no-img
نوین اطلس

چرا عاشق می شویم ( بر اساس روانشناسی عشق)


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چرا عاشق می شویم ( بر اساس روانشناسی عشق)
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
اسفند ۱۰, ۱۳۹۴

چرا عاشق می شویم ( بر اساس روانشناسی عشق)


چرا عاشق می شویم ( بر اساس روانشناسی عشق)

تصور کنید در حال قدم زدن در خیابان هستید، هیچ چیز غیر معمولی وجود ندارد تا زمانی که ناگهان می بینید شخصی از فروشگاه بیرون آمده است و در همان نگاه اول احساس می کنید عاشقش هستید! مگر می شود!!! چه اتفاقی افتاده است؟!!!

جواب ساده است، همه چیز بر می گردد به عملکرد ذهنی شما. اگر تنها باشید یا درآن لحظه در یک رابطه نباشید، ذهنتان همیشه در حال شکار شریک احتمالی است که خیلی وقت است منتظرش است. حتی اگر فکر می کنید در حال حاظر به داشتن یه رابطه اهمیت نمی دهید بازهم عاشق اولین نفری خواهید شد که با معیار های شما یکسان باشد.

اما چرا او؟ نه شخص دیگری؟

هر یک از ما لیستی از معیار هایی خاص داریم که در ذهنمان ذخیره شده است و شامل نکاتی می باشد که هر فردی برای اینکه عاشقش شوید باید با آن مطابقت داشته باشد. اگر شخصی با بعضی از گزینه های این لیست یکسان نباشد، از تبدیل شدن به یک شریک دلداگی احتمالی رد صلاحیت می شود. گزینه های موجود در لیستتان برای شما منحصر به فرد و خاص هستند و مربوط به پیشینه، ارزش ها، تجربیات و اعتقادات گذشته ی شما می باشند.

مثال زیر در مورد سه مورد از لیست معیار های شخصی به اسم سام است. سام پسری است که که لیست معیار هایش با این سه گزینه شروع می شود.

مورد اول: دختر مورد نظر من باید سطح تحصیلاتش با من یکی باشد.

مورد دوم: موهایش باید کوتاه باشد ( سام در برقرار کردن ارتباط با دختران مو بلند با مشکلاتی رو به رو بوده است در نتیجه ذهن ناخودآگاه وی این مورد را در لیستش قرار داده است که به او کمک کرده تا شکست های گذشته اش را جبران کند).

مورد سوم: باید قاطع باشد. سام، شخص قاطع و محکمی نیست و از آنجایی که ما به کسانی جذب می شویم که ویژگی هایی دارند که در ما وجود ندارد در نتیجه ذهن سام این مورد را نیز جزء معیار هایش قرار داده است.

اگر سام در حال حاظر در هیچ رابطه ای قرار نداشته باشد و متوجه دختر فوق العاده ای شود که موهای کوتاهی دارد به احتمال زیاد عاشق وی می شود ( و خود نیز نمی داند که دلیل اصلی بی علاقگی وی نسبت به آن دختر، نبود مطابقت در معیار های ناخودآگاهش است).

انسان ها معمولا نسبت به معیار های ناخودآگاه خود آگاه نیستند و به همین دلیل عشق را به عنوان یک موضوع اسرارآمیز توصیف می کنند که از هیچ قانون و قاعده ای پیروی نمی کند اما واقعیت این است که وقتی ما متوجه ی معیار های ضمیر ناخودآگاهمان شویم، آنگا می فهمیم که چرا فقط عاشق افراد خاصی می شویم و نه همه.

وقتی از این لیست آگاه شوید، متوجه می شوید که چگونه می توانید جلوی عاشق شدن خود را بگیرید و یا چگون هر شخصی را که می خواهید عاشق خود کنید ( نکاه کنید به چگونه دیگران را عاشق کنیم)

چرا بعضی افراد هرگز نمی توانند از یک شکست عاطفی بهبود یابند

معمولا کسانی که به ” تنها عشق” یا ” نیمه ی گمشده” اعتقاد دارند هرگز نمی توانند یک شکست عاطفی را پشت سر بگذارند و دوباره بهبود یابند و در نتیجه تحت تاثیر احساساتی همچون افسردگی و گاهی فشار عصبی قرار می گیرند. چنین افرادی تصور می کنند تنها یک مورد برای معیار هایشان در این جهان وجود دارد و از آنجایی که نمی دانند صدها شخص دیگر نیز وجود دارد که مطابق با معیار هایشان هستند، نمی توانند از شکست عشقی خود نجات پیدا کنند.

همیشه در دوره های  خود  روی این مورد تاکید کرده ام که شما همیشه می توانید دوباره عاشق شوید تنها کافی است شخصی پیدا شود که مطابق با معیارهای ناخودآگاه شما باشد و به همین دلیل هرگز نباید به خاطر جدایی ناراحت یا دل شکسته شوید ( نگاه کنید به ۵ مرحله ی برای فراموش کردن شریک دلدادگی). مطمئن باشید دیر یا زود فردی را پیدا خواهید کرد که مطابق با معیار های شما است و حتی ممکن است از نفر اول بهتر نیز باشد.

آیا عشق در نگاه اول وجود دارد؟

بر اساس روانشناسی عشق بله وجود دارد. اگر شخصی در همان لحظه که او را می بینید مطابق با معیار های شما باشد به احتمال زیاد در همان نگاه اول عاشقش می شوید.

ممکن است از خود این سوال را بپرسید که چگونه می توانم بفهمم که وی مطابق با معیار های من است در حالی که هرگز صحبتی با او نداشته ام؟ جواب بسیار ساده است، معیارها می تواند شامل مواردی باشد که مربوط به نوع راه رفتن، حرف زدن یا نگاه کردن است.

حتی ممکن است کار هایی که یک نفر انجام می دهد یا ظاهری که دارد شما را یاد کسی بیندازد که در گذشته عاشقش بوده اید ( انسان ها معمولا عاشق کسانی می شوند که شبیه به شخصی باشند که در گذشته عاشقش بوده اند).

اگر معیار های شما بیشتر حول محور ظاهر شکل گرفته باشد بیشتر احتمال دارد در نگاه اول عاشق شوید نسبت به کسی که اولیت بیشتری برای شخصیت و دیگر ویژگی ها قائل است.

نوشته ی شاهین زند – نویسنده و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: چرا عاشق می شویم – بر اساس روانشناسی عشق

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چرا قانون جذب باعث می شود به عشق خود نرسیم

جذب کردن کسی که به ما علاقه ای ندارد ( بر اساس روانشناسی جذب)

۵ مرحله ی ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

کمبود های روانی چیست و چه ارتباطی با عاشق کردن دارد

ایجاد صمیمیت در رابطه

عشق در شبکه های اجتماعی

می خواهم در مورد شناخت شخصیت دیگران بدانم

 ضمیر ناخودآگاه چیست

چگونه دیگران را عاشق خود کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

راه های افزایش عشق بین زن و شوهر



موضوعات :
روانشناسی عشق

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.