعصاب

تاثیر کلمات در نفوذ به ذهن دیگران

آیا دعا کردن باعث موفقیت می شود

چگونه مثبت فکر کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب:

1555 - Copy



موضوعات :
قدرت کلمات

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.