no-img
نوین اطلس

۴ دلیل بنیادین در عاشق شدن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

۴ دلیل بنیادین در عاشق شدن
zip
اسفند ۱۴, ۱۳۹۴

۴ دلیل بنیادین در عاشق شدن


چرا عاشق افرادی خاص می شویم و نه همه؟

چرا بعضی افراد از دید یک نفر جذاب هستند و در عین حال دوست وی آن افراد را جذاب نمی داند؟

بعضی افراد تصور می کنند عشق بی دلیل اتفاق می افتد اما علم ثابت کرده است که این گونه نیست. در واقع قوانینی وجود دارد که فرایند عاشق شدن را هدایت می کند. اگر با این قوانین آشنا شوید نه تنها متوجه خواهید شد چگونه عشق به وجود می آید بلکه یاد خواهید گرفت چگونه هر شخصی را عاشق خود کنید ( نگاه کنید به کتابی در این باره به نام چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم)

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می شود شما عاشق شوید. این دلایل شامل:

  • چهره ی مشابه: اگر شخصی شبیه فردی باشد که در گذشته عاشقش بودید یا شخصی که هنوز عاشقش هستید، احتمال عاشق شدن شما بیشتر می شود. مثلا اگر پسر هستید ممکن است عاشق دختری شوید که شبیه مادرتان است و اگر دختر هستید ممکن است عاشق شخصی شوید که شبیه پدرتان است. البته لازم نیست شخص مورد نظر حتما دقیقا شبیه والدین شما باشد اما بعضی ویژگی های مربوط به صورت وجود دارد که ممکن است بین آن دو مشابه باشد و تنها بخش ناخودآگاه ذهنتان متوجه این موضوع شود. حتی ممکن است عاشق شخصی شوید به دلیل اینکه شبیه کسی است که در گذشته به او آسیب رسانده اید. همیشه در دوره های مشاوره ی خود توضیح داده ام که چگونه احساس گناه می تواند باعث شود نتوانید از شخصی که عاشقش هستید جدا شوید. در چنین مقابه با احساس گناه می تواند راه حل مناسبی برای جدا شدن از چنین شخصی شود.
  • نیاز های بر طرف نشده: شما عاشق شخصی می شوید که چیزی یا ویژگی داشته باشد که در شما وجود ندارد و حسرت آن را می خورید. مثلا پسری با پوست تیره ممکن است به دختری جذب شود که پوست روشنی دارد یا دختری که با اعتماد به نفس کم مواجهاست احتمال دارد به شخصی جذب شود که قاطع و با اعتماد به نفس است. این یک مکانیسم مثبت است زیرا باعث می شود فرزندانی متعادل ایجاد شود. اگر تنها دلیل عاشق شدن همین بود در نتیجه هر نسل متعادل تر و بهتر از نسل قبل می شد اما دلایل دیگری نیز وجود دارد.
  • شباهت: اگر شخصی در چیزهایی که برایتان مهم است به شما شبیه باشد باعث عاشق شدن شما می شود. مثلا اگر شخصی اعتقادی مشابه با شما داشته باشد احتمال جذاب بودن چنین فردی برایتان بیشتر است. مثلا یک پسر مذهبی بیشتر احتمال دارد که به دختری مذهبی جذب شود تا دختری با اعتقادات مذهبی ضعیف.
  • ضد ها نیز یکدیگر را جذب می کنند: از گزینه ی دوم و سوم می توان به این نتیجه رسید که هر شخصی به دنبال ویژگی هایی است که متضاد با ویژگی هایی می باشد که در خودش دوست ندارد و یا به دنبال ویژگی هایی است که مشابه با ویژگی هایی می باشد که در مورد خودش دوست دارد ( نگاه کنید به عشق و جبران نیاز های برطرف نشده).

شما با ذهنتان عاشق می شوید

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که ذهنتان عامل اصلی است که باعث می شود به شخصی عشق بورزید یا از وی متنفر باشید.

احساسات وقتی وارد بازی می شوند که ذهنتان قبلا تصمیم عاشق شدن را گرفته باشد. انسان ها تصور می کنند عشق اسرار آمیز و مبهم است و یک مسیر اتفاقی باعث ایجاد آن می شود که هیچ قانون و اصولی را نیز شامل نمی شود در حالی که در حقیقت فرایند عاشق شدن مثل هر فرایند دیگری با قاعده و قانون مند است.

البته این چهار دلیل تنها دلایلی نیستند که باعث عاشق شدن می شود و بدون شک دلایل بیشتری در این رابطه با این موضوع وجود دارد اما این چهار دلیل از اصلی ترین مقوله هایی هستند که دیگر دلایل عاشق شدن زیر مجموعه ی آن ها محسوب می شوند. لینک های زیر شما را به صفحاتی می برد که در آنجا به شما کمک می شود بیشتر در مورد روانشناسی عشق اطلاعات کسب کنید و بهتر با دلایل این که چرا انسان ها افرادی خاص را دوست دارند آشنا شوید.

نوشته ی شاهین زند – مشاور و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: ۴ دلیل بنیادین در عاشق شدن

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

۸ روش منحصر به فرد در متقاعد سازی دیگران ( بر اساس روانشناسی اجتماعی)

جذب کردن کسی که به ما علاقه ای ندارد ( بر اساس روانشناسی جذب)

چگونه می توان دیگران راعاشق خود کرد ( بر اساس روانشناسی عشق)

روش هایی ساده برای شناخت شخصیت دیگران ( بر اساس روانشناسی شخصیت)

راهنمایی نهایی برای بازگرداندن شریک دلدادگی

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



موضوعات :
روانشناسی عشق

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.